USA:n joukkoliikenne

Aceloissa ei ole kauhena paljon matkustajia suhteessa alueeseen. Vuonna 2010 noin 3,1 miljoonaa.

Paino sanoilla "suhteessa alueeseen", mikä juurikin on muodostumassa ongelmaksi, kun ei ole kapasiteettia mitä tarjota. Vertailun vuoksi VR:n 18 yksikön Pendolino-sarja on lähes yhtä suuri kuin Amtrakin 20 junan Acela-setti, vaikka Suomi on varsin tyhjää korpea Northeast Corridoriin verrattuna. (Suomessa koko kaukoliikenteen matkustajamäärä on luokkaa 12 miljoonaa vuodessa, josta Pendolinojen osuutta en tiedä.)
 
Aceloissa ei ole kauhena paljon matkustajia suhteessa alueeseen. Vuonna 2010 noin 3,1 miljoonaa. Acelahan kulkee Bostonista New Yorkin kautta Washingtoniin eli aikamoisten jättikaupunkien välillä ja sen vaikutusalueella asuu noin 44 miljoonaa asukasta. 65 miljoonan asukkaan Ranskassa TGV junilla on noin 100 miljoonaa matkustajaa vuodessa.
Puhutaanko nyt edelleen Acela Expressistä? Matka kestää seitsemän tuntia. Ei taida olla noin pitkää TGV-reittiä? Mielestäni on selvää, että lyhyille matkoille matkustajia tulee enemmän kuin pitkille. Seitsemän tunnin matkalle lentoliikenne on varmasti suosittu vaihtoehto.

Amtrakin matkustajamäärien kasvu viimeisten parin kolmen vuoden aikana on ollut huimaa ottaen huomioon sen, ettei Amtrakilla ole ollut lisätä kapasiteettia! Sateessa seisovia kaasuturbiinijunia ei ole otettu käyttöön eikä uusia vaunuja ole valmistunut (onkohan vanhojen vaunujen kolarikorjauksia valmistunut 2010-luvulla?). Onneksi lisää junia on tulossa.

Vaatimukset täyttävää pikajunakalustoa muuten valmistaa Bombardierin lisäksi Talgo. Muita valmistajia ei taida olla.
 
Puhutaanko nyt edelleen Acela Expressistä? Matka kestää seitsemän tuntia. Ei taida olla noin pitkää TGV-reittiä? Mielestäni on selvää, että lyhyille matkoille matkustajia tulee enemmän kuin pitkille. Seitsemän tunnin matkalle lentoliikenne on varmasti suosittu vaihtoehto.
.

Bostonista Washingtoniin on matkaa Acelalla 734 km, mutta harvahan tuolla välillä junalla kulkee, väliasemilta tulee enemmän kuormaa. Ei Ranskakaan pieni maa ole, esimerkiksi Pariisista Marseilleen on 783 km ja matka kestää TGV:llä kolme tuntia.
 
Acela Express käsittääkseni kilpailee lentoliikenteen kanssa menestyksellisesti lähinnä Washington - New York -välillä. New Yorkista pohjoiseen rata on suht hidas.

Alon Levy on blogissaan esittänyt verraten edullisia tapoja kohentaa Northeast Corridoria, vastakommenttina Amtrakin viralliseen esitykseen, jonka kustannusarvio oli viimeksi viileät 151 miljardia taalaa ja johon sisältyi uusia tunneleita Manhattanin saarelle sun muuta. Ks.

http://pedestrianobservations.wordpress.com/2012/07/10/northeast-corridor-hsr-90-cheaper/

http://pedestrianobservations.wordpress.com/2012/07/17/northeast-corridor-dealing-with-capacity/
 
Ei Amtrak viitsi vaatia rautatieturvallisuusvirastolta poikkeuslupaa standardin kaluston hankkimiseen? Amerikkalainen vaatimus raskastekoisuudesta on sekä kaikin puolin kallista että nurinkurista matkustajaturvallisuuden kannalta.
 
Tämmöisen blogikirjoituksen mukaan FRA on edelleen heittämässä kapuloita rattaisiin ja estämässä Amtrakia hankkimasta valmista suurnopeuskalustoa:

http://systemicfailure.wordpress.com/2013/04/21/fra-not-cooperating-on-acela-2/

Blogitekstissä jostain FRA:n tiedotteesta lainattu pätkä on sen luokan kapulakieltä, että tyhmempi alkoi jo epäillä luetun ymmärtämiskykyänsä. Tulee mieleen, että kyseinen virasto ei varsinaisesti yritäkään tehdä tästä hommasta selkeää.
 
Vs: Kaistapassit

Lisää Los Angelesista:

Seudullinen MetroLink verkosto, Amtrakin raiteilla, yhdistää LA:n Anaheimiin ja jopa Meksikon rajalle San Diegoon asti.
LA on suunnitellun luotijunien hubi myös, Kalifornian luuotijunat kulkevat myös Nevadaan Las Vegasiin.

kartta

CalTrain on paikallisliikennerata SF:ssa etelään, se tulee olemaan myös uuden suurnopeusjunaradan reitti San Franciscoon, se on ainoa vapaa väylä, muuten reitin pitäisi Mennä pelkästään Oaklandiin (josta linkki Sacramentoon).

kartta

---------- Viestit yhdistetty klo 14:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:05 ----------

Muutama lisää

SF MUNI metro
https://en.wikipedia.org/wiki/San_Francisco_Municipal_Railway

kartta

Uusi Transbay terminal, josta toivottavasti rakennetaan jatke Oaklandiin
kuva

---------- Viestit yhdistetty klo 14:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:05 ----------

Ja BART Laajenee etelässä San Jose/Silicon valley ympyrämetroksi. Tosin joutuu vaihtamaan Caltrainiin täyden ympyrän liikennöimiseksi, mutta kukas nyt BARTilla ympyrää ajelee? Bartin laajennusta lentokentältä (Millbrae->) etelään saa odottaa, jolloin täydellinen ympyrämetro aikaansaatuisi.

kartta
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ai tänne tämä oli siirretty. Ok. Katsotaas Kalifornian high speed rail karttoja :)

kartta

kartta

Sekä nationwide

kartta

Eli nyt suunniteltu linja Sacramentoon jatkuu aina Seattleen asti. Kuinkahan monta vuotta kestää ennen kuin Transbay terminal vedetään Oaklandiin ja siitä Sacramentoon?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
The Donald to Amtrak: drop dead.

220 Cities Losing All Passenger Train Service per Trump Elimination of all Federal Funding for Amtrak’s National Network Trains (Mass Transit Magazine)

Kyseessä siis Valkoisen talon budjettiesitys, jolle pitää saada kongressin hyväksyntä ennen kuin se astuu voimaan, ja tuollaisenaan se ei varmastikaan mene läpi. Silti esitys tietysti kertoo Trumpin hallinnon prioriteeteista. Lehtijutussa enemmänkin asiaa; leikkauksia on raide- ja joukkoliikenteeseen muuallekin kuin Amtrakin reitteihin.
 
https://m.sfgate.com/business/techn...affic-congestion-study-boston-sf-12707264.php
And the impact of all those cars is becoming clear, said Christo Wilson, a professor of computer science at Boston's Northeastern University, who has looked at Uber's practice of surge pricing during heavy volume.

"The emerging consensus is that ride-sharing (is) increasing congestion," Wilson said.

One study included surveys of 944 ride-hailing users over four weeks in late 2017 in the Boston area. Nearly six in 10 said they would have used public transportation, walked, biked or skipped the trip if the ride-hailing apps weren't available.

The report also found many riders aren't using hailed rides to connect to a subway or bus line, but instead as a separate mode of transit, said Alison Felix, one of the report's authors.

"Ride sharing is pulling from and not complementing public transportation," she said.

That's not quite what Uber founder Travis Kalanick suggested in 2015 when he said, "We envision a world where there's no more traffic in Boston in five years."
 
Oklahoma City (kaupunkialueen väkiluku 1,3 miljoonaa) on näemmä avannut joulukuun puolivälissä raitiolinjan. Kyseessä on amerikkalaismallinen ydinkeskustan circulator streetcar, yksisuuntainen 7,4 km silmukka, ja sen lyhyempi osa omana linjanaan. Asukkaat ovat hyväksyneet hankkeen erikseen vaaleissa kahteen kertaan, mutta ensimmäiselllä yrityksellä toteutus oli bussiversio, joka ei luemma nauttinut matkustajien suosiota. Oklahoma City oli takavuosien vertailussa käveltävyydessä ja joukkoliikenteessä amerikkalaisten kaupunkien häntäpäätä. Ilmeisesti sen jälkeen on tapahtunut yhtä sun toista, vaikka eurooppalaisesta näkövinkkelistä nämä keskustasilmukat näyttävät etäisesti leluilta. Tällä kiertoradalla on ainakin sen verran mittaa, että sillä oikeasti voi olla nopeammin perillä kuin kävellen (toisin kuin tasoerotellulla 1 km monorail-loopilla tms.).

https://en.wikipedia.org/wiki/Oklahoma_City_Streetcar

https://www.youtube.com/watch?v=zyqURy_wKeA
 
http://nymag.com/intelligencer/2020...l?utm_source=tw&utm_campaign=di&utm_medium=s1

Coinciding with the start of the annual Consumer Electronics Show in Las Vegas this week, Uber announced yesterday that customers in the city will be able to buy tickets for the city bus within Uber’s app. While Uber displays public-transit information in many regions where it is available, Vegas is the second city to offer the option to actually buy a ticket within the app using Uber’s payment system.
 
Takaisin
Ylös