Esikaupunkirata on erityisesti North Shore Linen tapauksessa aika hyvä käännös. Rata alkaa Chicagon metroverkon liittymästä ja päättyy Milwaukeessa, joka on kylläkin kehittynyt kaupunki, ei pelkkä
esikaupunki. Toisaalta Los Angelesissa kaupungin raitiotieyhtiöt omistivat myös esikaupunkiradat ja niitä liikennöitiin osana kaupungin raitioteitä.
Raja esikaupunkiradan ja raitiotien välillä on häilyvä.
Wikipediakin tunnustaa, että
interurbanin käsite on sumea. Wikipedian mukaan interurbanin junat ovat raskaampia ja nopeampia kuin raitiovaunut. 1920-luvun interurban-vaunu vastasi kooltaan ja nopeudeltaan 1940-luvun raitiovaunua ja 1920-luvun raitiovaunu puolestaan muistuttaa erehdyttävästi Helsingissä kesällä liikkunutta avovaunua. Toisaalta nykyiset suomalaiset junatkaan eivät ole yhtä raskaita kuin amerikkalaiset interurban-vaunut 15 cm:n paksuisine betonilattioineen eikä yksikään nykyisistä raitiovaunuista ole saavuttanut Electrolinerin noin 175 km/h tuntinopeutta.
Sanaa raitiovaunu vierastan lähinnä siksi, että kyseessä on kuitenkin kaukoliikenne ja raitiovaunu on leimallisesti lähiliikenneväline.
Missä menee raja kauko- ja muun liikenteen välillä? Olisiko Tampereen ja Porin väliä kulkeva raitiovaunu kaukoliikennettä? Olisiko tässä tapauksessa niin, että Electroliner nopeana junana edustaa kaukoliikennettä, mutta muut saman reitin hitaammat junat lähi- tai taajamaliikennettä?
Sopivan nimityksen keksiminen on hankalaa, sillä rautatieliikenteessä on useita erilaisia määritelmiä. Radat voidaan jakaa käyttötarkoituksen mukaan kaukoliikenne- ja esikaupunkiradoiksi tai toisaalta teknisten ominaisuuksien mukaan katuradoiksi tai eristetyiksi radoiksi. Onneksi rautainen tie taipuu moneen paikkaan.
normaalia kaukoliikennerataa olisi voitu sähköistää matalajännitteellä matkustajaliikenteen tarpeisiin ilman ongelmia.
Yhdysvalloissa oli vielä Electolinerin aikaan yli 10 000 kilometriä sähköistettyä interurban-rataa, joka sinun mielestäsi on kaukoliikennettä. Tuohon aikaan Euroopassa sähköistys rajoittui Ruotsiin, Sveitsiin ja esikaupunkirautateihin, Yhdysvalloissa rautateitä oli sähköistetty laajemmin. Yhdysvallat oli edelläkävijä sähköisessä kiskoliikenteessä.
---------- Viesti lisätty kello 19:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:58 ----------
Kyllä minä käsitän duovaunun tarkoittavan yleensä samaa kuin tram-train: katu- ja rautatiemitoituksen yhdistelmää.
Tällä perusteella Electoliner ei ainakaan ole duovaunu. North Shore Line ei ollut mitoitukseltaan yhteensopiva Yhdysvaltain matkustajajunien kanssa. Radalla oli myös katuverkon ulkopuolella tiukkoja mutkia, joista 25-metriset matkustajavaunut eivät mahtuneet kulkemaan. Tavaravaunuja sentään liikuteltiin yhdysliikenteessä muiden rautateiden kanssa. Sama koskee useimpia muita interurban-ratoja.