Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Voi jopa olla, että joukkoliikennemyönteiset linjaukset torpattaisiin vain siksi, että ne ovat vihreille tärkeitä hankkeita: mikään puolue ei halua toisten onnistuvan näkyvästi, kaikki vahtaavat mustasukkaisesti omaa kannatustaan perussuomalaisten hengittäessä niskaan.
En oikein usko tällaiseen logiikkaan. Helsingin seudun joukkoliikennehankkeet ovat tärkeitä kaikille Helsingin seudulla vahvoille puolueille, eli Kok, SDP, Vihreät, RKP ja myös Vasemmistoliitto. Turun seudun hankkeet ovat erityisen rakkaita paitsi Vihreille, myös RKP:lle ja Vasemmistoliitolle, ja nähdäkseni Kokoomus ja SDP:kin voivat esittää ne omina voittoinaan. Tampereen raideliikennehankkeet ovat myös useiden puolueiden intresseissä.
Suurin riski joukkoliikennehankkeille on Linja-autoliiton vahva asema suhteessa Kokoomukseen ja AKT:n vahva asema suhteessa SDP:hen ja Vasemmistoliittoon.
Vaikka olenkin vahvasti porvari, pitäisin tässä tilanteessa parhaana, että Kokoomus vetäytyisi hallitusneuvotteluista, käytännössä siis Katainen luopuisi tehtävästään hallitustunnustelijana. Ehkäpä Demareiden ympärille voisi rakentaa toimintakykyisen hallituksen.
Nähdäkseni Kokoomuksen ja SDP:n välillä ei ole kovin vaikeaa jännitettä. Ne ovat olleet 30 viime vuodesta 12 yhdessä hallituksessa ja yhteistyössä ei silloin ole ollut ongelmaa.
Perussuomalaiset ja Keskusta ovat selkeästi ilmoittaneet, että eivät tule hallitukseen, eivät myöskään jos sitä johtaa SDP.
Mielestäni nyt kysymys on vain siinä, putoaako listasta Kokoomus (44), SDP (42), RKP (9+1), Kristilliset (6), Vasemmistoliitto (14), Vihreät (10) joku tai jotkut kolmesta viimeisestä pois. Katainen saa joka tapauksessa kasaan vähintään 102 paikan enemmistöhallituksen.
Perusasetelma on kuitenkin niin huono, että uskallan sen verta sanoa, että jos olet taas lähdössä mukaan hallitusohjematyöhön, projekti tulee olemaan paljon raskaampi myös henkilököhtaisesti sinulle.
En näe asetelmaa huonona, varsinkin kun nyt Keskusta ei ole mukana. Viime kierroksella Keskustan mukanaolo teki joukkoliikenteen edistämistä raskasta, koska Keskusta oli niin vahvasti sidoksissa Linja-autoliittoon.