Ainakin toki kehittämisen varaa on, mutta kerrotko missä suuressa kaupungissa on Pariisia parempi joukkoliikennejärjestelmä?
Minun on vaikea tehdä tällaista arviota, koska en ole käynyt Pariisissa, se on kyllä ykkösenä kaupungeissa joihin haluaisin mennä.
Käsittääkseni kuitenkin esimerkiksi RER ja automaattimetrot on tehty niin, että ratkaisut ovat olleet kalliimpia kuin kapasiteetin tuottaminen olisi edellyttänyt.
Pariisin suhteuttamista muihin kaupunkeihin haittaa se, että Pariisi on yksi maailman suurimmista kaupungeista, jonka koko alueella on noin 10 miljoonaa asukasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_urban_areas_by_population
Olen itse käynyt 10 miljoonan asukkaan kokoluokan kaupungeista vain New Yorkissa ja Lontoossa, joissa esimerkiksi metron matkamäärä on samaa suuruusluokkaa kuin Pariisissa:
Esim:
http://en.wikipedia.org/wiki/Metro_systems_by_annual_passenger_rides
Ko. tilastossa ei ole esimerkiksi paikallisjunien, bussien ja raitioteiden matkamääriä.
10 miljoonan asukkaan kaupunkiseudut ovat niin laajoja, että niiden rakenne ja erityisongelmat poikkeavat toisistaan jo varsin paljon. Epäilemättä esimerkiksi 1-2 miljoonan asukkaan kaupunkiseudulla joukkoliikenne pystytään järjestämään laadukkaaksi yksinkertaisemmin järjestelyin kuin 10 miljoonan asukkaan seudulla.
Juuri tästä syystä Lontoon ja Pariisin vertailusta ei juurikaan saada
mitään suoraa hyötyä Suomen joukkoliikenneinvestointeihin.
Helsingin seudun investoinneille olisi loogisempaa katsoa vertailukohtia 1-2 miljoonan asukkaan kaupunkiseuduilta Euroopasta. Niitä löytyy esimerkiksi tästä listasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Largest_urban_areas_of_the_European_Union
Tampereen ja Turun seudulle olen järjestelmällisesti vaatinut ko. kokoluokan kaupunkien parhaan käytännön mukaista joukkoliikennejärjestelmää eli nykyaikaista, maanpäällistä raitiotietä, tehokasta bussijärjestelmää ja paikallisjunien hyödyntämistä.