Joskus olen pohdiskellut aamuvarhaisen junayhteyden mahdollisuutta Rovaniemeltä etelään. Niin että vaikkapa IC48 tai P704 lähtisi Oulun sijasta Rovaniemeltä esim. klo 4.45 aikoihin. Kannattavuuden edellytyksistä tuskin paljoa puuttuu, koska lähteehän Kajaanistakin ensimmäinen Pendoyhteys etelään jo klo 4.00. .
Kajaanista tulee Helsinkiin 5 tunnissa 48 minuutissa (S70/2). Rovaniemeltä Helsinkiin matka ottaa nopeimmillaan 8 tuntia 40 minuuttia (P710/S58). Jos Helsinkiin haluttaisiin aamupalavereihin, niin lähdön tulisi olla kello 00-01 välillä. Tiedä sitten, että ketä innostaisi istua tuota matkaa. Yöjunavaihtoehdotkin ovat olemassa. Toki Oulun seudulle menijöitä on, mutta Rovaniemeltä kello 07:15 lähtevä IC50 tuo heidät perille kello 09:37. Matka-aika Rovaniemeltä Ouluun on tuollaiset 2h30min, joten IC48:n lähtö sieltä voisi olla kello 04:20 aikaan. En usko, että vuoro olisi suosittu. Helsinkiin saapumisen kanssa se lienee sama onko perillä klo 14 tai 17. Se mikä kuitenkin on totta, että aikatauluja suunnitellaan joissain tapauksissa liian Helsinki-painotteisesti. Esimerkiksi Oulusta kello 4:45 aikoinaan lähtenyt S46 (9.12. alkaen kello 05:30) lähtevässä junassa on julmetusti matkustajia Tampereelle, jonne juna saapuu kello 9:55. Heitä ei pitäisi unohtaa, koska Oulu-Tampere lentoyhteydet taas vievät Helsingin kautta ja näin juna on jopa nopeampi yhteys perille.
Yhtenä syynä pohdinnalleni on lokakuussa alkava lentoyhteys Kemistä Tukholmaan 120-paikkaisella koneella. Ennakkouutisointi luo käsityksen aamuun sijoittuvista Kemi-Tukholma -lennoista. Kysyntää saattaa herätä Rovaniemeltäkin, josta suora lentoyhteys Tukholmaan puuttuu. Yhtenä osatekijänä tämä maakuljetuksen tarve Kemi- ja Ounasjoen rannoilta saattaa luoda varhaisaamuihin Rovaniemi-Kemi -junayhteyden tarpeen..
Veikkaisin, että tässäkin tapauksessa lentoyhtiön kannattaa kuljettaa tuolta suunnalta linja-autolla matkustajat keräten kaikki Kemi- ja Ounasjoen varren väki kyytiin. Tuskin on yleisöryntäystä kuitenkaan. Eihän sitä tosin ikinä tiedä, mutta Ikea löytyy lähempääkin kuin Tukholmasta.
Iltapäivällä klo 16.20 Rovaniemeltä lähtevästä taajamajuna 410:sta taas puuttuu jatkoyhteys Helsinkiin. Blue1:llä on kyllä usein huippuedullisia Oulu-Helsinki -lentoja loppuilloissa. Suurta aikataulumuutosta ei kuitenkaan nykytilanteeseen verrattuna tarvittaisi, jotta yhteys jatkuisi illan viimeisellä Oulu-Helsinki -päiväjunalla.
Jos taajamajunan 410 Rovaniemi-Kokkola aikataulua aikaistettaisiin, niin jäisi Rovaniemeltä kello 15-18 välille tyhjää. Nyt 410 tarjoaa yhteyden virastoajan päätyttyä Kokkolaan asti illaksi kotiin. Pikajuna 710/Pendolino 56 (9.12. alk) tarjoaa päiväyhteyden Helsinkiin kello 12:50, jolloin perillä ollaan melkeinpä samaan aikaan taajamajunan 410 saapuessa Kokkolaan.
Juna on kuitenkin tarkoitettu massojen kuljettamiseen paikasta a paikkaan b. Tuollaiset 50 matkustajan määrät siirtynevät parhaiten busseilla. No, mene tiedä, mutta tällaisia ajatuksia tuli minun kokemuksellani etelästä ja pohjoisesta.