Uudet aikataulut 9.12.2007

Silja Europalla matkustaessani 21.-22.9. selvisi sellainenkin asia, että Tallink Siljan aikataulut muuttuvat joulukuussa 2007. Asiasta on keskustelua myös laivafoorumilla osoitteessa http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=11399.0 . Iltavuoron uusi lähtöaika Turun satamasta on kello 20:15. Tämähän tarkoittaa uuden laivajunayhteyden tarvetta Turku satamaan Helsingin suunnasta. Seuraavassa ratkaisu asiaan:

9.-19.12. yhteys nykyisenlainen IC2-137/148, mutta uutuus on:

20.12.2007 alkaen (31.5.2008 asti) joka päivä Helsingistä (17:09) Turku satamaan (19:12) vie Pendolino S141. Paluukyydin hoitaa Pendolino S152 Turku satamasta 19:45-Helsinkiin 21:57.
 
Siljan ja Pendolinon asiakasprofiilit kohtaavat varmasti Vikingiä ja Pendolinoa paremmin. Mielenkiintoista silti nähdä, millainen palautevyöry asiasta syntyy joulukorttien aikaan.
 
Siljan ja Pendolinon asiakasprofiilit kohtaavat varmasti Vikingiä ja Pendolinoa paremmin. Mielenkiintoista silti nähdä, millainen palautevyöry asiasta syntyy joulukorttien aikaan.
Hmm... minusta känninen kaljaturistilauma ja Pendolino sopivat yhteen kuin yö ja päivä. Siniset junat sopivat laivayhteysjuniksi parhaiten. :D
 
Tuohan on hyvä järjestely, vapauttaa 2 sähköveturia kun italianihmeessä on hytit kummassakin päässä.
 
Tuohan on hyvä järjestely, vapauttaa 2 sähköveturia kun italianihmeessä on hytit kummassakin päässä.

Itseasiassa ei vaikuta veturikiertoihin sen enempää, koska kyseinen vuoro on ennenkin ajettu Pendolino-kalustolla - tosin vain Turkuun/Turusta.
 
Oli tuossa taas muutama päivä sitten aikaa tutustua 9.12.2007 voimaan tulevaan aikataulustoon ja runkokiertoihin. Seuraavanlaisia "suoria" junayhteyksiä on tulossa liikenteeseen aikataulujen muuttuessa, joita toivottavasti edes jossain mielessä markkinoidaan asiakkaille paranevina poikittaisyhteyksinä. Itse ajattelin laittaa viestiä lipputoimistoihin, että tarvittaessa ottaisivat tällaiset mahdollisuudet huomioon esim. vaikeasti liikkuvien yms. erikoismatkustajien suhteen ainakin.

Pendolino S138/7 Turku 13:02-Helsinki 14:48/15:12-Joensuu 19:29 (su-pe).
Pysähtyy myös mm. Slo, Kr, Lh, Kv, Lr, Imr, Par. Matka-aika 6h 27min.

Pendolino S8/141 Joensuu 12:10-Helsinki 16:48/17:09-Turku 18:58 (ma-la).
Pysähtyy myös mm. Par, Imr, Lr, Kv, Lh, Kr, Slo. Matka-aika 6h 48min.
Huom! 20.12.2007-31.5.2008 S141 määräasema Turku satama.

InterCity2 112/139 Kouvola 14:20-Helsinki 15:48/16:03-Turku 18:00 (ma-la).
InterCity2 114/145 Kouvola 17:20-Helsinki 18:48/19:03-Turku 21:00 (ma-to).
Matka-ajat 3 tuntia 40 minuuttia.

InterCity2 136/109 Turku 12:00-Helsinki 13:57/14:12-Kouvola 15:40 (ma-su).
InterCity2 142/111 Turku 15:00-Helsinki 16:57/17:12-Kouvola 18:43 (su-pe).
Matka-aika 3h40min (IC2 136/109) tai 3h43min (IC2 142/111).

Tällä hetkellä paikat eivät ole suoraan varattavissa koko matkalle, mutta lipputoimistossa voi pyytää paikkalippuja samaan vaunuun ja samalle paikalle koko matkan ajaksi. Tämä ikävä puutos johtuu siitä, ettei rataosalla voi liikennöidä tällä hetkellä samalla junan numerolla kaksi eri suuntiin kulkevaa junaa. Tarkoitetaan siis rataosaa Pasila-Helsinki-Pasila. Muutokset ovat toki runkokiertoon mahdollisia, mutta tällä hetkellä suunnitelmat menevät tällaisen runkokierron perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Itse ajattelin laittaa viestiä lipputoimistoihin, että tarvittaessa ottaisivat tällaiset mahdollisuudet huomioon esim. vaikeasti liikkuvien yms. erikoismatkustajien suhteen ainakin.
Erittäin kannatettava asia

Tällä hetkellä paikat eivät ole suoraan varattavissa koko matkalle, mutta lipputoimistossa voi pyytää paikkalippuja samaan vaunuun ja samalle paikalle koko matkan ajaksi. Tämä ikävä puutos johtuu siitä, ettei rataosalla voi liikennöidä tällä hetkellä samalla junan numerolla kaksi eri suuntiin kulkevaa junaa. Tarkoitetaan siis rataosaa Pasila-Helsinki-Pasila. Muutokset ovat toki runkokiertoon mahdollisia, mutta tällä hetkellä suunnitelmat menevät tällaisen runkokierron perusteella.
Kuulutuksissa kannattaisi myös ottaa huomioon, että junan saapuessa Helsinkiin, kerrottaisiin että juna jatkaa Joensuuhin numerolla xx klo yyyy, jne.

t. Rainer
 
Sen kerran kun olen mennyt suoralla IC:llä Turusta Lahteen, on konnari käskenyt jäämään samaan runkoon Helsingissä.
 
Viesti lipputoimistoihin on välitetty.

Kuulutuksissa asiasta ei tosiaan tällä hetkellä mainita, mutta kuta JSL oli kokenut niin konduktöörit kyllä pyrkivät pitämään asiakkaita ajan tasalla asiasta eli junalipusta havaittaessa asiakkaan olevan vaihtamassa junasta "samaan junaan" Pasilassa hänelle on useampi meistä ottanut tavaksi kertoa vaihdottoman matkan vaihtoehdosta.
 
Sen kerran kun olen mennyt suoralla IC:llä Turusta Lahteen, on konnari käskenyt jäämään samaan runkoon Helsingissä.

Itsellä myös kokemuksia kuulutuksista. Muuan kerran tulin S8:lla Lahdesta Helsinkiin, ja konduktööri kuulutti, että mikäli on vaihtamassa Pendolino 141 Turkuun kannattaa jäädä istumaan, koska juna on sama runko. Taitaa edelleen olla sama runko S8:ssa ja S141:ssä. Siinä on melko tiukka aikataulu. 8 saapuu Joensuusta Helsinkiin 16.48 ja 17.09 141 pitäisi Turkuun lähteä. Mikäli tuo edellinen vuoro on yhtään enempää myöhässä väistämättä myös Turkuun lähtö viivästyy, josta seuraa se, että myös Lähiliikennejuna S 17.13 Kirkkonummelle myöhästyy. Jos myöhästyy oikein paljon, niin silloin ei ehdi liityntälinjaan, jolloin myöhästyy siitäkin. Ajatella, että yksi junan myöhästyminen voi saada aikaan tälläisen ketjureaktion.
 
Kannattaisikohan myöhästyneen junan suunnanvaihto tehdä Pasilassa? Sinne kulkee Helsingistä sen verran runsaasti korvaavia junia.
 
Kannattaisikohan myöhästyneen junan suunnanvaihto tehdä Pasilassa? Sinne kulkee Helsingistä sen verran runsaasti korvaavia junia.

Muuten hyvä idea, mutta pääradalta ei pääse rantaradalle ilman käyntiä Linnunlaulussa. Parasta siis ajaa juna määräasemalle ja lähteä lähtöasemalta. Suurinosa matkustajista kuitenkin poistuu/nousee sieltä.

Tänään tilanne oli S8 Lahden henkilövahingon vuoksi sellainen, että S8 runko saapui Helsinkiin noin kello 17:20. S141 saatiin runko junasta S88 ja S141 lähti taipaleelle kello 17:30 aikoihin...
 
Sen kerran kun olen mennyt suoralla IC:llä Turusta Lahteen, on konnari käskenyt jäämään samaan runkoon Helsingissä.

Ainakin Ic 114:n runko (17.20-18.48 Kouvola-Helsinki) lähtee Ic 181:senä (Helsinki-Lempäälä-Tampere 19.06-20.55), jolloin Helsingissä on vain 18 minuuttia aikaa. Aika tiukaksi ja tehokkaaksi on tehty vaunukierto..
 
Kyllä näin. Pikajuna 710 saapuu Pieksämäelle kello 20:44 ja Pendolino S94 lähtee kello 20:49 Helsinkiin. Näin syntyy myös yhteys Lahteen, kun Pendolino S94 pysähtyy Riihimäellä ja sieltä pääsee taajamajuna 337:llä (Ri 0:14-Lh 0:54).



Mitä olen kommentteja kuullut, niin iltajunassa Pm-Kv tai aamujunassa Kv-Pm ei hirveitä ruuhkia ole koettu. Tuo junan suora jatkaminen Kouvolaan tosiaan loppunee sen vuoksi, että kalusto jatkaa aamulla Turkuun eli näin se saadaan joskus huoltoon ja toisaalta se vähäinen Pm-Kv suuntaan jatkava matkustajamäärä joutuu vaihtamaan junaa. Rautatieliikenne on dominoa - tässäkin mielessä.

Tuon Pm-Kv välinhän voisi ajaa Sm 1/2-kalustolla... 8)

Taitaisi vaan olla liian 'hankalaa' VR:lle tuoda samit takaisin savon radalle.
 
Tuon Pm-Kv välinhän voisi ajaa Sm 1/2-kalustolla... 8)

Näinhän siellä ennen ajettiinkin henkilöjunia, mutta nykyisillä liikennemäärillä arkisin ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia vapauttaa kalustoa kaukoliikenteen juniin lähiliikenteestä. Liikennemäärään nähden runkojen määrä on jotakuinkin "kädestä suuhun" meiningillä eli hyvä jos aina riittävät... Viikonloppuisin voisi ehkä joku junayksikkö ylimääräistä olla tai Eil-kalustoa.
 
Takaisin
Ylös