Uudet aikataulut 9.12.2007

Ainakin Ic 114:n runko (17.20-18.48 Kouvola-Helsinki) lähtee Ic 181:senä (Helsinki-Lempäälä-Tampere 19.06-20.55), jolloin Helsingissä on vain 18 minuuttia aikaa. Aika tiukaksi ja tehokkaaksi on tehty vaunukierto..
Moni Tampereelta saapuva juna lähtee jo nyt takaisin 14 minuutin kääntöajalla (tulo -52, lähtö -06). Ja tuo yllämainittu 114 -> 181-kierto on ollut arkipäivää jo 3.9.2006 alkaen.
 
Näemmä myös perjantaisin menevä S 157 muuttuu pikajunaksi nyt 9.12. alkaen, mikä taas tarkoittanee että seuraavan päivän S 126 ajetaan tällöin kahden yksikön sijasta vain yhdellä. Näin päättyy rantaradalla vuosia kestänyt pendolinojen säännöllinen liikennöinti kahdella yksiköllä. Nähtäväksi jää vielä, mistä kyseinen vain perjantaisin kulkeva pikajuna 157 saa vaununsa ja mihin ne Turusta lähtevät...
 
Keski-Suomen toukokuusta tulee vähintäänkin mielenkiintoinen, kun 5.5. - 31.5. 2008 kaikki junat Jämsän ja Jyväskylän välillä korvataan linja-autoilla. Osa junista korvataan koko välillä Tampere-Jyväskylä-Kuopio. Tavarajunat ilmeisesti ajetaan Haapamäen kautta. Vaunut.org -sivulla veikkaillaan Jyväskylän osalta täyssinistä matkustajajunien kuukautta.

P274:n pysähdys Tampereelle näyttäisi pidentyvän muutaman minuutin. Taas Tampereelta Turkuun matkaavan P904:n lähtöaika aikaistuu lähes kymmenellä minuutilla. Runsaasti on minuuttitarkistuksia koko Helsingin ja Rovaniemen välisessä liikenteessä.

Perjantaijuna Tampereelta Seinäjoelle ja edelleen Kokkolaan on tekemässä paluun sinisen kaluston, ravintolavaunun ja pikajunatunnuksen kera. Paluujuna lähtee sunnuntaisin Seinäjoelta.
 
Näin päättyy rantaradalla vuosia kestänyt pendolinojen säännöllinen liikennöinti kahdella yksiköllä.

Pendolino S141/152-junapari liikennöidään perjantaisin 2Sm3 eli kahden yksikön liikennöinti jatkuu. Erikoisuutena 20.12.2007 alkaen Turku satamaan asti (perjantaisin siis kahdella)!
 
Viimeksi muokattu:
Minkähän takia 1.3.2008 alkaen Kemijärveltä lähtevä juna pysähtyy peräti 50 min Rovaniemellä (kello 20.20-21.10)? Meneekö aggregaattivaunun irrottamiseen niin kauan? Resiina-lehdessä 3/2007 s.45 arvellaan, että "junat ajettaneen pitkinä Kemijärvelle asti". Joskus aiemmin on kerrottu, että aggregaattivaunusta riittää sähköä vain lyhyehköön junaan. Onko Kemijärven junaan tulossa jonkinlainen super-aggregaatti?
 
265:sen matka-aika Rovaniemelle lyhenee taas vaihteeksi. Aikataulumuutoksen jälkeen Helsingistä lähtee 19.30 ja saapuu Rovaniemelle 7.53. Samoin 273:sen matka-aika lyhenee. Lähtee Helsingistä 22.30 ja saapuu Rovaniemelle 10.41.
 
P260:ä (päiväjuna Kolari-Helsinki) on taas rukattu kymmenillä minuuteilla eteenpäin lähtöajan ollessa 13.05 ja tulo Helsinkiin vasta 1.19 eli lähes tunnin myöhempään kuin viime kaudella. Jatkoyhteydet busseilla ja junilla Helsingistä ovat melko heikot puoli kahden aikaan yöllä ja Kolarin päässä bussiyhteydet tuntureilta saapuvat Kolariin jo 11.40, joten tuo junan kulun myöhennys on melko ikävä asia ilman autoa matkustaville. Itse olen tullut kyseisellä junayhteydellä parina viime vuotena ja saapuminen Helsinkiin 0.30 aikoihin alkaa olemaan jo siinä rajoilla, että pääseekö julkisilla kovinkaan kätevästi kotiin saakka.
 
tulo Helsinkiin vasta 1.19 eli lähes tunnin myöhempään kuin viime kaudella. Jatkoyhteydet busseilla ja junilla Helsingistä ovat melko heikot puoli kahden aikaan yöllä

Helsingin sisäisessä liikenteessä viimeiset lähdöt useimmilla linjoilla ovat 1.30 tai 1.35, joten niihin ehtii vielä. Sen sijaan useimmilla seutulinjoilla liikenne loppuu jo aiemmin, joten Espooseen ja Vantaalle pääseminen on vaikeampaa.
 
Helsingin sisäisessä liikenteessä viimeiset lähdöt useimmilla linjoilla ovat 1.30 tai 1.35, joten niihin ehtii vielä. Sen sijaan useimmilla seutulinjoilla liikenne loppuu jo aiemmin, joten Espooseen ja Vantaalle pääseminen on vaikeampaa.

Espoon suuntaan on tarjolla L-juna 01:47 ja pääradan suuntaan T-juna 01:36, joten ainakin radan varteen pääsee tuollakin tuloajalla.

Kolarin lähtöajan viivästyttäminen johtunee siitä, että lauantaisin Kolarissa on ollut useita junia purussa ja lastauksessa samaan aikaan. Kaiken tämän toteuttaminen ei ole yksinkertaisesti mahdollista, kun käytössä on vain kaksi autolaituria ja yksi matkustajalaituri. Kolarin nyt jo evp. asemapäällikkö tätä yritti useasti kertoa etelän päähän, mutta vasta nyt tunnutaan tilanteeseen reagoidun. Parempi nyt kuin ei milloinkaan.
 
Jyväskylän Tikkakosken matkustajalennoille ja Helsinki-Lahti-Jyväskylä -pikavuorobusseille saattaa tulla menestyksekäs toukokuu, kun 5.5. - 31.5. 2008 kaikki junat Jämsän ja Jyväskylän välillä korvataan linja-autoilla ratatöiden vuoksi.
 
Pääradalla näyttäisi R-, G- ja Z-junien aikatauluissa olevan minuuttitarkastuksia. Muuten näyttäisi menevän hyvinnii pitkälti vanhoilla kaavoilla. Muutokset em. junissa johtunevat Pendolinojen Helsingin pään aikojen muutoksista.
 
Nähtäväksi jää vielä, mistä kyseinen vain perjantaisin kulkeva pikajuna 157 saa vaununsa ja mihin ne Turusta lähtevät...


Vastaan nyt itselleni... P157 palaa tyhjänä takaisin Turusta junanumerolla 1220. Lähtö klo 23:00 Turusta, tulo Helsinkiin klo 0:52. Pysähtymättä koko matka.
 
Takaisin
Ylös