Uudet bussit 2021

Ajelin Köysikujan varikon ohi ja siellä tehdään kaivuutöitä. Taidetaan vetää maahan paksumpaa kaapelia nivel-bydien uusille latauspisteille.
 
E15:t ovat #158-168 ja E12:t ovat oletettavasti 145(?)-157 (olettaen että tulee yksi vara-auto).

Numerolla 145 on jo Volvo 9700S UG. Ilmeisesti ei siis tule vara-autoa vaan vain 12, jotka on tarjottu ja muualla on liikennettä vähennetty sen verran että vara-auto(t) löytyy olemassa olevasta kalustosta.

#169 olisi ollut KriZuun listan mukaan vapaana, eli jos telit olisi numeroitu yhden ylöspäin, olisi ollut tilaa kolmannelletoistakin uudelle pätkä-Yutongille.
 
Numerolla 145 on jo Volvo 9700S UG. Ilmeisesti ei siis tule vara-autoa vaan vain 12, jotka on tarjottu ja muualla on liikennettä vähennetty sen verran että vara-auto(t) löytyy olemassa olevasta kalustosta.

#169 olisi ollut KriZuun listan mukaan vapaana, eli jos telit olisi numeroitu yhden ylöspäin, olisi ollut tilaa kolmannelletoistakin uudelle pätkä-Yutongille.

Voi olla myös, että vara-auto(i)na käytetään sitten vanhempia dieseleitä. PL on kuitenkin tarjonnut muutama dieseliä näiden Yutongien lisäksi vakioautoiksikin.
 
Ilmeisesti ei siis tule vara-autoa vaan vain 12, jotka on tarjottu ja muualla on liikennettä vähennetty sen verran että vara-auto(t) löytyy olemassa olevasta kalustosta.
Onko talvikauden liikennettä vähennetty tosiaan niin paljon, että 23 Yutongia ja neljä Imatran Citeaa riittävät korvaamaan Scalat 801-806, 855, 865 ja 889-891, 8700LE:t 808, 809, 811, 812, Crosswayt 736-745 ja 751-760, Flyerit 8, 76, 77, 80, 86 ja OmniExpress 340:n 75 (41 autoa), vai ruvetaanko esim. Kirkkonummella liikennöimään jälleen myös korkeilla autoilla? Ivecoiden muuta kalustoa alhaisempi käyttöaste vaikuttaa toki myös asiaan. PL 903 on havaittu Keravan varikolla, joten kyseinen neljän L94UB-Scalan sarja saattaa tulla HSL-liikenteeseen.
 
Onko talvikauden liikennettä vähennetty tosiaan niin paljon, että 23 Yutongia ja neljä Imatran Citeaa riittävät korvaamaan (41 autoa)

Laskeskelin siis ihan vain sähkökaluston puolesta. Esimerkiksi 55:lle tilattiin 9 autoa, mutta viime talven vuorotarve on ollut vain 7.
 
146-157 löytyivät mutta toistaiseksi vain tilapäisillä rekkareilla (JU1979-1990). Näissä on muuten korkeahkoselkänojaiset klaffit sivuttain. En ole varma onko nykyisissäkin näin, mutta vaikuttaa minusta vähän turhalta laittaa korkeammat selkänojat, jos penkit ovat sivuttain.

IMG_3711.jpg
 
Onko talvikauden liikennettä vähennetty tosiaan niin paljon, että 23 Yutongia ja neljä Imatran Citeaa riittävät korvaamaan Scalat 801-806, 855, 865 ja 889-891, 8700LE:t 808, 809, 811, 812, Crosswayt 736-745 ja 751-760, Flyerit 8, 76, 77, 80, 86 ja OmniExpress 340:n 75 (41 autoa), vai ruvetaanko esim. Kirkkonummella liikennöimään jälleen myös korkeilla autoilla? Ivecoiden muuta kalustoa alhaisempi käyttöaste vaikuttaa toki myös asiaan. PL 903 on havaittu Keravan varikolla, joten kyseinen neljän L94UB-Scalan sarja saattaa tulla HSL-liikenteeseen.

Näppituntumalta sanoisin, että PL:n HSL-liikenteen autotarve vähenee syysliikenteen myötä vielä n. 10 autolla kevääseen verrattuna koronasäästöjen ja poikittaislinjojen muutosten myötä. Keväällä kalustoa taisi myös olla hieman ylimääräisenä, koska helmikuussa liikenne väheni koronasäästöjen myötä eikä vastaavaa määrää kalustoa tainnut poistua ainakaan heti.

855, 865 ja 889-891 voisivat tarvittaessa ajaa HSL-liikennettä vielä loppuvuoden. Kotkassa alkaa uusi sopimuskausi vuodenvaihteessa, joten sieltä voisi vapautua kalustoa HSL-alueelle. Sähköbussiliikennöinti lienee PL:llä todettu jo dieselillä ajamista edullisemmaksi, joten voisi hyvin kuvitella, että sähköbusseja tulee ajoon heti sopimuskauden alkaessa, vaikka Kotkassa pitkä siirtymäkausi olisikin mahdollinen.
 
Nämä tosiaan menevät Sipoon suunnan uudelle sopimukselle eli telit taitavat tulla linjoille 785-788 ja 841. Telejä on kymmenen kappaletta numeroiltaan 159-168 ja niissä on tosiaan korkeat selkänojat.

Linkin takana kaksi kuvaa: ensimmäisessä näkyy jotenkuten korkea selkänoja ja toinen on yleiskuva
https://imgur.com/a/6Xf4tEI


EDIT: Muuten vielä jatkeeksi noista linjoista joille nämä menevät: linjat 785-788 ja 841 ovat luultavasti ne joille HSL vaatii telibusseja. PL on kuitenkin tarjonnut tarjouksessaan telejä myös niille reiteille joille HSL vaatii vain A2-tyypin busseja. Olettaisin että sisäinen liikenne on täysin A1:llä ajettua, joten näitä voisi hyvinkin näkyä Itäväylän linjoilla (831,842-844). Tosin A2:ten vähäinen vaadittu määrä (2) ei kuitenkaan mahdollistaisi enempää kuin esim. vain 842:n tai vain 844:n ajamista niillä. En ole myöskään täysin perillä keskustan linjojen vaatimasta kalustosta joten ne voivat myös tulla muiden jatkoksi linjoille 785-788.

785-788:lla on sekä telejä että pätkiä. 841 on arkisin vain telilinja. Lisäksi linjalla 992 ajetaan ainakin osa vuoroista telillä ja samaten linjalla 986 (lähde HSL).
 
Laskujeni mukaan PL:llä oli viime vuoden syysliikenteen alkaessa HSL-liikenteessä 352 ison auton liikenne ja nyt alkavassa syysliikenteessä on 355 auton liikenne.

Viime vuoden syysliikenteen jälkeen HSL-liikenteeseen tullutta tai tulevaa kalustoa on 51 kpl: 146 - 168, 211 - 214, 401 - 415 ja 689 - 697. Poistuneita tai poistuvaksi tässä arveltua kalustoa taas on 56 kpl: 8, 75 - 78, 80, 86, 439, 701 - 703, 736 - 745, 751 - 760, 801 - 816, 838, 855, 865, 867, 882, 889 - 891 ja 940. Jos siis ei tule lisää autoja, niin kaluston käyttöasteen pitää parantua vähän (mutta tarve ei ole mitenkään raju).
 
Tänään 29.7. oli jonkin verran PL:n Sipoon sopimuksiin hankittuja Yutongeja liikenteessä, ehkä koeajossa. Olin mennyt Metsäläntien ja Veturitien risteyksen tienoille kuvaamaan lähinnä maakunnista tulleita VDL:iä, mutta nuo uudet Yutongit "varastivat shown".

Määräykset vaativat, että uusissa sähköajoneuvoissa pitää olla järjestelmä, joka tuottaa ääntä matalilla nopeuksilla. Näissä Yutongeissa se taitaa olla joku outo "rahinaa" aikaansaava syntetisaattori tms. BYDeistä olen ollut kuulevinani taas omanlaistansa "narinaa".

Havaintojani on myös kuvallisessa muodossa.
 
Jaa.. no sehän on erikoisessa paikassa. Helsingin ja Turun telien väliin jää sitten 11 autoa ja kun muut sarjat ovat 44, 23 ja 8 kpl, se on kai keskellä A1-bydejä järjestyksessä. Olettaen ettei eri tyypin autoja ole numeroitu enempää irralleen toisistaan.

Nyt kun noita on alettu rekisteröidä ja teipata kylkinumeroita, on tullut enemmän tietoa:
1282 on nivel
1284 ja 1291 ovat A2:ia
1292 ja 1294 ovat A1:iä

Kaikissa mitä minulle on tullut vastaan rekkarit ovat olleet numerojärjestyksessä CPG-XXX, missä XXX = kylkinumero - 1068. Jos olettaa kaikkien olevan noin, voi niitä etsiä Traficomin rekisteristä.

Lisäys: voi siis olla vaikka niin, että ensiksi on numeroitu uusiin sopimuksiin tulevat A1:t ja nivelet vara-autoineen, ja vanhoihin sopimuksiin tuleva kalusto niiden jälkeen.

Lisäys 2: CPG-151 ja CPG-170 ovat A1:iä. CPG-171 on nivel
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös