Uudet bussit 2021

Kiinnostaisi tietää, mitä via-tekstejä linjalla 30 pitäisi näkyä kohti Myyrmäkeä. Kaikissa näkemissäni busseissa on täällä Helsingin ja Vantaan rajalla näkynyt vielä "via Munkkivuori". Yhdessä bussissa näkyi takakilvessä teksti "Luminator", mutta tuo on ollut ainakin toistaiseksi ainoa havainto itselläni.
 
Kiinnostaisi tietää, mitä via-tekstejä linjalla 30 pitäisi näkyä kohti Myyrmäkeä. Kaikissa näkemissäni busseissa on täällä Helsingin ja Vantaan rajalla näkynyt vielä "via Munkkivuori". Yhdessä bussissa näkyi takakilvessä teksti "Luminator", mutta tuo on ollut ainakin toistaiseksi ainoa havainto itselläni.

GTFS-datan mukaan Kamppi (M) <-> Munkkivuori <-> Pitäjänmäki as. on via kohteet molempiin suuntiin. Mutta uusissa autoissa kilpitiedot tulevat ulkopuolisen palveluntarjoajan (OEM Finland Oy) toimittamana. Tästä johtuu myös hiukan eroava ulkoasu verrattuna LIJ:n ohjaamiin kilpiin.
 
Yhdessä bussissa näkyi takakilvessä teksti "Luminator", mutta tuo on ollut ainakin toistaiseksi ainoa havainto itselläni.

Minulla tuli viime viikon torstaina Meilahdessa NF 1249 vastaan tasan kello 19 ja siinä luki kaikissa näkemissäni kilvissä "Luminator", myös siis edessä ja oikealla.

GTFS-datan mukaan Kamppi (M) <-> Munkkivuori <-> Pitäjänmäki as. on via kohteet molempiin suuntiin. Mutta uusissa autoissa kilpitiedot tulevat ulkopuolisen palveluntarjoajan (OEM Finland Oy) toimittamana. Tästä johtuu myös hiukan eroava ulkoasu verrattuna LIJ:n ohjaamiin kilpiin.

560:n busseissa muuttuu kilpi vähän ennen Myyrmäen asemaa Myyrmäestä Honkasuoksi. Pitäisiköhän noiden via muutosten lisäksi tapahtua sama myös 30:llä? Minusta 30:ssä on lukenut Myyrmäki vielä Rajatorpantielläkin
 
560:n busseissa muuttuu kilpi vähän ennen Myyrmäen asemaa Myyrmäestä Honkasuoksi. Pitäisiköhän noiden via muutosten lisäksi tapahtua sama myös 30:llä? Minusta 30:ssä on lukenut Myyrmäki vielä Rajatorpantielläkin

En käsitä edes miksi 560:n kilpi muuttuu Myyrmäessä Honkasuoksi. Käytännössä tuo päätepysäkki on kuitenkin Myyrmäessä. Linjan reitti on tulostettavassa aikataulussa seuraavasti: 560 Rastila(M)-Vuosaari(M)-Kontula(M)-Malmi-Myyrmäki.
Enkä ole muutenkaan juuri kenenkään nähnyt matkustavan Myyrmäen asemalta "Honkasuon" päättärille. Tuo kilpitieto on siis melko turha.
Honkasuo voisi näkyä kilvissä päätepisteenä jos se sijaitsisi selkeästi keskemmällä kyseistä aluetta. Nyt kuitenkin päätepysäkki on Myyrmäessä.
 
Tämä ei liity uusiin busseihin (ainakaan välittömästi), mutta tuo Honkasuon näkyminen määränpäänä ylipäänsä on hieman kaksipiippuinen juttu. Varmasti on niin, että hyvin monen mielestä Honkasuo bussin otsakilvessä on varsin tarpeeton. Mutta toisaalta, bussi kuitenkin jatkaa Myyrmäen aseman kohdalta pidemmällekin. Linjat 30 ja 560 tarjoavat kyydin Myyrmäen asemalta paikkaan, josta on parin - kolmensadan metrin kävely (eli varsin lyhyt matka) Honkasuon useisiin osoitteisiin. Honkasuon keskipiste on hieman pidemmällä. Tuolta suunnalta Helsingin Honkasuolle ei ole oikein muitakaan yhtä käteviä kulkuyhteyksiä.
 
Tämä ei liity uusiin busseihin (ainakaan välittömästi), mutta tuo Honkasuon näkyminen määränpäänä ylipäänsä on hieman kaksipiippuinen juttu. Varmasti on niin, että hyvin monen mielestä Honkasuo bussin otsakilvessä on varsin tarpeeton. Mutta toisaalta, bussi kuitenkin jatkaa Myyrmäen aseman kohdalta pidemmällekin. Linjat 30 ja 560 tarjoavat kyydin Myyrmäen asemalta paikkaan, josta on parin - kolmensadan metrin kävely (eli varsin lyhyt matka) Honkasuon useisiin osoitteisiin. Honkasuon keskipiste on hieman pidemmällä. Tuolta suunnalta Helsingin Honkasuolle ei ole oikein muitakaan yhtä käteviä kulkuyhteyksiä.

Ja onhan vastaavaa muuallakin. Täällä Sipoon suunnille 785 & 985 näyttävät Nikkilää, kunnes Nikkilässä tarkentavat Nikkilän kartano. 984 näyttää Hindsbytä, kunnes Hindsbyssä Knutersia (pari pysäkkiä edempänä). 787A näyttää Pornaista Nikkilään asti, Nikkilästä eteenpäin Halkia.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:44 ----------

Kiinnostaisi tietää, mitä via-tekstejä linjalla 30 pitäisi näkyä kohti Myyrmäkeä. Kaikissa näkemissäni busseissa on täällä Helsingin ja Vantaan rajalla näkynyt vielä "via Munkkivuori". Yhdessä bussissa näkyi takakilvessä teksti "Luminator", mutta tuo on ollut ainakin toistaiseksi ainoa havainto itselläni.

Nuo via tekstit jumittavat oikein huolella. Meillä on samaa ongelmaa. LIJ-ohjatuissa kilvet päivittyivät ja näyttivät via tekstejä oikein, kunnes vika via oli ohitettu jolloin jäi näkyviin enään määränpää. Tämä uusi ITxPT näyttää joillakin linjoilla via xxxxxx ihan viimeiselle pysäkille asti. Kyseessä on kuitenkin pilotti, jonka osalliseksi joutui Sipoon sopimus sekä Nobinan uusi sopimus. Sitä hienosäädetään koko ajan, tosin kuljettajien hermoja ei voi hienosäätää ja koko systeemi on meille enemmänkin vitsi ja naurunaihe. LIJ-ohjaus toimi aina kun LIJ-toimi, omalla kokemuksella 99% ajasta. Tämän virityksen kanssa saa harmaita hiuksia...
 
Linjat 30 ja 560 tarjoavat kyydin Myyrmäen asemalta paikkaan, josta on parin - kolmensadan metrin kävely (eli varsin lyhyt matka) Honkasuon useisiin osoitteisiin. Honkasuon keskipiste on hieman pidemmällä. Tuolta suunnalta Helsingin Honkasuolle ei ole oikein muitakaan yhtä käteviä kulkuyhteyksiä.

Ihan siinä 30 ja 560 päättärin vieressä Rajatorpantien ja Raappavuorentien risteyksessä pysähtyy myös bussit 311, 555, 565 ja 571. Toki nuo runkolinjat ovat näitä muita kätevämpiä kun tiheästi kulkevat. Tyhjänä tuo 560 on kuitenkin yleensä päättärille tullut.
Ehkä sitten kun linjaa 37 jatketaan Myyrmäen asemalle, voisi 560:n kilvityksissä luopua Honkasuo-päätepisteestä. Linjan 37 kilvitys pitäisi tietenkin Myyrmäestä lähdettäessä olla "37 KAMPPI via Honkasuo"
 
Pitkillä linjoilla jotka muodostavat useampia päällekkäisiä matkoja voisi vähän laajemminkin jättää lopullinen pääteasema pois kylteistä ennen kuin ollaan perillä. Esimerkiksi tuo 30 Myyrmäestä Helsinkiin on kyltitetty Eiraan, joka lienee aika harvalle matkustajalle informatiivista. Tällöin voisi näyttää vaikka kaksi seuraavaa välipistettä niin, että ensimmäinen välipiste on “via” ja sitä seuraava näkyy “määränpäänä.” Tai ihan vaan tapauskohtaisesti niin, että edessä näytettävä määränpää on aina jokseenkin relevantti pysäkillä odottajan määränpää.
 
Mikä siinä, että näissä nivelissä ei saada kilvitystä toimimaan? Eilen keskustaan päin 30:ssä ajaessani oli edessä peltikilpi, sisänäyttö oli jumiutunut näyttämään suuntaa Myyrmäkeen ja seuraavaksi pysäkiksi Naistenklinikkaa. Kuulutus toimi oikein.

---------- Viestit yhdistetty klo 07:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:40 ----------

Ovathan nämä nivelet hienoja. En vain pidä niiden penkkijärjestelyistä. Turhan paljon penkkejä poikittain ja vastakkain, itse mieluiten istuisin eteenpäin. Onneksi penkkejä sentään enemmän kuin esim tukholmalaisissa haitareissa mutta saisi niitä olla vielä enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi sähkönivel näytti tänään 26.6. aamulla "Ei linjalla", mutta pahvikyltti näytti linjaa 40 ja matkustajia oli kyydissä. Pysäkiltä ei varmasti huomaa linjanumeroa, kuin liian myöhään.
 
Pitkillä linjoilla jotka muodostavat useampia päällekkäisiä matkoja voisi vähän laajemminkin jättää lopullinen pääteasema pois kylteistä ennen kuin ollaan perillä. Esimerkiksi tuo 30 Myyrmäestä Helsinkiin on kyltitetty Eiraan, joka lienee aika harvalle matkustajalle informatiivista. Tällöin voisi näyttää vaikka kaksi seuraavaa välipistettä niin, että ensimmäinen välipiste on “via” ja sitä seuraava näkyy “määränpäänä.” Tai ihan vaan tapauskohtaisesti niin, että edessä näytettävä määränpää on aina jokseenkin relevantti pysäkillä odottajan määränpää.

Kyllä bussin määränpää pitää näkyä kilvessä. Jos siinä on joku väliasema, niin sotku ja sekaannus on edessä. Alapuolella tietenkin voi näkyä "via"- merkinnällä keskeinen liikenteen solmukohta, niinkuin nyt käytäntönä on.
 
Mikä siinä, että näissä nivelissä ei saada kilvitystä toimimaan? Eilen keskustaan päin 30:ssä ajaessani oli edessä peltikilpi, sisänäyttö oli jumiutunut näyttämään suuntaa Myyrmäkeen ja seuraavaksi pysäkiksi Naistenklinikkaa. Kuulutus toimi oikein.

Kuulutus tulee eri järjestelmästä kuin sisänäytöt ja linjakilvet. Sisänäytöt ja linjakilvet tulevat samasta järjestelmästä, eli kumpikin joko toimii tai ei toimi, ellei tietysti itse näytöissä ole vikaa.

Meillä toimii suhtkoht luotettavasti tuo uusi järjestelmä. En tiedä miksei Nobinalla toimi. Heti ensiksi tulisi mieleen ettei automaatti toimi ja manuaalista ei löydy ollenkaan noita 20, 30 & 40 linjoja. Sieltä pitäisi löytyä kaikki HSL-linjat, koska päivitys ei ole enään liikennöitsijän vastuulla vaan HSL:n/alihankkijan. Esimerkiksi ratikat, junat ja metrot löytyvät. Tosin meidän linjoistakin (Sipoo) n. puolet puuttuvat manuaalihausta kokonaan. Tänään esimerkiksi omalla kohdalla toimi automaatti kaikilla muilla linjasivuilla paitsi yhdellä. Onneksi juuri sen manuaalikilpi löytyi laitteesta, vielä viime viikolla se puuttui.
 
Runkolinjojen linjakilvistä puheen ollen; miksei 40:ssä mainita välipistettä? Haaga on kuitenkin sen verran merkittävä osa linjaa, että luulisi niissä lukevan 40 Kannelmäki via Haaga tai vastaavaa.
 
Takaisin
Ylös