Uudet bussit 2021

Vanhakin systeemi hajosi välillä. Edellisessä kilpitieto tuli lähdölle kirjautuessa LIJ:stä, mutta jos LIJ oli kokonaan mykkä (harvinaista) ei kilvet myöskään toiminut, kuin manuaalilla. Ja tämän manuaalin päivitysvelvollisuus oli liikennöitsijällä.

Tarkoitin siis että vanhoissa nauhakilvissä oli lähes 100% toimintavarmuus (jos niitä käytti).:D Mutta varmasti tuo aikaisempi LIJ:hin perustuva järjestelmäkin oli paljon luotettavampi kuin tämä uusi.
 
Low entry- ja korkealattianivelissä nivelen kohdalle saa jopa 4 istumapaikkaa (tuttua meiltä pääkaupunkiseudultakin Wiimojen ajalta). Täysmatalissa nivelissä käytävä on taas niin kapea nivelen kohdalla, ettei siihen mahdu istumapaikkoja.
Totta; nivelen kohdalla on Tukholmassa istuimia ainoastaan etumatalissa. Kuitenkin ainakin Keoliksen 18,9-metrisiin MAN A23 Lion's City GL CNG -niveliin on saatu jopa 61 istumapaikkaa. Lastenvaunupaikkoja on vain kaksi ja Nobinan BYD:t 30 cm lyhempiä, mutta kyllä BYDeihinkin olisi luullut voivan saada enemmän istumapaikkoja kuin 45 ja silti vaaditut viisi lastenvaunupaikkaa.
 
Jossain oranssissa 30:n autoissa , tai useammassa on tuulilasin alareunassa paperinen iso lappu jossa isoilla kirjaimilla 30. Jos nykyajan digitekniikkaa pettää, niin kyllä meille matkustajille tällaisessa tilanteessa riittää tieto että olemme astuneet linja 30 autoon.

Joskus linjatunnus 30 on sekä paperisena sekä sähköisenä. Joskus taas pelkästään paperilla.
 
Jossain oranssissa 30:n autoissa , tai useammassa on tuulilasin alareunassa paperinen iso lappu jossa isoilla kirjaimilla 30. Jos nykyajan digitekniikkaa pettää, niin kyllä meille matkustajille tällaisessa tilanteessa riittää tieto että olemme astuneet linja 30 autoon.

Joskus linjatunnus 30 on sekä paperisena sekä sähköisenä. Joskus taas pelkästään paperilla.

Mutta onko nuo paperiset linjatunnukset olleet aina oikein? Itse ainakin näin auton, jossa linjakilpi ja paperilappu näyttivät eri linjaa, mikä herättää kysymyksen paperilappujen luotettavuudesta, mikäli auto siirtyy linjalta toiselle (enkä toki tiedä varmaksi, kumpi näytti silloin oikeaa linjaa, lappu vai linjakilpi).
 
Jossain oranssissa 30:n autoissa , tai useammassa on tuulilasin alareunassa paperinen iso lappu jossa isoilla kirjaimilla 30. Jos nykyajan digitekniikkaa pettää, niin kyllä meille matkustajille tällaisessa tilanteessa riittää tieto että olemme astuneet linja 30 autoon.

Jotenkin voisin ymmärtää, että ensimmäisenä päivänä liikenteen käynnistyessä tällaisia ongelmia voi olla, mutta ei enää tässä vaiheessa, kun liikenne on pyörinyt jo melkein kaksi viikkoa. Paperilappu näkyy hämärässä ja pimeällä huonosti, eikä bussin tunnistaminen voi perustua pelkästään ulkomuodon tunnistamiseen - etenkään siellä, missä runkolinjoja kulkee useita samalta pysäkiltä.

Voinee varmaan sanoa, että automaation aste on mennyt liian pitkälle, jos näinkin yksinkertainen asia kuin linjan numeron näyttäminen on nykypäivänä mahdotonta. Pitäisikö peruuttaa askel taaksepäin ja pohtia, mikä tässä meni pieleen?

---------- Viestit yhdistetty klo 19:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:34 ----------

Voinee varmaan sanoa, että automaation aste on mennyt liian pitkälle, jos näinkin yksinkertainen asia kuin linjan numeron näyttäminen on nykypäivänä mahdotonta. Pitäisikö peruuttaa askel taaksepäin ja pohtia, mikä tässä meni pieleen?

Tästä tulee mieleen oranssien runkolinjabussien liikenteen aloitus, kun oli hieno ajatus, että linjanumeron tausta on esimerkiksi punainen. Tästä syystähän noissa 550-busseissa on RGB-ledit vasemmassa reunassa, että tämä oli mahdollista. Tämäkin oli varmasti paperilla ja teoriassa hyvä ajatus, mutta liikenteessä linjanumeron näkyvyys oli umpisurkea ja onneksi palattiin sitten varsin nopeasti perinteisempään esitysmuotoon ja mustaan taustaan.
 
Mutta onko nuo paperiset linjatunnukset olleet aina oikein? Itse ainakin näin auton, jossa linjakilpi ja paperilappu näyttivät eri linjaa, mikä herättää kysymyksen paperilappujen luotettavuudesta, mikäli auto siirtyy linjalta toiselle (enkä toki tiedä varmaksi, kumpi näytti silloin oikeaa linjaa, lappu vai linjakilpi).

Kävin testaamassa uutta 30 linjaa ja panin merkille että Eirassa kääntäessään se jatkaa linjana 20. (en tiedä kaikkien linjojen osalta, mutta ainakin se jolla matkustin)

Minulle on tähän mennessä sattunut että molemmat linjatunnukset täsmäävät. Mutta ei varmaan ole vaikeaa, jos autossa on tunnukset paperisena kaikille niille linjoille joita se ajaa. Nivelet ovat vissiin ainoastaa linjoilla 20,30 ja 40 jos muistan oikein. Jos sähköinen ja paperinen info on eri , nii n ensinäisenä asian huomaava matkustaja kysyy: kumpi linja?.
 
Jos sähköinen ja paperinen info on eri , nii n ensinäisenä asian huomaava matkustaja kysyy: kumpi linja?.

Mutta matkustaja joka on tottunut siihen että linjakilpien tieto pitää paikkaansa ei välttämättä edes huomaa sitä aanelosta siinä ikkunan alakulmassa ja vasta kun linjakilven tieto ei täsmääkkään vaan bussi ajaa ns. "huitsinnevadaan" (matkustajan kannalta) havahtuu hän tivaamaan kuljettajalta (joka on tilanteeseen täysin syytön) että "mihin ½£%#§$¤&"# tää oiken menee?"

Ihmettelen muuten miksi ihmeessä taas piti muuttaa täysin toimiva järjestelmä muutaman vuoden käytön jälkeen aivan uuteen, näköjään OY Sutta ja Sekundaa AB:n isolla rahalla tekemään? Jos tämä ei muuta kerrokkaan niin ainakin sen, miksi HSL:n alueella lippujen hinnat nousee jatkuvasti...

PS: Tuli loppukevennyksenä mieleen vuosikymmenten takainen, jo edesmenneen pilapiirtäjälegenda Kari Suomalaisen Hesariin tekemä piirros kun raitiotielinjasto aikanaan uudistettiin täysin. Piirroksessa ratikkaan nouseva matkustaja kysyy kuljettajalta "Mihin tämä vaunu menee", johon kuljettaja vastaa "Jaa-a, sen kun tietäs" :)
 
Mutta matkustaja joka on tottunut siihen että linjakilpien tieto pitää paikkaansa ei välttämättä edes huomaa sitä aanelosta siinä ikkunan alakulmassa...

Kyllä se pahvinen tai paperinen kilpi on niin iso ja sopivalla korkeudella, että jos näkee bussin niin näkee sen paperinkin.

Kyse lienee sisäänajovaikeuksista tässä kilpiasiassa, niin kuin yleensä on monen muunkin uuden tekniikan kanssa. Oletan että syksyn mittaan tekniikka pelaa
 
Kyllä se pahvinen tai paperinen kilpi on niin iso ja sopivalla korkeudella, että jos näkee bussin niin näkee sen paperinkin.
Tuskin ongelmia on valoisana aikana, mutta nyt jo illatkin alkaa kovasti hämärtyä. Pimeällä se valaistu linjakilpi on ainoa oikea ratkaisu.
 
BYDeihinkin olisi luullut voivan saada enemmän istumapaikkoja kuin 45 ja silti vaaditut viisi lastenvaunupaikkaa.

Mun laskujeni mukaan Nobinan nivel-BYD:eissä on 44 kiinteää istumapaikkaa (joista etuoven viereinen paikka "1,5 hengen" istuin).

Sinänsä sisätilaa ei ole näissä nivelissä käytetty tuhlailevasti: niissä ei ole isoja alueita tyhjinä.

Akut vievät takaa n. metrin, joten se syö heti vähintään yhden penkkirivin pois. Etupyörien ja keskioven välissä penkkien sijainti lattian tasossa (podesterien sijasta) aiheuttaa etupyörien koteloiden päälle tyhjää. Podestereilla saisi molemmille puolille ainakin yhden istumapaikan lisää. Ja tietysti sen 1,5 hengen istuimen tilalla voisi olla normaali paripenkki.
 
Tuskin ongelmia on valoisana aikana, mutta nyt jo illatkin alkaa kovasti hämärtyä. Pimeällä se valaistu linjakilpi on ainoa oikea ratkaisu.

Tietysti. Tänään näkemissäni nivelissä kaikkissa oli linjakilpi päällä. Paperinen on parempi kuin ei mitään. Niistä luovutaan kun tekniikka pelaa. En usko että ongelma on pitkäaikainen. Tänään 1148 Nobina sisäinformaatio puuttui, Ei kuulu tähän ketjuun, mutta Pitäjänmäen asemalla toinen näyttö on musta ja toisella puolella ajat elää omaa elämään, ei reaaliajassa. Mutta nämäkin yleensä korjataan kohtuuajassa.

(yksi 36 ajoi pahvilkellä varustettuna useamman viikon, mutta ei sekään matkustajine kannalta ongelma ollut)
 
Tietysti. Tänään näkemissäni nivelissä kaikkissa oli linjakilpi päällä.

Äsken itse näin yhden linjalla 30 ilman kilpiä. Ja jos en ihan väärin hämärässä nähnyt, niin tuulilasissa oli linjan 40 lappu. Toinen vastaantullut oli sitten ihan oikeilla kilvillä.
 
Nobina 1275: takana oikealla alhaalla vilkkui keltaisen vilkun lampun sijaan alempi kirkas (peruutusvalo) lamppu. Vasen vilkku vaikutti toimivan normaalisti.
 
Eilen Nobinan Hakunilan varikolla kokonaan tummansinisiä vanhempia VDL-autoja pihassa muutama. Mihinköhän menossa vai jostain tulossa..?
 
Takaisin
Ylös