HSL:n suuntaus näyttäisi tosiaan olevan bussimatkojen lyhentäminen ja pakkovaihtojen lisääminen. Tästä on hyvänä esimerkkinä Tuusulan HSL-linjasto: suoralla bussilla Helsinkiin pääsee vain arkisin 5-18, muina aikoina, ja myös suoran bussin liikennöintiaikoina, liityntäbussi kulkee 2-3 kertaa tunnissa suuntaansa ja vaihdot onnistuvat molemmissa päissä, eli parhaimmillaan vaihdolliset yhteydet toimivat 6 kertaa tunnissa.
Toki vaihdolliset yhteydet ovat kustannustehokkaita, sillä ne luovat huomattavan määrän yhteyksiä jokaiseen suuntaan. Keravalta on yhteydet Lahteen, Riihimäelle, Tampereelle ja toki Helsinkiin sekä väliasemille että suoraan. Leinelästä voi hypätä junaan Lentoasemalle ja Länsi-Vantaalle, sekä tietenkin Helsingin suuntaan. Tikkurilassa taas pysähtyy kaikki pääradan kaukojunat, ja busseja lähtee joka puolelle kaupunkia.
Vaihdollisten yhteyksien on kuitenkin toimittava, jotta niiden käyttö olisi mielekästä. Bussista toiseen vaihdot toimivat parhaiten Hyvinkään kaupunkiliikenteen mallilla, eli kaikki bussit kohtaavat asemalla lähtöaikojen ollessa samat. Tämä toki vaatii tilaa terminaalista ja linjojen ajallisten pituuksien on oltava suurinpiirtein samat, jotta yhtä linjaa ei tarvitse ajaa häntä koipien välissä, ja toinen olisi kuin lepokoti.
HSL pilasi linjan 985 aikataulut syksyllä 2019. Keravan asemalla lähdetään siten, että R-/Z-junasta näkee bussin perävalot, ja bussin saapuessa asemalle näkee R-/Z-junan perävalot. Kuka hyötyy puolen tunnin vuorovälistä, jos bussia joutuu odottamaan 29 minuuttia? Suorat bussit Nikkilään kurjistettiin viikonloppujen osalta pariin vuoroon päivässä viime syksynä.
Tulipas paljon asiaa korkeaselkänojaisten penkkien kieltämisestä. Saa siirtää asianmukaisempaan ketjuun, jos näkee tarpeelliseksi