Ainoa selkeä runkolinjan merkki on oranssin bussin lisäksi ilmeisesti nollaan päättyvä linjanumero.
Mistä näin päättelet? Otetaan nyt esimerkiksi vaikka 20, 70 ja 110.
Runkolinjojen numeroinnista en ole nähnyt HSL:llä mitään selkeää suunnitelmia. Mikä nyt ei ole sinänsä ihme, kun tällä hetkellä melko varmasti toteutuvia runkolinjoja on vain Jokeri 1 ja Jokeri 2, ja nämä edustavat vahvasti vielä tätä Jokeri-brändin kautta. Runkolinjasuunnitelma on vielä kovin tuore, eikä ainakaan minulle ole muodostunut mitään hyvää kuvaa siitä, milloin se olisi varsinaisesti toteutumassa.
Jatko tästä kuulunee johonkin runkolinjastoa käsittelevään ketjuun (jota en nyt vielä jaksanut etsiä).
---------- Viestit yhdistetty klo 18:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:02 ----------
Kumpi sitten on isompi katastrofi, ottaa bussit testiin muille linjoille vähän etuajassa vai se, että mahdolliset lastentautudit havaitaan vasta tositoimissa. Sitten ajellaan ei-runkolinjaväreissä runkolinjaa.
Hyvä pointti, mutta ottaen huomioon tämän runkolinjavärityksen muutoksen haasteet, sanoisin että sittenkin jälkimmäinen. Runkolinjaväritys vakiintuu ihmisten mieliin, kunhan runkolinjalla alkaa kulkea pelkästään oransseja busseja. Mutta runkolinjabussi muulla linjalla on "virhe", joka ihmisten mielissä korjaantuu paljon hitaammin. Ja muutenkin on runkolinjavärin kannalta yhtenäisempää, jos runkolinjalla silloin tällöin on väärän värinen bussi kuin se, että runkolinjabussi silloin tällöin näkyy toisella linjalla.
Parasta tietysti olisi, jos vikaantuvat bussit voisi korvata vanhoilla Jokeri-busseilla, mutta se ei liene mahdollista, kun ovat eri firman.
Nobina varmaan teipannee ne muutenkin omiin yhtiöväreihinsä heti kun on mahdollista. Mikä on oma tyhmyytensä sinänsä, eli kun HSL-värejä ei ole pakko vanhoissa busseissa käyttää, laitetaan vanhoihin autoihin uudetkin teipit firman väreistä. En ymmärrä, mikä hyöty siitä on edes yhtiöille, kun firmavärit ovat nopeasti katoava luonnonvara, ja Nobinan uusi väritys on muutenkin erittäin harvinainen näky.