Uudet bussit, syksy 2015

Ei kai taas Räsenmähereitä Helsinkiin :mad: Kuljettajien kanssa kun olen puhunut, niin sanoivat, että "kuin kanahäkissä ajaisi"... Eivätkö liikennöitsijät kuuntele ollenkaan kuljettajia, vai eikö muita kevytrakennebusseja ole yksinkertaisesti saatavilla?

Veolia on muuten vielä VDL-ruohonleikkurivapaa ;)

En ole itse päässyt koskaan VDL:llä ajamaan, mutta tuttavani Veolialta on tyytyväinen SLE-129 -VDL:iin. Onko XLE-145 -VDL:issä sitten erilainen ohjaamo vai mitä kanahäkillä tarkoitetaan?
 
Itse joudun kulkemaan VDL bussilla lähes joka perjantai ja sunnuntai ja matka on vain 1h 30min ei kyllä ole yhtään mukavaa PL teki huonon valinnan linjalle 173!:mad: VDL on erittäin epämukavia busseja aivan sama minkä pitusta matkaa sillä tekee. On varmasti myös kuljettan kannalta.
 
En ole itse päässyt koskaan VDL:llä ajamaan, mutta tuttavani Veolialta on tyytyväinen SLE-129 -VDL:iin. Onko XLE-145 -VDL:issä sitten erilainen ohjaamo vai mitä kanahäkillä tarkoitetaan?
Kuljettaja taisi tarkoittaa LLE-120- mallia, koska XLE on teli (ei kevytrakenne). Kuljettaja taisi ilmaista tyytymättömyytensä ylipäätänsä HSL:n vaatimiin turvaohjaamoihin, mutta myös muut seikat autossa eivät taitaneet miellyttää...
 
Kamalinta itselleni ehkä on se, että Nobina ajelee näillä kevytrakennesysteemeillään myös joitakin h97N:n lähtöjä, erittäin huono valinta yölinjalle kaikin puolin. Eilen yöllä oli sentään Irisbus (numero ei muistissa), mutta telit ovat harvinaista, tosin erittäin tarvittavaa herkkua.
 
Mulla ei ole kyllä edelleenkään pahaa sanottavaa bussimallista nimeltä VDL Citea LLE - 120. Ketterä ja erittäin polttoainataloudellinen. Riittävän hyvät ajo-omninaisuudet, toki pienempi rengaskoko vaikuttaa jonkin verran, mutta ei mitenkään häiritsevästi.

Mitä tuohon lempinimeen "ruohonleikkuri" tulee, jolla viitataan ilmeisesti moottorin kokoon, todettakoon, että 6.7-litrainen Cummins on nykyään yksi maailman yleisempiä bussimoottoreita ja sitä käyttää muunmuassa Scania.
 
Onko HelB:n ja Nobinan syksyn hankinnoista 560:n lisäksi jo huhuja liikkeellä hankittavasta kalustosta?
 
Nobinalle tulee syksyksi seuraavia uusia:
  • 40 kpl MB Citaro A2
  • 5 kpl Iveco Bus Crossway kevytrakennebussi
  • 4 kpl Volvo 8900LE teli
  • 4 kpl Volvo 8900LE A2
 
Vantaalla siis ajellaan jatkossa etupäässä Citaroilla. Ihan mukavaa vaihtelua ettei aina tule pelkkää Volvo 8900LE tai VDL:ää.
 
15 vuotta sitten tuli Vantaan Ikarukset. Olkoon nuo sitten Vantaan Citaroja :D
 
Nobinalle tulee syksyksi seuraavia uusia:
  • 40 kpl MB Citaro A2
  • 5 kpl Iveco Bus Crossway kevytrakennebussi
  • 4 kpl Volvo 8900LE teli
  • 4 kpl Volvo 8900LE A2

A1:n ja telien määrä täsmää sopimuksiin, mutta laskin että A2:a tarvittaisiin vain 29kpl elokuussa. Lisäksi vuodenvaihteessa seitsemän lisää. Ilmeisesti samalla korvataan jotain muita autoja koska vaikka vuodenvaihteen tarpeen ottaisi huomioon, taitaa jäädä kahdeksan autoa yli. Onkohan jossakin optiossa sovittu autoja uusittavan? Laskelma perustuu puhtaasti Artun sopimuslistaukseen.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:30 ----------

A1:n ja telien määrä täsmää sopimuksiin, mutta laskin että A2:a tarvittaisiin vain 29kpl elokuussa. Lisäksi vuodenvaihteessa seitsemän lisää. Ilmeisesti samalla korvataan jotain muita autoja koska vaikka vuodenvaihteen tarpeen ottaisi huomioon, taitaa jäädä kahdeksan autoa yli. Onkohan jossakin optiossa sovittu autoja uusittavan? Laskelma perustuu puhtaasti Artun sopimuslistaukseen.

Viisi utoa kahdeksasta sainkin jo selvitettyä. Kuukankon listauksesta puuttuu tulevista sopimuksista kierros 36 jossa eliokuulle menee 502:lle viisi A2:sta. Kolme on joka tapauksessa vielä hakusessa tai 11kpl mikäli tuossa ei ole vuodenvaihteen autoja mukana.
 
Kyllä tuossa varmaan on vuodenvaihteeseen tuleva kalusto mukana. 93:lle menee silloin myös kolme uutta ja elokuussa neljä uutta 206-213:n vanhaan sopimukseen.
 
Takaisin
Ylös