Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

Lisäksi ovet on sähköiset liukuovet, jotka tulevat myös tuleviin LLE-120 ja XLE-145-malleihin.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:01 ----------

Hienoja on, onko samanlaisia kopioita kuin Nobinan VDL:llät ovat? :)
Mistä nuo ovat mielestäsi "kopioita"?

---------- Viestit yhdistetty 2.12.2013 klo 0:27 ---------- Previous Post was on 1.12.2013 at 20:01 ----------

Ja huomasin juuri erään eron kun verrataan noita vaikkapa Veolian vastaaviin SLE-129-malleihin. Äkkääkö joku, mitä muutosta tarkoitan?
 
Jäähdytin on siirretty ovelliselle puolelle, huomaahan sen välittömästi. :)


Johtunee ihan siitä, että eivät ole samalla, Daf:n? alustalla kuin muiden, kevytrakenneautoja lukuunottamatta. Meidän VDL:t on Ivecon, tai siis Fiat PowerDieselin, kun tuota Iveco tuotenimeä saa käyttää vain autoissa, jonka muutkin osat ovat samaa merkkiä...
 
Johtunee ihan siitä, että eivät ole samalla, Daf:n? alustalla kuin muiden, kevytrakenneautoja lukuunottamatta. Meidän VDL:t on Ivecon, tai siis Fiat PowerDieselin, kun tuota Iveco tuotenimeä saa käyttää vain autoissa, jonka muutkin osat ovat samaa merkkiä...
Meinaatko nyt, että PL:lle tulevat VDL:t ovat jonkinlaisia "VDL:n korittamia Ivecoja"?

Eivät ole, vaan ihan aitoja, yhtenäisrakenteisia VDL:iä (Hollannista ja Belgiasta), joissa osassa (SLE-129 ja XLE-145) on FPT Cursor 9, Euro 6-moottori (8.7-litrainen common rail-diesel, joka on kehitetty yhteistyössä Caterpillarin kanssa) ja osassa (LLE-120) Cumminsin 6.7-litrainen, Euro 6-moottori.

Mutta, PL:lle tulee myös uusia Iveco Bus Crossway LE-busseja, jotka on myös varustettu tällä FPT Cursor 9, Euro 6-moottorilla.
 
Ensimmäisiä Pohjolan Liikenteen VDL Citea XLE-145 mallisia telejä on ilmaantunut nyt myös Suomen maaperälle, ensimmäinen tuli vastaan Tuupakan kohdalla Kehä 3:lla aamupäivästä.
 
Meinaatko nyt, että PL:lle tulevat VDL:t ovat jonkinlaisia "VDL:n korittamia Ivecoja"?

Eivät ole, vaan ihan aitoja, yhtenäisrakenteisia VDL:iä (Hollannista ja Belgiasta), joissa osassa (SLE-129 ja XLE-145) on FPT Cursor 9, Euro 6-moottori (8.7-litrainen common rail-diesel, joka on kehitetty yhteistyössä Caterpillarin kanssa) ja osassa (LLE-120) Cumminsin 6.7-litrainen, Euro 6-moottori.

Mutta, PL:lle tulee myös uusia Iveco Bus Crossway LE-busseja, jotka on myös varustettu tällä FPT Cursor 9, Euro 6-moottorilla.

Njoo, ihan miten sen haluaa ymmärtää. Keulassa ja perässä lukee VDL, Moottorissa FPT, laatikossa ZF, akselistoissa jotain muuta...
"Täysikokoiset" Belgiassa rakennettuja, "tuulenviemät" Alankomaiden puolella. Ja se Cumminsin kone, on tosiaan se vanha tuttu, jota nyt myydään myös tehtynä "yhteistyössä Scanian kanssa".

Ja muuten, noita VDL:iä on tullut parikymmentä.
Ensimmäinen Volvo oli käyttöönottotarkastuksessa tänään.
 
Voisi kuvitella, että "alusta" eli akselit, voimansiirtolinja ja jousitus tulisivat kätevästi tässä tapauksessa samasta suunnasta kuin moottori.

Nobinan ruohonleikkureissa on ainakin pyörännapojen päissä maininta Daffista, joten akselit lienee tulleet sieltä suunnalta :eek:
 
Voisi kuvitella, että "alusta" eli akselit, voimansiirtolinja ja jousitus tulisivat kätevästi tässä tapauksessa samasta suunnasta kuin moottori.

Nobinan ruohonleikkureissa on ainakin pyörännapojen päissä maininta Daffista, joten akselit lienee tulleet sieltä suunnalta :eek:
Moottorivalmistajat (DAF, FPT ja Cummins) toimittavat VDL:lle vain moottorit. Lisäksi DAF:lta on joitakin muita komponentteja kuten Nak:n mainitsemat pyöränmuttereiden muoviset suojahatut ja ohjauspylväs. Se on ihan ymmärrettävää, koska VDL osti vuonna 1993 DAF:n linja-autoalustatehtaan kun DAF meni nurin ja kuorma-autotuotanto sekä moottorit myytiin Paccarille.

Vaihteistot toimittaa ZF ja Voith, akselit Dana (LLE) ja ZF (SLE/XLE ja turistiautot). VDL tekee itse omat alustansa ja myy niitä myös muille valmistajille esim. Britteihin ja Etelä-Eurooppaan. Mm. Lontoon uuden Borismasterin alusta on osittain VDL:n valmistama samoinkuin yli 1000 muunkin Lontoon kaksikerrosbussin alustat kokonaan.
 
PL:lle tulevat OmniLinkit seisoivat tänään Ruhassa.

Tänään tuli yksi sennäköinen vastaan Kehä III:lla Juvanmalmin kohdalla. Auto oli kokovalkoinen ja etulinjakilvessä luki valkoisella 1 ja jokin määränpää. Mietinkin että mihinköhän kyseinen kulkine oli matkalla. Vilahti niin äkkiä ohi että luulin autoa OmniCityksi mutta olikin siis linkki:)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös