Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

En ole matkustanut, mutta eiköhän vaihteisto ole 6AP1400. 8RLE:hen muita ei taida edes saada.

Volvo B8RLE -alustaan saa kyllä kolme eri vaihteistoa, riippuen siitä mikä moottori on valittu (D8K280/320/350). Vaihteistot ovat Volvo I-Shift AT2412E, ZF 6AP1200B (280 hp), ZF 6AP1400B (320 & 350 hp) ja Voith D864.6 (320 hp). Tuolta voi halutessaan lukea tarkemmin.
 
Volvo B8RLE -alustaan saa kyllä kolme eri vaihteistoa, riippuen siitä mikä moottori on valittu (D8K280/320/350). Vaihteistot ovat Volvo I-Shift AT2412E, ZF 6AP1200B (280 hp), ZF 6AP1400B (320 & 350 hp) ja Voith D864.6 (320 hp). Tuolta voi halutessaan lukea tarkemmin.
Jännä juttu, että esitteessä kerrotaan noin, sillä Voithilta taas on kerrottu että Diwa 6.ta ei saa Volvoon ennen lokakuuta. I-shiftin tosiaan varmaankin saa, sen unohdin täysin. 1200 ja 1400 ovat taas lähes täysin sama laatikko eri väännön kestolla vain.
 
Mulla jää kaikki tuon monitoiminäytön yläpuolella olevat mittarit ja merkkivalot piiloon kun kojetaulu on kohdallaan.

Kokeile minun ajoasentoa. Penkistä ilmat pois, etäisyys ja kaltevuus polkimiin sopivaksi ja ratti syliin ;)
Olet oikeassa; kokeilin sinun ajoasentoasi. Monitoiminäyttöä ei tosiaankaan näe. Itse en tosin pystyisi hetkeäkään tekemään työtä tuossa asennossa... ;)
 
Olet oikeassa; kokeilin sinun ajoasentoasi. Monitoiminäyttöä ei tosiaankaan näe. Itse en tosin pystyisi hetkeäkään tekemään työtä tuossa asennossa... ;)

Ihmiset on erilaisia. En ole oikein koskaan osannut ajaa niin että penkissä olisi ilmaa ja että se joustaa. Vdl:n kanssa olen sitä jo joutunut harjoitella, kun muuten kaasua on hankala painaa ja ovivipu on ihan liian kaukana. Mun täytyy nyt opetella vain uusi ajoasento. Tuohon asentoon olen vain niin tottunut aiempien Volvo sarjojen kanssa. 8700LE:ssä nopeusmittari jää vähän ratin taakse, n. 40km/h ja ylöspäin mittari näkyy. 8900 toi pienemmän ratin ja täydellisen näkyvyyden mittaristoon. Ja nyt kaikki on mennyttä :'( :lol:
 
Onko se sitten oikeasti yhtään sen taloudellisempaa? Ainakin niitä joutuu "polkemaan" enemmän, kun normaalisti toimivalla uudella bussilla (esim. Citea LLE) voi ajaa normaalisti pintakaasun ja puolenvälin välillä ja tarvittaessa käyttää tehoa reservistä ;)
Eihän kaasupoljin ole ollut enää aikoihin muuta, kuin "toivomuspoljin" jolla lähetetään moottorin suuntaan toiveita kiihtyvyydestä. Se, onko se pohjassa vai puolivälissä, ei välttämättä vaikuta taloudellisuuteen yhtään mitään, kun x kappaletta tietokonebokseja polkimen ja polttoainesuuttimien välillä muuntelee kuljettajan toivomuksia parhaaksi katsomaansa suuntaan...
 
Tässä mä on kuunnellut niitä ääniä kokopäiväisesti (eka VDL ja sitten Volvo 8908RLE) tänään. Ei haittaa, kuuluu kai asiaan tällaisissa ovissa.

Eivät ne minuakaan haittaa ainakaan matkustajana, mutta kaveriani tuppaa vähän häiritsemään. Mutta onhan se hyvä että, ovien sulkeutumisesta nykyään varoitetaan äänillä ne voisivat vain tulla pikkaisen aikaisemmin mutta olisikohan se edes mahdollista. :)
 
Eivät ne minuakaan haittaa ainakaan matkustajana, mutta kaveriani tuppaa vähän häiritsemään. Mutta onhan se hyvä että, ovien sulkeutumisesta nykyään varoitetaan äänillä ne voisivat vain tulla pikkaisen aikaisemmin mutta olisikohan se edes mahdollista. :)

Olisi siten mahdollista, että ovien sulkeutumiseen tulisi viive. Kuljettaja painaa nappia, sitten kuuluu piipit ja sitten vasta ovi lähtee sulkeutumaan.

Mielestäni tuo varoitusääni, varsinkin sähköovissa on hyvä. Ne ovat muuten niin hiljaiset.

Olin huomaavinani tosin, että äänenvoimakkuus vaihteli?
 
PL vuokraa HELB:n kaksi vanhaa Volvo 7000:sta vara-autoiksi. Nämä autot ovat HELB:n kylkinumeroiltaan 9918 ja 9919. Autot sijoitettaneen Veturitien varikolle.
 
Onko kukaan ehtinyt matkustaa Nobinan autoilla 905-909, jotta osaisi kertoa mikä vaihdelaatikko niissä on?

Tänään matkustin Nobinan uudella ja zf:n lanttuloota siellä meuhaa. :(

Kiinnitin nyt erilailla huomiota myös siihen, että uusi Volvo on todella hiljainen matkustaa. Moottorin tai voimansiirron ääniä tuskin kuulee vaikka istuin takaoven kohdalla. Suhinat ja muutkin äänet loistavat poissaololllaan :) tämä on tietysti harrastajan korvalle sääli :D
 
Tänään matkustin Nobinan uudella ja zf:n lanttuloota siellä meuhaa. :(

Kiinnitin nyt erilailla huomiota myös siihen, että uusi Volvo on todella hiljainen matkustaa. Moottorin tai voimansiirron ääniä tuskin kuulee vaikka istuin takaoven kohdalla. Suhinat ja muutkin äänet loistavat poissaololllaan :) tämä on tietysti harrastajan korvalle sääli :D

Itse pääsin tänään ajamaan ensimmäistä kertaa uutta Volvoa (905). Auton hiljaisuus todella yllätti, eikä ohjaamoon kuulunut juuri mitään edes kiihdytysvaiheessa. Kaiken kaikkiaan jäi positiivinen maku, tuollaisella voisi ajaa vaikka joka päivä :)
 
Takaisin
Ylös