Uudet bussit vuodenvaihde 2022/2023

Eihän kaluston numeroinnissa sinänsä tarvitse mitään järkeä olla, loppujen lopuksi mielivaltainen kalustotietokanta-avain. Kunhan numero on suht lyhyt ja ainutlaatuinen. Varmaan joku liikennöitsijä käyttää nykyisinkin lähinnä satunnaisia ja mielivaltaisia numeroita tähän, ilman minkäänlaista sarjoitusta tai sisäistä logiikkaa.
 
Eihän kaluston numeroinnissa sinänsä tarvitse mitään järkeä olla, loppujen lopuksi mielivaltainen kalustotietokanta-avain. Kunhan numero on suht lyhyt ja ainutlaatuinen. Varmaan joku liikennöitsijä käyttää nykyisinkin lähinnä satunnaisia ja mielivaltaisia numeroita tähän, ilman minkäänlaista sarjoitusta tai sisäistä logiikkaa.

Linja-autoyritysten numerointitapojen logiikan (ja toisinaan myös sen puuttumisen) tarkkailu on joillekin harrastajille kovin mieluista puuhaa. Vekka Group on nykyisin yritys, jossa ainakin osassa yksiköistä käytetään täysin mielivaltaista numerointia. Sellaiselle joka näkee logiikat selvemmin kuin moni muu harrastaja, tällainen satunnainen numerointitapa voi olla hyvin ärsyttävä.
 
Mielestäni kaikista järjettömin numerointi löytyy Turkulaiselta V-S Bussipalvelulta. Esimerkiksi numerolla kaksi (2) on peräti kolme päällekkäistä autoa. Turussa Volvo 7700-palvelubussi, Pääkaupunkiseudulla matalalattiasprinter ja Imatralla 8500LE. Samaa kaavaa menettelevät numerot 3-6. Jonkin sortin toimipistenumerointi voisi olla fiksumpi, tai sitten vain peräkkäiset numerot, eikä tälläistä ”läjäämistä” yhdelle numerolle.
 
Vastaan vain itse havaitsemieni yksilöiden osalta: 926, 928 ja 946 olivat HSL-sinisiä, ja ne olivat telejä. Johonkin kohtaan tietenkin 500:lle tarkoitetut autot numeroidaan, nyt en tiedä mihin kohtaan.

Pohjolan Liikenne ottaa 1000-sarjan käyttöön. Uudet
Runkolinja yutongit ovat jo kuvassa
 
Eihän kaluston numeroinnissa sinänsä tarvitse mitään järkeä olla, loppujen lopuksi mielivaltainen kalustotietokanta-avain. Kunhan numero on suht lyhyt ja ainutlaatuinen. Varmaan joku liikennöitsijä käyttää nykyisinkin lähinnä satunnaisia ja mielivaltaisia numeroita tähän, ilman minkäänlaista sarjoitusta tai sisäistä logiikkaa.


Et varmaan tiedä, että HB:lla on ollut jo kauan käytössä tyyli, jossa vaikkapa 1917 numeroisen auton ensimmäinen numeropari 19 = hankittu vuonna 2019 ja jälkimmäinen on sitten se järjestysnumero 19 kyseiselle autolle ko. vuonna?

Sen jälkeen tästä on ollut poikkeus vain hetkellinen 2020-2021 "typeryys", kun Koiviston Auton mukaantulon myötä "kaikki" nollattiin ja aloitettiin autosta n:eek: 1 mutta onneksi jo tänä vuonna on taas päästy wanhaan kunnon systeemiin, ja liikenteessä on esim. 2239 Ojangossa :cool:
 
Ei ainakaan näkynyt vielä keskiviikkona tai torstaina oransseja Yutongeja Veturitien varikolla. Ainoat oranssit bussit olivat sinikattoisia volvoja.
 
Ei ainakaan näkynyt vielä keskiviikkona tai torstaina oransseja Yutongeja Veturitien varikolla. Ainoat oranssit bussit olivat sinikattoisia volvoja.

Ootko ihan varma ettet nähnyt? kuulostaa omistuiselta jos Karosa on jo nähnyt kuvia kyseisistä autoista.
 
Takaisin
Ylös