Uudet bussit vuodenvaihde 2022/2023

Niin, se 38 uutta sähköbussia heti vuoden vaihduttua koostuu 18 kpl (59) + 15 kpl (500) + 5 kpl (Kirkkonummi) teliautoista. Kilpailukierroksen 53 uuteen kalustoon ei näköjään viitata ollenkaan, vaikka varsinainen sopimus alkaa samaan aikaan (1.1.2023) kuin nuo kierroksen 54 PL-kohteiden uudet sopparit. Keväällä sitten ilmeisesti Kirkkonummen A2:set saadaan myös ajoon, ja vasta silloin tuo luvattu reilu 60 % Kirkkonummen suoritteista sähkökäytöllä toteutuu.

Nobinalle tulee siis linjoille 52, 53, 56 ja 57 (kierros 53 kohde 271) yhteensä 29 sähköbussia vara-autoineen. Kokonaismäärä on sillä puolella 30.
 
Tämä voisi viitata siihen, että kyseiset autot eivät välttämättä tulekaan Yutongilta, koska Yutongin valikoimassa ei muutenkaan tällä hetkellä vaikuttaisi olevan tuon kokoisia busseja.

Jossakin toisessa ketjussa (en nyt muista missä) täällä oli maininta, että Kirkkonummen uudet A2:t on VDL:n uutta mallia (jonka sarjatuotannosta ei ole tainnut vielä valmistua yhtään bussia).
 
Jossakin toisessa ketjussa (en nyt muista missä) täällä oli maininta, että Kirkkonummen uudet A2:t on VDL:n uutta mallia (jonka sarjatuotannosta ei ole tainnut vielä valmistua yhtään bussia).

Huhu kertoo, että kyseistä uutta mallia valmistava tehdas on vasta rakenteilla. :D
 
Nobinan uusista sähköbusseista (menossa linjoille 52, 53, 56, 57) ei myöskään ole mitään mainintaa, mutta kai ne ovat siltikin aikataulussa.
Ovat jo kaikki Klovin varikolla ja valmiina toimintaan ensi sunnuntaista lähtien.
 
No joo siis, 900-sarjan teli-Volvot ovat tällä hetkellä vanhimpia ja tilanne tuskin muuttuu vuodenvaihteen jälkeen, koska liikenne lisääntyy tuntuvasti.
Viikonloppuisin sähköbussit voivat korvata nykyisin dieselbusseilla ajettavia autokiertoja muillakin linjoilla.
 
Niin, se 38 uutta sähköbussia heti vuoden vaihduttua koostuu 18 kpl (59) + 15 kpl (500) + 5 kpl (Kirkkonummi) teliautoista. Kilpailukierroksen 53 uuteen kalustoon ei näköjään viitata ollenkaan, vaikka varsinainen sopimus alkaa samaan aikaan (1.1.2023) kuin nuo kierroksen 54 PL-kohteiden uudet sopparit. Keväällä sitten ilmeisesti Kirkkonummen A2:set saadaan myös ajoon, ja vasta silloin tuo luvattu reilu 60 % Kirkkonummen suoritteista sähkökäytöllä toteutuu.

PL:n omassa tiedotteessa sanotaan ihan suoraan, että loput 11kpl tulee vasta kevään aikana https://www.pl.fi/l/otamme-kayttoon-49-uutta-sahkobussia-helsingin-ja-kirkkonummen-linjoilla/


Onko tuo TLL:n uusi Volvo hankittu ihan vain kokemuksen saamiseksi kyseisestä mallista? Sopimuksista en ainakaan löydä suoraa tarvetta uudelle A2-bussille. Tosin 583 ja 584:n pakettiin oli tarjottu vanhaa teli-kalustoa, vaikka vaatimus oli vain A1-kokoiselle, mutta niidenkin korvaaminen A2:lla, kun A1 käy on hieman outoa. Tai no korvaaminen, en muista että olisin nähnyt teliä näillä vielä kertaakaan.
 
PL:n omassa tiedotteessa sanotaan ihan suoraan, että loput 11kpl tulee vasta kevään aikana https://www.pl.fi/l/otamme-kayttoon-49-uutta-sahkobussia-helsingin-ja-kirkkonummen-linjoilla/


Onko tuo TLL:n uusi Volvo hankittu ihan vain kokemuksen saamiseksi kyseisestä mallista? Sopimuksista en ainakaan löydä suoraa tarvetta uudelle A2-bussille. Tosin 583 ja 584:n pakettiin oli tarjottu vanhaa teli-kalustoa, vaikka vaatimus oli vain A1-kokoiselle, mutta niidenkin korvaaminen A2:lla, kun A1 käy on hieman outoa. Tai no korvaaminen, en muista että olisin nähnyt teliä näillä vielä kertaakaan.

TLL:lle tulee Sähkö Volvoja Kivistön soppariin. Toi ensimmäinen (auto 8) on saatu jo nyt ajoon.
 
Kehä III:sta länteen päin Porttipuiston kohdalla kulki neljän vielä pahveihinkin vuorattujen PL:n uusien oranssien Yutongien jono. Liekö olleet 1030-alkuisia numeroltaan, mitä auton ikkunasta ehdin havaita.
 
Koska muuten PL:n Kirkkonummen sähkö-VDL:ien pitäisi tulla eli HSL-alueen ensimmäiset uuden sukupolven VDL*Citeat?
 
Onko uutta Citeaa vielä edes toimitettu minnekään? Googlaamalla löytyy vain artikkeleita tilauksista, ja esittelyautosta messutapahtumassa. Samoin tilausuutisten yhteydessä annetut toimitusajat ovat menneet kauan sitten, mutta toimituksista ei löydy ainuttakaan artikkelia.
 
Takaisin
Ylös