Uudet matkakortinlukijat

Lista tähän mennessä (lihavoitu havaintoja ovat tuoreita):

Kaupunkiliikenne (eli ratikat): 412, 415, 417, 452, 467, 470, 624
Koiviston Auto Helsinki: 1321, 1324, 1401, 1506, 1514, 1524, 1527, 1535, 1537, 1610, 1701, 1804, 1806, 1807, 1827, 1831, 1832, 1833 (vielä 1/2), 1835, 1837, 1917
Pohjolan Liikenne: 218, 246, 249, 253, 255, 257, 258, 285, 287, 472, 477, 602, 603, 606, 608, 610, 612, 647, 648, 649, 650, 656, 659, 688, 695, 696, 944, 963
Nobina: 948, 949, 955, 1001, 1072, 1087, 1138, 1145, 1146, 1156
Tammelundin Liikenne: 24, 25, 63
VR (eli junat): Sm2 67, 71, 93, Sm4 19 (vaunu 6319, vielä 1/2), Sm5 54 (vaunut A ja B, 1/2 jokaisessa)

Metroasemat: Finnoo, Kaitaa, Hakaniemi (C-F), Helsingin yliopisto (2/4), Herttoniemi (C), Kalasatama (A/B keskustaan, 1/2), Sörnäinen (3/4)


1/2 tarkoittaa, että kulkuneuvon/uloskäynnin kahdesta lukijasta yksi on uusi (sillä hetkellä).
Sm5 16 on myös uudet lipunlukijat
 
Tulipahan nyt vihdoin mentyä uudella kortinlukijalla varustetulla ajoneuvolla (PL 472) ja voin nyt vihdoin lopullisesti todeta lukijoiden käyttöliittymän olevan huonoin HSL:n tekemä asia kaikista tekemistään huonoista asioista. Kyseessä siis linja 975 Mattilanpuiston suuntaan, jolla suurin osa lipun matkakortinlukijalla ostavista ostaa vain D-lipun. Vaan mitkä muutkaan vyöhykevaihtoehdot olivatkaan sijoitettu ensimmäiselle sivulle kuin ABCD ja BCD, ei siis mitään muita. Ei lienisi kauhean vaikea prosessi tutkia alueiden lippudataa ja asettaa aluekohtaisesti suosituimmat lippuvaihtoehdot etusivulle. Huomiona vielä että tuossa tilanteessa varmaan 35% näytöstä oli täynnä tyhjää tilaa, joten eikö oikeasti yhtään lisää vaihtoehtoja mahdu?
 
Viimeksi muokattu:
Ei lienisi kauhean vaikea prosessi tutkia alueiden lippudataa ja asettaa aluekohtaisesti suosituimmat lippuvaihtoehdot etusivulle.
Tässä olisi vaan sitten se ongelma, että jokaisella linjalla matkustajan tulisi erikseen etsiä tarvitsemansa lippu, kun taas jos lista pysyy koko ajan samana, löytyy tarvittu vyöhyke samasta paikasta.

Mutta eihän tuo nyt mitenkään optimaalinen asettelu ole, saa toki nähdä miten pitkään vyöhykkeet on edes olemassa vielä
 
Tässä olisi vaan sitten se ongelma, että jokaisella linjalla matkustajan tulisi erikseen etsiä tarvitsemansa lippu, kun taas jos lista pysyy koko ajan samana, löytyy tarvittu vyöhyke samasta paikasta.
Tuosta syystä listan järjestyksen saisi pitää aina samana (jokaisella vyöhykkeellä), mutta koko listan saisi laittaa yhdelle sivulle. Ei tule turhia klikkauksia, mutta ei myöskään täydy jokaisen matkan alussa etsiä mihin kohtaan oma vaihtoehto on osunut.
 
Vanhoissa lukijoissa ymmärsi, että lippuvaihtoehdot olivat riveittäin, kun siinä suunnassa oli enemmän tilaa ruudun ollessa korkeampi kuin leveä, mutta uusissa on päinvastainen kuvasuhde. Eli eikö valintoja saa mahtumaan samalle sivulle, jos ne ovat sarakkeina?
 
Vanhoissa lukijoissa ymmärsi, että lippuvaihtoehdot olivat riveittäin, kun siinä suunnassa oli enemmän tilaa ruudun ollessa korkeampi kuin leveä, mutta uusissa on päinvastainen kuvasuhde. Eli eikö valintoja saa mahtumaan samalle sivulle, jos ne ovat sarakkeina?
Käyttäjällä Busseilua on tämän ketjun viestissä #116 nopeasti kyhätty ehdotus asettelusta, joka ratkaisee asian juuri noin. Nähdäkseni kuvasuhde on suunnilleen oikea, ja samantapainen asettelu toimisi paljon paremmin oikeassa lukijassa.
 
Piirsin toisenlaisen hahmotelman nappuloista. Tuossa voisi olla aina harmaalla ne, jotka eivät ole valittavissa. Hahmotelmassa jouduttaisiin vain luopumaan siitä "Olet nyt tällä vyöhykkeellä"-täpästä, mutta en tiedä, olisiko sekään nyt iso ongelma. Senkin voisi ilmaista vaikka tekstinä tuolla yläreunassa.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

EDIT: Pahus, tuosta jäi puuttumaan CD-nappi ja tekee jo tiukkaa saada sitä mahtumaan.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Jos kahden vyöhykkeen nappeja tiivistää vähän, niin sitten mahtuu vielä CD-nappula. Mutta onhan tämä käyttäjän kannalta aika sekava, kun valintoja on näin paljon.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Jatkan nyt vielä pohdintojani, entä jos tuota koko logiikkaa muuttaisi hieman.

Mitä jos se toimisi näin, että nykyinen vyöhyke on aina valittuna. Jos haluaisin tästä B-vyöhykkeeltä matkustaa D-vyöhykkeelle, niin painaisin D-nappia, jolloin BCD muuttuisi vihreäksi. Vastaavasti BC ostettaisiin painamalla C:tä, AB painamalla A:ta.

Jos oltaisiin A-vyöhykkeellä, A palaisi vihreänä. Tällöin esim. ABC ostettaisiin painamalla C:tä jne. Mikäli haluaisin B-vyöhykkeeltä ostaa ABC-lipun, niin painaisin sekä A:tä että C:tä.
 

Liitetiedostot

  • 1720640020941.png
    1720640020941.png
    256.3 KB · Lukukerrat: 29
  • 1720640781879.png
    1720640781879.png
    260.7 KB · Lukukerrat: 25
  • 1720641150941.png
    1720641150941.png
    311.4 KB · Lukukerrat: 22
Viimeksi muokattu:
Minä kokeilin nopeasti tehdä ehdotetun sarakemallisen lukijan. Tämä ulkoasu on ainakin omasta mielestäni kohtalaisen selkeä.
 

Liitetiedostot

  • HSL uusi lukija ehdotus.png
    HSL uusi lukija ehdotus.png
    8.1 KB · Lukukerrat: 41
Käyttäjällä Busseilua on tämän ketjun viestissä #116 nopeasti kyhätty ehdotus asettelusta, joka ratkaisee asian juuri noin. Nähdäkseni kuvasuhde on suunnilleen oikea, ja samantapainen asettelu toimisi paljon paremmin oikeassa lukijassa.

Busseilua malli on enemmän solut tai ruudut kuin sarakkeet.

Tarkoitin tällaista. D on nyt tässä ylinpänä, kun kääntämällä 270 astetta sai A-vyöhykkeen sisältävät liput vasemmaisimmiksi, enkä enää sitten jaksanut sählatä kaikkia akkosia päinvastoin

1720642446530.png

Tässä olen ottanut vain kuvakaappauksen HSL:n demosta, eikä mitään nappien kokoja ole muutettu. Ja C vyöhyke valittu siksi, että sillä on eniten eri lipputuotteita saatavilla samaan aikaan. Eli selvästi mahtuisi sarakkeilla samalle sivulle. Jos E-vyöhyke tulee asia saattaa olla toisin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kahden vyöhykkeen nappeja tiivistää vähän, niin sitten mahtuu vielä CD-nappula. Mutta onhan tämä käyttäjän kannalta aika sekava, kun valintoja on näin paljon.
Jos näkyvillä on vain liput, jotka ovat mahdollisia kyseisellä vyöhykkellä, ylärivissä ei voi olla kerralla enemmän kuin kaksi lippua. Siinä on ratkaisu tilanpuutteeseen.

Mikäli haluaisin B-vyöhykkeeltä ostaa ABC-lipun, niin painaisin sekä A:tä että C:tä.
Pidän ideasta teoriassa, mutta tulee mieleen pari käytännön ongelmaa. Miten tuossa tilanteessa peruisit vahingossa tehdyn valinnan, ja miten esittäisit erilaiset lippuvaihtoehdot? Tarkoitan siis, että D-vyöhykkeellä, voit ostaa lipun D-vyöhykelipun, mutta B-vyöhykkellä voit ostaa vain AB- tai BC-lipun, kun B-vyöhykelippua ei ole olemassa.

D on nyt tässä ylinpänä, kun kääntämällä 270 astetta sai A-vyöhykkeen sisältävät liput vasemmaisimmiksi, enkä enää sitten jaksanut sählatä kaikkia akkosia päinvastoin
Voisihan tuokin järjestys olla intuitiivinen, jos ajattelee että A-vyöhyke on keskimäärin eteläisin (kartalla alin) vyöhyke. Nappien muodot joka tapauksessa mielestäni auttavat tähän ongelmaan:
Jostain syystä tuosta sarakemallisesta on pikavilkaisulla vaikeampi ainakin omasta mielestäni löytää oikeaa lippua.
 
Pidän ideasta teoriassa, mutta tulee mieleen pari käytännön ongelmaa. Miten tuossa tilanteessa peruisit vahingossa tehdyn valinnan, ja miten esittäisit erilaiset lippuvaihtoehdot? Tarkoitan siis, että D-vyöhykkeellä, voit ostaa lipun D-vyöhykelipun, mutta B-vyöhykkellä voit ostaa vain AB- tai BC-lipun, kun B-vyöhykelippua ei ole olemassa.
Hyvää pohdintaa, en vielä keksinyt noihin suoraan mitään ratkaisua. Suurin ongelma on tuo D-vyöhyke, jossa voisi ostaa yhden vyöhykkeen lipun painamatta mitään. Muuten tarvittaisiin aina vähintään yksi kosketus, koska pitää olla ainakin kaksi vyöhykettä valittuna. Virhekosketuksen voisi poistaa painamalla vihreäksi muuttunutta vyöhykettä uudelleen. Käytännössä kosketus siis joko valitsee tai poistaa valinnan kosketetulta vyöhykkeeltä sillä lisähöysteellä, että esim. A-vyöhykkeellä tehty D-kosketus valitsee automaattisesti myös B:n ja C:n siitä välistä, koska lipun pitää olla yhtenäinen.
 
Takaisin
Ylös