Uudet matkakortinlukijat

Busseilua malli on enemmän solut tai ruudut kuin sarakkeet.

Tarkoitin tällaista. D on nyt tässä ylinpänä, kun kääntämällä 270 astetta sai A-vyöhykkeen sisältävät liput vasemmaisimmiksi, enkä enää sitten jaksanut sählatä kaikkia akkosia päinvastoin

Näytä liitetiedosto 8704

Tässä olen ottanut vain kuvakaappauksen HSL:n demosta, eikä mitään nappien kokoja ole muutettu. Ja C vyöhyke valittu siksi, että sillä on eniten eri lipputuotteita saatavilla samaan aikaan. Eli selvästi mahtuisi sarakkeilla samalle sivulle. Jos E-vyöhyke tulee asia saattaa olla toisin.
Tuo ei kyllä huono vaihtoehto olisi kunhan kirjaimet saadaan flipattua oikein päin. Vaikka täällä nyt onkin mainittu ihmisille luonnollinen lukeminen vasemmalta oikealle eikä ylhäältä alas, niin tässä kyseistä ongelmaa ainakaan itselläni.

Noksun esittämä ideahan on varsin samankaltainen tuohon sinun ehdotukseesi, joskin siinä taas on muutamia ongelmia: juurikin tuo lukemisongelma lisääntyy kun palkit jatkuvat alueelle jossa ei kirjaimia ole ja tämä ainakin itselläni häiritsee lukemista. Lisäksi vyöhykeinfon highlight-väri on huono toteutus jos pyritään huomioimaan esimerkiksi värisokeat/huonon värinäön omaavat.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Voisihan tuokin järjestys olla intuitiivinen, jos ajattelee että A-vyöhyke on keskimäärin eteläisin (kartalla alin) vyöhyke. Nappien muodot joka tapauksessa mielestäni auttavat tähän ongelmaan:
Varsin mainio pointti tuo intuitiivinen järjestys. Ehkä se jollakin toimii mutta itselläni ei (toki olen mobiililippukäyttäjä joten ei niin merkittävä:D).
 
Viimeksi muokattu:
Tietenkin tässä vaihtoehdossa myös se voisi olla loogista, että oletusarvoisesti ei ole valittuna mitään, vaan käytännössä aina ostotapahtuma vaatisi kahden vyöhykkeen napautusta:

A & B => AB
A & C => ABC
A & D => ABCD
B & C => BC
B & D => BCD jne.

Toki voisi painella myös A & B & C ja valita tuolla tavoin kaikki vyöhykkeet.

Poikkeus olisi pelkkä D, mutta sekin pitäisi erikseen painaa ja valita.
 

Liitetiedostot

  • 1720643395024.png
    1720643395024.png
    305.4 KB · Lukukerrat: 2
Ja siis kyllä itse seison ainakin vielä alkuperäisen ideakuvani takana. Huomioitavaa toki että tuota tehdessä ei minulla ollut apunani mitään suoraa apukuvaa noista lukijoista vaan silmämääräisesti arvioin suunnitelman. Uskoisin myöskin että suunnitelmaan voisi lisätä vielä laajentamismahdollisuuden kahdella ruudulla siten, että ne pysyisivät vielä riittävän isoina.
 
Ideat iteroituvat hitaasti, pahoittelut... Jos tähän edellisen viestini kuvaan yhdistää vielä tuon alkuperäisen ajatukseni, mutta D-vyöhykkeen huomioiden, niin kaikista selkein voisi olla seuraava malli:

Jos ollaan B-vyöhykkeellä, niin mitään ei ole valittuna oletusarvoisesti, mutta liput voisi ostaa seuraavasti:
Painamalla A => AB
Painamalla C => BC
Painamalla D => BCD
Painamalla A & C => ABC

A-vyöhykkeellä vastaavasti:
Painamalla B => AB
Painamalla C => ABC
Painamalla D => ABCD

Tällöin suurimman osan matkoista voisi ostaa painamalla vain yhtä vyöhykettä. Vain ne matkat, joissa aluetta pitäisi laajentaa nykyisestä vyöhykkeestä vasemmalle ja oikealle vaatisivat kaksi painallusta.

Ja pelkkä D-vyöhyke ostetaan painamalla D:tä.

Siniset laatikot muuttuvat vihreiksi sitä mukaa, kun niitä valitaan.

Yhtä kaikki, kuten näistä kaikista hahmotelmista näkee, on nykyinen kahden sivun näkymä aika epälooginen ja paljon muitakin vaihtoehtoja olisi.
 
Viimeksi muokattu:
Voisihan tuon myös ratkaista siten, että kaikilla vyöhykkeillä on "oma vyöhyke" valittuna, D-vyöhykkeellä pystyisi vaan ostamaan lipun myös ilman painalluksia, toki hyvä olisi jonkinlaista palautetta saada jos siitä painaisi
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Ja palaute voisi olla vaikka äänimerkki, mitä laite voisi muutenkin antaa vyöhykettä painettaessa
 
Viimeksi muokattu:
Voisihan tuon myös ratkaista siten, että kaikilla vyöhykkeillä on "oma vyöhyke" valittuna, D-vyöhykkeellä pystyisi vaan ostamaan lipun myös ilman painalluksia, toki hyvä olisi jonkinlaista palautetta saada jos siitä painaisi
Tämä oli alkuperäinen ajatus viestissä #160, mutta siinä on se huono puoli, että kortin tuominen liian lähelle ostaisi pelkän D-lipun vahingossa ilman mitään käyttäjän tekemiä valintoja. Tämän vuoksi pitäisi olla aina vähintään yksi kosketus, mikä ratkeaisi tuolla uusimmalla logiikkapohdinnallani. Pitäisiköhän huomenna koodata oma simulaattori :D
 
Itse pidän edelleen konseptista, että jokaisella lipputyypillä on nappinsa. Toisaalta olisi kiinnostava tietää, miten tuo toimisi viiden vyöhykkeen mallissa, jos sellainen tulee lähivuosina. Yksi vyöhyke = yksi nappi -logiikka on visuaalisesti parempi, mutta käyttökokemukselta ehkä hieman hankalampi. Jos vyöhykekombinaatioita olisi enemmän E-vyöhykkeen myötä, olisiko edellä mainittu logiikka myös käyttökokemuksen kannalta helpompi, kun napit eivät ole kymmenen sentin kolikoiden kokoisia?
 
Tämä oli alkuperäinen ajatus viestissä #160, mutta siinä on se huono puoli, että kortin tuominen liian lähelle ostaisi pelkän D-lipun vahingossa ilman mitään käyttäjän tekemiä valintoja. Tämän vuoksi pitäisi olla aina vähintään yksi kosketus, mikä ratkeaisi tuolla uusimmalla logiikkapohdinnallani.
Tämä on kyllä siitä aika haastava, että jos mitään ei ole valittuna, matkustajalle on aika epäselvä mitä pitää valita. Kun taas jos sen hetkinen vyöhyke on valittuna, D-vyöhykkeen kanssa tulee ongelma. Toki vielä jonkun kolmannen värin voisi lisätä, mikä merkkaisi sitä vyöhykettä missä sijaitaan, mutta se taas aiheuttaisi sen, että näkymästä tulisi visuaalisesti aika raskas eikä nyt varsinaisesti ymmärrettävyyttä parantaisi. E-vyöhykkeen käyttöönotto toki parantaisi tilannetta, kun olisi pakko valita toinen vyöhyke aina.
 
Kyllä järkevin on yksi nappi yksi tuote, vaikka ideat hyviä

esimerkiksi Sirkiän idea ei ole usein käytössä joten en usko että sitä kukaan tajuaisi ilman valtavaa määrää muuta tietoa näytössä....
 
Lista tähän mennessä

Kaupunkiliikenne (eli ratikat): 408*, 412, 415, 417, 452, 466, 467, 468*, 470, 624
Koiviston Auto Helsinki: 1321, 1324, 1401, 1506, 1513, 1514, 1524, 1525, 1527, 1535, 1537, 1539*, 1610, 1701, 1804, 1806, 1807, 1812* 1827, 1831, 1832, 1833 (1/2), 1835, 1837, 1917
Pohjolan Liikenne: 218, 246, 249, 251, 253, 255, 257, 258, 285, 287, 464*, 472, 477, 602, 603, 606, 608, 610, 612, 647, 648, 649, 650, 652* 656, 658, 659, 661, 688, 695, 696, 944, 963, 1040
Nobina: 948, 949, 955, 1001, 1072, 1087, 1138, 1145, 1146, 1156, 1251*, 1439
Tammelundin Liikenne: 24, 25, 63, 64*, 67*
VR (eli junat): Sm2 67, 71, 93, Sm4 19 (vaunu 6319, 1/2), Sm5 16, Sm5 54 (vaunut A ja B, 1/2 jokaisessa)

Metroasemat: Finnoo, Kaitaa, Hakaniemi (C-F), Helsingin yliopisto (2/4), Herttoniemi (C), Kalasatama (A/B keskustaan, 1/2), Sörnäinen (3/4)
Lauttalaiturit: Kauppatori (1/3), Suomenlinna (päälaituri)

1/2 tarkoittaa, että kulkuneuvon/uloskäynnin kahdesta lukijasta yksi on uusi (sillä hetkellä). Tähdellä merkityt havainnot ovat tuoreita.
 
Lista tähän mennessä

Kaupunkiliikenne (eli ratikat): 408*, 412, 415, 417, 452, 466, 467, 468*, 470, 624
Koiviston Auto Helsinki: 1321, 1324, 1401, 1506, 1513, 1514, 1524, 1525, 1527, 1535, 1537, 1539*, 1610, 1701, 1804, 1806, 1807, 1812* 1827, 1831, 1832, 1833 (1/2), 1835, 1837, 1917
Pohjolan Liikenne: 218, 246, 249, 251, 253, 255, 257, 258, 285, 287, 464*, 472, 477, 602, 603, 606, 608, 610, 612, 647, 648, 649, 650, 652* 656, 658, 659, 661, 688, 695, 696, 944, 963, 1040
Nobina: 948, 949, 955, 1001, 1072, 1087, 1138, 1145, 1146, 1156, 1251*, 1439
Tammelundin Liikenne: 24, 25, 63, 64*, 67*
VR (eli junat): Sm2 67, 71, 93, Sm4 19 (vaunu 6319, 1/2), Sm5 16, Sm5 54 (vaunut A ja B, 1/2 jokaisessa)

Metroasemat: Finnoo, Kaitaa, Hakaniemi (C-F), Helsingin yliopisto (2/4), Herttoniemi (C), Kalasatama (A/B keskustaan, 1/2), Sörnäinen (3/4)
Lauttalaiturit: Kauppatori (1/3), Suomenlinna (päälaituri)

1/2 tarkoittaa, että kulkuneuvon/uloskäynnin kahdesta lukijasta yksi on uusi (sillä hetkellä). Tähdellä merkityt havainnot ovat tuoreita.
Sm4 6X20 on kaikki 4 lukijaa vaihdettu.
 
Takaisin
Ylös