Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tässä siteerattuna lainkohtaa, joka ottaa kantaa lippujen kelpoisuuteen:Se on hyvä, että tuo on oikeudessa. Kohtuuton sopimusehto ei sido kuluttajaa. Jos lippu on, sen pitää riittää. Saa nähdä miten käy, odotan mielenkiinnolla.
Miten asiaa haluaa tulkita. Voiko lipun leimaamista pitää kohtuuttomana vaatimuksena kuitenkaan. Mielestäni ei. Se on se kiistanalainen sopimusehto. Ei se, että saa tarkastusmaksun siksi.Se on hyvä, että tuo on oikeudessa. Kohtuuton sopimusehto ei sido kuluttajaa. Jos lippu on, sen pitää riittää. Saa nähdä miten käy, odotan mielenkiinnolla.
Mun spontaani tulkintani tästä on, että lainsäätäjä on tarkoittanut tässä toisaalta paperilippua, jonka voimassaolo alkaa vasta leimauksesta (siis vaikkapa 10 matkan lippu) ja toisaalta nykyaikaan käännettynä sitä, että matkakortille on ladattu rahaa, jolla ostetaan yksittäisiä matkoja (ns. arvo).Leimaamaton lippu on epäasianmukainen, jos matkustajalla on velvollisuus antaa lippunsa leimattavaksi tai itse leimata se.
Tuo oli nimenomaan se lain perusteluissa oleva tarkennus. Itse pykälässä puhutaan vain "asianmukaisesta matkalipusta" määrittelemättä sitä sen tarkemmin:Ehkä lain perusteluissa olisi tälle jotain tarkennuksia.
Saa nähdä, miten hallinto-oikeus tuota tulkitsee nyt sitten. Olisi vaikea nähdä, että lippu, jonka voimassaoloaika on rajoitettu ja joka oikeuttaa voimassaolonsa aikana rajattomaan määrään matkoja, muuttuisi mitenkään siitä, käytetäänkö sitä leimauslaitteessa vaiko eikö. Toivottavasti valittajalla on asiansa osaava juristi muotoilemassa noita juttuja.
Mun mielestä nämä ei ole nyt ihan vertailukelpoisia. En tiedä, millanen systeemi nykyään on kaukojunissa ja -busseissa, kun en niitä käytä, mutta perinteisestihän on niin, että ostetaan lippu ja sitten käytetään se, kun matkustetaan. Jos se jätetään leimaamatta, sen voi käyttää uudelleen. Se lippu ei siis tarjoa rajatonta matkustusoikeutta vaan yhden (tai vaikka sarjalippuna 10) kerran käytön. Silloin on selvää, että tällainen sinänsä olemassaoleva lippu on epäasianmukainen, jos ei sitä ole mitätöity leimauslaitteessa. Myös Tampereella oli ainakin joskus myytävänä vuorokausilippuja kioskeissa. Sellainen pitää ekalla kerralla leimata, jolloin se 24 tunnin käyttöaika alkaa.Rinnastuuko voimassaolevan ja maksetun lipun leimaus lukijalaitteella lipun näyttämiseen/leimaamiseen esimerkiksi elokuvateattereissa, areenatapahtumissa tai lentokentillä? Entäpä voimassaolevan kausilipun "leimaamisvelvollisuus" (eli näyttäminen konduktöörille hänen lukijalaitteellaan luettavaksi) kaukojunissa?
Näin ostat mobiililipun
Osta lippu vasta hetkeä ennen matkaasi, sillä se käynnistyy ostohetkellä. Lipun tulee olla voimassa ennen bussin, ratikan tai junan kyytiin nousemista.
Olikos Nyssellä ratikassa ainakin niin, että pitää leimata aina sisääntullessa?Arvaanko oikein, että Nysse-alueella riittää, että lippu on voimassa, kun nousee kyytiin? Toisin sanoen voit nousta kyytiin vaikka viisi minuuttia ennen lipun voimassaolon päättymistä ja jäädä pois kyydistä tuntia myöhemmin. Jos asia on noin niin ihan ymmärrettävää, että tuota vaaditaan.
Ei rinnastu millään tavalla esim elokuvateattereiden tai muiden vastaavien leimaamisevelvollisuuteen, jossa on ostettu nimetty paikka itselleen. Eikä kyllä myöskään kuntosali- tai vastaaviin liikuntapaikkoihin, joihin voi ostaa kuukauden rajattoman oikeuden, ennen kaikkea koska näissä oikeudetta oloa ei ole ymmärtääkseni mitenkään erikseen laissa sanktioitu. Helppohan kyllä näihinkin olisi mennä maksamatta sisään.Rinnastuuko voimassaolevan ja maksetun lipun leimaus lukijalaitteella lipun näyttämiseen/leimaamiseen esimerkiksi elokuvateattereissa, areenatapahtumissa tai lentokentillä? Entäpä voimassaolevan kausilipun "leimaamisvelvollisuus" (eli näyttäminen konduktöörille hänen lukijalaitteellaan luettavaksi) kaukojunissa?
Tai oikeammin niin, että leimaamatta jäänyt lippu on joko menetetty lippu tai oikeuttaa hyvitykseen jos sellainen mahdollisuus halutaan antaa. Lippu on kuljetussopimus paikasta a paikkaan b tiettynä päivänä, tietyllä vuorolla.Mun mielestä nämä ei ole nyt ihan vertailukelpoisia. En tiedä, millanen systeemi nykyään on kaukojunissa ja -busseissa, kun en niitä käytä, mutta perinteisestihän on niin, että ostetaan lippu ja sitten käytetään se, kun matkustetaan. Jos se jätetään leimaamatta, sen voi käyttää uudelleen.
Juuri näin. Muistaakseni jossain asia muotoiltiin, että jos matkustaja on ollut selkeästi yli tunnin samassa liikennevälineessä on lupa vaatia uutta leimausta / lippua.Arvaanko oikein, että Nysse-alueella riittää, että lippu on voimassa, kun nousee kyytiin? Toisin sanoen voit nousta kyytiin vaikka viisi minuuttia ennen lipun voimassaolon päättymistä ja jäädä pois kyydistä tuntia myöhemmin. Jos asia on noin niin ihan ymmärrettävää, että tuota vaaditaan.
Arvaanko oikein, että Nysse-alueella riittää, että lippu on voimassa, kun nousee kyytiin? Toisin sanoen voit nousta kyytiin vaikka viisi minuuttia ennen lipun voimassaolon päättymistä ja jäädä pois kyydistä tuntia myöhemmin. Jos asia on noin niin ihan ymmärrettävää, että tuota vaaditaan.