Uusi pikaraitiotie linja 15 pitää saada länsiterminaaliin

Suunnitelma muuttaa myös Vikingin Tallinnan liikenne Länsisatamaan aiheuttaisi mahdollisesti sen, että Skatta hiljenisi nykyisestä paljonkin, kun sinne siirtyisi vain Tallinkin Tukholman liikenne -jos sekään. Viking ei missään tapauksessa suostu jakamaan Helsingin maatoimintojaan kahteen eri paikkaan, ja jos se ylipäätään Tukholman linjaansa on edes aikeissa jatkaa, suunnitelmaan varmuudella sisällytetään myös käyntejä Tallinnassa, mikäli terminaalien jakosuunnitelmaa ei muuteta.
Mulla on vähän sellainen fiilis, että se Eteläsataman sulkeminen merkkaa samalla Siljan linjan loppua. Helsinki ei tietenkään ole sitä tajunnut, mikä nyt ei yllätä ketään. Mutta ne paatit on ikivanhoja, reitti todennäköisesti kannattamaton ja jos vielä hyvä satamapaikka viedään alta, niin mitäpä siinä sitten enää.
 
Tämä satamasaaga on yksi Suomen kaupunkihistorian farssi jossa sitä suunnittelevilla tahoilla ei ole mitään ymmärrystä laivaliikenteen toiminnasta, merkityksestä ja tulevaisuuteen katsomisesta. Laitetaan valtakunnallinen liikenne kulkemaan kantakaupungin ja keskustan läpi – mikä voikaan mennä pieleen! Kalasatamassa olisi ollut potentiaalia, kun siinä kohtaa oltaisiin oltu kantakaupungin kainalossa eikä ytimessä, muttei kuitenkaan mahdottoman kaukana keskustasta.

Jokaisesta urbanistien puheesta jossa haihatellaan kaiken keskittämisestä Vuosaareen, puuttuu täysi ymmärrys siitä että se on silloin nykyisen laajuisen matkustajaliikenteen loppu. Ajatellaan vaan että kun itse mennään fiksipyörällä satamaan ja juodaan IPA-oluita kannella, että kaikki muut matkustajat tekisi näin.
Varustamot saa tulonsa autokansilta ja rahdista ympäri vuoden, kävelymatkustajat ovat vaan MaRa-alan kiva lisä jolla taotaan lisävoitot omistajille. Vuosaareen keskittäminen on ylimääräinen tunti matka-aikaan, vaikka kuinka metroa tai suunniteltuja lähiöratikoita jatkettaisiin Vuosaaren satamaan, ja se on liikaa Suomenlahden pendelöinnille ja Silja–Vikingin päivämatkustajatoiminnalle. Se on puuttuvaa rahavirtaa Helsingin turismilta ja liike-elämältä.

Päinvastoin, uskon että Vuosaareen keskittäminen johtaisi siihen että uusia laivoja tilatessa uhrataan lisää tilaa autoliikenteelle (koska kynnys ajaa laivalle helpottuu merkittävästi) jolloinka autoliikenteellinen paine siirtyy Kehä III varrelle.

Toisaalta Hernesaaren satamapuolta ei ole ehditty gryndata ympäri vaikka kaavoitus on pitkällä, en näkisi mitenkään mahdottomana että se otettaisiin osaksi Länsisataman toimintoja. Olen ymmärtänyt että Länsisatama-keskittämisissä olisi tarkoitus valjastaa entinen Venäjän liikenteen Terminaali 1 Tukholman liikenteen käyttöön, mutta silloin rohkenen epäillä että riittääkö Länsisataman auto-checkinille tilaa jos päälle ympätään kahden varustamon Ruotsin liikenne. Jo aikataulullisesti, mitenkä T1:stä lähtevät Ruotsin laivat pääsee Tallinnan liikenteen ohi merelle?

Hernesaareen laajentaminen toki loisi kutosesta uuden satamaratikka-linjan ja vaatisi Satamatunneliin jatkeen Hernesaareen, mutta nämä on näitä Helsingin kaavoituksen hedelmiä. Ehkä joku raskasraidelinja voidaan ohjata Länsisatamaan jos Töölön metro tai pisaralainen toive lähijunien tunneloimisesta herää henkiin, mutta se on suunnitteluprosessina pitkä.

Ehkä isompi kysymys on se, että kun eletään tätä turvallisuuspolitiikan aikakautta, on Rail Balticaa ja tarvetta saada betonoitua Suomi lähemmäs muuta EU:ta, että milloinko Tallinnan tunnelia pusketaan eteenpäin ja missä muodossa? Tällöin Länsisatama vapautuisi kokonaan Ruotsin liikenteen käyttöön kun Suomenlahden laivaliikenne menettää merkityksensä.

Ja vähemmän vakavana ideana, jos asiaan ei liittyisi maisema-arvollisia ongelmia ja alueen paremman väen vastustusta, niin entäs lauttaliikenne Hana-Koivusaareen? Siinä ollaan sopivasti valtaväylien risteyksessä ja kohtuullisen matkan päässä kantakaupungista. Metroasema on jo olemassa ja eikö Karhusaaressa ollut asemavaraus? Jos moottoritien päälle katettu IKEA onnistuu, niin miksi ei monikerorksinen autocheck-in kompleksi?
 
Jos moottoritien päälle katettu IKEA onnistuu, niin miksi ei monikerorksinen autocheck-in kompleksi?
Ei onnistu, tai siis Ikeaa ei enää kiinnosta. Se oli just lehdessä.

Helsingin idea atm on se, että Tukholman-laivat, siis kummankin varustamon, ovat Skattalla ja Viron liikenne Jätkässä. Hernesaaressa on risteilylaivoja. Helsinkin on vähän turhan tottunut siihen, että se voi sanella asioita mielensä mukaan, mutta tällä kertaa voi käydä niin, että sanelupolitiikka johtaakin vaan pitkään nenään – tosin haittaako se sitten Helsinkiä?
 
Tämä satamasaaga on yksi Suomen kaupunkihistorian farssi jossa sitä suunnittelevilla tahoilla ei ole mitään ymmärrystä laivaliikenteen toiminnasta, merkityksestä ja tulevaisuuteen katsomisesta. Laitetaan valtakunnallinen liikenne kulkemaan kantakaupungin ja keskustan läpi – mikä voikaan mennä pieleen! Kalasatamassa olisi ollut potentiaalia, kun siinä kohtaa oltaisiin oltu kantakaupungin kainalossa eikä ytimessä, muttei kuitenkaan mahdottoman kaukana keskustasta.

Jokaisesta urbanistien puheesta jossa haihatellaan kaiken keskittämisestä Vuosaareen, puuttuu täysi ymmärrys siitä että se on silloin nykyisen laajuisen matkustajaliikenteen loppu. Ajatellaan vaan että kun itse mennään fiksipyörällä satamaan ja juodaan IPA-oluita kannella, että kaikki muut matkustajat tekisi näin.
Varustamot saa tulonsa autokansilta ja rahdista ympäri vuoden, kävelymatkustajat ovat vaan MaRa-alan kiva lisä jolla taotaan lisävoitot omistajille. Vuosaareen keskittäminen on ylimääräinen tunti matka-aikaan, vaikka kuinka metroa tai suunniteltuja lähiöratikoita jatkettaisiin Vuosaaren satamaan, ja se on liikaa Suomenlahden pendelöinnille ja Silja–Vikingin päivämatkustajatoiminnalle. Se on puuttuvaa rahavirtaa Helsingin turismilta ja liike-elämältä.

Päinvastoin, uskon että Vuosaareen keskittäminen johtaisi siihen että uusia laivoja tilatessa uhrataan lisää tilaa autoliikenteelle (koska kynnys ajaa laivalle helpottuu merkittävästi) jolloinka autoliikenteellinen paine siirtyy Kehä III varrelle.

Toisaalta Hernesaaren satamapuolta ei ole ehditty gryndata ympäri vaikka kaavoitus on pitkällä, en näkisi mitenkään mahdottomana että se otettaisiin osaksi Länsisataman toimintoja. Olen ymmärtänyt että Länsisatama-keskittämisissä olisi tarkoitus valjastaa entinen Venäjän liikenteen Terminaali 1 Tukholman liikenteen käyttöön, mutta silloin rohkenen epäillä että riittääkö Länsisataman auto-checkinille tilaa jos päälle ympätään kahden varustamon Ruotsin liikenne. Jo aikataulullisesti, mitenkä T1:stä lähtevät Ruotsin laivat pääsee Tallinnan liikenteen ohi merelle?

Hernesaareen laajentaminen toki loisi kutosesta uuden satamaratikka-linjan ja vaatisi Satamatunneliin jatkeen Hernesaareen, mutta nämä on näitä Helsingin kaavoituksen hedelmiä. Ehkä joku raskasraidelinja voidaan ohjata Länsisatamaan jos Töölön metro tai pisaralainen toive lähijunien tunneloimisesta herää henkiin, mutta se on suunnitteluprosessina pitkä.

Ehkä isompi kysymys on se, että kun eletään tätä turvallisuuspolitiikan aikakautta, on Rail Balticaa ja tarvetta saada betonoitua Suomi lähemmäs muuta EU:ta, että milloinko Tallinnan tunnelia pusketaan eteenpäin ja missä muodossa? Tällöin Länsisatama vapautuisi kokonaan Ruotsin liikenteen käyttöön kun Suomenlahden laivaliikenne menettää merkityksensä.

Ja vähemmän vakavana ideana, jos asiaan ei liittyisi maisema-arvollisia ongelmia ja alueen paremman väen vastustusta, niin entäs lauttaliikenne Hana-Koivusaareen? Siinä ollaan sopivasti valtaväylien risteyksessä ja kohtuullisen matkan päässä kantakaupungista. Metroasema on jo olemassa ja eikö Karhusaaressa ollut asemavaraus? Jos moottoritien päälle katettu IKEA onnistuu, niin miksi ei monikerorksinen autocheck-in kompleksi?

Minua ei haittaisi vaikka koko Tukholmaan kulkeva laivaliikenne siirtyisi Turkuun. Sieltä laivamatka kestää vain 11 tuntia verrattuna Helsingistä 17 . Kunhan junayhteys sinne saadaan kuntoon niin se on ihan kilpailukykyinen vaihtoehto.

Jos nyt joku laivoista jää lähtemään Helsingistä, niin Länsisatama ja sen vanhempi terminaali on ihan hyvä lähtöpaikka. Sieltä pääsee avomerelle suoraan, ei tarvitse Suomenlinnan Kuninkaanmiekan ahtaasta salmesta mennä. Nimenomaan silloin kun on kova myrsky niin Silja Serenade ja Symphony eivät ole päässeet salmesta läpi Eteläsatamaan vaan jääneet tunneksi merelle lillumaan.

Koivusaaren rakentaminen on kohdannut niin kovaa vastustusta ja siksi IKEA päätti luopua hankkeesta rakentaa sinne tavaratalo. Koivusaari jäänee pienvenesatamakasi seuraavat parikymmentä vuotta.
 
Takaisin
Ylös