Uusi tariffijärjestelmä

Minulle ei auennut tuo värien merkitys. Tuntui kuin olisi hatusta vedetty kaksi eri väriä.

Tummanharmaalla jo kuljettu osuus ja oranssilla jäljellä olevat asemat eli ne, joihin laiturilta lähtevällä junalla pääsee. Eli väritys on aina suhteessa opasteen sijaintiin ja pysähtymässä olevan junan kulkusuuntaan.
 
Oletteko missään muualla nähneet opiskelija-alennusta joka olisi 45 prosenttia? Tässä on selvästi nyt tehty sellainen alennusprosentti jonka jälkeen viivan alle jää riittävästi plussaa. AB 14pv vs Sisäinen 14pv opiskelijalle nousua on melkein 10 euroa, joka on monelle jo iso raha.
 
Oletteko missään muualla nähneet opiskelija-alennusta joka olisi 45 prosenttia? Tässä on selvästi nyt tehty sellainen alennusprosentti jonka jälkeen viivan alle jää riittävästi plussaa. AB 14pv vs Sisäinen 14pv opiskelijalle nousua on melkein 10 euroa, joka on monelle jo iso raha.

VR kaukoliikenne 30%
Fölillä on jotain 20-30% välillä jne.

Johan tuota on perusteltu ettei kunnat suostuneet osuuttaan kasvattaa, vaikka halusivat opiskelija alennusta laajennettavan isommalle osalle, joten HSL päätti laskea sitten alennusprosenttia joka on ihan fiksu veto.
 
14 päivän maksua on nostettu reilusti. Ideana on rohkaista 30 päivän ja pidempiä kausia. Ajattele niin, että 30 päivää on se perusmaksu. Siis ostamalla lyhyemmän säästää vähemmän kuin ennen. Hinnastossa on mainittu 14 ja 30 päivän hinnat, joen epäselvyyttä ei voi olla. Esimerkiksi AB vyöhykkeellä 14 päivää on 40,40 € ja 30 päivää 59,70 €.


"Ideana on rohkaista 30 päivän ja pidempiä kausia" Aika kehno perustelu sille että 14vrk kausi hinnoitellaan huomattavasti kalliimmaksi kuin 30vrk kausilippu. Jos jollain on tarve ladata kautta vain kahdeksi viikoksi, niin nyt tästä joutuu maksamaan jostain käsittämättömästä syystä extraa! Nykyään ihmiset tekevät mm. paljon erilaisia pätkätöitä ja työkeikkoja jolloin voi hyvin olla tarvetta lyhyemmälle kaudelle. Itse pidän yleensä esimerkiksi kesäloman kahdessa kahden viikon pätkässä ja tällöin olen toisinaan ostanut juuri 14vrk kauden joka on ollut sopiva ja suhteessa samanhintainen kuin 30vrk kausi. Nyt lyhyemmän kauden ostajaa rangaistaan.
 
HSL on esitellyt uudet metroasemien linjakartat vyöhykeuudistuksen yhteydessä. En tiedä, miltä näyttävät tulevaisuudessa asemilla, mutta näin netissä katsottuna tuo tummanharmaa väri näyttää varsin ankealta ja pomppaa melkein liian hyvin silmään verrattuna linjan oranssiin osaan.

Minulle ei auennut tuo värien merkitys. Tuntui kuin olisi hatusta vedetty kaksi eri väriä.

Tänään, kun näin Rautatientorilla tuollaisen uuden kartan, niin ei tuo kartta näyttänyt ihan yhtä pahalta kuin pelkäsin. Kuitenkin omasta mielestä tuo tummanharmaa on sen verran hallitseva väri, että siitä ei suoraan tule mielleyhtymää, että tältä laiturilta ei noille asemille pääse. Jotenkin esimerkiksi vaalea oranssi (tai vaikka edes vaaleampi harmaa) olisi itsestä loogisempi ja siitä tulisi selkeämmin oikea mielleyhtymä.
 
Ratikkalippua ei saa poistaa, ainakaan sillä perusteella, että pikaraitiotiet tulevat. Se on korvattava A-alueen kertalipulla.
 
Lippu-uudistusta ei olisi alunperinkään pitänyt "rahoittaa" ratikkalippua poistamalla.

ABC-lipun matkustajat sekä entiset sisäisten lippujen käyttäjät ”rahoittavat” halvemmat hinnat niille, joille jatkossa riittää seutulipun sijaan AB tai BC lippu. Se on väärin ja hyvin omituista, mutta näin se vaan menee…
 
ABC-lipun matkustajat sekä entiset sisäisten lippujen käyttäjät ”rahoittavat” halvemmat hinnat niille, joille jatkossa riittää seutulipun sijaan AB tai BC lippu. Se on väärin ja hyvin omituista, mutta näin se vaan menee…

Vääryyttä ei voi mitata muutoksella vaan lopputuloksella. Jatkossa matka Helsingin keskustaan maksaa yhtä kaukaa saman verran. Toisaalta esimerkiksi Pitäjänmäeltä voi kätevästi käydä Sellossa asioinnilla eikä tarvitse matkustaa 20 minuuttia keskustaan. Samoin poistuu tilanteet, joissa säästää kävelemällä vyöhykerajan yli.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:02 ----------

Lippu-uudistusta ei olisi alunperinkään pitänyt "rahoittaa" ratikkalippua poistamalla.

Ratikkalippu on tässä varsin pieni juttu. Ratikkalippu oli HKL:n aikanaan lanseeraama tuote. Nyt tämä uudistus on puhtaasti HSL:n uudistus. Ratikkalippu istuu siihen puhtaasti helsinkiläisenä tuotteena heikosti. Miksi helsinkiläiset olisivat tässä eri asemassa muihin nähden ja miksi matka Käpylästä keskustaan pitäisi olla halvempi kuin lyhyempi matka metrolla Lauttasaaresta?

Toki ratikkalipun tilalle voisi kehittää jotain lyhytmatkalippua, mutta sen tulisi kohdella ihmisiä tasavertaisemmin.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:07 ----------

Ratikkalippua ei saa poistaa, ainakaan sillä perusteella, että pikaraitiotiet tulevat. Se on korvattava A-alueen kertalipulla.

Niin ja silloin pitäisi olla B ja C alueidenkin loput. Koko malli murtuisi. Kahden vyöhykkeen vaatimus ei ole mikään virhe vaan systeemin selkäranka. Se estää kovat vyöhykerajat. Ilman sitä olisi aina pysäkkiväli, jossa hinta olisi kalliimpi kuin pitkä matka muualla.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:09 ----------

Oletteko missään muualla nähneet opiskelija-alennusta joka olisi 45 prosenttia? Tässä on selvästi nyt tehty sellainen alennusprosentti jonka jälkeen viivan alle jää riittävästi plussaa. AB 14pv vs Sisäinen 14pv opiskelijalle nousua on melkein 10 euroa, joka on monelle jo iso raha.

Mitä, jos ostaisit sen lipun 30 päiväksi?
 
Uusi järjestelmä on vyöhykejärjestelmä, kuten nykyinenkin. Tilanteet, joissa säästää kävelemällä vyöhykerajan yli eivät poistu minnekään.

Kahden vyöhykkeen minimiostos ei ole järjestelmän selkäranka, vaan silkkaa rahastusta ja kiusantekoa matkustajille.
 
Tilanteet, joissa säästää kävelemällä vyöhykerajan yli eivät poistu minnekään.

Niiden merkitys vähenee, kun asiakas voi valita, mitkä kaksi vyöhykettä hän yleensä tarvitsee. Näin ollen, jos asiakas asuu lähellä jonkin vyöhykkeen rajaa, hän pystyy lähialueella liikkuessaan valitsemaan järkevän lipun itselleen, niin että tuo raja ei nosta lipun hintaa. Kauemmas matkatessa raja toki tulee aina jossain kohtaa vastaan.
 
Fölillä on sama hinta Naantalista Lietoon kuin Turussa torin laidalta toiselle. Vaikka HSL:llä on vyöhykkeet, Rautatientori – Kamppi matka tulee silti olemaan Turun matkoja kalliimpi. Kertalippu Föli 3,00 €, HSL 4,00 €, Föli-kortilla kertamatka 2,20 €, HSL-kortilla AB-matka 2,80 €. Haltijakohtainen 30 vrk kausi Föli 52,00 €, HSL 144,70 €.

Hauskaa, että mainitsit kaupunkipyörät. Vähintään 30 vrk kausikortteihin sisältyy myös Fölläreiden perusmaksu, yliajat veloitetaan kuitenkin erikseen. HSL:llä kaupunkipyörät ovat ABCD-lipuista kokonaan erillinen tuote.
 
Takaisin
Ylös