- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Näin ei ole. Nyt HSL on kopioinut jostakin mallin, joka saattaisi melkein toimia kolmella vyöhykkeellä, mutta ei tarjoa lainkaan kasvunvaraa. HSL on tunkenut väkisin järjestelmään, joka ei skaalaannu kolmea vyöhykettä suuremmaksi, neljännen vyöhykkeen. Lopputuloksena on huono järjestelmä, jossa on kovat vyöhykerajat. Lisäksi kun rajoja on yritetty siirrellä halkaisematta kaupunginosia kahtia, siirtelyiden aiheuttamat virheet kertautuvat joka vyöhykerajalla ja lopputuloksena on syntynyt kapeikkoja¹, joissa 5 km matkaa varten joutuu ostamaan 30 km lipun.
¹ Storören Si0501 – Westerkulla 5002 5,4 km, kolmen vyöhykkeen BCD lippu!!!
Vyöhykkeiden pakko-ostattamista huomattavasti toimivampi ratkaisu olisi piirtää vyöhykerajat toistensa kanssa päällekkäin. Tästä saataisiin useita etuja:
- Järjestelmä skaalautuu vapaavalintaiseen lukumäärään vyöhykkeitä.
- Kaupunginosia ei tarvitse halkoa kahtia vyöhykerajalla, kun rajalle osuva kaupunginosa voidaan määritellä kuuluvaksi yhtä aikaa kahteen vyöhykkeeseen. Samalla vältetään rajojen siirtojen kertautuminen, kun seuraavaakin rajaa siirretään minne sattuu.
- Rajoja pehmentävä vaikutus toimii sekä matkan lähtö- että kohdepäässä.
- Sellainen että vyöhykeet menevät limittäin on äärettömän vaikea hahmottaa. On ollut joskus 1970-luvun alussa Helsingin sisällä ja sen ajan linjakartta näyttää ihan hirveältä sopalta.
- Minun mielestäni kaikein oikeudenmukaisin olisi ollut samanhintainen kuukausilippu koko alueella, ja kerta/arvoliput check in-check out systeemillä toimiva. Sitä pidettiin toki liian vaikeana käyttää suomalaisten hitaille aivoille.
- Seuraavaksi fiksuin olisi ollut useampi vyöhyke jossa tämän mallin B, C ja D eivät muodosta "kaarta" vaan jaetaan itäsieen ja läntiseen puoliskoon ja raja kulkisi jossain Lentokentän-keskuspuiston kohdalla. Eli vyöhykkeitä olisi A:sta G:hen ja matkan hintaan vaikuttaisi kanssa monenko rajan ylittää, mutta porrastus olisi loivempi koska vyöhykkeitä enemmän. Tätä mallia käytetään useimmissa saksankielisen maailman kaupunkiseuduilla.
t. Rainer