Tosin täytyy HSL:n puolustukseksi sanoa, että vyöhykkeet ja lipun ostaminen matkakortilla eri vyöhykkeille toimii suhteellisen järkevästi. Esimerkiksi Tukholmassa leimattiin tietty määrä rivejä sarjalipusta vyöhykkeiden määrän mukaan, mikä paperisessa lipussa on järkevin käytäntö, mutta tuo siirrettiin sellaisenaan sähköisille korteille siten että pitää ostaa 2, 3, 4 tai 6 kuponkia riippuen siitä, kuinka kauas keskustasta matkusti. Kortille piti myös määritellä standardimatka, ja jos teki poikkeavan matkan, piti ostaa lippu henkilökunnalta (raideliikenteessä on aina konduktööri tai porttivahti). Vyöhykkeet sulautettiin yhdeksi vyöhykkeeksi 2017 mutta sitä ennen oli monta vuotta tuo erikoinen viritelmä.
Esimerkiksi Kööpenhaminassa on taas noin 90 vyöhykettä + vielä lisää muualla Seelannissa, mikä tekee lipun ostamisesta paljon monimutkaisempaa. Käytännössä ostaminen toimii niin, että syötetään määränpää ja järjestelmä osaa tällä perusteella ostaa lipun oikeille vyöhykkeille. Jos määränpäähän pääsee useampaa reittiä, pitää valita eri reiteistä vielä oikea. En ainakaan äkkiseltään löydä sovelluksesta optiota asetella vyöhykkeet manuaalisesti, joten ainakaan kertalippua ei voi ostaa matkalle, jota paikallinen reittiopas ei ehdota.
Toisaalta vaikka Kööpenhaminassa liput kelpaa lähtökohtaisesti kaikessa regionen paikallisliikenteessä, ja samahan on meilläkin filosofiana. Tältä osin tilanne voisi olla myös huonompi. Tukholmassa ajatuksena on se, että liput on joukkoliikenneviranomaisen omaa liikennettä varten, jolloin Tukholmassa on esimerkiksi kokonainen kunta, jossa pysähtelee paljon junia, mutta joissa yhdessäkään ei käy joukkoliikenneviranomaisen liput, sillä ne on SJ:n junia.
Esimerkiksi Kööpenhaminassa on taas noin 90 vyöhykettä + vielä lisää muualla Seelannissa, mikä tekee lipun ostamisesta paljon monimutkaisempaa. Käytännössä ostaminen toimii niin, että syötetään määränpää ja järjestelmä osaa tällä perusteella ostaa lipun oikeille vyöhykkeille. Jos määränpäähän pääsee useampaa reittiä, pitää valita eri reiteistä vielä oikea. En ainakaan äkkiseltään löydä sovelluksesta optiota asetella vyöhykkeet manuaalisesti, joten ainakaan kertalippua ei voi ostaa matkalle, jota paikallinen reittiopas ei ehdota.
Toisaalta vaikka Kööpenhaminassa liput kelpaa lähtökohtaisesti kaikessa regionen paikallisliikenteessä, ja samahan on meilläkin filosofiana. Tältä osin tilanne voisi olla myös huonompi. Tukholmassa ajatuksena on se, että liput on joukkoliikenneviranomaisen omaa liikennettä varten, jolloin Tukholmassa on esimerkiksi kokonainen kunta, jossa pysähtelee paljon junia, mutta joissa yhdessäkään ei käy joukkoliikenneviranomaisen liput, sillä ne on SJ:n junia.
Viimeksi muokattu: