Uusi tariffijärjestelmä

Tosin täytyy HSL:n puolustukseksi sanoa, että vyöhykkeet ja lipun ostaminen matkakortilla eri vyöhykkeille toimii suhteellisen järkevästi. Esimerkiksi Tukholmassa leimattiin tietty määrä rivejä sarjalipusta vyöhykkeiden määrän mukaan, mikä paperisessa lipussa on järkevin käytäntö, mutta tuo siirrettiin sellaisenaan sähköisille korteille siten että pitää ostaa 2, 3, 4 tai 6 kuponkia riippuen siitä, kuinka kauas keskustasta matkusti. Kortille piti myös määritellä standardimatka, ja jos teki poikkeavan matkan, piti ostaa lippu henkilökunnalta (raideliikenteessä on aina konduktööri tai porttivahti). Vyöhykkeet sulautettiin yhdeksi vyöhykkeeksi 2017 mutta sitä ennen oli monta vuotta tuo erikoinen viritelmä.

Esimerkiksi Kööpenhaminassa on taas noin 90 vyöhykettä + vielä lisää muualla Seelannissa, mikä tekee lipun ostamisesta paljon monimutkaisempaa. Käytännössä ostaminen toimii niin, että syötetään määränpää ja järjestelmä osaa tällä perusteella ostaa lipun oikeille vyöhykkeille. Jos määränpäähän pääsee useampaa reittiä, pitää valita eri reiteistä vielä oikea. En ainakaan äkkiseltään löydä sovelluksesta optiota asetella vyöhykkeet manuaalisesti, joten ainakaan kertalippua ei voi ostaa matkalle, jota paikallinen reittiopas ei ehdota.

Toisaalta vaikka Kööpenhaminassa liput kelpaa lähtökohtaisesti kaikessa regionen paikallisliikenteessä, ja samahan on meilläkin filosofiana. Tältä osin tilanne voisi olla myös huonompi. Tukholmassa ajatuksena on se, että liput on joukkoliikenneviranomaisen omaa liikennettä varten, jolloin Tukholmassa on esimerkiksi kokonainen kunta, jossa pysähtelee paljon junia, mutta joissa yhdessäkään ei käy joukkoliikenneviranomaisen liput, sillä ne on SJ:n junia.
 
Viimeksi muokattu:
Jos lähtökohta on tämä, niin mitäs virkaa sillä koko sovelluksella sitten on?

On myönnettävä että joka toisella bussiinnousijalla näyttäisi olevan sovellus. Tämä taisi olla ensimmäinen kerta kun tiedotettiin että sovellus ei toimi. Jos tämä ongelma esiintyy uudelleen, niin sovelluksen käyttäjätkin ostavat oheen kortin. Molemmat tavat varmaan jatkanevat, mutta nyt tiedetään että kortti on varmempi. Vähemmän toimenpiteitä on myös kortissa, kun matkustetaan.
 
Jos lähtökohta on tämä, niin mitäs virkaa sillä koko sovelluksella sitten on?

Eihän sovelluksen olekkaan tarkoitus korvata korttia, vaan olla kortin lisänä niille jotka korttia eivät halua. Se on vain yksi helpoin ja vaivattomin tapa hankkia lippu, vaihtoehto matkakortille.

On toki oikein päästää mobiililipun käyttäjä luottamuksella kyytiin mutta aivan liian moni käyttää tätä hyväkseen ja matkustaa sitten pummilla. Kuten edelleenkin tullaan setelin kanssa ja mennään ilmaiseksi koska ei matkustaja ole tietoinen että kuljettajalipunmyynti on lopetettu. Osa tokin tekee tätä tarkoituksellisesti

Tämäkin on vähän kuljettajasta kiinni että miksi päästää kyytiin. Ohjeistuksena on että lippu tulee ostaa, eli käteisen tarjoajaa ei ole pakko ottaa kyytiin enkä itse ainakaan ota, ellei ole tiettyihin poikkeusryhmiin kuuluva henkilö.
Jos mobiililipussa on häiriö niin ilmaiseksi ei mun kyytiin pääse, ellei ole tietoa et on laaja häiriö, esimerkiksi useampi matkustaja huomauttaa asiasta, kuten eräänä aamuna tai HSL ilmoittaa kuljettajalaitteeseen. Tai vaihtoehtoisesti kasvoilta tuttu matkustaja, josta tiedän et hänellä on aina lippu olemassa.


Kaikilla ihmisillä ei ole a) älykännykkää ja / tai b) tietokonetta nettiyhteyksineen. He kuuluvat yleensä (tosin poikkeuksiakin yllättävää kyllä on) ns. vanhempaan sukupolveen eli ovat mitä todennäköisimmin eläkeiässä tai sitten heillä on muuten taloudellisesti heikompi tilanne ettei heillä ole yksinkertaisesti varaa moisia hommata.

Näillä henkilöillä todennäköisesti on piirissään joku, jonka tämän asian voi hänen puolestaan hoitaa. Jossei ole niin myyntipisteet on sitä varten. Miksi esimerkiksi minun pitäisi maksaa siitä, että digitön ja lähipiiritön vanhus käy lataamassa myyntipisteessä lipun, josta syntyy myyntipisteelle kuluja?

On myönnettävä että joka toisella bussiinnousijalla näyttäisi olevan sovellus. Tämä taisi olla ensimmäinen kerta kun tiedotettiin että sovellus ei toimi. Jos tämä ongelma esiintyy uudelleen, niin sovelluksen käyttäjätkin ostavat oheen kortin. Molemmat tavat varmaan jatkanevat, mutta nyt tiedetään että kortti on varmempi. Vähemmän toimenpiteitä on myös kortissa, kun matkustetaan.

On tullut aikaisemminkin ilmoituksia sovellukseen, HSL:n nettisivuille sekä kuljettajien päätteisiin. Eikä näitä isoja häiriötä nyt loppujen lopuksi paljoa ole. Onhan pankeillakin häiriötä silloin tällöin, operaattoreilla jne. kaikkialla, missä vaan tekniikkaa on. Ei mun mielestä ainakaan nämä HSL:n mobiilisovelluksen häiriöt nouse mitenkään selvästi esille.

Ja kyllä, voisin allekirjoittaa havaintosi että joka toisella olisi sovellus. Pitää aikalailla paikkaansa näin kuljettajan näkökulmasta. Toki koululaisvuorot on asia erikseen, kun koulut antavat matkakortteja. Mutta työmatkavuoroissa on aika 50 - 50 jakauma kortin ja sovelluksen välillä kausilipuissa. Kertalipuissa on sovelluksen osuus vielä suurempi kuin matkakortti (arvolippu) tai etukäteen ostettu kertalippu.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan se nopeampi ja vaivattomampi mutta vähintään kerran kuussa laajoja toimintahäiriöitä.
Mihin tämä "nopeus" perustuu? Kausilipun tapauksessa otan matkakortin taskusta kahdessa sekunnissa ja avaan sovelluksen kymmenessä sekunnissa. Matkakortin lataus on vähän hitaampi kuin mobiilikausilipun osto, mutta se pitää tehdä vain harvoin. Arvolipun osto on myös uusista matkakortinlukijoista huolimatta ainakin vähän nopeampaa (ja talvisin myös mukavampaa kuin ulkona), kunhan arvoa on ladannut riittävästi kerralla.
 
Miksi esimerkiksi minun pitäisi maksaa siitä, että digitön ja lähipiiritön vanhus käy lataamassa myyntipisteessä lipun, josta syntyy myyntipisteelle kuluja?

Kertalippu matkakortilla ostettuna uuden vyöhykejärjestelmän aloitettua, aikana jolloin vielä erillistä latausmaksua ei ollut, maksoi esim. AB -vyöhykkeellä 2,80 €. Nyt, kun asiakkaalta kynitään lipun hinnan lisäksi latausmaksu -tai millä nimellä tuota laillistettua rosvousta haluaakaan kutsua- kertalippu esim. AB -vyöhykkeelle maksaa 2,80 €. Voisitko siis mitä ystävällisimmin kertoa miten sinä muka maksoit ennen tai maksat nyt siitä, että digitön jne vanhus käy lataamassa myyntipisteessä lipun, josta syntyy myyntipisteelle kuluja?

Aivan: et sitten niin mitenkään. Ennen tosin myös tämä kuvailemasi henkilö maksoi lipusta 2,80 € nyt hän maksaa 2,80 € + latausmaksu.
 
Viimeksi muokattu:
Kertalippu matkakortilla ostettuna uuden vyöhykejärjestelmän aloitettua, aikana jolloin vielä erillistä latausmaksua ei ollut, maksoi esim. AB -vyöhykkeellä 2,80 €. Nyt, kun asiakkaalta kynitään lipun hinnan lisäksi latausmaksu -tai millä nimellä tuota laillistettua rosvousta haluaakaan kutsua- kertalippu esim. AB -vyöhykkeelle maksaa 2,80 €. Voisitko siis mitä ystävällisimmin kertoa miten sinä muka maksoit ennen tai maksat nyt siitä, että digitön jne vanhus käy lataamassa myyntipisteessä lipun, josta syntyy myyntipisteelle kuluja?

Aivan: et sitten niin mitenkään. Ennen tosin myös tämä kuvailemasi henkilö maksoi lipusta 2,80 € nyt hän maksaa 2,80 € + latausmaksu.

Meinaatko siis että se on ollut ennenkin täysin ilmaista? Ei. Kaikkia maksut ei vain ole suoraan näkyvissä. Ja vuodenvaihteessa ei mm. lippujen hinnat noussut vaan laskivat 3-4 vyöhykkeen (sekä CD) matkoilla. Vieläpä samaan aikaan kuin lipunmyyntipalkkiosta luovuttiin.
 
Meinaatko siis että se on ollut ennenkin täysin ilmaista? Ei. Kaikkia maksut ei vain ole suoraan näkyvissä. Ja vuodenvaihteessa ei mm. lippujen hinnat noussut vaan laskivat 3-4 vyöhykkeen (sekä CD) matkoilla. Vieläpä samaan aikaan kuin lipunmyyntipalkkiosta luovuttiin.

Omia aiempia sananvalintojasi osittain lainaten: Miksi esimerkiksi minun pitäisi olla kiinnostunut sellaisten lippujen hintojen muutoksista joita en itse käytä?
 
Mikäs ongelma on muuten sen matkakortin hankkimisessa ja pitämisessä mukana. Siinä kortissa ei voi olla koskaan vikaa ja jos bussin sinisessä mötikässä on vika niin kyytiin pääsee kuitenkin kivuttomasta. Ja nyt sen kortin lataaminen netissä on todella helppoa !

Kortti löytyy kyllä - mutta arvoa sillä ei ole ollut sen jälkeen kun lataaminen muuttui lisämaksulliseksi.

Jos mobiililipussa on häiriö niin ilmaiseksi ei mun kyytiin pääse, ellei ole tietoa et on laaja häiriö, esimerkiksi useampi matkustaja huomauttaa asiasta, kuten eräänä aamuna tai HSL ilmoittaa kuljettajalaitteeseen. Tai vaihtoehtoisesti kasvoilta tuttu matkustaja, josta tiedän et hänellä on aina lippu olemassa.

Aika natsi meininki, toivottavasti tämä ei ole yleistä HSL-alueen bussikuskien keskuudessa. Kun on luotu maksujärjestelmä, jonka käyttöön kaikin keinon vieläpä pyritään ohjaamaan matkustajia, pitäisi kyytiin päästä ilmaiseksi AINA, kun kyseinen kanava on rikki, vaikka olisi vain yhdellä matkustajalla. Toivottavasti tästä saadaan ennakkotapaus siten, että matkustaja jätetään kyydistä -> joutuu menemään taksilla -> perii taksimatkan kustannukset HSL:ltä. Tai vaihtoehtoisesti tarkastusmaksu määrätty silloin, kun lippua ei voi mobiilista ostaa, ja siitä tehty valitus.

Oletko tosiaan sitä mieltä, että on kohtuullista vaatia matkustajalta mobiililipun lisäksi mukaan matkakorttia tms siltä varalta, ettei HSL:n ensisijaisena promoama maksujärjestelmä satu toimimaan? Itse olen näissä tapauksissa mennyt suosiolla maksamatta, enkä aio toimintaani tältä osin muuttaa. Huvittavaa sinänsä, että käytän HSL:n palveluita suhteellisen harvoin, mutta olen silti törmännyt ongelmiin mobiililipun maksamisen kanssa.


Miksi esimerkiksi minun pitäisi maksaa siitä, että digitön ja lähipiiritön vanhus käy lataamassa myyntipisteessä lipun, josta syntyy myyntipisteelle kuluja?

Miksi esimerkiksi minun tulee ylihintaisen ratikkamatkani ja kunnallisverojeni kautta maksaa tyhjänä Vantaan pelloilta ikkunani eteen savuttamaan ja meluamaan ajamat linja-autot?

Olettaisin, että koska kyseessä on puoliksi verovaroin kustannettu palvelu. Vrt kirjasto tai uimahalli, johon kuka tahansa pääsee sisään, kunhan ei ole häiriöksi.
 
No ei se euron lisähinta nyt niin kamala ole...

Varmaan maksat sitten esim. minun latausmaksut jos se ei kerran niin kamala hinta ole? Pienipalkkaiselle ihmiselle tai pienituloiselle eläkeläiselle se uskomatonta kyllä voi jopa olla!

---------- Viestit yhdistetty klo 17:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:18 ----------

Tuolla lataus ilman lisämaksuja, helppo käyttää.
https://kortti.hsl.fi/etusivu

Lue kirjoittamani ketjun kommentti nro 660 ja kerro miten mainitsemani ihmisryhmät voivat sitä käyttää?
 
Varmaan maksat sitten esim. minun latausmaksut jos se ei kerran niin kamala hinta ole? Pienipalkkaiselle ihmiselle tai pienituloiselle eläkeläiselle se uskomatonta kyllä voi jopa olla!

---------- Viestit yhdistetty klo 17:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:18 ----------



Lue kirjoittamani ketjun kommentti nro 660 ja kerro miten mainitsemani ihmisryhmät voivat sitä käyttää?

Vastasin lähinnä tuohon Sanen viestiin, netti käytössä kun täällä kirjoittelee😄
 
Kortti löytyy kyllä - mutta arvoa sillä ei ole ollut sen jälkeen kun lataaminen muuttui lisämaksulliseksi.

Osaat vrmaan käyttää latausta netissä, siitä ei ole epäilystäkään. Silloin ei mene lisämaksua ja tapahtuma kokonaisuudessaan on nopea. Lataussivu on myös järkevästi suunniteltu. Ydinasiat näkee heti.
 
Pyytää frendiä jeesaamaan.

Hankalaksi on bussimatkustaminen mennyt, jos kyytiin ei pääse ilman että joutuu vaivaamaan kavereitaan. Ehkäpä on vaan helpompaa kulkea autolla tai vaikka kävellä. Kuten moni nyt näemmä tekeekin.
 
Takaisin
Ylös