Tässähän kannattaa huomioida ettei kyse ole mistään HSL:n ahneudesta vaan siitä ettei HSL enään maksa jälleenmyyjille siitä että myyvät HSL:n lippuja, vaan jälleenmyyjät perivät maksun asiakkailta itse. Eli me muut emme maksa siitä että Jaakko Eevertti käy lataamassa ruokakaupassa kortin tai ostamassa lipun. Etenkin tässä tilanteessa, kun HSL:llä on kovia paineita korottaa lippujen hintoja ja liikenteen tasoa on laskettu, joillakin alueilla merkittävästi, on hyvä ettei HSL maksa jälleenmyyntipalkkiota muiden puolesta. Nettilatauskin on käytössä ja näin kuljettajan näkökulmasta kauden ja arvon siirto korteille on busseissa toiminut hyvin, joten vähentään vaan entisestään tarvetta käyttää myyntipisteitä.
Liiketoiminnassa on varsin yleistä subventoida jälleenmyyjiä - koska he tuovat ison osan myynnistä. Tämän takia valmistajat harvoin, jos koskaan myyvät tuotteitaan itse alle OVH-hinnan. Ei myöskään HSL:n omien myyntikanavien yllöpito ole ilmaista, luottokorttimaksuista menee yllättävän suuria maksuja jokaista transaktiota kohti, jota tuossa mobiililipussa käytetään. Mobiilisovellusten ja palvelimien ylläpito ja kehitys ei myöskään ole ilmaista. Eli valitun linjan mukaisesti, pitäisi mobiilisovelluksenkin kautta tehtäviin ostoihin lisätä toimitusmaksuja päälle - tai sitten mieluummin palata aikaan, jolloin HSL sanelee loppuhinnan ja jakaa siitä osan jälleenmyyjälle.