Uusi tariffijärjestelmä

Tässähän kannattaa huomioida ettei kyse ole mistään HSL:n ahneudesta vaan siitä ettei HSL enään maksa jälleenmyyjille siitä että myyvät HSL:n lippuja, vaan jälleenmyyjät perivät maksun asiakkailta itse. Eli me muut emme maksa siitä että Jaakko Eevertti käy lataamassa ruokakaupassa kortin tai ostamassa lipun. Etenkin tässä tilanteessa, kun HSL:llä on kovia paineita korottaa lippujen hintoja ja liikenteen tasoa on laskettu, joillakin alueilla merkittävästi, on hyvä ettei HSL maksa jälleenmyyntipalkkiota muiden puolesta. Nettilatauskin on käytössä ja näin kuljettajan näkökulmasta kauden ja arvon siirto korteille on busseissa toiminut hyvin, joten vähentään vaan entisestään tarvetta käyttää myyntipisteitä.

Liiketoiminnassa on varsin yleistä subventoida jälleenmyyjiä - koska he tuovat ison osan myynnistä. Tämän takia valmistajat harvoin, jos koskaan myyvät tuotteitaan itse alle OVH-hinnan. Ei myöskään HSL:n omien myyntikanavien yllöpito ole ilmaista, luottokorttimaksuista menee yllättävän suuria maksuja jokaista transaktiota kohti, jota tuossa mobiililipussa käytetään. Mobiilisovellusten ja palvelimien ylläpito ja kehitys ei myöskään ole ilmaista. Eli valitun linjan mukaisesti, pitäisi mobiilisovelluksenkin kautta tehtäviin ostoihin lisätä toimitusmaksuja päälle - tai sitten mieluummin palata aikaan, jolloin HSL sanelee loppuhinnan ja jakaa siitä osan jälleenmyyjälle.
 
Onko mitään tarkempaa tietoa "yllättävän suurista transaktioista", olisi erittäin mielenkiintoista tietää.
 
Onko mitään tarkempaa tietoa "yllättävän suurista transaktioista", olisi erittäin mielenkiintoista tietää.

Viimeksi aihetta tutkiessani huomattavasti HSL:ää pienemmälle toimijalle, oli Stripen hinta aikalailla edullisimmasta päästä. Heillä 0,25 € + 1,4 % loppuhinnasta, eli tuolla hinnalla menisi mobiilikertalipuista n. 10 % maksunvälittäjälle. Volyymilla noita hintoja saanee alas, enkä siten uskalla edes spekuloida sillä, mitä HSL noista oikeasti maksaa.
 
Ja taas vaihteeksi: "HSL-sovelluksessa on toimintahäiriö, minkä vuoksi sovelluksella ei voi tällä hetkellä ostaa lippuja. Myöskään voimassaolevat kausiliput eivät näy sovelluksessa. Selvitämme häiriön syytä ja pyrimme korjaamaan sen mahdollisimman pian.

Lippuja voi ostaa: HSL:n lippuautomaateista, Helsingissä pysäköintiautomaateista, myynti- ja palvelupisteistä"

Miten ihmeessä edes tähän ei saada mitään tolkkua? Jos kerran se sovellus on niin maanmainio ja mahtava, niin kai nyt Höselillä pitäisi joku vastuu siitä olla, eli jos ei se toimi, niin sitten matka on ilmainen. Vai pitääkö asiakkaan tosiaan varautua joka matkaa varten kaikin mahdollisin maksutavoin, ja valita sitten se, mikä sillä hetkellä sattuu toimimaan?

Jos esimerkiksi tarkastajat on ohjeistettu niin, että sovelluksen taas kerran kaatuessa tarkastusmaksuja ei jaeta, miksei sitä kerrota yleisölle? Ilmeisesti on OK pompottaa karjaa luukulta toiselle miten tahansa.
 
Ja taas vaihteeksi: "HSL-sovelluksessa on toimintahäiriö, minkä vuoksi sovelluksella ei voi tällä hetkellä ostaa lippuja. Myöskään voimassaolevat kausiliput eivät näy sovelluksessa. Selvitämme häiriön syytä ja pyrimme korjaamaan sen mahdollisimman pian.

Lippuja voi ostaa: HSL:n lippuautomaateista, Helsingissä pysäköintiautomaateista, myynti- ja palvelupisteistä"

Miten ihmeessä edes tähän ei saada mitään tolkkua? Jos kerran se sovellus on niin maanmainio ja mahtava, niin kai nyt Höselillä pitäisi joku vastuu siitä olla, eli jos ei se toimi, niin sitten matka on ilmainen. Vai pitääkö asiakkaan tosiaan varautua joka matkaa varten kaikin mahdollisin maksutavoin, ja valita sitten se, mikä sillä hetkellä sattuu toimimaan?

Jos esimerkiksi tarkastajat on ohjeistettu niin, että sovelluksen taas kerran kaatuessa tarkastusmaksuja ei jaeta, miksei sitä kerrota yleisölle? Ilmeisesti on OK pompottaa karjaa luukulta toiselle miten tahansa.

Taitaa olla tällä kertaa pisin yhtäjaksoinen häiriö mobiililippujen toiminnassa järjestelmän lyhyessä historiassa? Yleensä nuo häiriöt on saatu korjattua melko nopeasti. 339-DF:n kanssa täysin samaa mieltä, kyllä höselin pitäisi tällaisessa laajassa häiriötilanteessa antaa selkeä ilmoitus, että häiriön aikana matkustaminen liikennevälineissä on maksutonta. Höselin häiriötiedote asiasta on myös huvittavaa luettavaa.Tiedotteessa on lueteltu kaikki bussi, juna, raitiovaunu ja metrolinjojen tunnukset lukuisine variaatioineen sekalaisessa järjestyksessä. Numerorivejä on kymmenittäin eikä tuollainen sekasotku palvele ketään.
Eikö järjestelmään voisi vain kirjoittaa että häiriö koskee kaikkea bussi, juna, metro, raitio ja lauttaliikennettä?
 
Miten ihmeessä edes tähän ei saada mitään tolkkua?

Koska kukaan ei ole vielä tehnyt asialle mitään. Samaan tapaan joku vaati HSL:n kausilipusta 10 € alennusta, koska hänen käyttämänsä lähijuna Kirkkonummelta oli aina myöhässä, HSL:n mukaan aikataulujen noudattamisella ei ollut mitään väliä, koska "liikenne muodostaa verkoston" ja käräjäoikeus vain röhönauroi Hösselille ja laittoi maksamaan kympin ohella yli tuhannen euron oikeudenkäyntikulut.

Tuskin menee läpi kuluttajariitalautakunnassa tai tuomioistuimessa vaatimus siitä, että pitää maksaa kertalippu, jos kausilippu ei toimi. Itse kertalippua paljon ongelmallisempaa on kuitenkin se, että asettaa todella hankalaan asemaan asiakkaan, jos sovellus ei toimi ja bussinkuljettaja tai konduktööri tarkastaa lippuja. Tuossahan käy helposti niin, että taksi on ainut vaihtoehto.
 
Mikäs ongelma on muuten sen matkakortin hankkimisessa ja pitämisessä mukana. Siinä kortissa ei voi olla koskaan vikaa ja jos bussin sinisessä mötikässä on vika niin kyytiin pääsee kuitenkin kivuttomasta. Ja nyt sen kortin lataaminen netissä on todella helppoa !
 
Mikäs ongelma on muuten sen matkakortin hankkimisessa ja pitämisessä mukana. Siinä kortissa ei voi olla koskaan vikaa ja jos bussin sinisessä mötikässä on vika niin kyytiin pääsee kuitenkin kivuttomasta. Ja nyt sen kortin lataaminen netissä on todella helppoa !

Jos lähtökohta on tämä, niin mitäs virkaa sillä koko sovelluksella sitten on?
 
Häiriö jatkuu vielä aamullakin. HSL voisi ainakin lopettaa sovelluksen markkinoinnin matkakorttia kätevämpänä vaihtoehtona, koska se ei pidä paikkansa.
 
Mikäs ongelma on muuten sen matkakortin hankkimisessa ja pitämisessä mukana. Siinä kortissa ei voi olla koskaan vikaa ja jos bussin sinisessä mötikässä on vika niin kyytiin pääsee kuitenkin kivuttomasta. Ja nyt sen kortin lataaminen netissä on todella helppoa !

Täysin samaa mieltä.
 
Häiriö jatkuu vielä aamullakin. HSL voisi ainakin lopettaa sovelluksen markkinoinnin matkakorttia kätevämpänä vaihtoehtona, koska se ei pidä paikkansa.
Onhan se nopeampi ja vaivattomampi mutta vähintään kerran kuussa laajoja toimintahäiriöitä. Tämä surkeasti toimiva sovellus aiheuttaa suuria kuluja myös HSL:lle. On toki oikein päästää mobiililipun käyttäjä luottamuksella kyytiin mutta aivan liian moni käyttää tätä hyväkseen ja matkustaa sitten pummilla. Kuten edelleenkin tullaan setelin kanssa ja mennään ilmaiseksi koska ei matkustaja ole tietoinen että kuljettajalipunmyynti on lopetettu. Osa tokin tekee tätä tarkoituksellisesti
 
Jos lähtökohta on tämä, niin mitäs virkaa sillä koko sovelluksella sitten on?

Mä luulen että sen sovelluksen tarkoitus on näyttää että HSL on moderni joukkoliikenneoperaattori, pitäähän Helsingissä selainen olla kun Tukholmassa ja Krakovassakin on.

Lisäksi sen ylläpito on varmaan niin kallista että rinnakkaissovellus matkakortit tullaan lopettamaan. Lippujen myynti busseisskin lopetettiin niin nyt voidaan kaikki pakotttaa käyttämään sovellusta ja rikastuttamaan matkapuhelinvalmistajia ja teleoperaattoreita. Saadaan samalla pois kaikki vanhukset joukkoliikennevälineistä häiritsemästä työmatkalaisten ja koululaisten liikumista.

t. Rainer
 
...Nettilatauskin on käytössä...

Nyt tulee painokoneet pysäyttävä, etusivun muuttava uutinen joten istukaapa kaikki alas ja ottakaa tukeva asento ettette niinsanotusti putoa persiillenne:

Kaikilla ihmisillä ei ole a) älykännykkää ja / tai b) tietokonetta nettiyhteyksineen. He kuuluvat yleensä (tosin poikkeuksiakin yllättävää kyllä on) ns. vanhempaan sukupolveen eli ovat mitä todennäköisimmin eläkeiässä tai sitten heillä on muuten taloudellisesti heikompi tilanne ettei heillä ole yksinkertaisesti varaa moisia hommata. Eikä kyseisiä ihmisiä voi kukaan pakottaakaan sellaista hankkimaan pelkästään joukkoliikennelipun ostamista varten! Ja juuri nämä pienempituloiset tai muuten heikommassa asemassa olevat ovat niitä jotka kärsivät HSL:n päätöksestä antaa lipunostajan maksaa kaupalle palkkio siitä että ylipäänsä saavat pilettinsä hommattua sen sijaan että muiden sivistysvaltioiden tavoin itse hoitaisi sen kuten viime vuoteen astikin.

Olen tätä yrittänyt saada jakeluun täällä jo pidemmän aikaa mutta mikä ihme siinä on kun jotkut ovat niin paksukalloisia ettei tämä yksinkertainen tosiasia suostu heidän digihuuman sumentamiin aivoihinsa menemään siinä laajuudessa että asia tulisi ymmärretyksi? Ei se, että itse pystyy ja / tai haluaa käyttää jotain tiettyä asiaa tai toimintoa tarkoita sitä että kaikki siihen pystyisivät.
 
Takaisin
Ylös