Malaga-Vélez Espanjassa ei kuulu uusiin, vaan on avattu jo 2006.
Italian Bologna näyttää kulkevan omaa erikoista tietään. 1990-luvulla suunnitellun ratikan sijaan kaupunki on hankkinyt Irisbusin kameraohjattuja urabusseja ja 2009 on päätetty 5 km:n monorailin (?) tekemisestä lentokentälle.
Tässä linkissä lienevät tuoreimmat tiedot.
Kuten DF-339 totesi, Velez-Malaga ja Malaga ovat kaksi eri kaupunkia, ensin mainittu tosin sijaitsee suhteellisen lähellä Malagaa. Velez-Malaga oli jo kaupunkilistassani, ja avattiin tosiaan viitisen vuotta sitten. Malagan raitiotie tai "metro" on vasta rakenteilla.
Bolognan raitiotiesuunnitelmasta löytyy myös tiedot metrotram-sivustolta, mutta kovin päivitettyjä tiedot eivät ole, kun monorail on asetettu etusijalle:
http://www.metrotram.it/index.php?vmcity=BOLOGNA&vmsys=lrt&num=2&ind=0&lang=eng
Raitiotien määrittäisin sellaiseksi radaksi, jolle muunlainen raidekalusto kuin raitiovaunut eivät sovellu. Määritelmän on mentävä niin päin, koska raitiovaunu kulkuneuvona on joustava. Sillä voi liikennöidä usein myös selkeästi rautatieksi luokiteltavalla tai metroradalla. Mutta metrojuna tai rautatiejärjestelmän juna ei sovellu raitiotielle, ellei kulkuneuvoa samalla ole suunniteltu myös raitiovaunuksi. Aiemmin esittämässäni listassa tämä rajaus oli tietoinen (vaikka kuten SD202 hoksasi, Houten ei sinne olisi kuulunut), samoin kuin rajaus vain sähkökäyttöisiin järjestelmiin. Muuta käyttövoimaa kuin sähköä käyttäviä raitioteitä maailmassa toki on tänäkin päivänä.
Raitiovaunuja tai kalustoa, joka helposti voitaisiin sellaisiksi luokitella, on pitkään käytetty myös radoilla, jotka eivät ole raitioteitä. Yksi melko tunnettu esimerkki lienevät SBB:n paikallisjunat Geneven-Bellegarden radalla, tyyppiä Bem 550:
http://www.railfaneurope.net/pix/ch/SBB_CFF_FFS/electric/emu/Bem550/CFF_Bem_550_004-6.jpg
Mainittua sarjaa voidaan pitää raitiovaunuina, ja liikennettä raitioliikenteenä. Mutta rata ei silti ole raitiotie vaan rautatie. Hiusten halkomista, mutta siinähän olen tässäkin foorumissa kunnostautunut aiemminkin.
---------- Viesti lisätty kello 19:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:42 ----------
Sitten pitäisi vielä määritellä, mikä on raitiovaunu. Kelpaisiko määritelmäksi kiskoilla liikkuva katuliikennekelpoinen vaunu? Sähköä ratikka ei kai edellytä, voihan voimalähteenä olla hevonen, höyry tai vaikka diesel.
Kyllä, tuon on oltava lähtökohta. Ja nimenomaan siten, että vaunun on katutilassa liikkuessaan noudatettava tieliikennelainsäädäntöä. Esimerkiksi Helsingin satamaradoillakin on rautatiekalusto liikkunut katutilassa, mutta se ei tee vaikkapa VR:n Dv12-vetureista raitiovaunuja tai satamaradoilla ainakin satunnaisesti liikkuneista VR:n matkustajavaunuista raitiovaunujen perävaunuja. Yksiselitteistä määritelmää on varmasti mahdotonta löytää, mutta tuolla tavoin päästäneen lähimmäs.
Ja kuten Antero totesi, Houtenissa oli kiistatta raitioliikennettä (eli tieliikennekelposilla raitiovaunuilla hoidettua liikennettä) aina vuoteen 2008, josta lähtien Castellumia ovat palvelleet lähijunat. Mutta juridisesti rautatieksi luokiteltua rataa, joka ei risteä tieliikennettä edes tasoristeyksessä, ei ehkä ole perusteltua pitää raitiotienä. On kuitenkin muistettava, että Houten, Geneve-Bellegarde ym. esimerkit ovat laajassa katsannossa kuitenkin poikkeuksia. Katuliikennekelpoisuus vaatii vaunulta paljon, ja siksi raitiovaunuja enimmäkseen käytetään radoilla, jotka edellyttävät tieliikennekelpoista kalustoa (raitiovaunuja), vaikka kalusto muuallekin sopisi.