PNu sanoi:
Salo-Turku voidaan hoitaa sähköjunalla siinäkin tapauksessa, että Turku-Uusikaupunki on dieselvetoinen, joten Salon ja Turun välisellä kustannussäästöllä ei ole Uudenkaupungin radan sähköistyksen kannalta merkitystä.
Salon ja Turun välisellä kustannussäästöllä on huomattava merkitys tässä kokonaisuudessa. Me emme tässä lähteneet siitä, että paikallisjunaliikennettä toteutettaisiin vain Turku - Uusikaupunki - välille.
Jos Varsinais-Suomessa käynnistetään paikallisjunaliikenne, sitä varten on hankittava kokonaan uusi kalusto ja perustettava uusi liikennöintiyhtiö.
VR Oy on ilmoittanut, että se ei ole tästä liikenteestä kiinnostunut. Myöskään olemassaoleva kalusto ei sovellu liikenteeseen. Dm12 on korkealattiainen ja liian pieni yksikkö. Sm1-2 ovat korkealattiaisia. Sm4 puolestaan on liian kallis yksikkö (5,5 M€ / kpl).
Perustettaessa uutta liikennöintiyhtiötä on huomattavasti edullisempaa, jos voidaan tilata yhdenlaista kalustoa ja ajaa linjoja läpikulkevina.
Yksi perusesimerkki säästöstä on se, että Uusikaupunki - Turku - liikennettä varten tarvitaan kolme vaunua (tunnin vuoroväli) eli kaksi liikennevaunua + varavaunu. Uusikaupunki - Turku - Salo - liikenteeseen tarvitaan viisi vaunua (tunnin vuoroväli) eli neljä liikennevaunua + varavaunu. Jos Uusikaupunki - Turku ja Turku - Salo ovat erilliset linjat (diesellinja ja sähkölinja), tarvitaan kummallekin kaksi liikennevaunua + varavaunu eli kuusi vaunua. Lisäksi eri linjojen kalustolle olisi eri varaosat ja huoltokäytäntö (parhaimmillaan toki kyse olisi vain siitä, että kalustotyypissä II olisi dieselmoottorit).
Tässä ehkä tilanteen ero on siinä, että tekemämme selvitys on tehty Varsinais-Suomen liitolle sitä varten, että jos paikallisjunaliikenne vapautetaan samalla tavoin kuin Ruotsissa ja Saksassa, lähdetään perustamaan paikallisjunaliikennettä ja sen liikennöintiyhtiötä Varsinais-Suomeen. Meidän tavoitteenamme on se, että tällainen liikennöintiyhtiö voi toimia mahdollisimman tehokkaasti, taloudellisesti ja houkuttelevasti. Siksi olemme suositelleet Turku - Uusikaupunki - radan sähköistystä.
Se on Varsinais-Suomen paikallisliikenteen kokonaisuuden kannalta edullisin vaihtoehto.
PNu sanoi:
Lisäksi tiedän laskelmissanne ei ilmeisesti ole laskettu korkoa rakennusajalle, joka sekin pitäisi huomioida.
70 km rataosan sähköistäminen ei kestäne kuin muutaman kuukauden, jolloin rakennusaikainen korko on merkityksetön.
PNu sanoi:
koska joudut itsekin myöntämään, ettei tavaraliikenteen kustannussäästöjä pysty luotettavasti arvioimaan mm. juuri päivystysveturin tarpeen ja kilpailutuksen takia.
Ensisijainen syy siihen, miksi tavaraliikenteen kustannussäästöjä ei pystytä arvioimaan on se, että VR Oy ei anna mitään tietoja tavaraliikenteen liikennöintikustannuksista julkisuuteen eikä myöskään RHK:lle.
Jo tehdyt sähköistyksen kannattavuuslaskelmat on tehty siten, että VR Oy on ilmoittanut vain sähköliikenteen ja dieselliikenteen hintaeron selvitystä tehneelle konsultille.
Matkustajaliikenteen osalta tilanne on sikäli toinen, että YTV:n korvaushinnat VR Oy:lle ovat julkista tietoa kuten myös HKL:n metron ja raitiotien kustannustiedot. Samoin julkista tietoa oli saatavissa myös muilta liikennöitsijöiltä.