Re: Turhaa jauhamista
Jos väylän kuluja ei tarvitsisi laskea niin silloinhan esimerkiksi Länsimetro on helppo todistaa kannattavaksi. Jätetään vain radan ja asemien rakennuskulut laskelmasta pois niin johan alkaa näyttää hanke hyvältä.
Ei todellakaan lasketa erillisinä. Tavanomainen kannattavuusmittari on ns. hyöty-kustannussuhde, joka sisältää molemmat. 99 % ihmisistä tuskin on edes kiinnostuneita laskelmasta, jossa investointia ei suhteuteta liikennehyötyihin. Sellaisella laskelmalla kun ei oikeastaan tee mitään.Mikko Laaksonen sanoi:Infrainvestointi ja liikennöinti lasketaan Suomessa aina erillisinä asioina.
Tällä ei ole mitään tekemistä puheena olevan asian kanssa. Nyt me vertailemme dieseljunan kustannuksia sähköjunan kustannuksiin, joten lähtökohtana ei voi olla, että sähköjunaa tuetaan verovaroilla 11,5 miljoonaa enemmän kuin dieseljunaa ja tämä tuki unohdettaisiin kustannuslaskelmista. Muuten tuloksena on pahasti vääristyneitä lukuja.Mikko Laaksonen sanoi:Ei esimerkiksi bussiliikenteen liikennöintikuluihin lasketa uuden tien hintaa, jos tie nopeuttaa matkaa. Samoin rekan liikennöintikuluihin ei lasketa uutta tietä.
Jos väylän kuluja ei tarvitsisi laskea niin silloinhan esimerkiksi Länsimetro on helppo todistaa kannattavaksi. Jätetään vain radan ja asemien rakennuskulut laskelmasta pois niin johan alkaa näyttää hanke hyvältä.
Se on ilman muuta hyödyllistä selvittää tuokin. Minä kritisoinkin sitä, ettei selvityksessä ole tutkittu vaihtoehtoa, jossa Salo-Turku ajetaan sähköjunalla ja Turku-Uusikaupunki kiskobussilla. Kolmesta mahdollisesta ratkaisusta on siis yksi ja ehkä kaikkein luontevin jätetty kokonaan pois.Mikko Laaksonen sanoi:Dieselvedon laskeminen vaihtoehtona Turku - Salo välillä on täysin perusteltua. Jos se olisi liikennöintikokonaisuuden kannalta edullisinta, tietysti se valittaisiin.
Totta. Esimerkit muualta eivät vain puhu sen puolesta, että kilpailuttaminen lisäisi sähkövetoisen liikenteen todennäköisyyttä. Ennemminkin käy päinvastoin. Ja pointti on edelleen se, ettei tavaraliikenteen tulevaisuutta voi tässä tapauksessa ennustaa, joten sen varaan on kustannuslaskelmissakin hyvin vaikea rakentaa mitään.Mikko Laaksonen sanoi:Tämähän on vain VR Oy:n nykykäytäntö! 1.1.2007 jälkeen ei ole mitenkään selvää, että Turku - Uki junat vetää jatkossa VR Oy.