Uutisia Pietarista

Vs: Pietarista huonoja uutisia

Tilanne muuttuu Pietarissa niin nopeasti, etteivät mitkään linjakartat pysy perässä.
Tällainen löytyi kuitenkin netistä. Näemmä harmaita osuuksia on muuallakin. :(

Jos tuo nyt pitää paikkansa, niin kuvani linjan 16 vaunusta Ligovskilla oli sitten melko harvinainen. Loputkin kiskot revittäneen sieltä sitten varmaan jo tällä viikolla. Linja 16 onkin nyt merkitty kulkemaan tästä päivästä alkaen Liteiniä pitkin aina Suomen aseman ohi. Ja Suomen asema on menettänyt raitiovaununsa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Pietarista huonoja uutisia

Käsittääkseni muutamat tuon kartan osuudet on suljettu vain väliaikaisesti remontin vuoksi. Koskee mm. Suomen aseman ympäristöä. Sen sijaan - sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt - pidetään mahdollisena että Kuptshinon suunnan verkko jää lopullisesti eristyksiin eikä yhteys Ligovskia pitkin enää palaudu, vaikka virallisesti puhutaan uudelleenavaamisesta elokuussa. Liteinin yhteys pysyy olemassa paitsi linjan 16 vuoksi, myös koska pohjoisempana sijaitsevia linjoja tiettävästi osaksi ajetaan kahdeksikkovarikon (etelässä) vaunuilla.
 
Vs: Pietarista huonoja uutisia

Karttaa on päivitetty jälleen. Toivottavasti tämä tilanne on seurausta jostain remontista, sillä nyt ydinkeskustassa ei kulje enää yhtään mitään!

Valoisana puolena voi pitää sitä, että nyt Vasilin saarella on taas raitiovaunulinjoja.

Krestovski Ostrovilta on liikenne myös kadonnut. Ei näemmä millään ehdi kuvaamaan kaikkialle, kun liikennettä loppuu tätä tahtia.

Raitiotiet järjestelmänä täyttivät juuri 100 vuotta. Pohjoisessa linja 57 on numeroitu uudelleen juhlalinjaksi 100.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Pietarista huonoja uutisia

Kylläpäs jotkin Pietarin raitiotielinjat ovat lyhyitä vai näyttävätkö ne vain siltä? Esim. linja 1 kaiketi sillä TEP70:sen mainitsemalla Vasilin saarella (ei, en osaa venäjää...). Samoin linja 8 näyttää aika lyhkäiseltä. Ovatko violetilla merkityt linjat ruuhkalinjoja? (siis siinä kartassa)
 
Vs: Pietarista huonoja uutisia

Violetit ovat tosiaan ruuhkalinjoja. Ja eräiden tietojen mukaan tuon kartan ilmestymisen jälkeen tilanne on vielä elänyt sen verran, että linja 29 on lakkautettu. Aika näyttää, mikä on verkoston lopullinen laajuus: lakkautussuunnitelmia on tiettävästi vielä jonkin verran toteuttamatta, toisaalta joidenkin lakkautusten on sanottu olevan väliaikaisia katutöistä johtuvia.
 
Vs: Pietarista huonoja uutisia

Karttaa katsoessa tulee todella paha olo. Kun itse olin Pietarissa vain kaksi vuotta sitten, raitiotietä oli paljon enemmän jäljellä.

Raportti v 2005 matkaltani

Täytyy vain toivoa, että raitioteistä säilyisi siinä määrin merkittävä osa, että jos Pietarissa joskus on liikenteen osalta täysijärkinen hallinto, raitiotiet voidaan palauttaa lakkautetuille reiteille.

Pietaria pohtiessa on pakko todeta, että raitiotiet oli päästetty todella karmeaan kuntoon, joka oli voimakkaassa ristiriidassa verrattuna hyvin hoidettuihin metroon ja rautateihin. Kyse ei ole osaamisen puutteesta vaan pahasta tahdosta.
 
Vs: Pietarista huonoja uutisia

Tämä on totta. Erityisen hyvä vertailukohta Pietarille on Moskova, jossa raitiotieverkko on ollut lähes yhtä suuri, ja haasteet, erityisesti yksityisautoilun hallitsematon kasvu, ovat olleet samat. Silti Moskovassa lakkautuksia on toteutettu 2000-luvulla vain yhden ainoan reitin verran, ja järjestelmään on investoitu selvästi Pietaria enemmän. Toki myös Pietarin raitiotiet ovat eräiden esikaupunkilinjojen osalta ainakin kohtalaisessa kunnossa.
 
Vs: Pietarista huonoja uutisia

Silti Moskovassa lakkautuksia on toteutettu 2000-luvulla vain yhden ainoan reitin verran, ja järjestelmään on investoitu selvästi Pietaria enemmän. Toki myös Pietarin raitiotiet ovat eräiden esikaupunkilinjojen osalta ainakin kohtalaisessa kunnossa.

Minäkin havaitsin viime viikonloppuna Moskovassa, että ainakin VDNH:n ja Leningradin aseman nurkilla ratikoiden radat vaikuttivat melko hyväkuntoisilta ja jatkuviksi hitsatuilta. Pietarissa näkemäni ratikkakiskot ovat olleet kiharaista palakiskoa. Pietarin lähiöistä en tosiaan osaa sanoa.

Venäläiseltä expatilta saamieni tietojen mukaan Pietarin kaupungin päätöksentekijöillä on omat rahat pelissä reittitaksien kanssa. Silloin kannattaa siivota "väärät" liikennemuodot pois omien voittojen tieltä. Ratikoista onkin systemaattisesti luotu kuvaa toisen luokan vanhentuneina liikennevälineinä, joista on pelkkää haittaa.
 
Vs: Pietarista huonoja uutisia

Tilanne on taas elänyt. Tuoreessa kartassa liikenne onkin palannut Ligovski Prospektin eteläpäähän! Linjat 25 ja 49 käyvät nyt jälleen kääntymässä Svetshnoi pereulokin silmukassa. Linja 16 on käännetty uudelle reitille eli aivan keskeisimmässä keskustassa ei kulje mitään.

Olin viikonloppuna Pietarissa, mutta en arvannut, että tilanne Ligovskilla on jälleen muuttunut. Kaverit puhuivat, että vanha raitiotiekiskojen alue kadun keskellä olisi otettu yleiseksi kaksisuuntaiseksi joukkoliikennekaistaksi.

Lounaisten kaupunginosien linjasto on nyt motissa erillään muusta verkosta. Linjat 36 ja 41 käyvät kääntymässä rataosaston tukikohdassa (jos nyt tulkitsin tuon Sluzhba putin oikein), koska ulitsa Trefoleva on kaivettu auki putkitöiden vuoksi. Muuten lounaiset kaupunginosat ovat jokseenkin parasta, mitä Pietari tarjoaa raitiovaunujen saralla. Linjat kulkevat pitkälti omilla väylillään ja vuorovälit ovat tiheitä. Radat ovat keskinkertaisessa kunnossa eli vaunut liikkuvat ja niissä on jopa matkustajia.

Linjan 36 Turuhtannie Ostrovan pää on menetetty, vaihteiden kielisovitukset on purettu pois ja korvattu suorilla kiskoilla.
 
Vs: Pietarista huonoja uutisia

Kuten olettaa saattaa, Pietarissa touhutaan uutta "pikaraitiotietä". Alla linkki esitteeseen. Kuten siitä selviää, kyseessä on 70% silloilla kulkeva pikaraitiotie poikittaislinjana kaupungin eteläosissa.

Lupaavaa on sentään, että kaluston edellytetään olevan tavallaan
yhteensopivaa nykyisen raitiotien kanssa ja todetaan mahdolliseksi järjestelmän laajennus kunnostettuja raitiotieosuuksia pitkin.

Esite eteläisten lähiöiden pikaraitiotiestä

Voisin toki todeta, että lienee niin, että Pietarissa joku on havainnut, että tällaisellakin joukkoliikennemuodolla voi saada laitettua dollareita tai euroja omiin liiveihin, kun asia vain tehdään toisin kuin nyt.
 
Pietarista hyviäkin uutisia

Ylläpito/moderaattorit voisivat muokata ketjun otsikkoa esimerkiksi muotoon "Pietarin kuulumisia" tai "Uutisia Pietarista", ettemme vajoa aivan epätoivoon. Tämä jo jonkin aikaa suunnitteilla ollut pikaraitiotieprojekti vähintäänkin on hyvä uutinen Pietarista. ;)

Moderaattorin kommentti/kuukanko: vaihdoin otsikkoa
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pietarista huonoja uutisia

Tilanne on taas elänyt. Tuoreessa kartassa liikenne onkin palannut Ligovski Prospektin eteläpäähän! Linjat 25 ja 49 käyvät nyt jälleen kääntymässä Svetshnoi pereulokin silmukassa. Linja 16 on käännetty uudelle reitille eli aivan keskeisimmässä keskustassa ei kulje mitään.
Kävin nyt kuvaamassa tätä muutosta. Ligovski Prospektin uusi joukkoliikennekaista on loistava uutinen viime aikojen huonojen uutisten joukossa. Raitiovaunujen lisäksi siis myös bussit ja reittitaksit käyttävät nyt kadun keskiosaa, joka on aidattu omaksi alueeksi erilleen muusta liikenteestä. Henkilöautot häiritsevät siis vain risteyksissä. Tosin röyhkeimmät ajoivat jo nyt pitkät matkat joukkoliikennekaistaa, kun autokaistat olivat tukossa.

Jostain syystä linjat 25 ja 49 eivät kuitenkaan tulleet Ligovskille asti vaan kääntyivät Moskovski Vorotan päätepysäkille. Linjan 16 vaunuja näkyi harvakseltaan uudella joukkoliikennekaistalla.
 

Liitetiedostot

  • DSC_0315.jpg
    DSC_0315.jpg
    125.7 KB · Lukukerrat: 406
Vs: Pietarista huonoja uutisia

Tosin röyhkeimmät ajoivat jo nyt pitkät matkat joukkoliikennekaistaa, kun autokaistat olivat tukossa.

Näinhän siinä herkästi käy, kun joukkoliikennekaista on autoiltavissa (*). Kuitenkin kaikenkaikkiaan hyvä uutinen. Sijainnin huomioiden yhteiskäyttö kaikkien joukkoliikennemuotojen kesken on perusteltu, koska Pietarin keskustan liikenteessä kaikilla muodoilla on merkittävä rooli. Pitkällä tähtäimellä olisi varmasti viisaampaa pyrkiä keskittämään liikennettä ratikoiden ja johdinautojen hoidettavaksi, mutta siihen tuskin päästään lähiaikoina.

Tramways & Urban Transitin uusimmassa numerossa alkoi kaksiosainen artikkelisarja Pietarista otsikolla "Decline... but hope?". Kirjoittajana on Anteronkin tuntema Vladimir Waldin. Ensimmäinen osa käsittelee lähinnä vuoteen 2005 asti toteutunutta kehitystä ja esittelee ensimmäisten lakkautusten vaiheita ja syitä. Toisessa osassa luvataan esitellä viimeaikaiset mittavat lakkautukset, mutta myös joitakin syitä varovaiseen optimismiin. Näihin syihin kuulunevat ainakin eteläiseen Pietariin suunniteltu poikittaisyhteys ja ensimmäiset matalattiaiset vaunut. Voin referoida toista osaa hiukan tännekin, kunhan se saapuu.

(*) Tästäkin syystä toivon, että Raide-Jokeri ymmärretään rakentaa pääosin vain raidekäyttöön. Meillä HKL:llä elää vahvasti sellainen näkemys, että linjalle pitäisi sotkea laajalti myös busseja. Liikennöinnin tehokkuuden ja autojen aiheuttamien häiriöiden estämisen kannalta tässä mentäisiin pahasti metsään.
 
Vs: Pietarista huonoja uutisia

Tramways & Urban Transitin uusimmassa numerossa alkoi kaksiosainen artikkelisarja Pietarista otsikolla "Decline... but hope?". Kirjoittajana on Anteronkin tuntema Vladimir Waldin.
Toivottavasti tuo jo jokin aika sitten kirjoitettu artikkeli on ajan tasalla. Vladimirin kanssa jutellessa kun tuntuu siltä, ettei mikään seuranta pysy lakkautusten tahdissa.

Pietarissa oikeastaan ainoa joukkoliikenteen toivo taitaa olla mahdollisimman nopea autoistumisen eteneminen. Mitän enemmän ja nopeammin pietarilaiset lisäävät autoluaan, sen selvemmäksi käy joukkoliikenteen välttämättömyys.

Pietarin lohtu liikenteen kannalta on hisotriallisen keskustan matala rakennuskanta ja mahtipontisen leveäksi tehdyt kadut. Suurkaupungiksi Pietarissa on harvinaisen alhainen katutilan ja kerrosalan suhde. Siksi auto on ollut siellä edes jotenkin käyttökelpoinen välinen tähän saakka.

Antero
 
Näihin syihin kuulunevat ainakin eteläiseen Pietariin suunniteltu poikittaisyhteys ja ensimmäiset matalattiaiset vaunut.
Matalia raitiovaunuja on nyt liikenteessä ainakin viisi kappaletta ja niitä löytää ainakin Kuptshinosta linjalta 49. Matkustin yhdellä tiistaina 25.3. Kyllähän noissa on tiettyjä hassuja yksityiskohtia, mutta hienoa, että telien väliltä matala vaunu on sentään saatu rakennettua omassa maassa.

Pietarissa on myös täysmatalia trollikoita ainakin Trans-Alfan ja LAZin valmistamana. Osuin sattumalta torstaina LAZiin 3001 linjalla 5. Se vaikutti olevan koeliikenteessä ja hajosi melko pian. Vaunu vetäytyi pois linjalta ja siirryin perässä tulleeseen linjan 22 Trans-Alfaan.
 

Liitetiedostot

  • DSC_0339.jpg
    DSC_0339.jpg
    114.6 KB · Lukukerrat: 375
  • DSC_0341.jpg
    DSC_0341.jpg
    106.6 KB · Lukukerrat: 351
  • DSC_0359.jpg
    DSC_0359.jpg
    117 KB · Lukukerrat: 662
  • DSC_0551.jpg
    DSC_0551.jpg
    107.9 KB · Lukukerrat: 490
Takaisin
Ylös