Uutisia Pietarista

Jos Pietarin joukkoliikennettä ja erityisesti raitioteitä katsoo Discus Median kartan "Sankt-Peterburg / marshruty gorodskogo i prigorodnogo transporta / po sostojaniju na 21.04.2008" avulla, niin raitiolinjoja on 38 kpl, pienin linjanumero 6 ja keskustakartan (tsentralnaja tshast) alueelta löysin seuraavien 9 raitiolinjan päätepysäkit:

6 ja 20 pl. Lenina, 23 ja 30 Votkinskaja ul. (nämä Suomen-aseman lähellä)
38 Vyborgskaja metroaseman lähellä
16 pl. Repina (keskustakartan lounaisosassa)
25 ja 49 Kuznetshnyj per. (lähellä Moskovan-asemaa)
65 Perekupnoj per. (Moskovan-asemalta noin kilometri itään)

Muita raitiolinjoja keskustakartan alueella näkyi linja 7 pienen matkaa idässä ja 40 luoteessa pitkän matkaa samaa reittiä linjan 6 kanssa. Johdinautoja näyttäisi kulkevan aika paljon keskusta-alueellakin, esimerkiksi Nevski prospektilla koko pituudelta useita linjoja. Kartta kertoo varmaan tilanteen 21.4.

Tietolähteen ISBN 5-94059-040-3 ja sitä myy ainakin www.ruslania.com ja Helsingissä Ruslania Books Lapinlahdenkatu 1 C.

OT: Bratislavassa käydessäni huomasin, että nakkikioskissa myytiin pressburgereita. Kaupungin nimi lienee saksaksi Pressburg. Myydäänköhän Pietarissa peterburgereita? :smile:
 
Koeajoin lauantaina linjan 25 ja totesin, että lähestulkoon koko matka Ligovski Prospektilta Kuptshinoon asti on nyt korjattu ja linjat 25 ja 49 ovat kunnostetuilla osuuksilla aitoja pikalinjoja. Pysäkkien välit ajetaan reipasta 60 km/h tuntivauhtia ja matka keskustasta Kuptshinoon etenee nyt aivan toisella tavalla kuin vielä pari vuotta sitten. Tämä on parasta, mitä Pietarissa on pitkään aikaan tapahtunut.

25:n ja 49:n Akilleen kantapää lienee nyt kääntösilmukka keskustan päässä. Linjat kiertävät korttelin ympäri katuverkossa. Lauantaina kääntö toimi hyvin, kun muuta liikennettä ei kovin paljon ollut. Mutta voin hyvin kuvitella, kuinka kääntö toimii esimerkiksi arkipäivisin iltaruuhkassa, kun kaikki kadut ovat täynnä autoja. :( Tämä pieni puute saattaa siis edelleen halvauttaa koko muuten hyvin toimivan yhteyden.

25:lle on sijoitettu runsaasti matalalattiavaunuja. Numeroista päätellen matalia vaunuja on ainakin 25 kappaletta. Linjalla 25 ei juuri korkeita vaunuja näe, mutta 49:llä matalia on vasta muutamassa vuorossa. Matalan lattian hyötyä syö joillakin pysäkeillä se, että pysäkkikoroketta ei ole (vielä?) laisinkaan. :)

Linjat 25 ja 49 tarjoavat hyvän vaihtoyhteyden uudelle Volkovskajan metroasemalle. Metron linjojen 4 ja 5 uudelleenjärjestely on tosin vielä kesken ja linja 5 ajaa vain Volkovskajan ja Zvenigorodskajan asemien välillä.
 
Ostin Pietarista juuri ilmestyneen Igor Bogdanovin kirjan "Leningradskij Leksikon". Siinä on lyhyitä kirjoituksia ja muistelmia neuvostoaikaisesta Leningradista. Raitiovaunuille on suotu tilaa pari sivua ja mielenkiintoisena nippelitietona esitetään, että 1970-luvun alussa metroa käytti päivittäin 1 145 206 matkustajaa ja raitiovaunuja yhteensä 2 145 205. Ero on kyllä epäilyttävän tasan miljoona eikä lähdettä ole mainittu. Raitiovaunuja mainitaan olleen vuonna 1970 liikenteessä päivittäin 1702 kpl ja verkoston pituudeksi kerrotaan 532 km.
 
Teinpä kerran lämpimikseni tällaisen kartan, jossa näkyvät Pietarissa alkuvuodesta 2009 käytössä olevat raitiotiet (vihreä + sininen) sekä tämän vuosituhannen aikana käytöstä poistuneet (oranssi väri).

Suurta on poistuma varsinkin keskustan lähialueilla.

Opettelin itse 1990-luvun lopulla suunnistamaan Pietarissa autoillessani pitkälti raitiokiskoperusteisesti. Taitaisinpa nykyään eksyä. (Olen käynyt siellä 2000-luvulla vain kaksi kertaa ja silloinkin muulla kyydillä.)
 

Liitetiedostot

  • Pietari rv pieni.JPG
    Pietari rv pieni.JPG
    121.9 KB · Lukukerrat: 888
Viimeksi muokattu:
Tuohon karttaan vielä sellainen päivitys, että Oboronnaja Ulitsan ja Ploshtshad Repinan välinen osuus on palautettu liikenteeseen äskettäin (linja 41).
 
Kävin taas pitkästä aikaa pikavierailulla Pietarissa ja ehdin hieman havainnoida raitioliikennettäkin kaupungin etelälaidalla, Kupchinoon rautatien länsipuolta kulkevalla reitillä. Vaikutelma oli sama kuin vuosia sittenkin: liikenne on harvaa ja todella hidasta. Kävelin kadun vartta n. 3 km matkan ja pääosan matkaa vuoroin edelläni, vuoroin takanani kulki sama raitiovaunu. Ruuhkien ja pysäkkien lisäksi matkaa hidasti raiteiden surkea kunto, joka rajoitti ajonopeuden tuonne silmämääräisesti arvioiden 10-15 km/h paikkeille. Sikäläiset autoilijat seisoskelevat ruuhkissa kiskoilla poikittain ilmeisen tyynesti.

Aika mielenkiintoinen oli muuten tuon linjan 29 raitiovaunujen virroitinviritelmä. Löysin siitä kuvankin wikimediasta: kuvalinkki
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kirjoitanpa viestin tänne sen sijaan että kirjoittaisin Pietarista ketjuun ”Joukkoliikenteen pääjärjestelmä”. Myös Mikko Laaksosen ”Pietarin - matkalta” -ketju liittyy samaan aiheeseen.

Olen Petterin kanssa samaa mieltä, että Pietarissa pitäisi metroa laajentaa. Mutta kuten Mikko Laaksonen jo kirjoitti, se yksin ei riitä. Pietarin liikenteen ongelma on, ettei maanpäällinen liikenne toimi, eikä metro voi korvata ja paikata maanpäällisen liikenteen ongelmia. Lisäksi on joukko onglemia, joita ei ylipäätään ratkaista millään lisärakentamisella. Max kuvasi näitä hyvin:
1) Vaihtoja ei ole mitenkään synkronoitu eikä niihin opasteta.
2) Maanpäällisen liikenteen linjat kulkevat äärimmäisen epäluotettavasti ja yleensä myös erittäin harvoin (20-30 min välein).
3) Monin paikoin katuliikenne on niin tukossa, että jos odotusaikaa tulee vähänkin, on nopeampaa kävellä alle 2 km matkat.
4) Lippujärjestelmät ovat epäyhteensopivia eikä Venäjällä kaikilla ole varaa maksaa erillisestä bussi- tai ratikkamatkasta metron päälle.
Pietarin joukkoliikenteen erikoisuus on vielä se, että metro on valtion omistuksessa. Pietarin kaupunki voi tietenkin toivoa, että valtio maksaa metron laajentamisen, ja Pietarille joukkoliikenteen lisääminen metrona on siten mukava ilmainen ratkaisu. Ja kaupunki voi keskittyä rakentamaan lisää teitä, siltoja Nevan yli sekä pysäköintipaikkoja. Niille nimittäin on helpointa saada kaupunkilaisten kannatusta, sillä moni entinen joukkoliikenteen käyttäjä on siirtynyt autoilijaksi siksi, että joukkoliikenne on lakannut toimimasta. Asia ilmaistaan siellä nimenomaan näin, mikä kertonee karua tarinaa syistä ja seurauksista.

Käytännössä näyttää kuitenkin aika epätoivoiselta, että valtio tulisi ja ratkaisisi ilmaisella rahalla Pietarin joukkoliikenteen. Siksi on pakko miettiä, missä järjestyksessä rahaa kannattaa alkaa käyttää. Sillä lopulta jää kuitenkin tehtäväksi vain se, mihin Pietarilla itsellään on varaa.

Kaupunki on laaja ja nopeita toisen tason yhteyksiä tarvitaan. Mutta nopein ja tehokkain apu on panostaa pintaliikenteeseen ja nimenomaan raitioteiden supistamisen kääntämiseen palautukseksi ja laajentamiseksi. Kaupungissa on vireillä modernin pikaraitiotien rakentaminen Pulkovon lentokentältä keskustaan Moskovan asemalle. Suuri osa reitistä on nykyisillä raitiotilinjauksilla, mutta rata on rakennettava uudelleen. Tämä hanke olisi oivallinen pilotti osoittamaan, mitä raitiotie on nykyään, miten tehokas se on ja mihin hintaan sellainen syntyy.

Pietarissa on korjattu raitiotieratoja, mutta menetelmät ovat olleet sellaisia, että rata on länsimaisen käsityksen mukaan kelvottomassa kunnossa muutamassa vuodessa. Sillä ei riitä, että uusitaan vain kiskot. Pehmeä ja routiva maa-aines pitää vaihtaa, sitä ei ole tehty. Käytössä on myös vaunukalustoa, jota pietarilaiset itse pitävät radan tuhona. Tällaisesta raskaasta ja jäykästä kalustosta tulee päästä eroon.

Metron kanssa on pohdittava keinoja alentaa radan rakentamiskustannuksia. Pietarin maaperäolosuhteissa maanalainen rakentaminen on erittäin kallista. Pintametroa kuitenkin vastustetaan. Sen katsotaan rajoittavan rakentamista. Ilmeisesti rakennusliikkeet vastustavat pintametroa myös siksi, että ne haluavat kalliita tunnelimetrourakoita. Yksi este voi olla vanha kalusto, jota ei ole suunniteltu maanpäälliseen käyttöön. Prahassa on samanlaisia metrojunia varten rakennettu maanpinnalle putki. Silloin ei sade ja lumi kiusaa junia eikä melu asukkaita.

Antero
 
En ole ehtinyt Pietariin puoleen vuoteen, joten katselin kompensaatioksi YouTubesta ratikkavideoita ja useassa pätkässä esiintyi PTMZ:n eli Pietarin raitiovaunutehtaan kahdeksanakselinen vaunu. Osa videoista oli selkeästi koeajoilta, mutta joissakin vaunuissa näytti olevan matkustajia kyydissä. Wikipedia tiesi kertoa vaunutilauksesta parin vuoden takaa, joten näitä LM-2008(?) vaunuja saattaisi olla jo linjaliikenteessä. Tehtaan tyyppimerkintä osamatalalattiaiselle kahdeksanakseliselle vaunulle on 71-154 kun ovat ovat molemmin puolin, yksisuuntavaunun tyyppimerkintään lisätään M. Osaisiko joku kertoa, millä linjalla tai linjoilla nämä uudet vaunut ajavat, jos ajavat?

Vaunu on sikäli kiinnostava, että se on pyörästöltään Transtechin tulevaa vaunua vastaava, vaikkakaan ei täysmatala ja ymmärtääkseni tarkoitettu lähinnä pikaraitioliikenteen kalustoksi. YouTuben videoiden perustella kauppa on käynyt ainakin Volkogradin suuntaan. Kuusiakselinen rinnakkaismalli 71-152 on ollut Pietarissa ajossa muutaman vuoden ja kokemusteni mukaan se on ihan kelpo joukkoliikenneväline.

Yksi este voi olla vanha kalusto, jota ei ole suunniteltu maanpäälliseen käyttöön. Prahassa on samanlaisia metrojunia varten rakennettu maanpinnalle putki. Silloin ei sade ja lumi kiusaa junia eikä melu asukkaita.

Ainakin Kiovan metron punaisella linjalla on yli kuuden kilometrin kattamaton osuus välillä Dnipro-Lisova ja Budapestissakin on yksi maanpäällinen asema lentokentän suunnalla. Näiden ratojen yhteydessä sijaitsee myös varikoita, avoimin ratapihoin. Kummallakin linjalla on muistini mukaan neuvostoliittolaista standardikalustoa käytössä. Luulisin metrosiltojen ja -ratojen kattamisella tavoiteltavan raiteiden helpompaa huollettavuutta, kun lumenputsauskalustoa ei tarvitse ajaa kilometrikaupalla tunneleissa vain jonkun sillan putsaamisen takia. Tämä ei ole juolahtanut Tukholmassa mieleen: linjan T13 pääteasemaa Ropstenissa edeltää avoin silta, joka varmaan pitää aurata jokaisen (yöllisen) lumipyryn jälkeen. Tälläiseen paikkaan olisi Venäjällä varmaan rakennettu peltitunneli.
 
En ole ehtinyt Pietariin puoleen vuoteen, joten katselin kompensaatioksi YouTubesta ratikkavideoita ja useassa pätkässä esiintyi PTMZ:n eli Pietarin raitiovaunutehtaan kahdeksanakselinen vaunu. Osa videoista oli selkeästi koeajoilta, mutta joissakin vaunuissa näytti olevan matkustajia kyydissä. Wikipedia tiesi kertoa vaunutilauksesta parin vuoden takaa, joten näitä LM-2008(?) vaunuja saattaisi olla jo linjaliikenteessä. Tehtaan tyyppimerkintä osamatalalattiaiselle kahdeksanakseliselle vaunulle on 71-154 kun ovat ovat molemmin puolin, yksisuuntavaunun tyyppimerkintään lisätään M. Osaisiko joku kertoa, millä linjalla tai linjoilla nämä uudet vaunut ajavat, jos ajavat?
32-metrisiä 71-154 (LVS-2009) vaunuja vain testattiin Pietarissa ja toimitettiin sitten Volgogradiin. Kaikkiaan 9 vaunua toimitetaan, joista kuusi on jo perillä. Lisäksi yksi 71-154M oli/on testissä Kiovassa. LM-2008 sen sijaan on neliakselinen vaunu, jota on mm. toimitettu vuodesta 2008 lähtien Pietariin 32kpl ja Moskovaan 24kpl joista 22 multippeliajolla.

Mielenkiintoista onkin Pietarin raitioteiden kalustopolitiikan tempoilevuus: 2005-2008 toimitettiin 25kpl (71-152) 6-akselisia vaunuja. Kuitenkin parina viime vuonna on tilattu vain neliakselisia nivelettömiä vaunuja. Lisäksi pakkaa sekoittavat ulkomaalaiset valmistajat kuten Finmeccanica(AnsaldoBreda), joka suunnitteli pari vuotta sitten herra Berlusconin ja paikallisten politiikkojen avustuksella raitiovaunutehdasta Venäjälle. Saman "uutisen" ilmoitti muuten alkuvuodesta Alstom.
 
Kiitoksia tiedoista!

Ja pahoitteluni, sinänsä helposti selvitettävien, mallimerkintöjen kanssa sekoilusta. Ehdin jo hekumoida LVS-2009 -vaunuilla matkustamisella, jota pitää lykätä kunnes niitä joko oikeasti tulee Pietariin linjaliikenteeseen tai jotain asiaa Volgogradiin sattuu ilmaantumaan. Jostakin olen ollut hoksaavinani, että Kiovaan olisi tarkoitus hankkia PTMZ:lta vaunuja hiljattain kunnostetun Kiovan (ensimmäisen) pikaraitiotieradan kalustoksi. LVS-2009 -vaunun testaaminen liittynee kalustohankintaan ja julkisen liikenteen uusimistarpeeseen, joka taas on ainakin osin kytköksissä v. 2012 jalkapallon EM-lopputurnaukseen.

Ratikoiden kohentamiselle olisi kokemani mukaan Kiovassa tarvetta, ainakin muutama vuosi sitten kalusto oli kelvotonta pietarilaista tasoa.
 
Eikö Pietarista ole kuulunut uutisia kolmeen vuoteen? Onko Maxin 16.3.2009 julkaisema kartta edelleen tuorein? En ole löytänyt kolmea vuotta tuoreempia karttoja mistään. Eikö muutoksia ole tapahtunut?
 
Muutoksia on kyllä tapahtunut vähän väliä, mutta ne ovat olleet väliaikaisia ja katutöistä johtuvia. Poikkeamat vuoden 2009 jälkeen, sikäli kuin niitä tällä hetkellä on, jäävät käsittääkseni ainakin virallisen suunnitelman mukaan väliaikaisiksi. Linjastoon ei tällä hetkellä nimittäin tunnu kohdistuvan juuri minkäänlaisia vakavasti otettavia suunnitelmia, sen enempää lakkautusten kuin uudisratojenkaan muodossa.

Kartta viime vuodelta:

http://transphoto.ru/photo/385599/

Tietöiden vuoksi kartalla suljettua linjaa Mjasokombinatille uhkaa ilmeisesti pysyväkin lakkautus, mutta en tiedä, liikennöidäänkö mainittua linjaa nyt. Tuo kartta on kumminkin jo runsaan vuoden ikäinen.
 
Tuossa kartassa on aivan erilaisia linjoja kuin virallisilla raitioliikenteen sivuilla osoitteessa http://www.electrotrans.spb.ru/
Näillä sivuilla kartta on vuodelta 2009 ja linjaluettelo tuntuu olevan kartan mukainen!

Myös sivusto orgp.ru listaa linjat. Osa linjoista on kuten virallisilla sivuilla ja osa kuten JE:n linkkaamassa kartassa.

Selvää on, ettei joukkoliikenne toimi tehokkaimmalla tavalla, jos edes raitiolinjoista ei ole tarkkaa tietoa ja linjat muuttuvat yhtä mittaa.
 
Selvää on, ettei joukkoliikenne toimi tehokkaimmalla tavalla, jos edes raitiolinjoista ei ole tarkkaa tietoa ja linjat muuttuvat yhtä mittaa.
Silläkin uhalla, että trollaamisesta tuomitaan...

Pietarissa siis on keksitty raitiotie, joka on bussien tapaan joustava, kun linjat ja reitit voivat sujuvasti muuttua. :lol:

Antero
 
Tuossa kartassa on aivan erilaisia linjoja kuin virallisilla raitioliikenteen sivuilla osoitteessa http://www.electrotrans.spb.ru/
Näillä sivuilla kartta on vuodelta 2009 ja linjaluettelo tuntuu olevan kartan mukainen!

Myös sivusto orgp.ru listaa linjat. Osa linjoista on kuten virallisilla sivuilla ja osa kuten JE:n linkkaamassa kartassa.

Selvää on, ettei joukkoliikenne toimi tehokkaimmalla tavalla, jos edes raitiolinjoista ei ole tarkkaa tietoa ja linjat muuttuvat yhtä mittaa.

Linjojen viralliset reitit ovat todennäköisesti aivan samat kuin vuonna 2009. Vuoden 2011 kartta ei kuvaakaan virallista tilannetta, vaan siinä on otettu huomioon poikkeusreitit, joita katutöiden vuoksi oli suorastaan massiivinen määrä vuosi sitten, kyse on siis viime viestissä kertomani mukaisesti väliaikaisista muutoksista. Suuri osa näistä poikkeusreiteistä on katutöiden päätyttyä nyt kumottu, mutta mitkä tarkalleen, sitä en uskalla sanoa kun ei ole parempaa karttaa käsillä. Voi olla että orgp.ru tietää nykyisen tilanteen tämänhetkiset poikkeusreitit huomioiden.
 
Takaisin
Ylös