Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kesälomalla meinasi laittaa, mutta se meni jo. Ei ole saanut kai aikaiseksi.Eikö hänellä ole ketään läheistä tai kaveria, jonka autoa hän voisi lainata aina kun hän on menossa töihin, tai siis silloin kun hänen työvuoronsa on päivän ensimmäinen/viimeinen linja heidän talossa eikä ole mahdollisuutta päästä bussilla duuniin? onko hänen omassa autossaan jotain suurta ja kallista vikaa jonka korjaamiseen menee paljon aikaa ja maksaa liikaa? ite jos olisin toi kyseinen kuljettaja, käyttäisin vapaa-aikani autoni korjaukseen, että saisin ehjän, toimivan menopelin työmatkaani varten. Tai sitten muuttaisin jonnekin lähemmäksi Nekalan varikkoa.
Jokatapauksessa nostan hattua tolle kuljettajalle ja ennenkaikkea työnantajalle, Paunulle, joka antaa hänelle mahdollisuuden nukkua varikolla ja jopa viettää siellä vapaa-aikaa. Sellainen ei varmanakaan ole mahdollista läheskään kaikissa firmoissa.
Oliko se Länsilinjojen varikko, josta Paunun kuski puhui, että siinä on Pirtilille kaksi paikkaa ainakin Nokialla.Pirkkalan bussiparkkipaikka on kunnan omistuksessa. Sarankulmasta pirtsun varikolta on käytännössä yhtä nopea siirtoajo pirkkalan linjoille.
Linja 79
Pirkanmaan Tilausliikenne Oy
Väinö Paunu Oy
Missä päin tuo Paunu ajaa linjalla 79, kun ainakaan Pirkkalan päässä ei ole kuin Pirtilin autoja? Onko taas joku virhe siellä?
Niillä on vielä se 42 ohjelmassa ja siinä vaaditaan digikortti. Ilmeisesti se Paunu ei sitä maksa, koska sitä ei ole suurimmalla osalla kuskeista. Näin ollen suurin osa kuskeista ei voi ajaa linjaa 42 kuin Sahalahteen asti.Se ei olisi taas järkevää, kun se tyssäisi sinne. Nyssen kuljettajapulainfo sanoo, että myös linjalla 42 voi olla peruttuja vuoroja, en tiedä liittyykö digikorttiin kun digikortilliset ajavat myös pikavuoroja Paunulla.
Digikortti maksaa 104 euroa tjsp. Yksi kuski vaan sanoi, että ei sitä kyllä hae, kun täytyisi itse maksaa ja voimassa 5 vuotta.
Yhdellä kuskilla ei muuten ole Paunulla autoo.
En kerro yksityiskohtaisesti, mutta hän oli ennen Pirkkalan varikolla töissä, ja ja se työ- ja kotimatka meni ihan kävellen.
Nyt tietysti autoilu ja auton omistus on kallista, niin hän liikkuu töihin busseilla.
Varikko on Nekalassa, mutta jos pitäisi aloittaa ensimmäisin vuoro, niin eihän hän välttämättä töihin pääse. Tai töistä, jos lopettaa viimeisenä...
Kertoi, että joutuu jopa nukkumaan varikolla, kun ei autoo oo. Tai tulemaan bussilla jo tunteja ennen töitä, että pääsee töihin.
Hänen kuitenkin pitäisi päästä Nekalaan, kasilla kyllä pääsee vissiin keskustaan, mutta ilmeisesti kymppiä ei kulje niin aikaisin. Se auto, mitä hänellä on, on itse asiassa rikki.
Nostan hattua sille kuskille, kun ei ehdi edes töistä kotiin busseilla, vaan nukkuu Nekalan varikolla ja viettää siellä vapaa-ajatkin hyvissä määrin.
Mutta mistä hän saa aikaa korjaamaan sitä menopeliään, kun pitäisi koko ajan busseja ajaa? Eli hän nukkuu varikolla ja auto on pois liikenteestä, pärjää jotenkin busseilla. Mutta noilla kun menee kotiin, niin ei paljoa juhlita, kun syö 12 tunnin päivästä kaksi tuntia lisää. Olen monesti ihmetellyt, että kuka on sanonut, että bussikuskin pitää olla töissä taukoineen 12 tuntia? Eikö heille ihmisille saisi antaa jotain elämääkin? Paljon on kortistossa kuitenkin ammattilaisia.
Kuskin työpäivä 12 tuntia taukoinaan, niin miksi hän tuhlaisi kaksi tuntia liikkumisiin busseilla päivässä, jolloin tulisi kotiin kirjaimellisesti nukkumaan? Hän nukkuu varikolla ja saa edes 1,5h vapaa-aikaa.
Hän käy kotona vain kun on vapaapäiviä tai pekkasvapaata/lomaa. Muulloin ei ole järkeä kotona käydä vain nukkumassa.
Näin hänet just kutoslinjalla ja hän oli niin hyvä asiakaspalvelija, vaikka tuo tilanne yhdistettynä pitkiin työpäiviin ei varmastikaan ole mitään mukavaa.
Mutta eikö se ole Paunulle normaalia, siellä ei lähdetä asiakkaisiin purkamaan omia asioitaan, mm. nykivänä ajona tai olemalla katsomatta heitä silmiin.
Olen todella surullinen että tällaista voi edes tapahtua, kuka siis oikeasti haluaa, että bussikuskilla ei saa olla mitään elämää?
Nokialla.
Tätähän on ollut useita vuosia, että linjan 70 autolla ajetaan sitten 79:n iltalähtöjä, kaiketi nykyisin 21:30 Tampereelta.
Paunun kuljettaja Mats Karlsson päässyt ohjelmaan Ylelle.
https://areena.yle.fi/1-51007357
Kuljettajavaihtokin näköjään taltioitui, niin tunnen hänetkin läpikotaisin. Tosin jaan tänne vain koodinimen, Automyyjä eli se kuuluisa rallikuski.
Hän ajaa tosi rivakasti ja on hyvä kuljettaja. Minusta jopa hiukan parempi kuin Mats
Mats ajaa tosi rauhallisesti, mutta kaikkiaan kaikki hyviä kuljettajia.
Harmi, että kilometrimäärät vähenevät.
Samasta tyypistä puhutaan, J;llä alkaa nimi.
Paunun kuljettaja Mats Karlsson päässyt ohjelmaan Ylelle.
Hänellä lukee vaan Mats Karlsson siinä kyltissä.Käyttääkö muuten Mats työssään nimikylttiä lipuilla, jolla hän kertoo asiakkaille millä kaikilla kielillä hän osaa palvella? mukavaa jos Tampereelta löytyy myös yksi ruotsinkielinen bussinkuljettaja, jos vaikka kyytiin sattuu astumaan ruotsalaisia turisteja. Ruotsinkielinen palveluhan on Tampereella jotain hyvin, hyvin harvinaista, mut kaikkihan on aina mahdollista. Saaako kysyä että onko Mats ihan syntyperäinen tamperelainen vai onko hän muuttanut sinne joltain toiselta paikkakunnalta (Helsinki, Turku, Vaasa jne.)?
Mats on sanonut julkisesti Twitterissä olevansa alun perin Porvoosta kotoisin.Saaako kysyä että onko Mats ihan syntyperäinen tamperelainen vai onko hän muuttanut sinne joltain toiselta paikkakunnalta (Helsinki, Turku, Vaasa jne.)?
Matsia näkyy varmimmin Helsinki-Tampere-yhteysvälillä pikavuorolla.Vaikken ite asu Tampereella (tai muualla Nysse-alueella), eikä näin ollen ole mitään vahvoja mielipiteitä Nysse-alueen bussioperaattoreista, niin täytyy kyllä sanoa, että kun olen nyt lukenut paljon Vaajy-käyttäjän Paunu-aiheisia viestejä sekä jonkin verran myös katellut Mats Karlssonin Twitter-tiliä, niin Paunu vaikuttaa kyllä kieltämättä todella luotettavalta bussiyhtiöltä, jossa todellakin panostetaan hyvään palveluun, jolloin Paunua voisi melkein verrata taksifirma Kovaseen. Vaikuttaa vahvasti siltä että Paunulla hyvä asiakaspalvelu on kaiken A ja O, jonka takia Paunun palveluun voi aina luottaa, ja että Paunun kuljettajille asiakaspalvelulla on enemmän tai vähemmän yhtä suuri merkitys kuin K-Marketin henkilökunnalle, ja Paunua voisi melkeinpä kutsua bussifirmojen "Kovaseksi". Sen takia toivonkin onnea ja menestystä Paunulle, ja vaikka Paunu viime aikoina onkin hävinnyt runsaasti liikennettä eikä ole enää voittanut mitään moneen vuoteen, niin toivottavasti Paunulle jää kuitenkin vielä sen verran jäljelle että firma pysyy Tampereen katukuvassa vielä pitkään. Uskoisin myös että niin Mats kuin monet muutkin Paunun kuljettajat pitää Paunua työnantajana jopa tärkeänä osana identiteettiään eikä mielellään vaihda työnantajaa ellei ole todellakin pakko. Ens kerralla kun ite lähden Tampereelle bussibongailulle (toivottavasti kerkeen ens kesänä), aion keskittyä suurimmaksi oaksi Paunuun, ja hyvällä onnella toivoa että törmäisiin Matsiin, niin voisi diskuteerata hänen kanssaan vähän bussiasioita på svenska. Mieluiten näkisin ite Matsin Scalan ratissa, kun ajaa Volvoilla niin paljon muutenkin.
Mitä kaikkia Nysse-linjoja Paunu muuten ajaa vuodenvaihteen jälkeen?