Väinö Paunu Oy

Vaikken ite asu Tampereella (tai muualla Nysse-alueella), eikä näin ollen ole mitään vahvoja mielipiteitä Nysse-alueen bussioperaattoreista, niin täytyy kyllä sanoa, että kun olen nyt lukenut paljon Vaajy-käyttäjän Paunu-aiheisia viestejä sekä jonkin verran myös katellut Mats Karlssonin Twitter-tiliä, niin Paunu vaikuttaa kyllä kieltämättä todella luotettavalta bussiyhtiöltä, jossa todellakin panostetaan hyvään palveluun, jolloin Paunua voisi melkein verrata taksifirma Kovaseen. Vaikuttaa vahvasti siltä että Paunulla hyvä asiakaspalvelu on kaiken A ja O, jonka takia Paunun palveluun voi aina luottaa, ja että Paunun kuljettajille asiakaspalvelulla on enemmän tai vähemmän yhtä suuri merkitys kuin K-Marketin henkilökunnalle, ja Paunua voisi melkeinpä kutsua bussifirmojen "Kovaseksi". Sen takia toivonkin onnea ja menestystä Paunulle, ja vaikka Paunu viime aikoina onkin hävinnyt runsaasti liikennettä eikä ole enää voittanut mitään moneen vuoteen, niin toivottavasti Paunulle jää kuitenkin vielä sen verran jäljelle että firma pysyy Tampereen katukuvassa vielä pitkään. Uskoisin myös että niin Mats kuin monet muutkin Paunun kuljettajat pitää Paunua työnantajana jopa tärkeänä osana identiteettiään eikä mielellään vaihda työnantajaa ellei ole todellakin pakko. Ens kerralla kun ite lähden Tampereelle bussibongailulle (toivottavasti kerkeen ens kesänä), aion keskittyä suurimmaksi oaksi Paunuun, ja hyvällä onnella toivoa että törmäisiin Matsiin, niin voisi diskuteerata hänen kanssaan vähän bussiasioita på svenska. Mieluiten näkisin ite Matsin Scalan ratissa, kun ajaa Volvoilla niin paljon muutenkin. ;)

Mitä kaikkia Nysse-linjoja Paunu muuten ajaa vuodenvaihteen jälkeen?

Vaajy on kyllä ihan oikeassa, etenkin Pirkkalan suunnalla pyöri usein mukavia kuljettajia. Itse tuli kuljettua Paunulla monet vuodet moottoritietä kaupunkiin (Tampereelle), aina sai hyvää palvelua etenkin linjojen vakiokuljettajilta, tottakai muutama poikkeus vahvistaa vahvan säännön. Eräs saman kylän herra oli iät ja ajat Paunulla töissä, voin sanoa, että hän oli kuin aikansa Mats, piti ammattiaan herrasmiehen hommana. Hän muistaa edelleen aina mainita ylpeänä Paunun, kun puhutaan ammateista. Vaajyn kirjoituksissa vilahtelee erilaisia hahmoja ja nimityksiä heille, monet varmasti ajattelevat sen olevan tylsää jaarittelua mutta kirjoitusten takana on yksi pätevä ajatus, se arjen mitätön "bussikuski" voi olla myös paljon muuta, on ja on ollut mm. Entistä sotilasta, jääkiekkovalmentajaa yms paljon muuta. Ainakin itselleni Tampereen seudulla ikäni asuneena Paunu on omalta osaltaan osa Tamperetta ja erottuu edukseen yrityksenä. Paunulla uskotaan edelleen hyvään palveluun ja sillä kilpailuun, ehkä siksi tilanne onkin juuri tämän kaltainen kuin on. Yksi asia mihin itse kiinnitän etenkin huomiota on myös asiaan kuuluva työvaatetus, Paunulaisissa kuljettajat pukeutuva hyvin asiallisesti. Paunun asiakaspalvelu myös on vastannut itselleni aina ja homma on toiminut, näin ei ikinä tapahdu esimerkiksi Pirkanmaan tilausliikenteellä. Itseäni ainakin hatuttaa, että joku umpisurkea Pirkanmaan tilausliikenne vie Paunua vieläkin alemmas, kilpailu on kovaa. Paunulle voisi tehdä hyvää myös nuorempi "komennus", nuorukaiset ovat aina ideoita täynnä ja uudistusmielisiä, ken tietää josko pelastaja vielä löytyy.

Vuoden vaihteen jälkeen tilanne ei tosiaan ole kummoinen, mikäli Paunu ei voita Sahalahden suunnan liikennettä, jää jäljelle vain 6, 27 & 115? En tiedä meneekö myös iltavuoro Siuroon linjan 70 mukana.
 
Tilausliikenne voittaa kilpailut sillä, että heillä ei kuulu siivous arkeen

Kuljettajat siivoavat autoja luudalla. Paunulla on ollut Pirkkalan päässä aikoinaan yksi ruutu Pirtilille. Maksoivat, kun pyydettiin, mutta kauan siinä menikin. Olisi varmaan kelvannut, jos saisi samaan hintaan autojen pesun yms. varikolla...

Paunullahan nuo autopesut tehdään varikolla, ei siellä kuljettaja käy luudan kanssa joka päivä varikolla siivoamassa, olen ollut Paunun varikolla ja seurasin ainakin kolmen eri kuljettajan lopetusta autoissa.

Yksikään ei käyttänyt luutaa, kyllä siellä on ihan oikeet siivoojat. Ja kun halvalla ostetaan liikennettä, niin ei se Nyssellekään voi olla yllätys, ettei ole työvaatteita tai kunnollista siivousta/huoltoa.
Muut kun vielä halpuuttavat, niin ei siitä kärsi muu kuin joukkoliikenteen käyttäjät. Sitä mä arvostan Paunussa, että jättävät tarjouksia väliin, koska halpuuttaminen halpuuttaisi samalla Paunun todella arvokasta imagoa.
Siihen ei ole kyseisellä firmalla varaa, ajakoon pikavuoroja sitten, tulen kyllä kyytiin.

Paunullakin oli muuten ongelmia autohuollon kanssa, kun siitä vastaava ei halunnut tehdä mitään autoille, työntekijät vastustivat ja vaihtui herra. Jo lähti toimimaan.
Mm. Pirkkalan "varikollahan" joku teki jotain "taidetta" #143 perään aikoinaan, niin se saatiin pois seuraavana päivänä ennen lähtöä.

Tuskin onnistuisi TKL:ltä tai Pirtililtä. Palkkauksesta en tiedä miten eroaa muista, mutta ainakin työntekijät olleet positiivisia. Ja monella Paunun kuskilla on ollut merimieslakki ajossa, mikä on nykyään harvinaista.

Sanoisin, että toiseksi lähin Paunua täällä on Länsilinjat. Mutta jos puhun asiaa, niin sekin on aavistuksen liian kaukana Paunu-elämyksestä.

En tiedä muista, mutta olen itse tehnyt parhaimpia matkoja juuri Paunun autoissa. Niissä on rakennettu sitä bussifiilistä, jota Nysse on tuhoamassa kilpailutuksilla. Ei siis ihme, että Paunusta on lorujakin olemassa.

Tuosta vähän historiaa kiinnostuneille:

"Kun Väinö Paunu vapunpäivänä vuonna 1926 starttasi Chevrolet-omnibussinsa Keskustorilta kohti Epilää, alkoi maamme linja-autoliikenteessä uusi kausi. Hän oli ensimmäisten joukossa, jotka oivalsivat säännöllisen liikenteen ylivoimaisuuden. Paunu laajensi liikennettään nopeasti myös muihin suuntiin Vuonna 1929 aloitettiin loistokkaalla Brockway-bussilla liikennöinti Tampereen ja Jyväskylän välillä. Ennen sotaa liikekenttä ulottui Lisäksi Mänttään, Kuruun Lahteen ja Kuhmoisiin."

https://www.paunu.fi/lisaa/historia/ ja toimistolta Kuoppamäentieltä saa kokonaisen Paunu-kirjan.
 
Viimeksi muokattu:
Oon kuullut sen ex-länskäkuskin kautta paljon hyviä bussitarinoita, saat hyvät keskustelut aikaan Paunun busseissa. Kaikki kuskit ei ole aina juttutuulella ;) Siellä on myös paljon ujoja.

Saako kysyä että ootko muuten ikinä törmännyt Paunulla kuljettajaan, joka on ollut sitä mieltä että ajon aikana juttelu häiritsee ajamista oli keskustelu kuinka asiallista tahansa? ite en hirveesti tykkää kyseisestä kuljettajatyypistä, omasta mielestä sellaiset tyypit ovat väärällä alalla, he sopisivat mielestäni paljon paremmin vaikka roskisauton puikkoihin, jossa kaikki "matkustajat" ovat roskia. Linja-autonkuljettajan työ on 100% asiakaspalvelua, ja asiakaspalvelutyöhön kuuluu asiakkaan kanssa juttelu. Ite olen aina jäänyt heti seuraavalla pysäkillä kyydistä pois ja jäänyt odottamaan seuraavaa vuoroa, mikäli ratin takana on sattunut olemaan kuljettaja, joka ei halua jutella kanssani. Toiset ovat sanoneet sen kohteliaammin, toiset tylymmin, mutta silti en tykkää sellaisista kuljettajista. Onneks olen törmännyt sellaisiin kuskeihin vain kotiseudullani, HSL-alueella enkä missään muualla. Ja onneksi täälläkin ne ovat vain vähemmistöä.

Tykkääkö muuten Mats keskustella asiakkaan kanssa ajon aikana? ;)
 
Saako kysyä että ootko muuten ikinä törmännyt Paunulla kuljettajaan, joka on ollut sitä mieltä että ajon aikana juttelu häiritsee ajamista oli keskustelu kuinka asiallista tahansa? ite en hirveesti tykkää kyseisestä kuljettajatyypistä, omasta mielestä sellaiset tyypit ovat väärällä alalla, he sopisivat mielestäni paljon paremmin vaikka roskisauton puikkoihin, jossa kaikki "matkustajat" ovat roskia. Linja-autonkuljettajan työ on 100% asiakaspalvelua, ja asiakaspalvelutyöhön kuuluu asiakkaan kanssa juttelu. Ite olen aina jäänyt heti seuraavalla pysäkillä kyydistä pois ja jäänyt odottamaan seuraavaa vuoroa, mikäli ratin takana on sattunut olemaan kuljettaja, joka ei halua jutella kanssani. Toiset ovat sanoneet sen kohteliaammin, toiset tylymmin, mutta silti en tykkää sellaisista kuljettajista. Onneks olen törmännyt sellaisiin kuskeihin vain kotiseudullani, HSL-alueella enkä missään muualla. Ja onneksi täälläkin ne ovat vain vähemmistöä.

Tykkääkö muuten Mats keskustella asiakkaan kanssa ajon aikana? ;)

Kuljettaja on asiakaspalvelutyössä, mutta on kuljettajia myös Paunulla, jotka eivät vastaa.

Siellä on yksi mieskuski, joka ei vastaa ikinä mitään, ei edes tervehdi. Kerran poistuin linjalla 8 takaovesta ja sanoin hänelle Kiitos paljon! niin hän sanoi varmaan ainoan kerran kymmenessä vuodessa Ole hyvä!
Sitten jos Nokian linjalla pyörii, oli kyllä kasillakin, yksi naiskuski tervehtii, mutta ei ylimääräisiä puhu. Kerran sanoin onpas hieno auto sulla alla, niin ei vastannut siihen mitään. Oli Scalaa.

Mats juttelee paljon, hänen kanssa ollaan juteltu Vaitista Vatialaan ja takaisin.
Niin myös Marjiksen, Sirpiksen, Automyyjän ja Autohuoltajan kanssa, vaikka useita lenkkejä. Mähän oon pyörinyt noissa autoissa huvikseenkin tunteja.

Minnis oli aika jees, puhelias myös, mutta siirtyi Pohjolalle 19,5 vuoden jälkeen. Jututin viimeisenä päivänä Paunun autossa #141/8 ja hän oli tyytyväinen kiitollisuuden osoituksista. Ainoa juski, joka sanoi sadoille aamuisin Hyvää huomenta.
Voin kertoa, että en ole TKL:n autoista kasilla sitä kuullut, kun aamuisin mennyt.

Minun mielipide on, että kuljettajan ei ole pakko jutella matkustajalle. Tosin olen introvertti, Paunulla paljon introvertteja.
Yksi kuski kääntää aina peilit asentoon, ettei kukaan asiakas näe hänet peilistä, niin siihen seuraavalla kuskilla palaa aikaa, kun ne säätää kohdilleen :D

Jos esim. tekee videoita tai kuvaa, lähtisin kysymään.
Itsellä myös sellainen persoonallisuus, INFJ, että aistin herkästi kun joku ei ole juttutuulella tai pahalla päällä. Kun kerran Marjiksella oli huono tuuli, niin en jäänyt juttelemaan.
Tunnistin sen siitä, että hän tervehti vain minua kymmenistä tulijoista ja samoin varmistuin siitä lähtiessä, vain minulle tuli Kiitos hei hei.

Ja minä juttelen vain Paunun kuskeille, en ole vielä päässyt juttelemaan esim. TKL/Länsilinjat-kuskeille. Varmiten juttuun pääsee kun aloittaa kuljettajan jälkeen, esim. jos kuljettaja sanoo onpa hidas lukulaite tänään!
Minuahan monet Paunun kuskit tervehtivät ohjaamosta ja jopa vapaa-ajalla. Monasti olen esim. Marjikselle vilkuillut rattiin Suupantorilla ja aina on vastattu.
Myös vapaa-ajalla jos törmään Paunun kuskiin, vaihdetaan muutamia sanoja. Rallikuski/Automyyjä asuu tuossa lähellä niin nähdään joskus.
2007-2010 juttelin paljon koulumatkoilla Valkeakosken liikenteen naiskuskille, joka antoi matkan päätteeksi pastilleja. Kai hän vieläkin niitä busseja ajaa, kenties.

Lähtisin siitä, että lähtökohtaisesti saat parasta elämystä bussissa, siellä voi tappaa aikaa monella tavalla niin että se todellakin jää mieleen :)
 
Linja-autonkuljettajan työ on 100% asiakaspalvelua, ja asiakaspalvelutyöhön kuuluu asiakkaan kanssa juttelu. Ite olen aina jäänyt heti seuraavalla pysäkillä kyydistä pois ja jäänyt odottamaan seuraavaa vuoroa, mikäli ratin takana on sattunut olemaan kuljettaja, joka ei halua jutella kanssani. Toiset ovat sanoneet sen kohteliaammin, toiset tylymmin, mutta silti en tykkää sellaisista kuljettajista. Onneks olen törmännyt sellaisiin kuskeihin vain kotiseudullani, HSL-alueella enkä missään muualla. Ja onneksi täälläkin ne ovat vain vähemmistöä.

En voisi olla enempää eri mieltä kanssasi. Linja-autonkuljettajan työ on ensisijaisesti matkustajien kuljettamista turvallisesti paikasta A paikkaan B, sitten vasta tulee asiakaspalvelu. Kuljettajan pitäisi kiinnittää täysi huomionsa ajamiseen, ja jos etupenkissä joku höpöttää niin se vie aina sen piirun verran kuljettajan keskittymistä pois liikenteestä. Parikin kertaa olen nähnyt, kuinka kuljettaja on puhunut useimmiten kollegan kanssa, ja sitten on tullut läheltä piti -tilanne, kun kaikki huomio ei olekaan liikenteessä. Yleensä jos etupenkissä joku jauhaa jotain, niin ajokin on nykivämpää, tulee äkkijarrutuksia ja ei välttämättä huomata jos joku painaa stop-nappia. Joten minun mielestä on ihan oikein, että kuljettaja kieltäytyy juttelemasta. Tyly ei tietenkään saa olla, ja jos asiakas tarvitsee apua jossain niin pitää kykyjensä mukaan auttaa, mutta kaikki small talk -tyylinen jutustelu on mielestäni ajon aikana ihan turhaa. Jos on pakko päästä kuljettajan kanssa puhumaan niin sittenhän voi vaikka odottaa päättärille asti, kun ei muutenkaan ole kiire. Toki jos kuljettaja itse on juttutuulella, niin siitä vaan sitten, mutta itse ainakin matkustajana koen oloni turvallisemmaksi jos kuljettaja ei höpise ajaessaan kenenkään kanssa.

Useissa maailman kaupungeissa on tullut nähtyä bussin etuosassa kylttejä, joissa lukee jotain tyyliin: "Please do not speak with driver". En tiedä onko Suomessakin joskus ollut samankaltaisia, mutta turvallisuussyiden takiahan ne on laitettu. Onneksi kuitenkin 99,99% matkustajista käyttää bussia ihan matkustamiseen, eikä kuljettajan kanssa juttutuokioiden pitämiseen.
 
Useissa maailman kaupungeissa on tullut nähtyä bussin etuosassa kylttejä, joissa lukee jotain tyyliin: "Please do not speak with driver". En tiedä onko Suomessakin joskus ollut samankaltaisia, mutta turvallisuussyiden takiahan ne on laitettu. Onneksi kuitenkin 99,99% matkustajista käyttää bussia ihan matkustamiseen, eikä kuljettajan kanssa juttutuokioiden pitämiseen.

Ei tuosta nyt kovin kauan ole kun puhelu kuljettajan kanssa oli kielletty
 

Liitetiedostot

  • 439375_s.jpg
    439375_s.jpg
    5.2 KB · Lukukerrat: 513
Useissa maailman kaupungeissa on tullut nähtyä bussin etuosassa kylttejä, joissa lukee jotain tyyliin: "Please do not speak with driver". En tiedä onko Suomessakin joskus ollut samankaltaisia, mutta turvallisuussyiden takiahan ne on laitettu. Onneksi kuitenkin 99,99% matkustajista käyttää bussia ihan matkustamiseen, eikä kuljettajan kanssa juttutuokioiden pitämiseen.

Kyllä muistan tuommoisia ainakin 80-luvulla nähneeni, ettei ajon aikana kuljettajaa saa häiritä
 
En voisi olla enempää eri mieltä kanssasi. Linja-autonkuljettajan työ on ensisijaisesti matkustajien kuljettamista turvallisesti paikasta A paikkaan B, sitten vasta tulee asiakaspalvelu. Kuljettajan pitäisi kiinnittää täysi huomionsa ajamiseen, ja jos etupenkissä joku höpöttää niin se vie aina sen piirun verran kuljettajan keskittymistä pois liikenteestä. Parikin kertaa olen nähnyt, kuinka kuljettaja on puhunut useimmiten kollegan kanssa, ja sitten on tullut läheltä piti -tilanne, kun kaikki huomio ei olekaan liikenteessä. Yleensä jos etupenkissä joku jauhaa jotain, niin ajokin on nykivämpää, tulee äkkijarrutuksia ja ei välttämättä huomata jos joku painaa stop-nappia. Joten minun mielestä on ihan oikein, että kuljettaja kieltäytyy juttelemasta. Tyly ei tietenkään saa olla, ja jos asiakas tarvitsee apua jossain niin pitää kykyjensä mukaan auttaa, mutta kaikki small talk -tyylinen jutustelu on mielestäni ajon aikana ihan turhaa. Jos on pakko päästä kuljettajan kanssa puhumaan niin sittenhän voi vaikka odottaa päättärille asti, kun ei muutenkaan ole kiire. Toki jos kuljettaja itse on juttutuulella, niin siitä vaan sitten, mutta itse ainakin matkustajana koen oloni turvallisemmaksi jos kuljettaja ei höpise ajaessaan kenenkään kanssa.

Useissa maailman kaupungeissa on tullut nähtyä bussin etuosassa kylttejä, joissa lukee jotain tyyliin: "Please do not speak with driver". En tiedä onko Suomessakin joskus ollut samankaltaisia, mutta turvallisuussyiden takiahan ne on laitettu. Onneksi kuitenkin 99,99% matkustajista käyttää bussia ihan matkustamiseen, eikä kuljettajan kanssa juttutuokioiden pitämiseen.
No ei tuohon kyllä mitään rupattelijaa tarvitse, että esim. jättää pysäkin välistä tai eksyy reitiltä.

Tänään Länsilinjat Oy:n kuljettaja eksyi reitiltä linjalla 11 matkalla Pirkkalasta Taysiin. Auto oli #102.

Unohti kääntyä hasalle ekasta risteyksestä, kääntyi sinne toisesta ja meni väärään suuntaan. Kaiken lisäksi kukaan ei edes odottanut sitä 11, eli ajettiin turhaan ekstralenkkiä.
Mutta kuten Paunun kuski joskus sanoi, kaikki pysäkit on pakko ajaa tai voi tulla reklamaatioita.

Mats Karlsson on kerran ajanut yhden pysäkin ohi Stop-napista huolimatta 1B, jätti matkustajan suojatielle :)

Kyllä siinä virheitä sattuu kun työpäivät sen 12 h taukoineen...

Yksi kuski Paunulta kertoi jutellessa, että yksi työkaveri ajatuksissaan mietti kauppalistaa Lidliin ja käänsi koko bussin Kangasalan Lidliin... siitä sitten peruuttelemaan takaisin linjalle asiakkaat kyydissä.
Moni kuljettaja on myös toivonut jutustelua, kun näkee niin harvoin ihmisiä muuten, ja korona-aikana oli tyhjiä bussejakin liikkeellä.

Yksi miltei eläkkeelle siirtyvä Paunun naiskuski kanssa vitsaili siitä, kunhan ei sattuisi mitään. Vuosia ajanut ykkösiä ja viimeksi kasia, ja sitten siirtyi kutoselle.
Kyllä siinä oli ihmeteltävää, kun yhtäkkiä ei mennytkään sellaisen 10 vuoden jälkeen Pirkkalaan, ei ole ennen kutosta ajanut.

Mä vaan sanoin hänelle, että jos joskus eksyt ja mä oon kyydissä, mennään Euron Päiville Pirkkalan citarille :D
 
Viimeksi muokattu:
En voisi olla enempää eri mieltä kanssasi. Linja-autonkuljettajan työ on ensisijaisesti matkustajien kuljettamista turvallisesti paikasta A paikkaan B, sitten vasta tulee asiakaspalvelu. Kuljettajan pitäisi kiinnittää täysi huomionsa ajamiseen, ja jos etupenkissä joku höpöttää niin se vie aina sen piirun verran kuljettajan keskittymistä pois liikenteestä. Parikin kertaa olen nähnyt, kuinka kuljettaja on puhunut useimmiten kollegan kanssa, ja sitten on tullut läheltä piti -tilanne, kun kaikki huomio ei olekaan liikenteessä. Yleensä jos etupenkissä joku jauhaa jotain, niin ajokin on nykivämpää, tulee äkkijarrutuksia ja ei välttämättä huomata jos joku painaa stop-nappia. Joten minun mielestä on ihan oikein, että kuljettaja kieltäytyy juttelemasta. Tyly ei tietenkään saa olla, ja jos asiakas tarvitsee apua jossain niin pitää kykyjensä mukaan auttaa, mutta kaikki small talk -tyylinen jutustelu on mielestäni ajon aikana ihan turhaa. Jos on pakko päästä kuljettajan kanssa puhumaan niin sittenhän voi vaikka odottaa päättärille asti, kun ei muutenkaan ole kiire. Toki jos kuljettaja itse on juttutuulella, niin siitä vaan sitten, mutta itse ainakin matkustajana koen oloni turvallisemmaksi jos kuljettaja ei höpise ajaessaan kenenkään kanssa.

Useissa maailman kaupungeissa on tullut nähtyä bussin etuosassa kylttejä, joissa lukee jotain tyyliin: "Please do not speak with driver". En tiedä onko Suomessakin joskus ollut samankaltaisia, mutta turvallisuussyiden takiahan ne on laitettu. Onneksi kuitenkin 99,99% matkustajista käyttää bussia ihan matkustamiseen, eikä kuljettajan kanssa juttutuokioiden pitämiseen.

Niin no, kukin taaplaa tyylillään. Olen siinä mielessä kanssasi eri mieltä, että nimenomaan se ajaminen on iso osa asiakaspalvelua, kuljetetaan ihmiset turvallisesti ja tasaisesti perille. Mielestäni linja-autonkuljettaja on asiakaspalvelija siinäkin suhteessa. Mikäli ei kiinnosta kuin ajaminen ja asiakaspalvelu on täysi 0, niin suosittelen kuorma-auton kuljettajan tms töitä. Kaiken lisäksi, itse paljon pitkän matkan vuoroilla kulkeneena, osa on jopa aloittanut juttelun juuri sen takia, että pysyisivät etenkin myöhään vähän terävämpänä suorilla tasaisen tylsillä pätkillä.
 
Niin no, kukin taaplaa tyylillään. Olen siinä mielessä kanssasi eri mieltä, että nimenomaan se ajaminen on iso osa asiakaspalvelua, kuljetetaan ihmiset turvallisesti ja tasaisesti perille. Mielestäni linja-autonkuljettaja on asiakaspalvelija siinäkin suhteessa. Mikäli ei kiinnosta kuin ajaminen ja asiakaspalvelu on täysi 0, niin suosittelen kuorma-auton kuljettajan tms töitä. Kaiken lisäksi, itse paljon pitkän matkan vuoroilla kulkeneena, osa on jopa aloittanut juttelun juuri sen takia, että pysyisivät etenkin myöhään vähän terävämpänä suorilla tasaisen tylsillä pätkillä.
Kyllä minä ainakin kuskeille juttelen mielellään, tosin sen jälkeen ei jaksa paljoa puhua.

Olen sen takia juuri "tutustunut" moniin Paunun kuljettajiin. Yleensä kuski alkanut itse puhua. He ovat vieneet minut varikolle Ei linjalla -kyltein jne.

Lähes eläkeiässä oleva kuski poltti siinä tupakkaa vapaa-ajallaan auton #143 vieressä ja juteltiin niitä näitä vielä senkin jälkeen 5 min. Sitten hän lähti autollansa kotiin.

Toisella kerralla linjalta 8 samaan paikkaan, ja olin ihan jäässä etupenkillä. Samainen kuski sanoi "Meinaaks sä jäädä tänne yöksi?". Joo kai, olisi kiva hotellihuone, tuu huomenna hakee ajeluille!
On tosi paljon ihania kokemuksia juurikin Paunulaisissa. Harmittaa tosi paljon, ettei enää Pirkkalassa voi tästä nauttia. Oli jokaisen ajelun arvoinen bussiliike, maksoin jopa rahaa siitä, että pääsi Paunun autoon.
Olen lisäksi kuullut huhuja, että jos Mats Karlsson ajaa Kuhmoisiin, niin hän jättää sinut vaikka postilaatikolla, eikä bussipysäkillä... ja se huhu on totta.
42 on kilpailutuksessa Sirpiksen mukaan ja jos Paunu ei sitä voita, niin ihan satavarma voi olla että palvelu tulee heikkenemään (kalusto ehkä paranee kuitenkin).
Silloin kun ei ollut lainakorttia rajaton AB käytössä ja mentiin ajeluille, maksoin mitä maksoi. Nyt Nyssen lipputuotot laskivat, kun Paunun poistumisen myötä ajelutkin väheni :D
Se koko ykköslinja oli klassikko, 10 vuotta samoja tuttuja kuskeja palvelemassa, Pirkkalan varikolta. TKL:n autoissa esim. aina joku eri mies tai nainen ajossa. Ei ole sitä vakiokalustoo -fiilistä. Saati #141-#149 - Pirkkalan autoja.

Marjiksen kanssa kurvattiin aikoinaan 1C->1B-linjalla ABC Pirkkalan kautta, hän jätti minut yksin Paunulaiseen. Palattiin siitä takaisin reitille, Vaitin kautta, linjan joutoajalla.
Mats Karlsson vei kasilla saunaan ilman, että painoit Stop-nappia. Tiesi tismalleen aiemmista missä jään. Juteltiin samalla. Paljon hyviä muistoja kymmenessä vuodessa, kun Pirkkalaan muuttanut.
Autohuoltaja antoi joulukuussa 2021 Väinö Paunu Oy:n jousiheijastimen uskollisuudesta. Aamukahdeksan ja aamuseitsemän välillä oli 2 paunulainen ja menin aina NIILLÄ tampereelle. Loput olikin sitä TKL:ää.

Kyllä se kuljettajien juttutuulisuus ainakin uskollisia asiakkaita lisää. Vapaa-ajallakin moikataan jos nähdään!
Olen tuonut Nysselle paljon rahaa juurikin Väinö Paunu Oy:n takia.

Nyt muuten on kulunut tarkalleen 99 päivää, kun Väinö Paunu Oy ajoi viimeisen lähdön Pirkkalasta linjalla 8, nopeasti menee aika... kunpa saisi sen viimeisen lähdön takaisin. Kokisin sen uudelleen. Auto oli #112.
 
Viimeksi muokattu:
Mats Karlsson vei kasilla saunaan ilman, että painoit Stop-nappia. Tiesi tismalleen aiemmista missä jään. Juteltiin samalla. Paljon hyviä muistoja kymmenessä vuodessa, kun Pirkkalaan muuttanut..

Nyt en oikein ymmärtänyt, voiko bussilla mukamas ajaa saunaan? tai puhutko nyt jostain saunakerhosta jne.? eikö sinulta löydy sauna ihan omasta kylppäristä niinkuin lähes kaikilla tässä maassa? pakko sanoa etten taida tuntea yhtäkään suomalaista jolla ei olisi saunaa omassa kylppärissään. Ei tuu ainakaan mieleen. :lol:
 
Nyt en oikein ymmärtänyt, voiko bussilla mukamas ajaa saunaan? tai puhutko nyt jostain saunakerhosta jne.? eikö sinulta löydy sauna ihan omasta kylppäristä niinkuin lähes kaikilla tässä maassa? pakko sanoa etten taida tuntea yhtäkään suomalaista jolla ei olisi saunaa omassa kylppärissään. Ei tuu ainakaan mieleen. :lol:
Voi, kyllähän bussi vie vaikka ja minne.

Uimaloissakin käynyt, täällä ei ole kuin lenkkisauna tiistaisin, omaa vuoroa en tilaa taloyhtiön saunaan.

Silloin kun Paunu vielä kulki, lähdin "väärään suuntaan" noin kello 18 lauantaina vanhemmille saunaan. Silloin oli ainoa matkustaja teollisuusalueen läpi.
Siitä sitten palattiin takaisin, "väärään suuntaan" yksin.
Nykyään ei tarvitse ko. saunassa bussilla mennä kun ei ole viikonloppuisin liikennettä.

Tuossa muuten hauska pätkä. 10 vuoden takaa Pirkkalasta.

Paunun bussikuski eksyy reitiltä Keskisentielle:
 
Osaako joku Paunun historiaa tunteva, mahdollisesti siellä töissäkin ollut sanoa, missä Paunulla on ollut varikoita, talleja tai autojen säilytyspaikkoja. Ainakin tietty päävarikko Nekalassa, Kangasalla Pikkolan vatrikko, Nokian kehossa ihan varikko, Pirkkalassa Turkkiradalla hiekkakenttä, oliko Lempäälässä myös, missä siellä?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös