Väinö Paunu Oy

No voisitko tällä kertaa selventää, että mistä autosta oli kyse? Vai onko nämä sinun havainnot pelkästään sitä luokkaa, että monenko kuskin kanssa olet päässyt juttelemaan, ja kaikki oikeasti havainnon arvoiset asiat kalustoon liittyen jätät sopivasti kertomatta?
Totta kai.

#123, #148 ja #141, ainakin.

Eilen oli muuten Pirkkalan varikolla Paunu-linjasto tyhjä. Siirtyneet Nekalaan ja viimeinen lähtö linjalla 8 oli #112 / Väinö Paunu Oy. Kyseinen auto ei ollut havainnoinnin mukaan myynnissä.
 
Surullista katsoa Paunun ahdinkoa, tavallaan kuitenkin ikoninen yritys Tampereella. Ainakin Kangasalan varikko on myytävänä ja yhtiön kotisivuilla on linja-autoja myynnissä. Bussikirjaston mukaan ainakin Paunun #72, #73, #74 eli Citeat ovat poistuneet kalustosta, olivat ainakin viime torstaina vielä Nekalassa. Tietääkö kukaan mikä lienee Kangasalan pään linjojen kohtalo, milloin linjat 41, 42, 48, 49 kilpailutetaan? Entä milloin mahtaa olla kilpailutus linjalla 27 Pispalanharju-Järvensivu? Mikä mättää kun Paunu hävinnyt katukuvasta laajalti, kiinnostus loppunut?
 
Mitä linjoja Paunulle on nyt jäänyt jäljelle? ja ajoon on varmaan jäänyt pelkästään Volvoja.
 
Jäljelle jääneet linjat: 6, 27, 41, 42, 48, 49, 70, 115. Linja 41 on puoliksi Pirkanmaan tilausliikenteen ja Paunun hoidossa. Linjan 70 liikennöinti päättyy Paunun osalta ensi kesänä. Volvoja pääasiassa, joskus näkee #171 tai #172 ajossa linjalla 41, kalustolistan mukaan 8 Lahti Scalaa vielä kalustossa mukana.
 
Jäljelle jääneet linjat: 6, 27, 41, 42, 48, 49, 70, 115. Linja 41 on puoliksi Pirkanmaan tilausliikenteen ja Paunun hoidossa. Linjan 70 liikennöinti päättyy Paunun osalta ensi kesänä. Volvoja pääasiassa, joskus näkee #171 tai #172 ajossa linjalla 41, kalustolistan mukaan 8 Lahti Scalaa vielä kalustossa mukana.

Jos tarkoitat tätä kyseistä kalustolistaa https://bussikirjasto.fi/tsb/yrityslista.php?O=Paunu, niin epäilen kyllä vahvasti nykytilannetta toisin kuin mitä tuolla väitetään. Totahan ei olla päivitetty lainkaan pitkään aikaan, se väittää että ajossa olisi edelleen jopa #77 (L94-alustainen Scala), joka on tasanvarmana poistunut jo iät ajat sitten. Enkä todellakaan usko että kaikki 8 KUB-Scalaa olisivat jääneet ajoon 5.6 jälkeen. Ihmettelen kyllä kovasti miksi tota listaa ei olla päivitetty pitkään aikaan, olen tsekannut asiaa melkein päivittäin 6.6 lähtien, mut ei ole edelleenkään tapahtunut muutosta. Sen takia kysynkin että jos jollakin olisi parempaa tietoa asiasta, kun kalustolistaa ei olla vielä päivitetty. :tongue:
 
Jos tarkoitat tätä kyseistä kalustolistaa https://bussikirjasto.fi/tsb/yrityslista.php?O=Paunu, niin epäilen kyllä vahvasti nykytilannetta toisin kuin mitä tuolla väitetään. Totahan ei olla päivitetty lainkaan pitkään aikaan, se väittää että ajossa olisi edelleen jopa #77 (L94-alustainen Scala), joka on tasanvarmana poistunut jo iät ajat sitten. Enkä todellakaan usko että kaikki 8 KUB-Scalaa olisivat jääneet ajoon 5.6 jälkeen. Ihmettelen kyllä kovasti miksi tota listaa ei olla päivitetty pitkään aikaan, olen tsekannut asiaa melkein päivittäin 6.6 lähtien, mut ei ole edelleenkään tapahtunut muutosta. Sen takia kysynkin että jos jollakin olisi parempaa tietoa asiasta, kun kalustolistaa ei olla vielä päivitetty. :tongue:

Kalustolistaa on kyllä päivitetty Paunun osalta 16.6., VDL:t #72-#74 on sieltä silloin poistettu kuten Tuomas P. sanoi, joten ehkä kalustolistan päivittäjä (killerpop) on saanut tietoa, että ne on myyty tmv. Myynnissä ne ainakin olivat kuten iso osa paikkurikalustosta tällä hetkellä on. Muun kaluston osalta ei sitten varmaan ole vielä tietoa, on hyvin todennäköistä että Scalat eivät enää talvikaudella liikenteeseen palaa, mutta on se teoriassa mahdollista, ja niin kauan kun varmaa tietoa ei ole, niin parasta pitää ne listassa mukana. Kalustolistan päivittäjäkään ei ole mikään selvänäkijä. Sen sijaan #77 osalta en tiedä miksi se siellä vielä roikkuu, se tosiaan on poistunut jo vuosia sitten.

Laitetaan nyt tähän vielä, että nämä autot olen havainnut Paunulta liikenteessä kesäkaudella: #64, 65, 82, 84, 110-115, 126, 129, 143-145, 147, 149, 151, 155-158, 166, 180. Jonkin verran lisää kalustoa on kyllä talvella liikenteessä, kun ajettavaakin on enemmän.
 
Sarankulmasta löytyi myös toinen "uutuus". Paunu #125 on nykyään Länsilinjat #72. Saas nähdä tuleeko näitä vielä muita. Ovat varmasti hyviä korvikkeita poistuneille säffleille.
 
Ilmeisesti kirjoitit minulle sähköpostia Paunuun liittyen.

Se Pirkkalan varikko on ollut jo kauan tyhjä Paunulla, ei edes Pirtilin autoa siellä ole, eivät halunneet maksaa Paunulle vuokraa sen käytöstä. Nykyään alueella on ilmeisesti jotain parkkialueita rakenteilla aidoilla.

Tänään oli muuten rallikuski bongattu :D Ajeli linjalla 27, tosi hieno kuski, harmi kun ei ollut aikaa hypätä paunulaiseen.

Siellä on aina hyvä palvelu, neuvoi kutosellakin miten päästä Kangasalla uimarannalle. Tismalleen oikeat neuvot, pirkkalalainenkin löysi Liutun uimarannan.

Pari kolme viikkoa siitä, niin toinen paunulainen naiskuski, luottokuski minulle kertoi tismalleen miten navigoida Hervannan uimahalliin, ja löysin sinnekin perille. Harmi vain, että oli kesät kiinni.

Nyt on myös testattu linjaa 42 Paunun ajamanna, Sirpis kertoi paunulaisena kuskina, että sekin nykyään kilpailutuksessa.. kaksi kertaa menin jo.

Valitetavasti tää Pirkkalan joukkoliikenne on huonontunut kun Paunu lähti, joten en enää käytä Pirkkalan bussiliikennettä juuri arvokortilla.

Viime kuussa muutamia matkoja, lähinnä Länsilinjat/PTL. Länsilinjat on noista paras, mutta sekään ei vedä vertoja Paunun toiminnalle valitettavasti.

Pirkanmaan tilausliikenne ajaa romubusseilla, joista takavalot säpäleinä/pimeänä, ja autot sisältä kamalia, kun ovat niitä töhryjä täynnä. Tänään menin pirtilillä, niin kuski ei edes tervehtinyt..

Kyllä siinä hetkessä jäi Väinö Paunu Oy:n hyvää palvelua muistelemaan lämmöllä. No mutta hei, ei kannata Nyssen ihmetellä miksi linjan 12 käyttöaste on laskenut :D Miksi piti kilpailuttaa hyvät pois?
 
Se Pirkkalan varikko on ollut jo kauan tyhjä Paunulla, ei edes Pirtilin autoa siellä ole, eivät halunneet maksaa Paunulle vuokraa sen käytöstä. Nykyään alueella on ilmeisesti jotain parkkialueita rakenteilla aidoilla.
Pirkkalan bussiparkkipaikka on kunnan omistuksessa. Sarankulmasta pirtsun varikolta on käytännössä yhtä nopea siirtoajo pirkkalan linjoille.
 
Paunulla hyviä tyyppejä ajamassa, osa jo Pohjolan liikenteen palveluksessa yms. Toki ennen Paunun isoimpia häviöitä aikoinaan, oli Paunullakin osa umpisurkeaa sakkia, tosin he lähtivätkin ensimmäisinä mm. Pirtilille. Vekalla myös vähän Paunun henkeä, hyviä kuskeja pääsääntöisesti yms. Minnehän nuo Paunun 8700le -sarjan Volvot päätyvät mikäli häviävät tuon 42, 48, 49 linjojen kilpailutuksen, liekö viimeisiä 1+2+0 ovijärjestelmällä olevia Tampereella. Kaikki loppuu aikanaan ja niin myös linjan 6 sopimus, paljonko kuljettajia enää tarvitaan jos Paunu jatkaa vaan pikavuoro/tilausajo -puolella?

Mistä muuten johtuu, että Esim. 8900le sekä 9700H -sarjan Volvoissa Paunulla keskiö keulassa on valkoinen ja esim. Länsilinjoilla se on musta? Valkoinen on mielestäni tyylikkäämpi.
 
Paunulla hyviä tyyppejä ajamassa, osa jo Pohjolan liikenteen palveluksessa yms. Toki ennen Paunun isoimpia häviöitä aikoinaan, oli Paunullakin osa umpisurkeaa sakkia, tosin he lähtivätkin ensimmäisinä mm. Pirtilille. Vekalla myös vähän Paunun henkeä, hyviä kuskeja pääsääntöisesti yms. Minnehän nuo Paunun 8700le -sarjan Volvot päätyvät mikäli häviävät tuon 42, 48, 49 linjojen kilpailutuksen, liekö viimeisiä 1+2+0 ovijärjestelmällä olevia Tampereella. Kaikki loppuu aikanaan ja niin myös linjan 6 sopimus, paljonko kuljettajia enää tarvitaan jos Paunu jatkaa vaan pikavuoro/tilausajo -puolella?

Mistä muuten johtuu, että Esim. 8900le sekä 9700H -sarjan Volvoissa Paunulla keskiö keulassa on valkoinen ja esim. Länsilinjoilla se on musta? Valkoinen on mielestäni tyylikkäämpi.
Yhdellä kuskilla ei muuten ole Paunulla autoo.

En kerro yksityiskohtaisesti, mutta hän oli ennen Pirkkalan varikolla töissä, ja ja se työ- ja kotimatka meni ihan kävellen.

Nyt tietysti autoilu ja auton omistus on kallista, niin hän liikkuu töihin busseilla.

Varikko on Nekalassa, mutta jos pitäisi aloittaa ensimmäisin vuoro, niin eihän hän välttämättä töihin pääse. Tai töistä, jos lopettaa viimeisenä...
Kertoi, että joutuu jopa nukkumaan varikolla, kun ei autoo oo. Tai tulemaan bussilla jo tunteja ennen töitä, että pääsee töihin.

Hänen kuitenkin pitäisi päästä Nekalaan, kasilla kyllä pääsee vissiin keskustaan, mutta ilmeisesti kymppiä ei kulje niin aikaisin. Se auto, mitä hänellä on, on itse asiassa rikki.

Nostan hattua sille kuskille, kun ei ehdi edes töistä kotiin busseilla, vaan nukkuu Nekalan varikolla ja viettää siellä vapaa-ajatkin hyvissä määrin.
Mutta mistä hän saa aikaa korjaamaan sitä menopeliään, kun pitäisi koko ajan busseja ajaa? Eli hän nukkuu varikolla ja auto on pois liikenteestä, pärjää jotenkin busseilla. Mutta noilla kun menee kotiin, niin ei paljoa juhlita, kun syö 12 tunnin päivästä kaksi tuntia lisää. Olen monesti ihmetellyt, että kuka on sanonut, että bussikuskin pitää olla töissä taukoineen 12 tuntia? Eikö heille ihmisille saisi antaa jotain elämääkin? Paljon on kortistossa kuitenkin ammattilaisia.

Kuskin työpäivä 12 tuntia taukoinaan, niin miksi hän tuhlaisi kaksi tuntia liikkumisiin busseilla päivässä, jolloin tulisi kotiin kirjaimellisesti nukkumaan? Hän nukkuu varikolla ja saa edes 1,5h vapaa-aikaa.

Hän käy kotona vain kun on vapaapäiviä tai pekkasvapaata/lomaa. Muulloin ei ole järkeä kotona käydä vain nukkumassa.

Näin hänet just kutoslinjalla ja hän oli niin hyvä asiakaspalvelija, vaikka tuo tilanne yhdistettynä pitkiin työpäiviin ei varmastikaan ole mitään mukavaa.

Mutta eikö se ole Paunulle normaalia, siellä ei lähdetä asiakkaisiin purkamaan omia asioitaan, mm. nykivänä ajona tai olemalla katsomatta heitä silmiin.

Olen todella surullinen että tällaista voi edes tapahtua, kuka siis oikeasti haluaa, että bussikuskilla ei saa olla mitään elämää?
 
Viimeksi muokattu:
Yhdellä kuskilla ei muuten ole Paunulla autoo.

En kerro yksityiskohtaisesti, mutta hän oli ennen Pirkkalan varikolla töissä, ja ja se työ- ja kotimatka meni ihan kävellen.

Nyt tietysti autoilu ja auton omistus on kallista, niin hän liikkuu töihin busseilla.

Varikko on Nekalassa, mutta jos pitäisi aloittaa ensimmäisin vuoro, niin eihän hän välttämättä töihin pääse. Tai töistä, jos lopettaa viimeisenä...
Kertoi, että joutuu jopa nukkumaan varikolla, kun ei autoo oo. Tai tulemaan bussilla jo tunteja ennen töitä, että pääsee töihin.

Hänen kuitenkin pitäisi päästä Nekalaan, kasilla kyllä pääsee vissiin keskustaan, mutta ilmeisesti kymppiä ei kulje niin aikaisin. Se auto, mitä hänellä on, on itse asiassa rikki.

Nostan hattua sille kuskille, kun ei ehdi edes töistä kotiin busseilla, vaan nukkuu Nekalan varikolla ja viettää siellä vapaa-ajatkin hyvissä määrin.
Mutta mistä hän saa aikaa korjaamaan sitä menopeliään, kun pitäisi koko ajan busseja ajaa? Eli hän nukkuu varikolla ja auto on pois liikenteestä, pärjää jotenkin busseilla. Mutta noilla kun menee kotiin, niin ei paljoa juhlita, kun syö 12 tunnin päivästä kaksi tuntia lisää. Olen monesti ihmetellyt, että kuka on sanonut, että bussikuskin pitää olla töissä taukoineen 12 tuntia? Eikö heille ihmisille saisi antaa jotain elämääkin? Paljon on kortistossa kuitenkin ammattilaisia.

Kuskin työpäivä 12 tuntia taukoinaan, niin miksi hän tuhlaisi kaksi tuntia liikkumisiin busseilla päivässä, jolloin tulisi kotiin kirjaimellisesti nukkumaan? Hän nukkuu varikolla ja saa edes 1,5h vapaa-aikaa.

Hän käy kotona vain kun on vapaapäiviä tai pekkasvapaata/lomaa. Muulloin ei ole järkeä kotona käydä vain nukkumassa.

Näin hänet just kutoslinjalla ja hän oli niin hyvä asiakaspalvelija, vaikka tuo tilanne yhdistettynä pitkiin työpäiviin ei varmastikaan ole mitään mukavaa.

Mutta eikö se ole Paunulle normaalia, siellä ei lähdetä asiakkaisiin purkamaan omia asioitaan, mm. nykivänä ajona tai olemalla katsomatta heitä silmiin.

Olen todella surullinen että tällaista voi edes tapahtua, kuka siis oikeasti haluaa, että bussikuskilla ei saa olla mitään elämää?

Eikö hänellä ole ketään läheistä tai kaveria, jonka autoa hän voisi lainata aina kun hän on menossa töihin, tai siis silloin kun hänen työvuoronsa on päivän ensimmäinen/viimeinen linja heidän talossa eikä ole mahdollisuutta päästä bussilla duuniin? onko hänen omassa autossaan jotain suurta ja kallista vikaa jonka korjaamiseen menee paljon aikaa ja maksaa liikaa? ite jos olisin toi kyseinen kuljettaja, käyttäisin vapaa-aikani autoni korjaukseen, että saisin ehjän, toimivan menopelin työmatkaani varten. Tai sitten muuttaisin jonnekin lähemmäksi Nekalan varikkoa.

Jokatapauksessa nostan hattua tolle kuljettajalle ja ennenkaikkea työnantajalle, Paunulle, joka antaa hänelle mahdollisuuden nukkua varikolla ja jopa viettää siellä vapaa-aikaa. Sellainen ei varmanakaan ole mahdollista läheskään kaikissa firmoissa.
 
Takaisin
Ylös