Väinö Paunu Oy

Väinö Paunu Oy:n bussikuski, Mikko, bongattu tänään Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:ssä linjalla 12, bussin numero #3.

Huippukuski, oikeaan aikaan vaihtoi jo yli vuosi sitten, ennen kuin Paunu lopullisesti romahti. On aina töitä nyt hänellä.

Ystävällinen, palveluhenkinen, ajotaidot hanskassa, rauhallista kyytiä.

Nopeusmittariin ajoi Kurikassa 40 km/h vauhtia eli sai leveää hymyä mittarilta. Oikein hyvä kuski, joka ei kaahaile.

Olo oli kuin Paunulaisessa. Palveluhenkisyys, ajotapa, postilaatikolla jättäminen kaikki viimeisen päälle kunnossa.

Asiakaspalvelu kohdillaan, etuovesta pois vaikka joka pysäkillä, aina aukesi. Kiitos!!
 
Viimeksi muokattu:
Huippukuski, oikeaan aikaan vaihtoi jo yli vuosi sitten, ennen kuin Paunu lopullisesti romahti. On aina töitä nyt hänellä.


Jotenkin haluaisin korjata tai alleviivata tähän, että eiköhän huippukuskille ole aina töitä oli tilanne mikä hyvänsä. Vaihtoi tai ei, aikaan ja paikkaan sitoutumatta. ;)
 
Onko jollakin tietoa Paunun autoista #123 ja #136? Joku täällä foorumilla sanoi, että #136 olisi myyty, mutta minne? Entä #123, onko sekin myyty vai onko kenties roskiin laitettu?
 
123 on ilmeisesti Oubussin kalustossa Oulussa.
Sellaisen havainnon tein, että kun linjalle 6 on tullut paljon harjoittelijoita, niin Paunun busseihin on tullut paljon lommoja/raitoja sivuihin.

Ennen kun oli vakkarikuskeja niin kalusto oli paljon siistimmässä kunnossa ulkoa.

Pahoin pelkään, että ei ole firmalla kassassa rahaa enää, ja kun on kuljettajapulaa koko alalla, pitää ottaa mitä saadaan.

Juuri luin bussissa Ylen Uutisvahti-sovelluksella jutun, jonka mukaan kuljettajien tunkua alalle ei ainakaan paranneta heikentämällä työtä.
Kuljettajan pitää päästä vessaan ja tauolle hyvin ongelmattomasti.

Kuljettajan ei pidä olla töissä pitkiä aikoja, koska mielenterveys kärsii.

Millä meinaavat saada lisää porukkaa taloon, kun työpäivänä on 12 tunnin päivät sis. 3 tunnin tauot?
Minua ei ainakaan kiinnostaisi tippaakaan vaikka Paunu tai esim. Länsilinjat onkin.

https://yle.fi/uutiset/3-12658475

– Pidetäänkö meitä ihmisinä lainkaan, kun vuonna 2022 pitää työpaikalla miettiä vessaa, huokaisee Koiviston Auton työsuojeluvaltuutettu Jarkko Latvala.
 
Sellaisen havainnon tein, että kun linjalle 6 on tullut paljon harjoittelijoita, niin Paunun busseihin on tullut paljon lommoja/raitoja sivuihin.

Ennen kun oli vakkarikuskeja niin kalusto oli paljon siistimmässä kunnossa ulkoa.

Pahoin pelkään, että ei ole firmalla kassassa rahaa enää, ja kun on kuljettajapulaa koko alalla, pitää ottaa mitä saadaan.

Juuri luin bussissa Ylen Uutisvahti-sovelluksella jutun, jonka mukaan kuljettajien tunkua alalle ei ainakaan paranneta heikentämällä työtä.
Kuljettajan pitää päästä vessaan ja tauolle hyvin ongelmattomasti.

Kuljettajan ei pidä olla töissä pitkiä aikoja, koska mielenterveys kärsii.

Millä meinaavat saada lisää porukkaa taloon, kun työpäivänä on 12 tunnin päivät sis. 3 tunnin tauot?
Minua ei ainakaan kiinnostaisi tippaakaan vaikka Paunu tai esim. Länsilinjat onkin.

https://yle.fi/uutiset/3-12658475

– Pidetäänkö meitä ihmisinä lainkaan, kun vuonna 2022 pitää työpaikalla miettiä vessaa, huokaisee Koiviston Auton työsuojeluvaltuutettu Jarkko Latvala.

Miten Lahden tilanne liittyy Tampereen joukkoliikenteeseen?
 
Lainaus tuolta: "Liikennöitsijällä on paras tieto siitä, missä heidän reiteillään vessoille on tarvetta, perustelee Lahden kaupungin joukkoliikennepäällikkö Rauno Särkkäaho". Mielestäni on vastuunpakoilua ja epäammattimaista siirtää vastuu pois itseltä tällä tavalla. Tilaaja kun tietää varsin hyvin missä ovat päätepysäkit ja sellaisilla vessalle olisi nimenomaan käyttöä, vähitään reittien toisessa päässä. Liikennöitsijät kyllä hoitavat sitten kuljettajien muut vessakäyntimahdollisuudet, kukin tavallaan.

Mutta tämä keskustelu kuulunee kuitenkin lahden joukkoliikenteen ketjun alle, sen voisi siirtää sinne...
 
Sillä tavalla liittyy, että samoja ongelmia on myös Tampereella. Niitä vain ei nosteta esille.

Linjalla 6 lähin kuljettajavessa Hervannasta on Vatialan Prismassa. Voi yrittää palvella asiakkaita 60 minuutin ajon aikana vessa mielessä.
Linjalla 12 vessaa ei ole Vaitissa, jos auto koukkaa ABC:lle, auto ajaa koko loppupäivän myöhässä.
Vessattomia pääteasemia varmasti löytyy lisääkin, matkustaja voi sentään kadota esim. kauppakeskuksella vessaan, mutta kuskin on ensin purettava asiakaskuorma jos vessaa meinaa kesken linjaa.

En usko että vaippakaan olisi kovin hyvä mainos Nysselle. Se, että kuuluuko vessa liikennöitsijälle vai kaupungille vai liikenteen tilaajalle on ainakin muissa kunnissa aiheuttanut porua.

Jotta saadaan kuljettajapulaa purettua, pitää paneutua juurisyihin, jotka vaikuttavat alan valintaan tai jopa sen vaihtoon.
 
Parasta kirjautua sähköpostiin, siellä on Paunulainen.

Paunu.jpg

Siitä tunnistaa aidon fanin. Paras liikennöitsijä koko Tampereella. Jännityksellä odotan mitä käy linjalla 42 ja 6 sekä 27. Jos huonosti käy, niin sitten kruisaillaan pikavuoroilla.

Käytiin myös minibussilla Kuusamossa ja meillä oli pari bussikuskia omasta takaa.

Minibussi järjestyi helposti vuokralle.
 
Onko jollakin tietoa Paunun autoista #123 ja #136? Joku täällä foorumilla sanoi, että #136 olisi myyty, mutta minne? Entä #123, onko sekin myyty vai onko kenties roskiin laitettu?
136 onkin jännä tapaus siinä mielessä, että se on kesäkuussa myyty ja elokuussa vielä katsastettukin, mutta nykyisin liikennekäytöstä poistettu. Maksoin traficomille 2e omistaja- ja historiatiedoista, joista selvisi, että nykyinen omistaja on eräs yritys tai saman niminen yksityishenkilö kiteeltä, jonka toimiala on marjojen viljely yms. Saisipa vielä kerran elämässä ajaa jollain yhtä hyvällä autolla linjaa... Volvot on niin traktoreja.
 
Viimeksi muokattu:
Saisipa vielä kerran elämässä ajaa jollain yhtä hyvällä autolla linjaa... Volvot on niin traktoreja.

Saako kysyä ihan huvikseen että oletko ite Tampereelta? jos olet, niin täytyy muuten sanoa että ekaa kertaa kuulen nyt tamperelaisen moittivan Volvon linja-autoja, jota en millään osannut odottaa. Itellä on nimittäin aina ollut sellainen mielikuva että tamperelaiset tykkää Volvoista juuri eniten, ja kutsunkin välillä Tamperetta "Volvobussien pääkaupungiksi". Tai nojaa, kaikilla on oma mielipiteensä eikä pidä ehkä yleistää. Mutta kun Tampereella kerrankin on niin paljon Volvoja, on helppo kuvitella että siellä kaikki tykkää niistä eniten. :D
 
Viimeksi muokattu:
Saako kysyä ihan huvikseen että oletko ite Tampereelta? täytyy muuten sanoa että ekaa kertaa kuulen nyt tamperelaisen moittivan Volvon linja-autoja jota en millään osannut odottaa. Itellä on nimittäin aina ollut sellainen mielikuva että tamperelaiset tykkää Volvoista juuri eniten, ja kutsunkin välillä Tamperetta "Volvobussien pääkaupungiksi". Tai nojaa, kaikilla on oma mielipiteensä. Kun Tampereella kerrankin on niin paljon Volvoja, on helppo kuvitella että siellä kaikki tykkää niistä eniten. :D

Syntyjäni olen naapurikylästä, mutta nykyään asustelen vain kolmen kilometrin päässä tampereen keskustasta. Kuljettajakunnassa mielipiteet kyllä jakautuu moneen suuntaan, mutta ainakin liikennöitsijät tykkää volvoista. Olihan täälä joskus tehdaskin niille ja iso marmorihuolto ainakin löytyy. 8900 volvostakin sais ihan hyvän auton jos sellaiseen lisäisi iskarit, jousituksen, lämmityksen, ääni- ja lämpöeristeet, ilmastoinnin, ohjaustehostimen, ergonomian ja poistaisi turhia turvallisuusjuttuja. -87 mallista volvoa voi ohjata yhdellä kädellä ilman, että ranteet katkeaa, näitä 8900 keksintöjä ei.
https://bussikirjasto.fi/tsb/kortti.php?haku=BEI-110 tämä on/oli parempi ajaa kuin nämä uutuudet, joilla töissä joutuu nykimään ja pomppimaan.
 
8900 volvostakin sais ihan hyvän auton jos sellaiseen lisäisi iskarit, jousituksen, lämmityksen, ääni- ja lämpöeristeet, ilmastoinnin, ohjaustehostimen, ergonomian ja poistaisi turhia turvallisuusjuttuja. -87 mallista volvoa voi ohjata yhdellä kädellä ilman, että ranteet katkeaa, näitä 8900 keksintöjä ei.

Uskoisin että asiaan tulee petraus kun Volvo Bussar esittelee 8900-mallista uuden sukupolven millä hetkellä hyvänsä. :)
 
Uskoisin että asiaan tulee petraus kun Volvo Bussar esittelee 8900-mallista uuden sukupolven millä hetkellä hyvänsä. :)
Tästä olen varsin skeptinen. Tietyiltä osin 8900 malliston eri sukupolvet ovat mennyt vähemmän kurjaan suuntaan, mutta perusviat on ja pysyy. Talvella vasen kainalo hikoilee ja oikea jalka jäätyy. Keskimäärin sopiva. Eikä rattia saa kohdalleen kuitenkaan. Vähän kumarassa joutuu ajamaan, että riittää voima kääntää raskasta rattia. 8700 mallisto oli viimeistä kunnollista volvoa, mutta ei sekään scaloille pärjännyt millään tasolla.
Enkä usko, että työnantajani tilaisi enää uusia 8900 malleja jos ei niitä sähköisenä saa. Ehkä 7900 ennemmin. Niissä on samoja ongelmia.
 
Takaisin
Ylös