vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,139
Joskus asiat ovat toki myös onnettomien sattumien summa, eivätkä ole niinkään riippuvaisia muista tekijöistä.Näin minäkin ajattelen. Mutta tästä ajattelutavasta seuraa tavallaan myös se, että nämä pahoinpidellyksi joutuneet eivät olleet ammattitaitoisia, kun tilanne kehittyi tällä tavalla.
Kyllähän näitäkin tapahtuu, tiedä sitten kuinka tiuhaan. Bussinkuljettajat taitavat olla nykyään aikalailla tapetilla (ei vähintään kollegani tapauksesta johtuen viime helmikuussa).Miksi muuten raitiovaununkuljettajia ei pahoinpidellä? Karsitaanko pahoinpitelyalttiit kuljettajaehdokkaat jo rekrytointivaiheessa, ja jos, niin miten se on mahdollista? Vai nauttiiko rvk kansan keskuudessa oleellisesti suuremmasta auktoriteetista? Vai kulkevatko ratikat vähemmän pahoinpitelyalttiissa osassa kaupunkia? Vai sietävätkö rvk:t enemmän musiikkia ja kaljapulloja kuin bussivirkaveljensä ja saavat siten olla fyysisesti rauhassa? Joku syyhän tähän täytyy olla, eikä se ole ratikoiden suljetumpi ohjaamo, sillä nämä bussipahoinpitelyt tapahtuvat pääsääntöisesti ohjaamon ulkopuolella, kun kuljettaja on jostain syystä ohjaamosta poistunut.
Joku raitioliikenneammattilainen voisi kuitenkin kertoa niistä tarkemmin.
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/tohrija_pahoinpiteli_raitiovaunun_kuljettajan/
Silloin tällöin ratikalla matkustavana täytyy kyllä myöntää, että ratikassa (ja myöskin metrossa) törmää selvästi useammin ns. hörhöihin tai muihin häiriötekijöihin. Laitapuolenkulkijoita näkee ratikoissa lähes aina. Busseissa heidät on yleensä karsittu jo heidän kyytiin pyrkiessään. Myös suljettu kuljettajarahastus busseissa auttaa selvästi vähentämään heitä, kun kuljettaja voi paremmin estää heidän tulonsa jo alkuvaiheessa. Raitioliikenteessä (kuten myös metrossa) voidaan tulla kyytiin ilman, että esimerkiksi matkan maksaminen on tarkoitus alunperinkään (esimerkiksi minun kyydissäni bussissa matkalipuntarkastuksissa ei ole juuri koskaan löytynyt pummilla matkustavia). Ratikoissa, metrossa ja lähijunissa heitä on aina (oman kokemukseni mukaan).
Ei tietenkään kannata, mutta mielestäni tätä ei voi verrata työtään tekevään bussinkuljettajaan (kuten muihinkaan joukkoliikenneammattilaisiin), joiden tehtävänä on paitsi tarjota asiakkaille turvallisia joukkoliikennepalveluita, mutta myös suojella kallista kalustoa.Bussikuskipahoinpitelyn todennäköisyys tuntuu olevan aika lailla suurempi kuin random-puukotuksen kohteeksi joutuminen, joten ei nämä ihan ole verrattavissa toisiinsa. Mutta kyllä tässäkin voi hakea analogiaa lutkaliikkeeseen. Kannattaako mennä kännissä örveltämään rautatieasemalle tai kekkuloimaan puolialasti yölliseen Kaisaniemen puistoon, vaikka siihen olisikin ns. oikeus?
Viimeksi muokattu: