Väki- ja ilkivallantekoja busseissa

Tänään bussissa v62 Tikkurilaan päin matkustaessani, kun istuin takapenkillä näin kun kaksi noin 18-20v lökäpöksynuorta yritti repiä vaijerillista ikkunan hätävasaraa irti siinä loppujen lopuksi vielä onnistuen. Ja kaiken huipuksi toinen vielä kävi tekemässä tarpeensa takaoven portaikkoon... Missä järki? Vaikka mistään kovin vakavasta asiasta ollut kyse, mutta ei tuokaan mitään mukavaa ole.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tänään bussissa v62 Tikkurilaan päin matkustaessani, kun istuin takapenkillä näin kun kaksi noin 18-20v lökäpöksynuorta yritti repiä vaijerillista ikkunan hätävasaraa irti siinä loppujen lopuksi vielä onnistuen. Ja kaiken huipuksi toinen vielä kävi tekemässä tarpeensa takaoven portaikkoon... Missä järki? Vaikka mistään kovin vakavasta asiasta ollut kyse, mutta ei tuokaan mitään mukavaa ole.
Jaa tuoko ilkivalta ei mielestäsi ole kovin vakavaa? Et siis puuttunut asiaan muuta kuin tänne kirjoittamalla? Esim. tuo tarpeiden tekeminen on rangaistavaa ulkonakin, saati sitten bussissa sisällä! Ja tuo hätävasaran anastaminen samanlainen rikos kuin kaupasta varastaminen... Ilmoitus kuljettajalle tai virkavallalle olisi ollut vähintä mitä olisi pitänyt tehdä. :mad:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Rupea siinä nuorempana (ja selvästi heiveröisempänä) soittelemaan mihinkään numeroon, kun istuivat siinä vieressä, kun ois kuitenki tullu siihen tyyliin: "mitä toi oikeen vasikoi meistä, turpaan vaa!". Ja en tiedä oisko kuljettaja ottanut minua kovin kiinnostuneesti, kun itsekin olen nuori. Noh toivottavasti bussin kamerat oli käytössä. Kuljettaja kyllä vilkuili peilistä kun kuului hirveä rutina, ja olisi kyllä voinut vaikka kesken ajon tulla katsomaan tilanne.
 
Eilen oli HSL:n tiloissa turvallisuusstrategian työryhmän kokous. Tämä työryhmä saatiin alulle 22.2.2011 taphtuneen väkivalllanteon ja sitä seuranneen AKT:n ammattiosastojen 009 ja 048 voimakkaiden, turvalisuuden lisäämiseen ja väkivallan kitkemisen pois joukkoliikennevälineistä, toimenpiteiden takia.

HSL ja PKS:n liikennöitsijät olivat tuolloin hankalassa raossa, sillä mieli teki kovistella myös linja-autonkuljettajia, mutta haistoivat yleisen mielipiteen olevan turvallisuutta lisäävien toimien takana ja niin saatiin viikonloppuihin terminaalivartiointi.

Mikä kylläkin oli tilattu HSL:n taholta määräaikaisena, mutta raporttien perusteella se katsottiin äärettömän tärkeäksi ja toimivaksi järjestelmäksi. Niinpä se tämän hetken tietojen mukaan on muodostunut pysyväksi väkivaltaa ja häiriökäyttäytymistä ennalta ehkäiseväksi joukkoliikennetyöntekijän suojaksi.

Mutta ikävää kyllä, mitä osattiin odottaa, äidinpikkukullanmurut nousevat nyt busseihin välipysäkeiltä unohtaen, että ihmisten ilmoilla pitää käyttäytyä ihmisiksi.

Yleensä nämä samat tyypit kutsuvat äitiään huoraksi ja siittäjäänsä juopoksi lapsiin sekaantujaksi. Harvemmin he kotonaankaan osaavat tai viitsivät käyttäytyä ihmisiksi.

Suomeen pitäisikin saada laki jolla yleistä järjestystä uhmaavat ja kanssaihmisiä julkisilla paikoilla pieksävät hulikaanit verekseltä tavattuina voitaisiin välittömästi laittaa suorittamaan arestityyppistä istumista. Tämä takaisi sen ettei teko ja seuraus karkaisi kauaksi toisistaan.

Nykyinen liberaali lainsäädäntö on enemmänkin rikollisen puolella antaen koskemattomuutta ja suojaten rikoksen suorittamista. Tähän täytyy tulla muutos!
 
Ihmettelen, ettei heinäkuun Kuukausiliitteen tekemä juttu bussiväkivallasta ole herättänyt täällä keskustelua. Juttuun on kootti tammi-toukokuulta HelBin ja Nobinan kuljettajien ilmoittamat väkivaltatilanteet. Tilastosta tietysti puuttuvat ne, joista ei ole tehty ilmoitusta. Niitä varmasti on.

Keräsin noista 65 incidentistä yhteen vähän mielenkiintoisia tietoja. (Lehti väittää, että tapauksia olisi 64 mutta luettelee niitä kuitenkin 65. Ehkä toimittaja siis kiireessä laski yhteen väärin.)

Näistä 65 tapauksesta 37 on sattunut mamukuljettajalle ja 28 suomalaiselle. HelBillä mamukuskeille sattuneet tapaukset ovat yliedustettuina (ulkomaalaisia on 43% mutta incidenttejä 56%) kun taas Nobinalla ulkomaalaisia ja tapauksia on 59%. Mistä tällainen ero liikennöitsijöiden välillä johtuu?

Nämä 65 tapausta voi jakaa muutamaan alaryhmään sen mukaan, mitä bussissa on sattunut.

Yksi ryhmä ovat väkivaltatapaukset, joissa matkustaja on käynyt kuljettajan kimppuun yllättäen ilman syytä. Tällaisia tapauksia oli 24 eli 37% väkivaltatapauksista.

Sitten ovat tapaukset, jossa kaksi kuljettajaa ovat rähisseet keskenään. Näitä oli 3 eli vajaa 5% tapauksista. Minusta se on yllättävän suuri luku. Eli jos kuljettajat osaisivat olla tappelematta keskenään, vähenisi bussiväkivalta 5%!

Vaikein käsiteltävä kategoria on se, jossa väkivalta on tavalla tai toisella johtunut kuljettajan toiminnasta. Ja ennen kuin vedätte hernettä nokkaan niin miettikääpä hetki. Eli jos kuljettaja heittää humalaisen ulos tai penää matkustajalta lippua niin kyllä, väkivaltatapaus on saanut alkunsa kuljettajan toiminnasta. Niin se vaan on. Se on sitten ihan eri juttu, että kuljettaja on voinut toimia ihan oikein ja ohjekirjan mukaan eikä vaikkapa lipun kysyminen oikeuta ketään käymään toiseen käsiksi. Mutta fakta on se, että jos kuljettaja olisi jättänyt puuttumatta, hän olisi myös välttänyt väkivallan. Tässä on työsuojelulle miettimistä. Näitä tapauksia oli peräti 31 eli 48% kaikista tapauksista! Asiaa kannattaa pohtia. Tässä ei ole kyse nyt siitä, että syyllistettäisiin uhri vaan siitä, että kuljettajien toimintaohjeisiin taitaa olla parasta neuvotella isoja muutoksia. Ei ohjeisteta kuljettajaa ajautumaan tilanteisiin, jotka yhä useammin johtavat väkivaltaan.

Lisäksi oli 7 väkivallatonta tapausta, jotka kaikki olivat rahojen viemistä. Näitä sattui 11%.

Siis väkivaltatapauksista:
- 5% on kuljettajien keskinäistä ja 95% kuljettajien ja matkustajien välistä
- 11% on väkivallatonta rahojen viemistä
- 48% johtuu kuljettajan toiminnasta
- 37% on kuljettajan toiminnasta riippumatonta ja yllättävää

Ryhdyin erikseen katsomaan vielä näitä tapauksia, joissa matkustaja oli vienyt raharengin tai -repun. Niissä ei ollut juuri eroa mamu- ja suomikuskien välillä. Mamulta vietiin rahat kolme kertaa, suomalaiselta neljä.

Nyt kun on tilastoa, voisi keskustella siitä, mitä pitäisi tehdä, että tapausten määrä saadaan alas.

Minusta se on selvä, että nuo kuljettajien väliset väkivaltatapaukset on syytä saada loppumaan. Siihen kai päästään parhaiten niin, että irtisanotaan ne kuljettajat, jotka syyllistyvät väkivaltaan kolleegaa kohtaan. Pikku hiljaa väkivaltaiset häviävät tai oppivat hillitsemään itsensä, ettei lähde työpaikka alta.

Rahojen viemistä ihmettelen hiukan. Kuukausiliitteen selostukset ovat tietysti hyvin tiiviitä mutta niistä saa jotenkin sellaisen käsityksen, että suurin piirtein hetken mielijohteesta kävellään pysäkillä etuovesta ulos ja samalla napataan raharenki vasemmalla kädellä taskuun. Ei se nyt noin helppoa voi olla, vai onko tosiaan? Voisiko ne rahat sijoittaa paikkaan, josta niiden vieminen ei olisi yhtä helppoa? Viivästyttäisikö tämä rahastusta ja kumpi on suurempi paha, rahastustapahtumien hidastuminen vai ryöstöjen vähentyminen? Kertalippuja nyt ei kai busseissa kuitenkaan ihan kamalan paljon myydä. Positiivista tässä sentään on se, että rahat vaan viedään, listattuihin tapauksiin ei liittynyt uhkailua eikä väkivaltaa.

”Kuljettajan toiminnasta johtuva”, olkoonkin että tuollainen muotoilu ei ole paras mahdollinen ja varmasti herättää tunteita (ehdottakaapa neutraalimpaa!) on ehdottomasti hankalin paikka. Alan olla sitä mieltä, että työsuojelun on laadittava työnantajan kanssa aivan uudet pelisäännöt siitä, mikä bussinkuljettajan rooli on. Onko hän kuljettaja vaiko myös lipunmyyjä, lipuntarkastaja, järjestyksenvalvoja ja sosiaalityöntekijä? Jos kuljettaja on kaikkea tuota, pitäiskö hänen myös saada työstään kuusinkertainen palkka, yksi liksa per työtehtävä? Kohtuullista ei ole se, että toisaalta työnantaja edellyttää kysymään lippua joltain väkivaltaiselta narkkarilta ja toisaalta maksaa sitten riskeihin nähden kohtuuttoman pientä palkkaa.

Ja mitä muut matkustajat voivat kohtuudella olettaa? Totta kai suht rauhallinen matka on ihan kohtuullinen odotus, mutta asetetaanko tästä vastuuseen kuljettaja, joka sitten hoitaa sekä ajamisen että väkivallan uhalla myös humalaisten paimentamisen? Maailma muuttuu ja se, mikä vaikkapa 20 vuotta sitten oli itsestään selvä osa kuljettajan työtä ja myös aika lailla riskitön sellainen, voi olla tänä päivän huomattavasti riskialttiimpaa toimintaa.

Sen sijaan että herätellään ajatusta siitä, miten yöbusseja kieltäydytään ajamasta, voisi minusta ajatella niinkin, että työsuojelu yksipuolisesti ilmoittaisi, etteivät kuljettajat kysele keneltäkään lippua eivätkä itse poista yhtäkään matkustajaa bussista. Tällainen olisi työtaistelutoimenpiteenä matkustajia vähemmän haittaava, kuljettajia yhtä paljon ellei jopa enemmän suojeleva (matkustajien sympatiat katoavat äkkiä, jos kuljettajat jättävät työnsä tekemättä ja matkustajat jäävät pysäkeille työtaistelun vuoksi) ja sekä liikennöitsijälle että tilaajalle varmasti vähintään yhtä harmillinen, jolloin painostusvoimia olisi.

Sitten jää jäljelle tuo viimeinen 37%. Kuukausiliite ei näiden taustoja kerro, mutta antaa ymmärtää tapausten olevan sellaisia, ettei niihin oikein mitenkään pysty vaikuttamaan. Jos joku hyökkää tuntemattoman ihmisen kimppuun julkisella paikalla – on tämä tuntematon sitten bussinkuljettaja tai joku muu – niin eipä sellaista juuri voi ennalta ehkäistä.

Mutta jos 65 väkivaltatapausta karsiutuu 24 tapaukseksi, niin olisihan sekin jo aikamoinen helpotus, eikö vaan?
 
Sitä kun on eläkkeellä, niin voi tehdä kaikennäköisiä ehdotuksia. Kuten miksei joukkoliikennekuskit pistä rattaita seis taiteiden yönä. Perusteena alituiset järjestyshäiriöt, näin saataisiin suuri yleisökin huomaamaan että on ongelmia. Pelkät julkilausumat ja kirjelmät tuppaavat kuitenkin hukkumaan systeemin arkistoihin.
 
”Kuljettajan toiminnasta johtuva”, olkoonkin että tuollainen muotoilu ei ole paras mahdollinen ja varmasti herättää tunteita (ehdottakaapa neutraalimpaa!) on ehdottomasti hankalin paikka.

Voisiko puhua väkivallasta joka on reaktio kuljettajan toimintaan?

Tilastoinnista: Jaan kyllä huolen ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että asiaa kannattaa pohtia työsuojelu- ja muista näkökohdista katsoen, mutta reaktioväkivallan osalta tilasto on sikäli huono lähtökohta, että meidän pitäisi tietää kuinka usein käy niin, että joku suuttuu kuljettajan toiminnasta ja ryhtyy väkivaltaiseksi. Kuukausiliitteen jutusta sai sellaisen kuvan, että ihmiset yleensä käyttäytyvät huonosti kun heiltä tivataan lippua tms, mutta yleensä nämä tilanteet ovat kuitenkaan hyvin harvoin väkivaltaisia - toki todella ärsyttäviä kuskin kannalta. Se, että ei puututa esim. liputtomuuteen yölinjoilla voisi johtaa muihin järjestyshäiriöihin.

Toisaalta: pahoinpitely on rikoksena sitä luokkaa, että olisin valmis heikentämään muiden matkustajien mukavuutta ja HSL:n taloutta paljonkin jos sillä tavalla voidaan vähentää bussikuskien kokemaa uhkaa.

Viimeisin tapaus ei kai liittynyt yöbussiin millään tavalla. Mutta oliko niin, että yleensä kyseessä oli kuitenkin yöajot ja erityisesti dokausintensiiviset kellonajat? Entä korreloiko pahoinpitelyt bussin täyttöasteen kanssa?
 
Minusta on typerää pitää renkiä buscomissa tjsp kiinni...sehän aivan huutaa siinä taskuvarkaita "ota minut". Minulla se on aina repussa klipseillä paikassa, mistä saan kätevästi kolikot noukittua.
 
Minusta on typerää pitää renkiä buscomissa tjsp kiinni...sehän aivan huutaa siinä taskuvarkaita "ota minut". Minulla se on aina repussa klipseillä paikassa, mistä saan kätevästi kolikot noukittua.
Vasta 16 vuotta olen pitänyt renkiä siinä rahastuslaudan kolossa tai kiinnikkeessä, ikinä ei ole kukaan yrittänyt ottaa. Pysäkillä pidän aina käden rengin päällä... tuohon ei ole oikeaa ja väärää tapaa mielestäni... yölinjoilla on tietty asia erikseen, siellä rahat aina piilossa ;)
 
Eli jos kuljettaja heittää humalaisen ulos tai penää matkustajalta lippua niin kyllä, väkivaltatapaus on saanut alkunsa kuljettajan toiminnasta. Niin se vaan on. Se on sitten ihan eri juttu, että kuljettaja on voinut toimia ihan oikein ja ohjekirjan mukaan eikä vaikkapa lipun kysyminen oikeuta ketään käymään toiseen käsiksi. Mutta fakta on se, että jos kuljettaja olisi jättänyt puuttumatta, hän olisi myös välttänyt väkivallan. Tässä on työsuojelulle miettimistä. Näitä tapauksia oli peräti 31 eli 48% kaikista tapauksista! Asiaa kannattaa pohtia. Tässä ei ole kyse nyt siitä, että syyllistettäisiin uhri vaan siitä, että kuljettajien toimintaohjeisiin taitaa olla parasta neuvotella isoja muutoksia. Ei ohjeisteta kuljettajaa ajautumaan tilanteisiin, jotka yhä useammin johtavat väkivaltaan.
Näin varmastikin on, mutta niin kauan kun HSL-busseissa on ns. suljettu rahatusjärjestelmä on matkustajan maksaneisuuden tarkistaminen yksi bussinkuljettajan tehtävistä. Siirtyminen avoimeen rahastusjärjestelmään myös bussiliikenteessä muuttaisi tuon asetelman toiseksi, mutta se edellyttäisi myös tuntuvaa tarkastustoiminnan lisäystä bussiliikenteeseen.

Minusta se on selvä, että nuo kuljettajien väliset väkivaltatapaukset on syytä saada loppumaan. Siihen kai päästään parhaiten niin, että irtisanotaan ne kuljettajat, jotka syyllistyvät väkivaltaan kolleegaa kohtaan.
Väkivaltainen käyttäyminen työpaikalla tai kollegoita kohtaan yksiselitteisesti välitön irtisanomisperuste.

Rahojen viemistä ihmettelen hiukan. Kuukausiliitteen selostukset ovat tietysti hyvin tiiviitä mutta niistä saa jotenkin sellaisen käsityksen, että suurin piirtein hetken mielijohteesta kävellään pysäkillä etuovesta ulos ja samalla napataan raharenki vasemmalla kädellä taskuun. Ei se nyt noin helppoa voi olla, vai onko tosiaan? Voisiko ne rahat sijoittaa paikkaan, josta niiden vieminen ei olisi yhtä helppoa? Viivästyttäisikö tämä rahastusta ja kumpi on suurempi paha, rahastustapahtumien hidastuminen vai ryöstöjen vähentyminen? Kertalippuja nyt ei kai busseissa kuitenkaan ihan kamalan paljon myydä. Positiivista tässä sentään on se, että rahat vaan viedään, listattuihin tapauksiin ei liittynyt uhkailua eikä väkivaltaa.
On ollut tapauksia, jossa matkustajat ovat tosiaankin napanneet raharengin mukaansa ja pinkoneet karkuun; tällainen nuorten poikinen jengin toimi hetken aikaa tuossa muutamia vuosia sitten. Kunnes heidän uhrikseensa osui hyväkuntoinen ja urheilua harrastava bussinkuljettaja, joku juoksi ryöstäjänsä kiinni ja koko porukka saatiin kiinni.

Yleensä periaatteena ryöstötapauksissa on, että kun terveys tai henki on uhattuna, niin rahastuskassa on siinä tilanteessa sivuseikka.

Mutta itsekin olen löytänyt raharenkille hyvän paikan, jossa sitä on helppo käyttää eikä se ole aivan tyrkyllä. Lisäksi rahatuslaukku on aina otettava mukaan, jos nousee kuljettajan paikalta.

Kertalippujen menekki vaihtelee linjoittain, mutta keskimäärin normaaleissa työvuoroissa kassaan kertyy parisen sataa viikon aikana. Toki läpiyönlinjoilla tai seutulinjoilla huomattavasti enemmän.

Onko hän kuljettaja vaiko myös lipunmyyjä, lipuntarkastaja, järjestyksenvalvoja ja sosiaalityöntekijä?
Kyllä hän on.

Jos kuljettaja on kaikkea tuota, pitäiskö hänen myös saada työstään kuusinkertainen palkka, yksi liksa per työtehtävä? Kohtuullista ei ole se, että toisaalta työnantaja edellyttää kysymään lippua joltain väkivaltaiselta narkkarilta ja toisaalta maksaa sitten riskeihin nähden kohtuuttoman pientä palkkaa.
Kiitos! Taidat todellakin olla poliitikko ;).

Ja mitä muut matkustajat voivat kohtuudella olettaa? Totta kai suht rauhallinen matka on ihan kohtuullinen odotus, mutta asetetaanko tästä vastuuseen kuljettaja, joka sitten hoitaa sekä ajamisen että väkivallan uhalla myös humalaisten paimentamisen? Maailma muuttuu ja se, mikä vaikkapa 20 vuotta sitten oli itsestään selvä osa kuljettajan työtä ja myös aika lailla riskitön sellainen, voi olla tänä päivän huomattavasti riskialttiimpaa toimintaa.
Näin se maailma vaan muuttuu ja globaali taloustilanne yms. kiristyy; yleinen pahoinvointi lisääntyy. Se näkyy kaikessa katukuvassa.

Sen sijaan että herätellään ajatusta siitä, miten yöbusseja kieltäydytään ajamasta, voisi minusta ajatella niinkin, että työsuojelu yksipuolisesti ilmoittaisi, etteivät kuljettajat kysele keneltäkään lippua eivätkä itse poista yhtäkään matkustajaa bussista. Tällainen olisi työtaistelutoimenpiteenä matkustajia vähemmän haittaava, kuljettajia yhtä paljon ellei jopa enemmän suojeleva (matkustajien sympatiat katoavat äkkiä, jos kuljettajat jättävät työnsä tekemättä ja matkustajat jäävät pysäkeille työtaistelun vuoksi) ja sekä liikennöitsijälle että tilaajalle varmasti vähintään yhtä harmillinen, jolloin painostusvoimia olisi.
Esimerksiksi Ruotsin kaupungeissa (mm. Tukholmassa) bussikuskeilta ei voi enää osaa bussilippuja käteisellä, vaan ne on hommattava erillisistä kioskeista yms. Tämä on aika hankalaa mm. turisteille.
Kuten aiemmin totesin, avorahastus olisi yksi keino, mutta sitten tarvitaan paljon lisää skrodeja vartijoita sekä lipuntarkastajia.
 
Näin se maailma vaan muuttuu ja globaali taloustilanne yms. kiristyy; yleinen pahoinvointi lisääntyy. Se näkyy kaikessa katukuvassa.

Esimerksiksi Ruotsin kaupungeissa (mm. Tukholmassa) bussikuskeilta ei voi enää osaa bussilippuja käteisellä, vaan ne on hommattava erillisistä kioskeista yms. Tämä on aika hankalaa mm. turisteille.
Kuten aiemmin totesin, avorahastus olisi yksi keino, mutta sitten tarvitaan paljon lisää skrodeja vartijoita sekä lipuntarkastajia.

HSL on esittänyt ajatuksen yölinjojen kuljettajarahastuksesta luopumisesta ja linjojen lähtöjen siirtämisestä Kampin terminaaliin johon pääsee vain etukäteen hankitulla lipulla, saa nähdä milloin toteutuu.

Toisaalla ketjussa on vedottu työsuojelullisilla toimenpiteillä asioihin vaikuttamista, kuten maksaneisuuden valvomisesta luopumista?

Itseäni ainakin nyppii sellainen kollega joka ei noteeraa matkustajaa (asiakasta) lainkaan. Kaikki muut ovat maksaneet ja sitten joku kulmat kurtussa painelisi ohi maksamatta.

Eihän se veljet hyvät näin mene, että yhteisön säännöistä piittaamattomat tekevät mitä lystäävät. Jokainen voi jättää kahvikuppinsa kotonaan tiskaamatta ja juoda minun puolestani pinttyneestä kupistaan niin paljon kuin maha sietää, mutta älkää tuoko näitä oppeja malliksi muille.

Aivan samoin meillä on liikenteessäkin tiettyjä lainalaisuuksia sekä lakeja ohjeiksi ja noudatettavaksi, jotta juoheva ja turvallinen liikkuminen olisivat mahdollisia.

Sitten kun joskus siirrytään vapaaehtoisuuteen matkan maksamisen suhteen ja matkustajat ovat kuormaa eivätkä asiakkaita, niin toivottavasti bussitkin ovat kuorma-automallisia, kuljettaja hytissään ja poka lavalla.
 
HSL on esittänyt ajatuksen yölinjojen kuljettajarahastuksesta luopumisesta ja linjojen lähtöjen siirtämisestä Kampin terminaaliin johon pääsee vain etukäteen hankitulla lipulla, saa nähdä milloin toteutuu.

Eli myös välipysäkeistä luopumista? Ei tuo mitenkään muuten ole mahdollista, tai ei ainakaan hyödyllistä.
 
Takaisin
Ylös