Ihmettelen, ettei heinäkuun Kuukausiliitteen tekemä juttu bussiväkivallasta ole herättänyt täällä keskustelua. Juttuun on kootti tammi-toukokuulta HelBin ja Nobinan kuljettajien ilmoittamat väkivaltatilanteet. Tilastosta tietysti puuttuvat ne, joista ei ole tehty ilmoitusta. Niitä varmasti on.
Keräsin noista 65 incidentistä yhteen vähän mielenkiintoisia tietoja. (Lehti väittää, että tapauksia olisi 64 mutta luettelee niitä kuitenkin 65. Ehkä toimittaja siis kiireessä laski yhteen väärin.)
Näistä 65 tapauksesta 37 on sattunut mamukuljettajalle ja 28 suomalaiselle. HelBillä mamukuskeille sattuneet tapaukset ovat yliedustettuina (ulkomaalaisia on 43% mutta incidenttejä 56%) kun taas Nobinalla ulkomaalaisia ja tapauksia on 59%. Mistä tällainen ero liikennöitsijöiden välillä johtuu?
Nämä 65 tapausta voi jakaa muutamaan alaryhmään sen mukaan, mitä bussissa on sattunut.
Yksi ryhmä ovat väkivaltatapaukset, joissa matkustaja on käynyt kuljettajan kimppuun yllättäen ilman syytä. Tällaisia tapauksia oli 24 eli 37% väkivaltatapauksista.
Sitten ovat tapaukset, jossa kaksi kuljettajaa ovat rähisseet keskenään. Näitä oli 3 eli vajaa 5% tapauksista. Minusta se on yllättävän suuri luku. Eli jos kuljettajat osaisivat olla tappelematta keskenään, vähenisi bussiväkivalta 5%!
Vaikein käsiteltävä kategoria on se, jossa väkivalta on tavalla tai toisella johtunut kuljettajan toiminnasta. Ja ennen kuin vedätte hernettä nokkaan niin miettikääpä hetki. Eli jos kuljettaja heittää humalaisen ulos tai penää matkustajalta lippua niin kyllä, väkivaltatapaus on saanut alkunsa kuljettajan toiminnasta. Niin se vaan on. Se on sitten ihan eri juttu, että kuljettaja on voinut toimia ihan oikein ja ohjekirjan mukaan eikä vaikkapa lipun kysyminen oikeuta ketään käymään toiseen käsiksi. Mutta fakta on se, että jos kuljettaja olisi jättänyt puuttumatta, hän olisi myös välttänyt väkivallan. Tässä on työsuojelulle miettimistä. Näitä tapauksia oli peräti 31 eli 48% kaikista tapauksista! Asiaa kannattaa pohtia. Tässä ei ole kyse nyt siitä, että syyllistettäisiin uhri vaan siitä, että kuljettajien toimintaohjeisiin taitaa olla parasta neuvotella isoja muutoksia. Ei ohjeisteta kuljettajaa ajautumaan tilanteisiin, jotka yhä useammin johtavat väkivaltaan.
Lisäksi oli 7 väkivallatonta tapausta, jotka kaikki olivat rahojen viemistä. Näitä sattui 11%.
Siis väkivaltatapauksista:
- 5% on kuljettajien keskinäistä ja 95% kuljettajien ja matkustajien välistä
- 11% on väkivallatonta rahojen viemistä
- 48% johtuu kuljettajan toiminnasta
- 37% on kuljettajan toiminnasta riippumatonta ja yllättävää
Ryhdyin erikseen katsomaan vielä näitä tapauksia, joissa matkustaja oli vienyt raharengin tai -repun. Niissä ei ollut juuri eroa mamu- ja suomikuskien välillä. Mamulta vietiin rahat kolme kertaa, suomalaiselta neljä.
Nyt kun on tilastoa, voisi keskustella siitä, mitä pitäisi tehdä, että tapausten määrä saadaan alas.
Minusta se on selvä, että nuo kuljettajien väliset väkivaltatapaukset on syytä saada loppumaan. Siihen kai päästään parhaiten niin, että irtisanotaan ne kuljettajat, jotka syyllistyvät väkivaltaan kolleegaa kohtaan. Pikku hiljaa väkivaltaiset häviävät tai oppivat hillitsemään itsensä, ettei lähde työpaikka alta.
Rahojen viemistä ihmettelen hiukan. Kuukausiliitteen selostukset ovat tietysti hyvin tiiviitä mutta niistä saa jotenkin sellaisen käsityksen, että suurin piirtein hetken mielijohteesta kävellään pysäkillä etuovesta ulos ja samalla napataan raharenki vasemmalla kädellä taskuun. Ei se nyt noin helppoa voi olla, vai onko tosiaan? Voisiko ne rahat sijoittaa paikkaan, josta niiden vieminen ei olisi yhtä helppoa? Viivästyttäisikö tämä rahastusta ja kumpi on suurempi paha, rahastustapahtumien hidastuminen vai ryöstöjen vähentyminen? Kertalippuja nyt ei kai busseissa kuitenkaan ihan kamalan paljon myydä. Positiivista tässä sentään on se, että rahat vaan viedään, listattuihin tapauksiin ei liittynyt uhkailua eikä väkivaltaa.
”Kuljettajan toiminnasta johtuva”, olkoonkin että tuollainen muotoilu ei ole paras mahdollinen ja varmasti herättää tunteita (ehdottakaapa neutraalimpaa!) on ehdottomasti hankalin paikka. Alan olla sitä mieltä, että työsuojelun on laadittava työnantajan kanssa aivan uudet pelisäännöt siitä, mikä bussinkuljettajan rooli on. Onko hän kuljettaja vaiko myös lipunmyyjä, lipuntarkastaja, järjestyksenvalvoja ja sosiaalityöntekijä? Jos kuljettaja on kaikkea tuota, pitäiskö hänen myös saada työstään kuusinkertainen palkka, yksi liksa per työtehtävä? Kohtuullista ei ole se, että toisaalta työnantaja edellyttää kysymään lippua joltain väkivaltaiselta narkkarilta ja toisaalta maksaa sitten riskeihin nähden kohtuuttoman pientä palkkaa.
Ja mitä muut matkustajat voivat kohtuudella olettaa? Totta kai suht rauhallinen matka on ihan kohtuullinen odotus, mutta asetetaanko tästä vastuuseen kuljettaja, joka sitten hoitaa sekä ajamisen että väkivallan uhalla myös humalaisten paimentamisen? Maailma muuttuu ja se, mikä vaikkapa 20 vuotta sitten oli itsestään selvä osa kuljettajan työtä ja myös aika lailla riskitön sellainen, voi olla tänä päivän huomattavasti riskialttiimpaa toimintaa.
Sen sijaan että herätellään ajatusta siitä, miten yöbusseja kieltäydytään ajamasta, voisi minusta ajatella niinkin, että työsuojelu yksipuolisesti ilmoittaisi, etteivät kuljettajat kysele keneltäkään lippua eivätkä itse poista yhtäkään matkustajaa bussista. Tällainen olisi työtaistelutoimenpiteenä matkustajia vähemmän haittaava, kuljettajia yhtä paljon ellei jopa enemmän suojeleva (matkustajien sympatiat katoavat äkkiä, jos kuljettajat jättävät työnsä tekemättä ja matkustajat jäävät pysäkeille työtaistelun vuoksi) ja sekä liikennöitsijälle että tilaajalle varmasti vähintään yhtä harmillinen, jolloin painostusvoimia olisi.
Sitten jää jäljelle tuo viimeinen 37%. Kuukausiliite ei näiden taustoja kerro, mutta antaa ymmärtää tapausten olevan sellaisia, ettei niihin oikein mitenkään pysty vaikuttamaan. Jos joku hyökkää tuntemattoman ihmisen kimppuun julkisella paikalla – on tämä tuntematon sitten bussinkuljettaja tai joku muu – niin eipä sellaista juuri voi ennalta ehkäistä.
Mutta jos 65 väkivaltatapausta karsiutuu 24 tapaukseksi, niin olisihan sekin jo aikamoinen helpotus, eikö vaan?