Suomessa kaupunkijoukkoliikenteen lipun hinnat ovat järjestään varsin pienet. Kuukausiliput ihan poskettoman halpaa lystiä.
On silti totta, että taloudellisuuteen tähtäävässä tariffissa vyöhykkeet ovat varsin pieniä. Lyhyillä matkoilla joukkoliikenteen kapasiteetti on mahdollista saada käyttöön tasaisesti, joten lyhyitä matkoja kannattaa suosia. Tyhjien penkkien kuljettaminen maksaa yhtä paljon kuin täysienkin, joten tasainen kuorma voi leikata yhdelle lipulle jyvittyviä kuluja dramaattisesti.
Tehokkaan, edullisen, lyhyille matkoille suotuisan joukkoliikenteen varjopuoli on se, että se on hyvin hidasta ja se edellyttää kaupunkia, jossa on sekä työpaikkoja että asumista tasapainoisesti sekoitettuna. Pitkien välimatkojen Suomessa hidas liikenne on epäilyttävää, ja tasapainoista kaupunkiakin on vähäisesti. Ja ne mummotkin pitää pitää perinnetorpillaan pitkin metsiä vaikka väkisin. Ei ihme, että joukkoliikenne on kallista ja sitä halutaan tukea raskaasti verovaroin.
On silti totta, että taloudellisuuteen tähtäävässä tariffissa vyöhykkeet ovat varsin pieniä. Lyhyillä matkoilla joukkoliikenteen kapasiteetti on mahdollista saada käyttöön tasaisesti, joten lyhyitä matkoja kannattaa suosia. Tyhjien penkkien kuljettaminen maksaa yhtä paljon kuin täysienkin, joten tasainen kuorma voi leikata yhdelle lipulle jyvittyviä kuluja dramaattisesti.
Tehokkaan, edullisen, lyhyille matkoille suotuisan joukkoliikenteen varjopuoli on se, että se on hyvin hidasta ja se edellyttää kaupunkia, jossa on sekä työpaikkoja että asumista tasapainoisesti sekoitettuna. Pitkien välimatkojen Suomessa hidas liikenne on epäilyttävää, ja tasapainoista kaupunkiakin on vähäisesti. Ja ne mummotkin pitää pitää perinnetorpillaan pitkin metsiä vaikka väkisin. Ei ihme, että joukkoliikenne on kallista ja sitä halutaan tukea raskaasti verovaroin.