Vainion Liikenne / Saaristotie oy

Vainio on tehnyt fiksun ratkaisun ja lähtee juuri ennen sumppuja. Koskahan Vainio siirtää pikavuoronsa pois 110-tieltä?
Seuraava "uudistus" sitten lieneekin se, että kilpaileva(t) yhtiöt alkavat lähteä xx:56 juuri ennen Vainiota? Periaatteessa todella jees juttu Vainion kannalta, mutta mikäli "lumipalloefekti" toteutuu, niin kyseessä on loputon kujanjuoksu...
 
Seuraava "uudistus" sitten lieneekin se, että kilpaileva(t) yhtiöt alkavat lähteä xx:56 juuri ennen Vainiota? Periaatteessa todella jees juttu Vainion kannalta, mutta mikäli "lumipalloefekti" toteutuu, niin kyseessä on loputon kujanjuoksu...

Porvoon Liikenne muutti jo muutama vuosi sitten moottoritievuoronsa lähtemään :08, :23, :38 ja :53. Sittemmin 848 laitettiin lähtemään :18 ja :48.
Vaikkakin joku nyt laittaisi lähtönsä :56, on se kuitenkin parempi liikenteen sujuvuuden kannalta kuin se että kaikki 15 autoa lähtee :00.
 
Porvoon Liikenne muutti jo muutama vuosi sitten moottoritievuoronsa lähtemään :08, :23, :38 ja :53. Sittemmin 848 laitettiin lähtemään :18 ja :48.
Vaikkakin joku nyt laittaisi lähtönsä :56, on se kuitenkin parempi liikenteen sujuvuuden kannalta kuin se että kaikki 15 autoa lähtee :00.
Ehdottoman samaa mieltä tästä. Harmillisen monta vuotta vaan on jo saatu jonotella kellarista ulos pääsyä, kuin köyhän talon porsaat. Aina ei ole 10 minuuttia riittänyt lähtöajan jälkeen Manskulle pääsyyn.
 
Vainion muutokset kesäaikataulukauden alkaessa ovat pääasiassa lakkautuksia. Valmistautumista kilpailuttamiseen kaiketi, ettei jatkossa kilpailutuksen voittajan (olipa se kuka tahansa) tarvitse liikoja ajella.
Jaksan ihmetellä, miksei Vainio lisää ratkaisevasti HEL-TKU-pikavuorojensa määrää ja jatka niitä myös Turusta Vakka-Suomen suuntaan pikavuoroina, jolloin kilpailutuksesta ei tarvitsisi välittää. Menijöitähän ainakin Uuteenkaupunkiin ja Raumalle varmasti riittäisi. Itse tuotehan Vainiolla on kunnossa.

Tässä muutoslista (OK, on siellä muutama lisäyskin, mutta pääasiassa lakkautuksia ja supistuksia):
http://vainionliikenne.fi/fi/attachments/06 2015 muutokset.pdf
 
Vainion muutokset kesäaikataulukauden alkaessa ovat pääasiassa lakkautuksia. Valmistautumista kilpailuttamiseen kaiketi, ettei jatkossa kilpailutuksen voittajan (olipa se kuka tahansa) tarvitse liikoja ajella.
Jaksan ihmetellä, miksei Vainio lisää ratkaisevasti HEL-TKU-pikavuorojensa määrää ja jatka niitä myös Turusta Vakka-Suomen suuntaan pikavuoroina, jolloin kilpailutuksesta ei tarvitsisi välittää. Menijöitähän ainakin Uuteenkaupunkiin ja Raumalle varmasti riittäisi. Itse tuotehan Vainiolla on kunnossa.

Tässä muutoslista (OK, on siellä muutama lisäyskin, mutta pääasiassa lakkautuksia ja supistuksia):
http://vainionliikenne.fi/fi/attachments/06 2015 muutokset.pdf

Mitähän tuossa taulukossa mahtaa suomeksi olla mm kohta, jossa reitiltä Turku-Karjaa-Lohja-Helsinki lakkautetaan osuus Perniö-Pohja? Tapahtuuko jokin maaginen teleporttaus tämän keskellä linjaa olevan osuuden yli?
 
Mitähän tuossa taulukossa mahtaa suomeksi olla mm kohta, jossa reitiltä Turku-Karjaa-Lohja-Helsinki lakkautetaan osuus Perniö-Pohja? Tapahtuuko jokin maaginen teleporttaus tämän keskellä linjaa olevan osuuden yli?

Tarkoittaa juuri sitä mitä siinä kerrotaan, eli linjan hiljaisin osuus lakkautetaan. Nykyään ajetaan siis 16.15 Turku-Perniö ja 18.15 Pohja-Helsinki. Tietenkin eri autoilla, josta Turusta lähtenyt jää Perniön varikolle yöksi ja Pohjalta lähtevä on lähtenyt Helsingistä 15.00.
 
Tarkoittaa juuri sitä mitä siinä kerrotaan, eli linjan hiljaisin osuus lakkautetaan. Nykyään ajetaan siis 16.15 Turku-Perniö ja 18.15 Pohja-Helsinki. Tietenkin eri autoilla, josta Turusta lähtenyt jää Perniön varikolle yöksi ja Pohjalta lähtevä on lähtenyt Helsingistä 15.00.

Eikö olisi rehellisempää ilmoittaa, että linja Turku-Karjaa-Lohja-Helsinki on lakkautettu?
 
Eikö olisi rehellisempää ilmoittaa, että linja Turku-Karjaa-Lohja-Helsinki on lakkautettu?

Väittäisin että kovin huonosti. Tuollainen tiedotus on vielä ala-arvoisempaa kuin Vainion kuskien käyttäytyminen liikenteessä.
 
Vainion hävittyä saaristolinjat kilpailutuksessa, kuten toisaalla kerrottiin, on mietityttänyt, mahtaako Saaristotiekin nyt kadota suomalaisten operaattorien joukosta. Firmahan on jo vuosikaudet ollut Vainion aputoiminimi, mutta edes jotain "perinteisestä" vihreästä KorpoNaguPargasÅbosta on kuitenkin ollut tallella.
Vainio on kuitenkin merkittävä tilauskeikkafirma, ja Turun suunnalla on varsinkin kesäisin paljon asiakaspotentiaalia myös saariston suuntaan. Vainiolle voisi olla näissä kisailuissa kohtalainen etu siitä, että parissa tilausbussissa olisi kotipaikan peruina etuiluoikeus lautoille. Senhän nauvolaisfirman (joka Skärgårdsvägen ainakin paperilla on aina ollut) autot saavat ilmaisena huomenlahjana kotipaikkansa mukaan.

Kiinnostavaa on seurata sitäkin, nähdäänkö saaristotiellä vastaisuudessa vainiolaisia Helsinki-Korppoo-pikavuoroja. Sellaisten perustamiseenhan yhtiöllä pitäisi lupa olla, vaikka epäilemättä tuotteen saaminen kannattavaksi muulloin kuin keskikesällä lienee utopiaa.
Kiinnostavaa on toki seurata sitäkin, kuinka hyvin Vainio kestää toimintaansa kohdistuvat supistukset ja ilmeisesti kartellista paukahtavat sakotkin. Pikavuoroliikenteessä olisi saumaa ja jopa jonkinlaisia velvollisuuksia asiakaskuntaa kohtaan laajentaa tarjontaa, ja suorat yhteydet Helsingistä Salon ja/tai Turun lisäksi, jomman kumman kautta, ainakin saariston ja Vakka-Suomen suuntiin.
 
Vainio on kuitenkin merkittävä tilauskeikkafirma, ja Turun suunnalla on varsinkin kesäisin paljon asiakaspotentiaalia myös saariston suuntaan. Vainiolle voisi olla näissä kisailuissa kohtalainen etu siitä, että parissa tilausbussissa olisi kotipaikan peruina etuiluoikeus lautoille. Senhän nauvolaisfirman (joka Skärgårdsvägen ainakin paperilla on aina ollut) autot saavat ilmaisena huomenlahjana kotipaikkansa mukaan.

Veikkaisin, että nykyisessä toimintaympäristössä moisten etuoikeuksien pitäisi olla romukoppaan heitettyjä taikka sitten sama pitää tarjota jokaiselle vuoroja tuonne ajavalle. Ei missään nimessä voi olla niin, että moiset etuilut ovat jonkun firman hallussa eikä ajettavien vuorojen. Ymmärrän hyvin, että paikallisia asukkaita voidaan palvella etuajo-oikeudella, mutta se ei voi riippua siitä, mitä auton kyljessä lukee.
 
Luonnollisesti TLO:n vuoroautot saavat etuilulaatat, mutta muille ajoneuvoillehan ne myönnetään vain asuin- eli rekisteripaikan myötä. Tähänhän koko etuiluoikeussysteemi perustuu. Kesämökilleen kiiruhtavan kaupunkilaisen kuuluukin jonottaa. Keikkaluontoisesti saaristoon virka- tai huoltoajossa oleva auto saa kertaluonteisen tai määräaikaisen etuiluluvan, jos anoo sitä.
Tilanne, että saaristoon on rekisteröitynä bussi ilman linjaa, on uusi. Vainiolle se voisi olla kilpailuvaltti tilausajojen myynnissä.

Suurimman osan vuotta etuiluoikeus on yhdentekevä, mutta silloin kun jonoja on, moni olisi valmis maksamaan oikeudesta ohittaa se. Itse olen parhaimmillaan juhannusaatonaattona suhannut fillarillani neljän ja puolen kilometrin jonon ohi, ja saanut lautalla kanssamatkustajilta paljon kehuja onnistuneesta ajoneuvovalinnastani...
 
Viimeksi muokattu:
"Etuajo-oikeus on myös luvanvaraisessa henkilöliikenteessä käytettävällä ajoneuvolla (taksit ja bussit)" Näin kertoo ELY-keskuksen sivut etuajo-oikeus asiasta. Tilausajot eivät mun mielestä kuuluu tuon piiriin.
 
Takaisin
Ylös