Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Siksi, että sillä on saavutettu vähäisiä synergiaetuja. Alunperin metrojunat valmistettiin Tampereella ja tuotiin hinaamalla Helsinkiin. Alkuvuosina metrojunat kävivät säännöllisesti pyöräkertasorvissa Pasilan konepajalla. Metron huoltoliikenne, kuten ratapölkky- ja kiskorahti on tullut junakuormina perille asti. Sen sijaan metrojunat eivät käy nykyään kiskoja pitkin Otanmäessä peruskorjauksessa, vaan ne menevät sinne autokyydillä. Kiitos VR Oy:n monopolin.En tiedä historiallista syytä sille, miksi RHK:n ja HKL:n metroverkoilla on sama raideleveys, mutta tietääkseni RHK:lla ei ole mitään tekemistä metron kanssa, toimintaa pyörittää kaupunki eikä valtio.
RHK:lla ei todellakaan ole mitään tekemistä Helsingin kaupungin omistaman metroradan kanssa. En ymmärrä, miksi sellaista pohdit.
Miten hyvin tunnet Englannin rautateiden yksityistämisen? Aihe ei kuulu tähän, mutta tästä linkistä voi lukea aiheesta suomeksi. Tiivistettynä totean, että Britanniassa noudatetaan nykyään varsin pitkälle EU:n raideliikenteen organisoinnin periaatteita ja John Majorin hallituksen puoliksi vahingossa tekemä yksityistäminen oli taitamattomuudesta huolimatta Britannian rautateiden pelastus. Eikä työväenpuolueen hallituskaan ole sittemmin nähnyt syytä kansallistaa junaliikennettä uudelleen. Suomessa harjoitetaan nyt samaa mitä Britanniassa tehtiin 1960-luvulla, jolloin Britannian rautateiden syöksykierre alkoi.
Suomessa tästä asiasta on liikkeellä etupäässä täysin väärää tietoa. Perusteellisempi artikkeli aiheesta on kirjassa Rautatien aika.
Antero