Vanhoja raitiovaunuja romuksi?

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,102
Suomen Raitiotieseuran Facebook-sivuilla on ilmoitettu näköhavainnoista, että vanhoja raitiovaunuja on viety tänään pois Koskelasta. Kyseessä ovat vaunut 150 ("Ludde") sekä 339 (VTS-vaunu).
Minne nämä vietiin ja miksi?
 
Sain tiedon, että nämä vietiin eilen kierrätettäväksi eli romutettavaksi.

Tunnetuin näistä oli vuosina 2002–2004 yksityisin varoin kunnostettu VTS-vaunu 339, joka oli siis täysin kunnossa ja ajokelpoinen. Muut olivat ”Ludde” eli 150 sekä vaunu 12 (Karia/Strömberg) vuodelta 1959.

Minulla ei riitä sanoja kertomaan, mitä ajattelen tällaisesta toiminnasta.

Alla olevassa linkissä tietoja vaunusta 339:

Olen äärettömän surullinen tapahtuneesta.
 
Sain tiedon, että nämä vietiin eilen kierrätettäväksi eli romutettavaksi.

Tunnetuin näistä oli vuosina 2002–2004 yksityisin varoin kunnostettu VTS-vaunu 339, joka oli siis täysin kunnossa ja ajokelpoinen. Muut olivat ”Ludde” eli 150 sekä vaunu 12 (Karia/Strömberg) vuodelta 1959.

Minulla ei riitä sanoja kertomaan, mitä ajattelen tällaisesta toiminnasta.

Alla olevassa linkissä tietoja vaunusta 339:

Olen äärettömän surullinen tapahtuneesta.
Onpa kyllä tosi kurjaa, mistähän tämäkin johtuu? Tuolla 339:llä olen vuonna 2017 ajanut ja oli kyllä hieno kokemus.
 
Samaan aikaan esimerkiksi Göteborgin raitioliikennemuseossa on yli kolmekymmentä menneen ajan raitiovaunua, joista merkittävä osa on liikennekelpoisia.

Meillä ei osata arvostaa menneiden aikojen kulkuneuvoja ja liikennevälineitä merkittävinä säilytettävinä asioina. Edes joitakin niistä.


Ajattelin, että Helsinki olisi jotenkin kehittynyt nykyään, mutta yhä sama brutaali meininki kuin vuosikymmeniä sitten.
 
Eräältä toiselta kanavalta löytyykin syyllisten nimet:
"Kuka vastaa näiden vaunujen romutuksesta. Kalustopäällikkö Heidi Heikkilä, hänen esimiehensä Antti Nousiainen, johtaja Artturi Lähdetie ja KLOY:n toimitusjohtaja Juha Hakavuori. Kellään heistä ei ole sellaista osaamista ja taustaa, jonka perusteella osataan antaa arvoa historialle."
 
Kai se jonkinlaisen remontin olisi tarvinnut syväuraisten vaihteiden ja jännitteennoston vuoksi. En tiedä, kuinka kallis tuollainen remontti olisi ollut.
Jännitteennosto on tosiaan ajankohtainen aihe, kuin myös muutto Ruskeasuolle. Harrastepohjalta tuskin kovin helposti tuommoisia rahoja maksella, tai johtaisi koviin korotuksiin.
 
Tämä on järkyttävää. Kun ajattelee että keskisen Euroopan kaupungeissa (jopa itäisen) on 'nostalgia fleet', toimiva ratikkamuseo, joissa kaupunginmuseo selvästi seuraa mitä laitteita kaupungin eri virastot ovat poistamassa käytöstä ja huolehtii siitä että museoon jää näyttelyesineitä.... Eikö oma historia merkitse hesalaisille mitään?
 
Eikö oma historia merkitse hesalaisille mitään?
99%:lle ei. Suurinosa helsinkiläisistähän on muutenkin muualta ja meitä joukkoliikenneihmisiä on melko vähän, etenkään vanhojen arvostajia. Jos olisi vaihtoehdot korotetaanko vaikka veroja 1% vanhan vaunun säästämiseksi, niin tuskin menestyisi. Näin ajattelen realistisesti.

Olen kyllä itse hieman harmissani, etten vaunun kyytiin ikinä ehtinyt.
 
Kai se jonkinlaisen remontin olisi tarvinnut syväuraisten vaihteiden ja jännitteennoston vuoksi. En tiedä, kuinka kallis tuollainen remontti olisi ollut.
Olisihan se ollut paljon vähemmän mitä Stadin Ratikat Oy on jo vaunusta maksanut, kun sen vaunun omarahoitteisesti entisöi ajokuntoiseksi. Tuo on ollut nyt yksinomaan KLOY:n "koulukiusaamista". Luultavasti mainitut henkilöt joutuvat asiasta edesvastuuseen rikottuaan samalla myös useita sopimuksia. Kenkää saisi antaa koko porukalle. Onneksi en tunne heitä ollenkaan!
 
Tuo on ollut nyt yksinomaan KLOY:n "koulukiusaamista".
Kaupunkiliikenne Oy on osakeyhtiö, joka tekee vain tehtäviä joista sen asiakkaat (omistajakunnat, HSL ja Länsimetro Oy) maksavat sille. Jos kukaan asiakkaista ei ole halukas maksamaan perinnekaluston säilyttämisestä, ei yhtiö luonnollisesti tee sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Kaupunkiliikenne Oy on osakeyhtiö, joka tekee vain tehtäviä joista sen asiakkaat (omistajakunnat, HSL ja Länsimetro Oy) maksavat sille. Jos kukaan asiakkaista ei ole halukas maksamaan perinnekaluston säilyttämisestä, ei yhtiö luonnollisesti tee sitä.
Ethän sä enää ole siellä töissä ;)
 
Ennen vaunujen romuttamolle toimittamista olisi pitänyt konsultoida kaupunginmuseota, kysyä heidän mielipidettään. Myös Stadin Ratikoiden mielipidettä.
 
99%:lle ei. Suurinosa helsinkiläisistähän on muutenkin muualta ja meitä joukkoliikenneihmisiä on melko vähän, etenkään vanhojen arvostajia.
Muistetaan myös että Raide-Jokerinkin valmistuttua suurin osa Helsingin asukkaista (syntyperäisiä tai muuten) ei asu ratikkaverkon piirissä, eikä muiden ratikat niin synnytä helsinkiläisyyden tunnetta.
 
Takaisin
Ylös