- Liittynyt
- 8 Marraskuu 2005
- Viestit
- 399
Kalevankadun ja Annankadun risteyksestä kohti Mannerheimintietä kävellessä katse ylös päin.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Näkyy olevan vanha koukku vaaleassa talossa aivan sipoonkirkon vanhaa rataporttia vastapäätä.
Ei ole, en tunnista kuvaamaasi paikkaa!Oliko tää vastaus mun kysymykseen?
Olihan niitä.
Mitenköhän mahtaa olla tämän lakkautuksen kanssa? SRS:n sivut kertovat, että Kasarmitorin reittiä kulkeneen vihreän linjan viimeinen liikennöintipäivä tällä osuudella olisi ollut 17.5.1907 (sen jälkeen linja lyheni päättymään Kauppatorille, ja ainakaan SRS:n sivujen mukaan tuolla Kaartinkaupunkia halkovalla osuudella ei olisi ollut linjaliikennettä enää).
Otappa selvää näistä!! Oheinen tieto ei ainakaan tee asiaa selvemmäksi.Uusi Suometar 17.05.1907 sanoi:Saamme täten ilmoittaa, että raitiotieliikenne viranomaisten myönnytyksestä toukokuun 17 p:stä lakkautetaan linjalla, Pursimiehenkatu - Perämiehenkatu
Boulevardinkadun ja Hietalahdensataman väliseen risteykseen.
Ei ole, en tunnista kuvaamaasi paikkaa!
Hämeenkadun poikkaistut ajojohdot viistokannatuksineen näkyvät Mikon kirjassa s. 226 kaimansa ottamassa kuvassa.Hämeenkadulla on vielä koukut jäljellä koristeellisessa Juseliuksen talossa ja Dahlin talossa. Tästä kohtaahan raitiotieliikenne loppui jo syksyllä 1949, mutta sähköä syötettiin Hg-tasasuuntaaja-asemalta vanhoja ilmajohtoja pitkin Uudenmaankadun risteykseen aina liikenteen loppumiseen saakka. Pätkäistyihin ajojohtimiin jouduttiin tietysti vetämään vastakkaiseen suuntaan viistokannatusvaijerit,
ÅA:n puoleinen rautaristi näkyy samassa kirjassa s. 184 Compactin ottamassa kuvassa, sekä Hjeltin puolella s. 228 Lennart Welanderin kuvassa.Uudenmaankadulla Åbo Akademin ja Hjeltin talon välinen kannatinvaijeri oli ankkuroitu molempiin seiniin erikoisin ristikkäisin raudoin. ÅA:n puoleinen risti on valitettavasti julkisivua remontoitaessa poistettu, mutta Hjeltin talon puoleinen on onneksi vielä nähtävissä.
Oma lainaus, eli talossa Mannerheimintie 21-23, aivan hallin taukoporttia vastapäätä.Näkyy olevan vanha koukku vaaleassa talossa aivan sipoonkirkon vanhaa rataporttia vastapäätä.
Mannerheimintie 21-23, aivan hallin taukoporttia vastapäätä.
As. Oy Puutorinkulman julkisivurempassa ei ole poistettu jäljellä olevia koukkuja, vaan laattoihin on leikattu koukun kokoiset reiät.
Tämähän on aika erikoista. Tiedätkö taustoja – olisiko niin, että koukut on säästetty juuri siksi, että niiden on tiedetty olleen raitiovaunujen ajolankojen koukkuja, jotka on historiallisena jäänteenä haluttu tietoisesti säilyttää?