Männä viikolla pikku trippi Turkkuseen:
* Kauppatorin laidalla Ruotsalaisen teatterin julkisivussa Å-kirjaimesta ylävasemalle. 1950 siirtyi ykkönen kulkemaan torin vastakkaiselle puolelle
ÅST:n Aurakadunkin puoleisia koukkuja lähellä Eerikinkadun risteystä on vuoden 1950 jälkeenkin käytetty Börsin silmukan ja Eerikinkadun radan S-mutkan ripustukseen.
Piirka sanoi:* Yliopistonkatu 26:n julkisivussa kaksi koukkua. Hieman köykäisiltä näyttävät. Ovat liian matalalla ollakseen valaisinvaijereiden kannatinkoukkuja. Muita koukkuja ei tämä "nenä pystyssä" kulkenut turisti bongannut kyseiseltä kadulta, jolta raitsikkaliikenne loppui 1949. (Kuvaan upotetussa pikkukuvassa koukusta se vasemmanpuoleinen)
Kuvan rakennus on pystytetty vasta 1950-luvulla ja korotettu myöhemmin. Yliopistonkadulta Sammon talosta löytyy koukku pienen parvekkeen alapuolelta kahden toisen kerroksen ison ikkunan välistä. Otavan talossa näkyy kaksi täytettyä koukun paikkaa.
Piirka sanoi:* Humalistonkadun ja Puutarhakadun kulmassa. Koukku puutalon julkisivussa. Valaisinkoukuksi liian matalalla. (Tampereella olen bongannut ainakin parin puutalon julkisivussa rollikkakoukkuja)
Koukut puuseinissä ovat aika harvinaisia. Täytyy olla tosi vahva seinä. Yleensä puhutaankin "kiviseinäkoukuista".
Piirka sanoi:* "Steissikoukkuja" Humalistonkadun ja Ratapihankadun kulmassa. Onkohan niin, että ylin koukku on alkuperäinen ASEAn asentama vuodelta 1908 ja kaksi alempaa on TuKL:n myöhemmin asentamia?
On alkuperäinen. Jäljelläolevista "steissikoukuista" löytyy luettelo 12.11.2010, 16:48. Alemmat koukut ovat varmaan asennettu kolmioraiteelle (1951-1961), jota käytettiin kolmoslinjan perävaunujen keskipäivälepoon ja vaunujen varakääntöpaikkana. Olen yrittänyt etsiä kolmioraiteen koukkuja saman tiilitalon Ratapihankadun puolelta, mutta tuloksetta.
Viimeksi muokannut moderaattori: