Eräitä ongelmakohtia:
Tikkurilan yhteys Laaksotieltä Ruskeasannalta poistuu, kävelymatkat pitkiä bussille, Leinelään ei yhteyttä. Poistuvan osuuden pysäkit ovat suosittuja 63N-reitin pysäkkeihin verrattuna. Sinänsä pidän linjojen 63N ja 77 yhdistämistä fiksuna, Kylmäojalla menee jo vähän liikaakin busseja. Vain M-P harvakseltaan ajava linjan 612 seuraaja ei oikein mielestäni riitä korvaamaan linjan 63 poistumista. Lisäksi Kivikkotien alkupää Kylmäojalla ei sovellu vilkkaan linja-autoliikenteen reitiksi. Kapea ja mutkainen, kapeikon päästä ei näe, onko vastaantulijaa eikä edes henkilöautoa mahdu kohtaamaan bussilla. Olen itse välttänyt koko pätkää viime aikoina kun aina joku joutuu peruuttamaan. Menihän siitä linja ennen, mutta silloin tie ei ollut läpimenevä eikä kohtauksia tullut niin usein.
Linjojen katkominen Peijakseen on myös erikoinen ratkaisu, Koivukylän sisäistä pienkalustolinjaa Peijas-Leinelä en usko paljon käytettävän. Jos sen sijaan Keravalta tuleva linja ajaisi Leinelään, kehärataa Myyrmäen suuntaan pyrkivät matkustaisivat varmaan Vallinojan-Korson suunnalta suoraan Leinelään. Korson seudulta ei kai Kehäradalle suunnitelmissa vie kuin nykyisen v72 seuraaja vähän kiertotietä. Sydäntiellä Peijaksen takana käytetään busseja aika paljon, nykyisellään tarjonta on ollut aika runsasta ja etenkin Koivukylään ja Korsoon matkustetaan ilman aikataulua päiväsaikaan. Jos 623 jää ainoaksi Peijaksen kiertäväksi bussiksi, heikkenevät yhteydet kyllä tuntuvasti.
Linjan 731 kanssa soutaminen ja huopaaminen jaksaa huvittaa. Ensin kaikki lähdöt perusreitille moottoritielle, sitten uusia N-vuoroja vanhaa tietä, N-reitistä perusreitti ja nyt tuotaisiin kaikki vuorot takaisin moottoritielle. Nikinmäessä ja Jokivarressa ei jatkossa kulje kokopäiväisiä seutulinjoja ja linja 731 tarjoaa nykyisellään kohtuulliset yhteydet Helsinkiin. Etelämpänäkin vanhalla Lahdentiellä on nähdäkseni bussin käyttö lisääntynyt, kun linjan 733 sijaan nykyään on runsas tarjonta linjoin 730 ja 731. Kannattaako tätä (ja yhteyksiä Lahdentieltä Mikkolaan) purkaa kyseenalaisin hyödyin?
Linjan 62 reittimuutos tuntuu myös ihmeelliseltä, nopeutta haetaan, muttei sitä saavuteta. Ajoaika Tikkurilan aseman pohjoispuolelle Jokiniementien kautta on jotakuinkin sama kuin Tikkurilantietä. Todellinen 5 min ajansäästö tulee reittimuutoksesta radan länsipuolella. Tähän ei vaikuta itäpuolen reitti. Satomäestä ja Maarinkunnaan pysäkiltä on paljon matkustusta myös Mellunmäen suuntaan. Ei kai vaan jonkun jatkuva valitus Urheilutien linja-autoliikenteestä ole vaikuttanut näihin päätöksiin. Tie on ihan normaali tie, bussilla siitä pääsee ongelmitta.