Vantaan joukkoliikennelinjasto 2015

Ala-Tikkurilasta Tikkurilan suuntaan tehtiin vanhan linjaston aikaan linjoilla 53 ja 577 arkisin yhteensä noin 10-15 nousua päivässä. Tuo on niin mitätön määrä matkustajia, ettei se oikein yksinään perustele linjan 73 jatkamista Ala-Tikkurilasta Tikkurilan matkakeskukselle.
Näin varmaan on ollutkin tilanteessa, jossa tuo reilun kilometrin matka on edellyttänyt seutulippua. Uuden tariffirajasysteemin aikana tuo melkomoinen este poistuu matkanteolta. Kokonaisuuden kannalta kun edelleenkin on järjetöntä, jos Puistolan alueelta kaukojunaan pyrkivä matkustaa tässä tarkoituksessa Pasilaan, ettei joudu maksamaan seutulippua.
 
En tiedä kuinka tiukka kierto tuolla 623:lla on, mutta juuri nyt asuntoja rakennetaan paljon Valtimotien varteen ja kerrostaloalue laajenee pohjoiseen päin niin potentiaalisia matkustajia tulisi paljon lisää. Linja siis lyhennettiin viime syksynä Peijaksen sairaalalle, mutta kävelymatka esim. Valtimotien pohjoispuolelta on vähän liian pitkä. Vaihtamalla toki pääsee, mutta jos 623:n päättärin saisi palautettua samalla autokierrolla vanhaan paikkaan olisi se varmasti hyvä asia uusien talojen asukkaille.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä kuinka tiukka kierto tuolla 623:lla on, mutta juuri nyt asuntoja rakennetaan paljon Valtimotien varteen ja kerrostaloalue laajenee pohjoiseen päin niin potentiaalisia matkustajia tulisi paljon lisää. Linja siis lyhennettiin viime syksynä Peijaksen sairaalalle, mutta kävelymatka esim. Valtimotien pohjoispuolelta on vähän liian pitkä. Vaihtamalla toki pääsee, mutta jos 623:n päättärin saisi palautettua samalla autokierrolla vanhaan paikkaan olisi se varmasti hyvä asia uusien talojen asukkaille.

Linjaa 623 lyhennettiin juuri siksi, ettei kahden tunnin kierrosaika enää riittänyt vanhalla reitillä edes ruuhka-ajan ulkopuolella. Hiljaisimpaan aikaan päivästä Rekolanmäkeen asti ehtisi ajaa. Toinen syy lyhentämiseen oli se, ettei tuolta Valtimotieltä pahemmin noussut väkeä kyytiin. Alueelta on kuitenkin pisimmilläänkin alle kilometri Rekolan asemalle. Siinä vaiheessa kun asutus laajenee lännemmäs Ilolan suuntaan joudutaan kenties pohtimaan jotain uutta joukkoliikennetarjontaa tuonne Rekolanmäen perukoille. Ehkä pikkubussilla liikennöitävä linja 625 voisi laajentua kokopäiväiseksi ellei katuverkko mahdollista jonkin isolla bussilla liikennöitävän linjan viemistä alueen läpi.
 
Kovasti tuntuu huhuja kiertelevän että nyt olisi Vantaan vuoro lakkauttaa kutsuperjaatteella toimivat lähibussit ja korvata ne tavallista linjaa ajavilla lähibusseilla.
Esimerkiksi Lähibussi 313 (Pähkinärinne/Hämeenkylä/Varisto/Vapaala) joka korvasi linjan P16 olisi saamassa tuon reitin takaisin ajettavaksi.

Jokainen vuorollaan kokeillut ja todennut huonoksi kutsutoiminnan. Joukot Helsingissä, palvelulinjat Espoossa ja nyt lähibussit Vantaalla. :lol:
 
Dixin uusi osa avataan ensi viikolla. Onko mitään tietoa, milloin bussit siirtyvät Lummetien poikkeusreitiltä takaisin Unikkotielle?
 
Minusta kyllä on ihmisten kiusaamista katkaista linja 561 (nykyinen 519) Aviapoliksen asemalle, että lentomatkustajat ja lentokentän työntekijät saadaan kehäradan junaan yhdeksi asemanväliksi. Samaa voisi pienemmässä mittakaavassa sanoa myös linjoista 562 ja 415.

Aika lailla tyhjilläänhän nuo linjat nykyäänkin kulkevat tulevan Aviapoliksen aseman ja lentoaseman välillä. Sitä paitsi esimerkiksi Mellunmäestä tai Itäkeskuksesta tullessa pääsee huomattavasti nopeammin lentokentälle vaihtamalla junaan Malmilla tai Tikkurilassa. Tarvetta vaihtaa Aviapoliksessa ei siten todellisuudessa kovin suuressa mittakaavassa ole. Max:n mainitsemien linjojen jatkaminen terminaaleille asti maksaisi karkeasti yhden kokopäivävuoron per linja eli noin miljoonan vuodessa.

Vajaan 4,5 vuoden jälkeen tilanne onkin jo aivan toinen: 415 ja 561 kannattaa ajaa taas lentoasemalle ja 615:n tueksi on perustettu 617. 562:n jatkoa odotellessa... ;)
 
Linjastosuunnittelua on hauska tehdä ihan harrastuspohjalta ja seuraavanlaisia muutoksia tekisin Vantaalle pääradan ympäristöön ajatuksella ettei kustannustaso juuri nousisi ja poistuva reittiosuus olisi vähäinen tai sille jäisi vielä toinen linja. Nyt kun Dixin toinen vaihe on valmis siirtäisin 73:n päättärin Tikkurilan asemalle reittiä Kielotie-Tikkurilantie-Ratatie, matka-ajan pidennys olisi max 3 minuuttia nykyiseen päättäriin ja näin saataisiin takaisin bussiyhteys Ala-Tikkurilasta Tikkurilan asemalle ja toki tuo yhteys hyödyttäisi muitakin. Linjan 619 reitin siirtäisin kulkemaan Tarhurintien kautta Hiekkaharjuun jolloin myös Tarhurinpuiston alueella tulisi kunnon bussiyhteys ja poistuvalle reittiosuudelle jäisi kuitenkin 736. Nyt onkin jo meneillään linjastosuunnittelu Lahden väylän linjojen päättämisestä Kalasatamaan. Säästyneillä rahoilla siirtäisin 722:n päättärin Leinelän asemalle reitillä Koivukylän Puistotie-Leineläntie. 724:n ajattaisin Tikkurilan asemalle Ratatien kautta ja siitä takaisin nykyiselle reitille Tikkurilantielle. Näin tulisi Vantaan vilkkaimmalle asemalle bussiyhteys myös Lahden väylän suuntaan. Näissä molemmissa poistuva reittiosuus olisi haitaltaan vähäinen. Harkitsisin myös 731:n palauttamista Vanhalle Lahdentielle. Ehdotukseni 633:n osalta vaatii parisataa metriä uutta kadunpätkää välille Pakkasraitti-Epinkoskentie jota kyllä on jo väläytelty suunnitelmissa. Kyseistä kadun pätkää voisi hyödyntää myös Tuusulan uuden linjaston suunnittelussa. Muuttaisin 633:n perusreitin kulkemaan reittiä Pakkasraitti-Epinkoskentie-Koivukylänväylä-Laaksotie-Simonkyläntie. Luonnollisesti tämä reitti on hitaampi joten siirtäisin linjan toisen pään Hakaniemeen. Yhdessä 623:n kanssa linjoille voisi tehdä viikonlopullekin säännöllisen noin 30 minuutin vuorovälin samalle reitille aina Simonkyläntien ja Laaksotien risteykseen ja samalla Ilolan alue saisi myös viikonloppuliikenteen keskustan suuntaan. 562:n osalta taitaakin jo olla päätös sen muuttamisesta runkolinjaksi ja sen tuloa ei pidä ainakaan hidastaa. Saa kommentoida.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin harrastan tätä linjastosuunnittelua ja olen miettinyt 711 linjan tarpeellisuutta. Voisiko linjan lopettaa ja korvata linjoilla 553 ja 724? 553 voisi jatkaa Kuninkaanmäkeen, jolloin korvaisi puuttuvaa osaa Hakunilasta eteenpäin ja pääradalta säilyisi kuitenkin samantasoinen yhteys siihen suuntaan. 724 voisi kääntää Kuusikosta Kyytitielle ja ajaa 711 reittiä Heurekalle asti, josta sitten suoraan Tikkurilan aseman kautta Ratatietä Valkoisenlähteentielle ja sieltä takaisin omalle reitilleen. Josta sitten Koivukylänväylän kautta Kytötielle, josta bussi ajaisi Peijaksentielle ja sieltä edelleen Päiväkumpuun. Poistuvaa reittiosuutta Laurantiellä paikkaisi 722, jolla voisi ajaa vähän nykyistä myöhempään.

Vai onko linja 711 tarpeellinen? Mikä kenties jäi huomioimatta kun näitä muutoksia tehtailin? Matkustajiahan siellä nyt ei paljoa ole jos ei ruuhka-aikaa oteta huomioon.

Lisäksi 711 palvelutaso voitaisiin Jokiniemenkadulla korvata linjan 712 pienellä reittimuutoksella. Ja 712 loppupäätä voisi muokata niin, että ajaisi Vanhaa Porvoontietä Koivukylänväylälle asti, josta sitten kiertäisi Kuninkaanmäen päinvastaiseen suuntaan nykyiseen verrattuna.

Tähän vielä lisään, että jos Raide-Jokeri 3 tapahtuu, niin silloin 711 voisi tuoda takaisin muodossa Kuninkaanmäki-Hakunila-Hakkila-Maarinkunnas-Jokiniemi-Tikkurila.
 
Linjastosuunnittelua on hauska tehdä ihan harrastuspohjalta ja seuraavanlaisia muutoksia tekisin Vantaalle pääradan ympäristöön ajatuksella ettei kustannustaso juuri nousisi ja poistuva reittiosuus olisi vähäinen tai sille jäisi vielä toinen linja. Nyt kun Dixin toinen vaihe on valmis siirtäisin 73:n päättärin Tikkurilan asemalle reittiä Kielotie-Tikkurilantie-Ratatie, matka-ajan pidennys olisi max 3 minuuttia nykyiseen päättäriin ja näin saataisiin takaisin bussiyhteys Ala-Tikkurilasta Tikkurilan asemalle ja toki tuo yhteys hyödyttäisi muitakin.

577 lopetettiin muistaakseni vähäisten käyttäjämäärien takia mutta nyt kun Tikkurilan keskusta kehittyy kovasti ja Dixikin on valmistunut niin 73:n jatkolle Tikkurilaan voisi hyvinkin olla kysyntää. Vyöhykeuudistuksen myötä kuntarajan ylityskin halpenee kun ei tarvitse enää kallista seutulippua vaan riittää BC-vyöhykkeen lippu ja AB-kausilipulla matkustava voi ostaa edullisen vyöhykelisän.

Länsi-Vantaalaisena olen suurelta osin tyytyväinen uuteen linjastoon, mutta Rajatorpan ja Myyrmäen väliseen liikenteeseen olisin toivonut parannusta. Pysäkit Rajatorpantiellä ovat melko kaukana osasta Rajatorppaa joten olisin siirtänyt linjan 311 kulkemaan Nuijatien kautta jolloin alueelta olisi paremmat yhteydet Myyrmäkeen. Reittimuutos pidentäisi matka-aikaa n. 1-2min/suunta.
 
577 lopetettiin muistaakseni vähäisten käyttäjämäärien takia mutta nyt kun Tikkurilan keskusta kehittyy kovasti ja Dixikin on valmistunut niin 73:n jatkolle Tikkurilaan voisi hyvinkin olla kysyntää. Vyöhykeuudistuksen myötä kuntarajan ylityskin halpenee kun ei tarvitse enää kallista seutulippua vaan riittää BC-vyöhykkeen lippu ja AB-kausilipulla matkustava voi ostaa edullisen vyöhykelisän.

Ennen elokuun 2015 linjastouudistusta Ala-Tikkurilasta Tikkurilan suuntaan tehtiin muistaakseni noin 10 joukkoliikennematkaa arkipäivässä.
 
Takaisin
Ylös