Vantaan linjastosuunnitelma 2007-2011

Vs: Bussi-Jokeri

Pääosa matkustajista joka tapauksessa vaihtui Tikkurilan asemalla, joten linjan läpiajosta ei ollut suurta hyötyä. Ongelmat Mellunmäen suunnalla vaikuttivat lentomatkustajien pääsyyn kentälle ja päinvastoin.

Minkälaisia ongelmia Mellunmäen suunnassa sitten oli? Ja onko sinulla heittää lukuja kuinka suurta tuo vaihtuvuus Tikkurilan asemalla oikeasti oli?
 
Vs: Bussi-Jokeri

Oi kunpa samalla saataisiin edes muutama mutka ja kääntyminen pois reitiltä.
Yritin eilen surffailla lentokentältä Tikkurilan asemalle, josta oli tarkoitus jatkaa junalla Pasilaan. Usko siihen, että Tikkurila joskus tulisi eteen loppui Tuusulantien ylikulkusillan kohdalla. Josta pääsikin helposti (kun juuri ehti) vaihtamaan siihen 615 jota olisi voinut lentokentällä vartin odotella.

Edellämainitun pyörimisen jälkeen tulin tulokseen, että taksi lienee ainoa järkevä vaihtoehto, jos matka joskus uudelleen vie kentältä Tikkurilaan.
 
Vs: Bussi-Jokeri

Vantaalaisena on pakko ihmetellä kaupungin painotuksia linjan 61 tapauksessa. Lentokentälle matkustavien satunnaisten bussinkäyttäjien ehdoilla ollaan valmiita häiritsemään satojen, ellei tuhansien kaupunkilaisten säännöllisten työ- koulu- ja asiointimatkojen tekoa. Tikkurilasta lentokentälle pääsee nopeasti ja kätevästi taksillakin, mikäli bussilla kulkeminen tuntuu vaikealta. Sen sijaan vaikkapa Hakunilasta yövuoroon lentokentälle menevälle tuo ei ole vaihtoehto.

Linjojen 61 ja 62 autot näyttävät seisovan Tikkurilassa jonkin aikaa ennen uutta lähtöä. Vuorovälin ollessa tiheimmillään linjoilla on yhteensä ajossa käsittämättömät 15 autoa. Sama automäärä vanhalla linjalla 61 olisi tarkoittanut 2 t 30 min kierrosaikaa linjalla, jonka todellinen ajoaika ruuhka-aikaankin on hiukan reilun tunnin. Tuolla automäärällä olisi taatusti saanut aikaan varman linjan pitkänäkin lisäämällä väliaikoja vaikka Hakunilan ostarille ja Jumbolle ja laittamalla Tikkurilan väliajan tarkoituksella varsin löysäksi.

Jos nopeaa yhteyttä halutaan ruuhka-aikaan Tikkurilan ja Lentoaseman välille, pitäisi reittiä muuttaa. Tikkurilantien ruuhkaisuus johtaa siihen, että V-vuorollakin saattaa matkaan mennä puoli tuntia. Valkoisenlähteentien kautta matka taittuisi joutuisasti, kumminkin alle 20 minuutissa.
 
Vs: Bussi-Jokeri

Pääosa matkustajista joka tapauksessa vaihtui Tikkurilan asemalla, joten linjan läpiajosta ei ollut suurta hyötyä. Ongelmat Mellunmäen suunnalla vaikuttivat lentomatkustajien pääsyyn kentälle ja päinvastoin. Paras olisi rakentaa reitti pikaraitiotieksi, jos minulta kysytään. Tällöin näitä viivästyksiä ei olisi näin paljoa ja reitti voisi olla yhtenäinen.

Muuttamalla tuo(kin) linja pikaraitiotieksi päästäisiin taas monesta ongelmasta eroon...

Silti joudun taas toteamaan, että nyt tehty ratkaisu pilkkoa vanha v61 kahdeksi linjaksi (v61 +v 62) on jälleen kerran tälle seudulle niin tyypillistä pelleilyä (l. pään pistämistä pensaaseen).

Keinot korjata v61:n ongelmat olivat varmasti YTV:lläkin tiedossa, mutta kun Ei Vaan Voi... :(

Ne keinot olisivat siis olleet: 1. Kuljettajarahastuksen poisto tuolta linjalta. 2. Toimivat liikennevaloetuudet. 3. Bussikaistoja/bussikatuja oikeisiin paikkoihin. 4. Muita linja/reittimuutoksia. 5. Jotain muuta tarpeellista...
 
Vs: Bussi-Jokeri

Jos nopeaa yhteyttä halutaan ruuhka-aikaan Tikkurilan ja Lentoaseman välille, pitäisi reittiä muuttaa. Tikkurilantien ruuhkaisuus johtaa siihen, että V-vuorollakin saattaa matkaan mennä puoli tuntia. Valkoisenlähteentien kautta matka taittuisi joutuisasti, kumminkin alle 20 minuutissa.

Unohtamatta tietenkään vaihtoehtoa mennä Tikkurilasta Kehä III:lle ja siitä ylös lentoaseman liittymästä. Bussikaistat takaavat sujuvan menon kehätiellä ja saataisiinpa näin lentokentälle suora yhteys myös Ala-Tikkurilasta.
 
Vs: Bussi-Jokeri

...mutta heidän kaupungissa ratkaisuna oli paskoa oma superlinjansa kahdeksi linjaksi V61 ja V62.

Varsin asiallisia kommentteja ja kehitysehdotuksia tässä ketjussa, mutta eräs aiemminkin käsitelty oikaisu täytynee tehdä. Nimittäin mistään superlinjasta v61:ssä ei ollut koskaan kyse. Vantaa ei yrittänyt todellisuudessa saada mitään omaa Jokeriansa linjasta, kun sitä pidennettiin. Vanhat v61 (Tikkurila-Lentoasema) ja v84 (Tikkurila-Mellunmäki) yhdistettiin nimenomaan kustannussäästöjen toivossa. Aikanaan Vantaan linjastouudistuksessa juuri nämä kaksi erillistä linjaa yhdessä v55:n kanssa oli palvelutason parannus, koska vanha "superlinja" v545/546 oli toivoton saada pysymään aikataulussa jo senaikaisilla ruuhka-ajan henkilöautomäärillä. Mutta, näistä vanhoista koko Vantaan akselilinjoista voi puhua jo aika nostalgiseen sävyyn kehärataa odotellessa...:D
 
Linjalla 55 voisi lisätä lenkin seutulinjan 650 tapaan eli lentoasemantie - Väinö Tannerin tie - pakkalan puistotie. Varsinkin iltaisin ja viikonloppuisin tuntuu kysyntää olevan ja harmitusta siitä että joutuu kävelemään jonkun matkaa Jumboon ja Flamingoon. Mitenkähän linja 54 muuttuu kun Ansatien liittymä suljetaan noin vuoden kuluttua. Linjan voisi muuttaa kulkemaan suoraan Jumboon asti ja siitä kehä kolmoselle.
 
Nyt sitten Vantaalla vihdoin muuttui 62:n ja 69:n reitti. Muutos on ilmeisesti aika hyvä, mutta matka-aika ainakin 62:n osalta piteni jonkun verran. Seuraavaksi varmaan muuttuu V54:n reitti kun ansatien liittymä suljetaan ja ensi vuoden puolellahan tietotietä ajetaan jonkun verran eri kohdasta.:eek:
 
Nyt sitten Vantaalla vihdoin muuttui 62:n ja 69:n reitti. Muutos on ilmeisesti aika hyvä, mutta matka-aika ainakin 62:n osalta piteni jonkun verran.

Ainakin reittioppaan mukaan matka-aika on sama uudella reitillä kuin Jokiniementien kautta ajettaessa.
 
Nyt kun tuusulanväylälle tulee pysäkit ylästöntien kohdalle on mielenkiintoista nähdä kuinka moni ylästöläinen menee ensin 615:sta (613, 623, 633) ylästöntien kohdalle ja vaihtaa joko 55:een tai 57:ään jotka kuitenkin kulkevat ruuhka-aikana aika tiheästi ja eivät kierrä "jumbon" lenkkiä ja aika paljon nopeammin bussi etenee noin kilometrin tuusulanväylällä kun 650:nen kiertää kartanonkoskea. Melkein tuntuu että näin pääsee nopeammin ylästöön kuin suoraan 650:llä varsinkin ruuhka-aikana.:redface:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenna muuttuu V51:n aikataulu ja aamuun tulee uusi lähtö 4.26 hämeenkylästä. Mielestäni linjalta olisi samalla voinut poistaa melko turhat k-vuorot, jotka ajavat tekniikan kautta. Aikataulut muuttuivat juuri tiukkojen ajoaikojen takia ja varsinkin ruuhka-aikana k-vuoro vei turhaan aikaa ja matkustajia tuli sieltä aika vähän ja muutenkin matka läheiselle pysäkille ei ole pitkä. Viikonloppuna k-vuorot ovat vielä turhempia.:cool:
 
Linjan 68 loppupään Tammistossa voisi siirtää kulkemaan Valimotietä suoraan nykyiselle päättärille. Jumbosta pääsee kuitenkin hyvin 615T ja 650 Kartanonkoskelle ja toiseen suuntaan myös tiheästi ja Jumbon kohdalla voi vaihtaa helposti eri suuntiin meneviin linjoihin. Tarvetta Tikkurilasta Valimotien varrella oleviin liikkeisiin olisi enemmän kuin Kartanonkoskelle ja taas keväällä aukeaa uusi liikekeskus Valimotielle. Joulu sesonkina varsinkin on kuullut Tikkurilassa usein että miten pääsee esim. giganttiin tai hobby halliin. Yksi vaihtoehto olisi että seutulinja 611 kiertäisi Tikkurilan aseman kautta, harva osaa ajatella että sillä pääsee Valimotielle ja kävellä Kielotien pysäkille.
 
Tammikuun 17. päivä suljetaan Ansatien liittymä kehä kolmosella ja huomennahan aukeaa Kalliosolantien liittymä. Sitten kun saadaan vielä suljetuksi Nuolitien liittymä alkaa V53 ehkä pysymään paremmin aikataulussa varsinkin ruuhka-aikana. Myös mm. V52, V56 ja 652 saavat mukavasti lisää pelivaraa kun tähän osuuteen ei kulu niin paljon aikaa. V54 siirtynee kulkemaan uuden Kalliosolantien liittymän kautta.
 
Tammikuun 17. päivä suljetaan Ansatien liittymä kehä kolmosella ja huomennahan aukeaa Kalliosolantien liittymä.

Kalliosolantien liittymän avaaminen siirtyy jouluaattoon asti, ainakin vielä tänään Tiistaina rampeilla tehtiin viimeistelytöitä, Länteenpäin meneviä kaistoja aurattiin puhtaaksi tiekarhulla ja Itään menevällä puolella vedettiin vielä uutta asfalttia.
 
Takaisin
Ylös