Vantaan ratikka

Nyt kun kunnallsivaalit ovat ohitse, niin paikallisen sanomalehden eli Vantaan Sanomien sivuillakin on keskustelu Vantaan ratikasta hiipunut. Asia tuntui tosiaan jakavan ehdokkaiden mielipiteitä melkoisesti. Vastustajaleirillä oli jopa muutamassa lehdessä yhteisilmoitus ratikan vastustamisesta. Tuohon ilmoitukseen oli sitten otettu kuvitukseksi piirros raitiovaunusta, joka muistutti kovasti Tsekkoslovakian aikaista suosittua CKD Tatran mallia. Hieman antiikkisen raitiovaunumallin valinta kuvitukseksi saattoi toki olla tietoinen valinta...

Samoin Turussa eräs raitsikkaa vastustava demariehdokas (joka pääsi läpikin), oli laittanut mainokseensa piirroksen raitiovaunusta, joka muistutti vuoden 1944 pula-ajan raitsikkaa.
 
Menneenä parina viikkona on Vantaan ratikkaan liittyen tapahtunut sellainen saaga, että 25 kunnanvaltuutettua valtuuston oikealta laidalta oli tehnyt aloitteen suunnittelun välittömästä keskeyttämisestä. 25 on siis lähes sama määrä kuin ne 22, jotka äänestivät suunnittelua vastaan edellisellä valtuustokaudella, eli eivät valtasuhteen ratikkaan liityen ole siirtyneet kovinkaan paljoa vaalien ylitse.

Yllättävää tässä on nyt se, että ne puolueet, jotka aloitteen tekivät olivat juuri olleet hyväksymässä valtuustosopimusta, jossa sovittiin ratikan suunnittelun loppuunviemisestä. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008228284.html Tämähän tietysti toi osakseen kritiikkiä muulta valtuustolta, johon ratikan vastustajat vastasivat perääntymällä tyypillisesti "mitään ei saa sanoa" -sonkötykseen, vaittämällä että ratikkaa ei saa kritisoida, kun eivät voi sitä vastustaa saamatta itse kritiikkiä osakseen. https://www.vantaansanomat.fi/paakirjoitus-mielipide/4285231 Ja valtuustoaloite suunnittelun keskeyttämisestä on vain "keskustelua".
 
Menneenä parina viikkona on Vantaan ratikkaan liittyen tapahtunut sellainen saaga, että 25 kunnanvaltuutettua valtuuston oikealta laidalta oli tehnyt aloitteen suunnittelun välittömästä keskeyttämisestä. 25 on siis lähes sama määrä kuin ne 22, jotka äänestivät suunnittelua vastaan edellisellä valtuustokaudella, eli eivät valtasuhteen ratikkaan liityen ole siirtyneet kovinkaan paljoa vaalien ylitse.

Yllättävää tässä on nyt se, että ne puolueet, jotka aloitteen tekivät olivat juuri olleet hyväksymässä valtuustosopimusta, jossa sovittiin ratikan suunnittelun loppuunviemisestä. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008228284.html Tämähän tietysti toi osakseen kritiikkiä muulta valtuustolta, johon ratikan vastustajat vastasivat perääntymällä tyypillisesti "mitään ei saa sanoa" -sonkötykseen, vaittämällä että ratikkaa ei saa kritisoida, kun eivät voi sitä vastustaa saamatta itse kritiikkiä osakseen. https://www.vantaansanomat.fi/paakirjoitus-mielipide/4285231 Ja valtuustoaloite suunnittelun keskeyttämisestä on vain "keskustelua".

Suunnittelu jatkuu aina 2023 saakka jolloin on faktat kasassa ja valtuusto voi tehdä päätöksen.
 
Suunnittelu jatkuu aina 2023 saakka jolloin on faktat kasassa ja valtuusto voi tehdä päätöksen.

Mä olen edelleen jotenkin hämmentynyt tästä Vantaan ratikasta. Siellä tehdään suunnittelua tällä hetkellä sellaisella tasolla, joka ei voi johtaa mihinkään muuhun kuin toteutukseen. (Siis teoriassa valtuusto voi tietysti päättää jättää sen tekemättäkin, mutta ei käytännössä enää tässä vaiheessa.)

Mulle on kaikenlaista vakuuteltu, mutta silti yhä vielä ihmettelen, miten tai miksi tuo reitti keräisi porukkaa sellaisia määriä, että ratikka on oikeasti perusteltu.

Kun ratikoista tykkää, niin jokainen kiskometri lisää on iloinen asia. Ja kyllähän mä toivon olevani väärässä noiden matkustajamäärien suhteen, eli toivotaan, että vaunut täyttyvät. Mutta jotenkin tuntuu, että pk-seudulta löytyisi aika monta kiireellisempääkin ratikkahanketta kuin Mellunmäen, Hakunilan, Tikkurilan ja lentoaseman yhdistäminen raitiovaunulla.

Menneenä parina viikkona on Vantaan ratikkaan liittyen tapahtunut sellainen saaga, että 25 kunnanvaltuutettua valtuuston oikealta laidalta oli tehnyt aloitteen suunnittelun välittömästä keskeyttämisestä. 25 on siis lähes sama määrä kuin ne 22, jotka äänestivät suunnittelua vastaan edellisellä valtuustokaudella, eli eivät valtasuhteen ratikkaan liityen ole siirtyneet kovinkaan paljoa vaalien ylitse.

Kuinka moni näistä 25:stä on ensimmäisen kauden valtuutettuja? Ehkä ne vilpittömän naiivisti kuvittelee, että niillä on jonkinlaista päätösvaltaa asiassa. :)
 
Kun ratikoista tykkää, niin jokainen kiskometri lisää on iloinen asia. Ja kyllähän mä toivon olevani väärässä noiden matkustajamäärien suhteen, eli toivotaan, että vaunut täyttyvät. Mutta jotenkin tuntuu, että pk-seudulta löytyisi aika monta kiireellisempääkin ratikkahanketta kuin Mellunmäen, Hakunilan, Tikkurilan ja lentoaseman yhdistäminen raitiovaunulla.

En olisi huolissaan matkustajamääristä, reitin varrelle on suunniteltu lisää asumista ja työpaikkoja paljon ja ratikan aloittamiseen menee parhaimmillaankin noin seitsemän vuotta ja hanketta pitää ajatella vuosikymmenien perspektiivillä. Hankehan on ennen kaikkea Vantaan ja sen kasvun kannalta merkittävin joukkoliikennehanke.
 
Mä olen edelleen jotenkin hämmentynyt tästä Vantaan ratikasta. Siellä tehdään suunnittelua tällä hetkellä sellaisella tasolla, joka ei voi johtaa mihinkään muuhun kuin toteutukseen. (Siis teoriassa valtuusto voi tietysti päättää jättää sen tekemättäkin, mutta ei käytännössä enää tässä vaiheessa.)

Mulle on kaikenlaista vakuuteltu, mutta silti yhä vielä ihmettelen, miten tai miksi tuo reitti keräisi porukkaa sellaisia määriä, että ratikka on oikeasti perusteltu.

Kun ratikoista tykkää, niin jokainen kiskometri lisää on iloinen asia. Ja kyllähän mä toivon olevani väärässä noiden matkustajamäärien suhteen, eli toivotaan, että vaunut täyttyvät. Mutta jotenkin tuntuu, että pk-seudulta löytyisi aika monta kiireellisempääkin ratikkahanketta kuin Mellunmäen, Hakunilan, Tikkurilan ja lentoaseman yhdistäminen raitiovaunulla.

Eihän Vantaan ratikalla olisikaan mitään pohjaa jos Helsinki rupeaisi ottamaan isomman osuuden seudun väestökasvusta. Nyt ei ota edes samaa osuutta kasvusta, mikä on sen nykyinen osuus seudun väestöstä. Kun ei ota niin väestökasvu valuu naapurikuntiin, eikä Espookaan Länsimetron kanssa ole jotenkin saanut osuuttaansaan. Hinnat silti kasvavat ja sieltäkin on ruvettu suuntaamaan Vantaalle alempien asumiskustannusten perässä.

Kaupunki haluaa kasvun raidevyöhykkeelle, kun sen ulkopuolella liikkuminen painottuu sitten henkilöautoihin, joka tuo lisäkustannusta ja investointipaineita tieverkolle. Kasvun saaminen vain 15 juna-aseman ympärille taas tuottaa tosi tiivistä kaupunkirakennetta. Harva haluaa asua sekä kaukana, että tiiviisti eli kasvu voi herkästi valua kehyskuntiin, mistä sitten tullaan kuitenkin Vantaan puolelle Jumboon ja kuormittamaan Vantaan tieverkkoa vaikka tältä käyttäjäkunnalta ei saada edes verotuloja.

Bonuksena on sitten, että lähiöihin kuten Hakunila ja Länsimäki saadaan kysyntää, kun nyt alueet ovat kohotuksen tarpeessa.
 
Eihän Vantaan ratikalla olisikaan mitään pohjaa jos Helsinki rupeaisi ottamaan isomman osuuden seudun väestökasvusta. Nyt ei ota edes samaa osuutta kasvusta, mikä on sen nykyinen osuus seudun väestöstä. Kun ei ota niin väestökasvu valuu naapurikuntiin, eikä Espookaan Länsimetron kanssa ole jotenkin saanut osuuttaansaan. Hinnat silti kasvavat ja sieltäkin on ruvettu suuntaamaan Vantaalle alempien asumiskustannusten perässä.

Kaupunki haluaa kasvun raidevyöhykkeelle, kun sen ulkopuolella liikkuminen painottuu sitten henkilöautoihin, joka tuo lisäkustannusta ja investointipaineita tieverkolle. Kasvun saaminen vain 15 juna-aseman ympärille taas tuottaa tosi tiivistä kaupunkirakennetta. Harva haluaa asua sekä kaukana, että tiiviisti eli kasvu voi herkästi valua kehyskuntiin, mistä sitten tullaan kuitenkin Vantaan puolelle Jumboon ja kuormittamaan Vantaan tieverkkoa vaikka tältä käyttäjäkunnalta ei saada edes verotuloja.

Bonuksena on sitten, että lähiöihin kuten Hakunila ja Länsimäki saadaan kysyntää, kun nyt alueet ovat kohotuksen tarpeessa.

Tuo lopetusesitys on valtuuston pöytäkirjan mukaan nyt siiretty kaupunginhallituksen käsittelyyn, jossa se voi viettää monta vuotta ennenkuin se palautuu takaisin valtuustoon.
 
Mä olen edelleen jotenkin hämmentynyt tästä Vantaan ratikasta. Siellä tehdään suunnittelua tällä hetkellä sellaisella tasolla, joka ei voi johtaa mihinkään muuhun kuin toteutukseen. (Siis teoriassa valtuusto voi tietysti päättää jättää sen tekemättäkin, mutta ei käytännössä enää tässä vaiheessa.)

On sitä isompiakin hankkeita jätetty tekemättä yksityiskohtaisen suunnittelun jälkeen. Pisaraa suunniteltiin takavuosina 40 miljoonalla ja nyt koko Pisara on painunut unholaan. Minusta itse asiassa parempi niin, että ensiksi päätetään suunnittelusta, ja itse hankkeesta vasta sitten kun suunnittelu on tuottanut realistisen kustannusarvion.

Tosin jos suunnittelun keskeyttämistä ajavan aloitteen on allekirjoittanut 25 valtuutettua, niin se on vielä kaukana enemmistöstä. Voisi olettaa, että melkein kaikki jäljelle jäävistä 42 valtuutetusta ovat sitten ratikan kannalla.
 
On sitä isompiakin hankkeita jätetty tekemättä yksityiskohtaisen suunnittelun jälkeen. Pisaraa suunniteltiin takavuosina 40 miljoonalla ja nyt koko Pisara on painunut unholaan. Minusta itse asiassa parempi niin, että ensiksi päätetään suunnittelusta, ja itse hankkeesta vasta sitten kun suunnittelu on tuottanut realistisen kustannusarvion.

Noei! Siitä voi keskustella, millä tarkkuudella hankesuunnittelua pitää tehdä, mutta varsinainen toteutussuunnittelu on sen verran kallista ja työlästä hommaa, ettei siihen pidä pääsääntöisesti lähteä ilman toteutuspäätöstä.

Sivumennen sanottuna täysin käsittämätöntä, että julkisella takkuillaan tämän asian kanssa niin paljon. Hankesuunnitelmat ovat tasoa tupakka-askin kansi ja sitten yllätytään ja lopulta vaaditaan suunnitelmat katukivetysten kuvioista ennen toteutuspäätöstä. Niinku että miten se on noin vaikeaa?
 
Sivumennen sanottuna täysin käsittämätöntä, että julkisella takkuillaan tämän asian kanssa niin paljon. Hankesuunnitelmat ovat tasoa tupakka-askin kansi ja sitten yllätytään ja lopulta vaaditaan suunnitelmat katukivetysten kuvioista ennen toteutuspäätöstä. Niinku että miten se on noin vaikeaa?

Kuntapuolella takkuillaan, ei valtiolla. Valtion rataverkolla tehdään ratasuunnitelma ennen toteuttamispäätöstä ja rakentamissuunnitelma pääsääntöisesti sitten kun rahoitus toteutukselle on myönnetty. Ratasuunnitelma on kuitenkin jo sen verran yksityiskohtainen, että kustannusarvio on aika luotettava. Halpaahan ratasuunnitelukaan ei ole, kuten Pisaraan käytetty 40 miljoonaa osoittaa. Parempi kuitenkin että laitetaan se 40 miljoonaa suunnitteluun kuin että päätetään kylmiltään miljardin hankkeesta, joka tarkemmassa suunnittelussa muuttuukin 1,5 miljardin hankkeeksi. Silloin on vielä mahdollista pistää homma seis, jos suunnittelun jälkeen todetaan, ettei hanke kannatakaan uudella kustannusarviolla.
 
Vantaan raitiotie on muuten saamassa enemmän valtiontukea suunnitteluun kuin Turku 2022 valtion budjetista (ValtMin esitys) :

Vantaa 1,88 miljoonaa
Turku 1,5 miljoonaa
 
Kuntapuolella takkuillaan, ei valtiolla. Valtion rataverkolla tehdään ratasuunnitelma ennen toteuttamispäätöstä ja rakentamissuunnitelma pääsääntöisesti sitten kun rahoitus toteutukselle on myönnetty. Ratasuunnitelma on kuitenkin jo sen verran yksityiskohtainen, että kustannusarvio on aika luotettava. Halpaahan ratasuunnitelukaan ei ole, kuten Pisaraan käytetty 40 miljoonaa osoittaa. Parempi kuitenkin että laitetaan se 40 miljoonaa suunnitteluun kuin että päätetään kylmiltään miljardin hankkeesta, joka tarkemmassa suunnittelussa muuttuukin 1,5 miljardin hankkeeksi. Silloin on vielä mahdollista pistää homma seis, jos suunnittelun jälkeen todetaan, ettei hanke kannatakaan uudella kustannusarviolla.

Joo, ehdottomasti parempi. Toisaalta 3-4 prosenttia on tuon kokoluokan hankkeessa aika paljon laittaa suunnitteluun ennen kuin kustannusarvio ja kannattavuus ovat selvillä. Raksalla hankesuunnitelmat ovat pääosin alle prosentin kokonaiskustannuksista ja aika vähällä panostuksella saadaan jo siinä vaiheessa melko tarkkoja haarukoita kustannuksista.
 
Takaisin
Ylös