Tosi.Raide-Jokerin myötä olisi ollut mahdollista siirtyä leveisiin vaunuihin
Miten Laajasalon ratikan avulla pystyttäisiin siirtymään leveisiin vaunuihin, kun sellaiset eivät mahtuisi pysäkkien ohi Hakaniemestä keskustan suuntaan? Yksi vaihtoehto olisi uusia pysäkit kyseisellä välillä. Silloin pitäisi tosin olla monimutkainen mekanismi, joka mahdollistaa nykyisten kaupunki-Articejen kulkemisen välillä. Kaupunkiratikat voisivat myös kulkea omia kiskoja pitkin (missä?) tai ohittaa kaikki pysäkit kyseisellä välillä. Viimeinen vaihtoehto on jättää Laajasalon ratikka Hakaniemeen seuraavaksi 40 vuodeksi.seuraavaksi Laajasalon
Realistista mahdollisuutta tuollaiseen ei ole ollut lähes vuosisataan. Jos koko kalusto ja kaikki kiskot täytyy uusia verkostolla, jolla 10 linjaa jakaa rataosuuksia, projektissa kestäisi ikuisuus. Leveämpää kalustoa voisi hankkia kaupunkiratikkalinjoille vasta, kun infra on valmista, mutta siinä välitilassa, jossa osa infrasta on valmiina mutta ei vielä kaikki, ratikoita ei käytännössä pystyisi liikennöimään. Sitten kun infra on valmista niin pitäisi olla yhden Helsingin ratikkaverkoston verran ratikoita valmiina.ja Vantaan ratikassa ja 40 vuoden kuluessa loputkin. Tämä mahdollisuus hukattiin...
Mielestäni on olemassa tasan yksi tapa jolla Vantaan ratikalle, Laajasalon ratikalle ja Raidejokerille olisi voinut saada leveämpiä vaunuja. Olisi pitänyt luopua integraatiosta kaupunkiratikoiden kanssa heti alkuun. Keskustaan suuntautuvat ratikat kulkisivat maan alla, koska maan päällä ei riitä tilaa kahdelle eri ratikkastandardille. Uskon, että täysin uuden järjestelmän pystyyn pistämisen hyödyt eivät ole mitään suhteessa integraatiosta saataviin hyötyihin. Toisin sanoen minun on vaikea nähdä minkäänlaista tarvetta tuollaiselle.