Vantaan ratikka

Vantaan ratikan kaava muutoksista

"Vantaan ratikan asemakaavamuutokset etenevät vuoden 2022 aikana vaiheittain lähtien liikkeelle Hakunilan keskustan ratikan asemakaavasta (nro 002453). Asemakaavojen muutosten luonnoksia esitellään Vantaan kaupungin verkkosivuilla https://www.vantaa.fi/uutisia/ajankohtaiset_kaavat ja niistä voi jättää mielipiteitä. Ensimmäisenä esitellään Hakunilan keskustan ratikan asemakaavan muutosluonnosta 12.1.-2.2., minkä aikana mielipiteen voi jättää ensisijaisesti kirjaamon kautta."

https://www.vantaa.fi/uutisia/asuminen_ja_ymparisto/101/0/160835
 
Aluevaalien alla on eräs puolue Vantaalla muuten käynyt vaalikamppaniaansa ratikkaa vastustamalla. Julisteessa väitetään jälleen sunnittelun etenevän pitemmälle, kuin mitä aikaisemmat päätökset valtuuttaisivat virkamiehistöä tekemään. Ja uutena, että 2019 päätös valtuuttaisi vain yleissuunnitteluun, mikä on aivan naurettava väite, kun silloinen päätös tehtiin nimenomaan valmistuneen yleissuunnitelman pohjalta. Myös edelleen puhutaan kaasubusseista vaihtoehtona, mutta onneksi sentään sähköbussien kanssa yhdessä, eikä enää yksistään.
 
Viimeksi muokattu:
Samalla tavailla kuin bensan hinnasta huutaminen. Ai eikun ambulanssit tarvitsee bensaa, vai minkä jälkiselityksen olivat huutamiselleen keksineet.

Taitaa nykyään olla tietyllä osalla kansaa ihan sama mikä on totuus, ääntä ja älämölöä vain. selitä siinä sitten jotain järkevää.
 
Aluevaalien alla on eräs puolue Vantaalla muuten käynyt vaalikamppaniaansa ratikkaa vastustamalla.
Joo, ei jaksaisi tuota enää. Varsinkin kun aluevaltuuston esityslistalle ei milloinkaan tule yhtäkään ratikkaan liittyvää asiakohtaa.
 
Joo, ei jaksaisi tuota enää. Varsinkin kun aluevaltuuston esityslistalle ei milloinkaan tule yhtäkään ratikkaan liittyvää asiakohtaa.

PeLa:n tulevien lausuntojen (ainakin pääradan alittavan tunnelin) osalta voi hyvinkin tulla aluevaltuuston kokouksen asialistalle selvityksenä/tiedoksi, mutta ei siis äänestysasiana.
 
HS: Vantaa valmistautuu jo ratikan rakentamiseen, vaikka virallista päätöstä ei ole – ”Kyllähän bussitkin tarvitsevat leveän katualueen”

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008531914.html

Lainaus tuosta HS:n jutusta: ”Kyllähän bussivaihtoehto edellyttää laajaa katualuetta. Itse asiassa busseja varten tarvitaan tilaa vielä enemmän, koska bussit ovat raitiotievaunuja leveämpiä”, Westlin perustelee.

Jos muistan oikein Raide-Jokerin raiteiden väli on mitoitettu 2,65 m leveiden vaunujen mukaan, vaikka nyt hankittiinkin kapeampia vaunuja. Jos Vantaan ratikka toteutetaan, käytetäänkö Raide-Jokerin mitoitusperiaatteita?
 
Jos muistan oikein Raide-Jokerin raiteiden väli on mitoitettu 2,65 m leveiden vaunujen mukaan, vaikka nyt hankittiinkin kapeampia vaunuja. Jos Vantaan ratikka toteutetaan, käytetäänkö Raide-Jokerin mitoitusperiaatteita?

Näin sen piti olla, mutta tuosta on hiljaisesti luovuttu. Nyt en enää muista, mikä siihen oli syynä.

Vantaan ratikasta en tiedä. Mutta kun bussi ei ole kiskoihin sidottu, niin se tarvitsee kuitenkin täysleveän kaistan eli enemmän tilaa kuin ratikka, vaikka itse kalusto olisi samanlevyistä.
 
Näin sen piti olla, mutta tuosta on hiljaisesti luovuttu. Nyt en enää muista, mikä siihen oli syynä.
Täällä pysytään sitten ikuisesti hevosvetoisen ratikan kalustoleveydessä. Tampereella on onneksi osattu toimia nykyajan vaatimusten mukaan ja mitoittaa kalusto myös muille kuin lapsimatkustajille.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:22 ----------

Vantaan ratikasta en tiedä.

Toivottavasti kuitenkin älytään edes auttava standardisointi seudullisesti.
 
Täällä pysytään sitten ikuisesti hevosvetoisen ratikan kalustoleveydessä. Tampereella on onneksi osattu toimia nykyajan vaatimusten mukaan ja mitoittaa kalusto myös muille kuin lapsimatkustajille.
Helpommin sanottu kuin tehty. Raidejokerilla voisi jopa luopua nykyisistä mitoista, jos hyväksytään, että ratikat täytyy kuljettaa huoltoon Koskelaan/Ruhalle rekan perässä. Vaihtoehtoisesti voitaisiin tehdä muutoksia nykyisille reiteille. Silloin luultavasti täytyisi selvittää miten pysäkit toimisivat kun on eri levyisiä vaunuja. Joka tapauksessa tuo olisi aika varmasti melko hintava muutos.

Vantaan ratikan kohdalla on sama logiikka. Reittillä voitaisiin käyttää leveämpiä vaunuja, jos hyväksytään, että vaunut täytyy kuljettaa suurempiin huoltoihin rekalla ja jos ViiMa ratikka ikinä toteutuu ja se jatketaan Hakunilaan asti, niin vaunuissa täytyisi varmaan olla jonkinlainen uloke ovien alla, joka tulee esiin Vantaan Ratikan osuudella. Muuten ovien ja pysäkin väliin voisi jäädä vähän liian iso väli.
 
Raide-Jokeri sekä Vantaan raitiovaunu eivät valmistuessaan ole raideyhteydessä mihinkään muuhun raitiotiejärjestelmään paitsi itseensä.
 
Raide-Jokeri sekä Vantaan raitiovaunu eivät valmistuessaan ole raideyhteydessä mihinkään muuhun raitiotiejärjestelmään paitsi itseensä.

Ja länsimetrolla oli tarpeeksi kapasiteettia vuonna 2017. Nyt kolmasosa Helsingin metrosta ei ole täysin yhteensopiva lopun kahden kolmasosan kanssa. On hyvä mahdollistaa helppo integraatio alusta alkaen.
 
Raide-Jokeri sekä Vantaan raitiovaunu eivät valmistuessaan ole raideyhteydessä mihinkään muuhun raitiotiejärjestelmään paitsi itseensä.

Mutta tulevat varmasti olemaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:06 ----------

On hyvä mahdollistaa helppo integraatio alusta alkaen.

Raide-Jokerin myötä olisi ollut mahdollista siirtyä leveisiin vaunuihin, seuraavaksi Laajasalon ja Vantaan ratikassa ja 40 vuoden kuluessa loputkin. Tämä mahdollisuus hukattiin näköalattomalla päätöksenteolla ja kaljapullohartiaiset ihmiset ja lapset kiittävät.

Raide-Jokeri ja hevosvetoisesta ratikasta periytyvä järjestelmä on siis integroitu melkein täydellisesti, vain puuttuva yhdysraide toistaiseksi puuttuu.

Ja eiköhän Vantaa mene samalla tavalla, koska Vantaan ratikka ei tulevaisuudessa jää erilliseksi järjestelmäksi, paitsi jos Vantaa tekee tamperelaisittain ja valitsee normaaliraiteen ja leveät vaunut. HKL:n yhtiöittäminen ja Vantaan osakkuus siinä vähentää mahdollisuutta omiin teknisiin ratkaisuihin.
 
Takaisin
Ylös