Varikkoalueilla vieraileminen

Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012

Tätä ketjua lukiessa tulee kyllä mieleen, että mahtaa bussinkuljettajien taukotilat olla sveitsiläisen pankin holviakin salaisempia paikkoja. Harrastajakielteinen asenne pistää miettimään kaikenlaista. Onneksi ratikkapuolella valtaosa kuljettajista tuntuu edustavan aivan toisenlaista näkemystä.

Meilläkin on taukotiloista kadonnut kuljettajien henkilökohtaista omaisuutta kuten puhelinta ym.

Onko käynyt mielessä, että nuo huolimattomasti säilytetyt tavarat ovat yhtä hyvin voineet lähteä kolleegan matkaan?

Pidän myös aika erikoisena, jos arvotavaraa, mukaan lukien jopa rahastuslaukkuja, jätetään taukotilassa lojumaan esim. wc-käynnin ajaksi.

Suomessa käsitykseni mukaan koulutyö on julkista toimintaa ja kuka tahansa on laillisesti oikeutettu kävelemään kadulta sisään ja vaikka tulemaan luokkaan seuraamaan oppituntia jos niin haluaa.

Kyllä se on edelleen näin, ja koskee sekä perusopetusta että lukiota. Rehtori voi perustellusta syystä kieltää opetuksen seuraamisen tilapäisesti. Yksittäinen opettaja ei voi sitäkään.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

foorumin suunta on muuttunut tässä puolentoistavuoden aikana mitä täällä olen ollut... Ennen kaikki olivat toisilleen ystävällisiä ja kunnioittivat mitä toiset kirjoittivat

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Viimeisen puolentoista vuoden aikana täällä on ollut kovasti äänessä varsinkin nuoria kirjoittajia, jotka jopa hieman uhoten kirjoittavat kaikenlaista päätöntä eivätkä ota kuuleviin korviinsa hienovaraisia vihjeitä siitä, että saattaisivat olla väärässä tai ettei ketään vaan kiinnosta. Kyllä sellaiseen pitääkin tarttua, kun en minäkään viitsi kaikkia niitä viestejä tuhota. Tämä kommentti ei toki koske kaikkia nuoria kirjoittajia, esim. Joonas Pion kirjoituksissa on hyvää analyyttista otetta. Ja kaikilla nuorilla ikä varmasti hoitaa tehtävänsä ja ymmärrys jossakin vaiheessa kasvaa.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012

Tätä ketjua lukiessa tulee kyllä mieleen, että mahtaa bussinkuljettajien taukotilat olla sveitsiläisen pankin holviakin salaisempia paikkoja. Harrastajakielteinen asenne pistää miettimään kaikenlaista. Onneksi ratikkapuolella valtaosa kuljettajista tuntuu edustavan aivan toisenlaista näkemystä.

Eivät ne taukotilat mitään salaisia oikeasti, jokaisessa ammatissa nyt vain on paikka, jossa saa vetää päivän tauoilla henkeä ja latautua uuteen työrupeamaan. Sitä paitsi, esim. kahvitunti on lakisääteisesti määritelty sellaiseksi, ettei silloin edes saisi tehdä mitään töihin liittyvää. Tuskin minkään ammatin edustaja haluaa ylimääräisiä "säheltäjiä" tällöin tiloihin pyörimään, tuskin edes ratikkakuskit.

En usko, että valtaosa palstan "ammattilaisista" on mitenkään harrastajakielteisiä, mutta nykypäivänä kun ei vain voi olla liian sinisilmäinen varsinkaan varikolla pyörivien "ylimääräisten" henkilöiden kanssa. Kuten sanottua, itse olen erittäin harrastajamyönteinen, ja vaihdan mielelläni mielipiteitä asioista. Mutta onko varikolla moiseen se oikea paikka, voidaan olla montaa mieltä.

Onko käynyt mielessä, että nuo huolimattomasti säilytetyt tavarat ovat yhtä hyvin voineet lähteä kolleegan matkaan?

Tähän vastasinkin jo edellisessä viestissä, etten ainakaan itse jätä mitään arvotavaroitani hetkeksikään vartioimatta, olin sitten tauolla tai en. Itse niistä viimekädessä on vastuussa, epärehellisiä kun mahtuu joka ammattikuntaan, valitettavasti. Se ei silti poissulje sitä, etteikö joku ulkopuolinen olisi voinut tavaroita viedä.
 
Mutta jos kuljettaja tai liikennejohtaja (tai joku muu kyseisen bussiyhtiön/varikon esimies) lupaa, että varikolle saa tulla, niin silloin en näe siinä mitään ongelmaa.
Riippuu varmasti ihan yhtiöstä, kellä on lupa päästää vieraita varikolle. Olisin kuitenkin taipuvainen uskomaan, että ainakaan isoissa yhtiöissä kuljettajilla ei ole siihen lupaa.

Tätä ketjua lukiessa tulee kyllä mieleen, että mahtaa bussinkuljettajien taukotilat olla sveitsiläisen pankin holviakin salaisempia paikkoja. Harrastajakielteinen asenne pistää miettimään kaikenlaista.
Minä uskoisin, että kyse on ensisijaisesti periaatteesta. Firman kiinteistö on firman kiinteistö eikä sinne ole muilla asiaa (samassa rakennuksessa saattaa toki olla muuta toimintaa, vaikkapa salibandya tai autokatsastusta, minkä vuoksi kuka vaan voi tulla pihalle ;)).
Aidosti harrastajakielteisiäkin firmoja kyllä on. Paljon on varmasti kiinni siitä, millaisen kuvan firman johto on saanut harrastajista. Jos ensikosketus harrastajiin tapahtuu epämieluisissa merkeissä, niin se helposti pilaa koko harrastajakunnan maineen. Siksi ymmärrän hyvin vriston esittämän huolen.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012

Tähän vastasinkin jo edellisessä viestissä, etten ainakaan itse jätä mitään arvotavaroitani hetkeksikään vartioimatta, olin sitten tauolla tai en.

Jep, minusta Duracellin viesti vaan oli niin avoimen vihamielinen ja vihjailussaan inhottava, että se vaati kommentoimaan.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012

Tätä ketjua lukiessa tulee kyllä mieleen, että mahtaa bussinkuljettajien taukotilat olla sveitsiläisen pankin holviakin salaisempia paikkoja. Harrastajakielteinen asenne pistää miettimään kaikenlaista. Onneksi ratikkapuolella valtaosa kuljettajista tuntuu edustavan aivan toisenlaista näkemystä.
Tässä on yksi ero, raitiovaunut mielletään verovaroin rahoitetuiksi, julkiseksi omaisuudeksi. Niiden hankintakin on täysin julkista puuhaa, jota voi netissä seurata mm. HKL-johtokunnan kokouksia seuraamalla, kuten myös vaikkapa SRS:n uutissivuilta. Yksityiset bussiyhtiöiden toimitilat ja bussit, vaikka ajavatkin HSL:n tilaamaa sopimusliikennettä, ovat kyseisten yhtiöiden yksityistä omaisuutta. Niiden työntekijät ovat heidän "omaisuuttaan", töissä ollessaan. "Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat", kuuluu vanha suomalainen sanontakin. Ennenmuinoin, kun HKL hallitsi bussiliikennettäkin oli sen toiminta yhtä julkista kuin raitioliikenteenkin ja bussitkin hankittiin samallalailla julkisina hankintoina.

Minä en koe olevani "harrastajakielteinen", päinvastoin. Mun kyydissäni on olleet lukemattomat joukkoliikenneharrastajat, tunnen heitä paljon, olen ollut pitkään on vaikkapa SRS:n jäsen ja olen ylläpitänyt omaa harrastustani jokaisessa elämäntilanteessani. Mutta ymmärrän hyvin, että on kollegoita, jotka eivät ajattele samoin. Se on vain hyväksyttävä, joukkoliikenneharrastajana joukkoliikenneyrityksessä, jossa on satamäärin työtovereita. Joskus alkuaikoina puhelin harrasteasioista avoimemminkin, mutta siinä tulee aika nopeasti leimatuksi jonkinasteiseksi "hörhöksi" kollegoiden keskuudessa. Olen ollut myös ratikkakuskien taukotiloissa ja jutellut heidän kanssaan, enkä näe, että he olisivat mitenkään erilaisia. Sattuu ehkäpä vain, että sinun tuttavapiirissäsi, nimimerkki "339-DF", on enimmäkseen niitä harrastajamyönteisempiä kuljettajia. Mutta varmasti löytyy myös ns. "arskoja", jotka "poistavat varmistimen, kun kuulevat sanan harrastaja".

Minusta olemme sitoutuneet tiettyyn lojaalisuuteen työnantajaamme kohtaan, allekirjoittaessamme työsopimuksemme ja meidän odotetaan toimivan sen mukaan. Kuten sanoin: se on minulle tärkeä työ, enkä anna minkään asian pilata sitä, että minulla on kunnia työskennellä HSL-liikenteen parissa, edustamani sopimusliikennöitsijän palveluksessa.

Onko käynyt mielessä, että nuo huolimattomasti säilytetyt tavarat ovat yhtä hyvin voineet lähteä kolleegan matkaan?
Pidän myös aika erikoisena, jos arvotavaraa, mukaan lukien jopa rahastuslaukkuja, jätetään taukotilassa lojumaan esim. wc-käynnin ajaksi.
Oli joskus kuulema aika, jolloin Rautatientorin taukotuvassakaan ei ollut reppulokeroita, vaan kuljettajien rahastusreput heittiin pinoon ruokailun ajaksi ja kun töihin palattiin, niin sieltä jokainen kaivoi omansa. Pitkäkyntisiä ei ollut (näin ainakin muinaiset, jo eläkkeelle jääneet kollegat tarinoivat ;)).

Nykyään on toisin ja vaikkapa pukukaapin päälle unohtunut kännykkä saattaa kadota jälkiä jättämättä. Minä usein ihmettelen, että kenen toimesta? Jos on kollega, niin todella syvältä on sellaisen asenne. Kukaan ei ole jäänyt kiinni, eikä kukaan tiedä asiasta mitään.

Nykyään on toki lukollisen reppulokerot, eikä mitään pidä jättää, en ainakaan itse jätä, syötiksi. Vessaankin otetaan kaikki kamat mukaan. Mutta, on se mielestäni väärin, ettei työtoveriinkaan voi enää välttämättä luottaa. Saati sitten täysin ulkopuolisiin. Parempi pelata varman päälle, niin ei tule murheita.

---------- Viesti lisätty kello 22:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:04 ----------

Vielä yksi kysmys, kun "339-DF" sen heitti päähäni:
Voiko vaikkapa ratikkakuskien taukotilaan Hakaniemeen tai Töölön varikolle marssia sisään kuka vaan, tuosta vain? Voiko tuoda kavereita?En usko hetkeäkään, että voi, mutta jospa foorumin spåra-ammattilaiset valistaisivat?
 
Viimeksi muokattu:
Minä uskoisin, että kyse on ensisijaisesti periaatteesta. [...] Aidosti harrastajakielteisiäkin firmoja kyllä on. Paljon on varmasti kiinni siitä, millaisen kuvan firman johto on saanut harrastajista. Jos ensikosketus harrastajiin tapahtuu epämieluisissa merkeissä, niin se helposti pilaa koko harrastajakunnan maineen. Siksi ymmärrän hyvin vriston esittämän huolen.

Juu, mä en kritisoikaan varsinaisesti tässä topikissa esitettyjä asioita. Kritisoin sitä tapaa, jolla ne esitetään ja sitä sävyä ja asennetta, joka joistain kirjoituksista paistaa läpi.
 
Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Viimeisen puolentoista vuoden aikana täällä on ollut kovasti äänessä varsinkin nuoria kirjoittajia, jotka jopa hieman uhoten kirjoittavat kaikenlaista päätöntä eivätkä ota kuuleviin korviinsa hienovaraisia vihjeitä siitä, että saattaisivat olla väärässä tai ettei ketään vaan kiinnosta. Kyllä sellaiseen pitääkin tarttua, kun en minäkään viitsi kaikkia niitä viestejä tuhota. Tämä kommentti ei toki koske kaikkia nuoria kirjoittajia, esim. Joonas Pion kirjoituksissa on hyvää analyyttista otetta. Ja kaikilla nuorilla ikä varmasti hoitaa tehtävänsä ja ymmärrys jossakin vaiheessa kasvaa.

Noh, nyt kun sen selkeästi kohdistat minuun niin sano se vielä suoraan sitten kaikkien kuullen tässä näin yleisesti... Sanon suoraan, vaikka välillä saat hermoni kireellle ja jotkin muut "ammattilaiset" en sitä ala täällä kellekkään suodattaa tai suoraan tiettyyn henkilöön kohdistaa (duracell oli nyt harvinainen poikkeustapaus kun ihan selkeesti aloitti huonolla ja syyttävällä asenteellaan). Ja kuten itse mainitsin, jos joku kommentoi jotain niin otan palautteen vastaan mielelläni. Mutta sitten jos suoraan syljetään päälle "kirjotat ihan pas*aa tänne" jne. niin kyllä se pistää vihaksi... Esimerkiksi oli juuri vähän aikaa sitten se huomioni siitä että kun kiihtyvyyttä on rajoitettu muihin autoihin verrattuna (vertailuna oli Nobinan Volvo 8500LE:t saman firman moniin muihin autoihin) niin se vaikuttaa matka-aikaan, välillä jopa enemmän huomattavammin) niin siinähän erään toisen firman kuljettaja tuli pätemään ettei näin voi olla koska itse on ajanut toisen firman autoja eikä ole saanut ikinä niin tapahtumaan jne. Hänelläkin oli kokemus VAIN ja AINOASTAAN oman firman autosta ja sillä yritti päteä. Ei hän voinut tietää oikeasti miten toisen firman autoilla on tilanne. Jokainen itse tietää että jokaikinen bussi mitä liikennöi on erilainen. Jokainen voi etsiä identtisiä busseja loppuelämänsä, tuskin tulee löytämään ainakaan ennen vuotta 2050.
 
Yksityisalue on aina yksityisalue. Ainakin meillä varikon portilla on liikennemerkein osoitettu alueen olevan yksityisaluetta joka mun ymmärryksen mukaan tarkoittaa sitä ettei sinne ole mtn asiaa ilman lupaa.
Yksityisalue-kyltti ei sinällään kiellä tai salli kenellekään yhtään mitään. Piha-alueille ei lähtökohtaisesti ole lupa mennä, sen sijaan esimerkiksi yksityisessä omistuksessa olevassa metsässä saa lain mukaan vapaasti liikkua (jalan tai suksilla), vaikka joka puussa olisi kieltokyltti.
 
... en anna "perhealennuksia" perheelleni, sukulaisilleni tai tuttavilleni (minusta moraalisesti väärin muita matkustajia kohtaan), jos sattuvat joskus kyytiini...
Mitenkäs oli kerran, kun hogattiin Kaisaniemen kansiksen pysäkillä ja sain dösakyydin Rautatientorille ;)
 
Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

Ja kuten itse mainitsin, jos joku kommentoi jotain niin otan palautteen vastaan mielelläni.

En malta tässä vaiheessa olla mainitsematta erästä keskustelua, jossa sinä väitit, että vanha lähijunayksikkö ajeli lähes 120 km/h jokaisella asemavälillä Pasilan ja Helsingin väliä lukuunottamatta. Tähän kun korjasin, että korkeintaan vain muutamassa paikassa se on mahdollista (myöhemmin itse asiassa vähän testailin keskikuormaisella junalla, ja totesin osan listaamistakin paikoista olevan mahdottomia), niin sinun reaktiosi asiaan oli: "Väitätkö minua valehtelijaksi?"

En äkkiseltään keksi, mikä olisi tylympi reaktio asialliseen ammattilaisen palautteeseen...
 
Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

Noh, nyt kun sen selkeästi kohdistat minuun niin sano se vielä suoraan sitten kaikkien kuullen tässä näin yleisesti... Sanon suoraan, vaikka välillä saat hermoni kireellle ja jotkin muut "ammattilaiset"

Sori, että huutelen täältä takaa vaikket kommenttiasi minulle esittänytkään. Ei näistä nettikeskusteluista mitään pultteja kannata ottaa! Ja ei täällä kai kukaan pakolla notku. Sen verran lisää silti pyytämättä kommentoin, että kuukankon heitto "niin metsä vastaa kuin sinne huutaa", pätee aika monessa asiassa.
Esimerkkinä: jos minä olisin kiinnostunut kauppojen kassapäätteiden tekniikasta ja olisin lukenut eri malleista kaiken saamani materiaalin, en osaisi hirveästi suuttua jos joku kassatytsy kommentoisi ammattitaidon ja kokemuksen syvällä rintaäänellä tämän ja tuon päätteen toimintaa:) No, ehkä itseasiassa olisin tällaiseen tilaisuuteen joutuessani jopa hyvilläni, heh! Enkä minä nimittäisi häntä "ammattilaiseksi" vaan ammattilaiseksi! Saattaisi sitten olla mukavampi mennä sinne kauppaan asioimaan uudemmankin kerran:cool:

Ja vielä lisään sen verran, en varsinaisesti Zige94:n asiaan vaan tuohon taukotiloissa vierailuun liittyen; jos edelleen harrastaisin niiden kaupan kassakoneiden bongailua ja tekniikkaa niin pitäisikö mun päästä niiden kassatytsyjen taukotiloihin tosta vaan?:cool:

Jokainen itse tietää että jokaikinen bussi mitä liikennöi on erilainen.
Minähän en ole bussia ajanut metriäkään, mutta kysyn onko mitenkin yleistä, että jonkun liikennöitsijän samantyyppinen ja -ikäinen bussi on erilainen kuin jonkun toisen lafkan?
Kuormureitahan voi tilata lukemattomilla eri spekseillä vaikka kyseessä olisi sama perusalusta. Käytännössä kuitenkin väitän samaan tarkoitukseen hommattujen saman mallisarjan(lisäys: tietyt koneet, sama määrä akseleita jne..) esim MB Actrosin autojen olevan hyvinkin samanlaisia, olivatpa sitten eri firman tilaamia. Ja Actrosilla on sentään tullut ajettua hieman enemmän kuin bussilla:cool:

Tämä siis näin ystävällishenkisenä keventävänä välikommenttina!
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs oli kerran, kun hogattiin Kaisaniemen kansiksen pysäkillä ja sain dösakyydin Rautatientorille ;)
Sait kiinni "tuttujen suosimisesta", mutta pidän huolen, ettei toistu ;).

Huom! Oletin (ja oletan vieläkin) toki, että Suomen joukkoliikenneharrastajajien eliittiin kuuluvalla henkilöllä on voimassa oleva matkakortti taskussaan, eikö vain ;)?
 
Viimeksi muokattu:
En malta tässä vaiheessa olla mainitsematta erästä keskustelua, jossa sinä väitit, että vanha lähijunayksikkö ajeli lähes 120 km/h jokaisella asemavälillä Pasilan ja Helsingin väliä lukuunottamatta. Tähän kun korjasin, että korkeintaan vain muutamassa paikassa se on mahdollista (myöhemmin itse asiassa vähän testailin keskikuormaisella junalla, ja totesin osan listaamistakin paikoista olevan mahdottomia), niin sinun reaktiosi asiaan oli: "Väitätkö minua valehtelijaksi?"

En äkkiseltään keksi, mikä olisi tylympi reaktio asialliseen ammattilaisen palautteeseen...

Se jääkin ikuiseksi mysteeriksi miten näin kävi... Harmi ettei tuo laite tallenna GPS-tietoja. Ja pyydän anteeksi tuon kertaista.. Sillo taisi olla hermot kireellä henk.kohtaisista syistä ja satuit juuri väärään aikaan kommentoimaan kirjoitustani...

---------- Viesti lisätty kello 23:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:40 ----------

En jaksanu sitä aikaisempaa kirjoitusta lainailla ja pätkiä :D Mutta tottakai saat huudella väliin. Tuossa/noissa viesteissäni ei ollut niinkään edelleenkään kyse siitä että korjaillaan jos harrastaja kertoo jotain väärin, vaan se asenne miten silloin käyttäydytään on se joka pistää vihakse. Ei edelleenkään se että korjaillaan, niinkuin olen sanonut, viestejäni saa tulla paikkaamaan ja korjaamaan, kunhan sen tekee asiallisesti! :)

Minähän en ole bussia ajanut metriäkään, mutta kysyn onko mitenkin yleistä, että jonkun liikennöitsijän samantyyppinen ja -ikäinen bussi on erilainen kuin jonkun toisen lafkan?
Kuormureitahan voi tilata lukemattomilla eri spekseillä vaikka kyseessä olisi sama perusalusta. Käytännössä kuitenkin väitän samaan tarkoitukseen hommattujen saman mallisarjan(lisäys: tietyt koneet, sama määrä akseleita jne..) esim MB Actrosin autojen olevan hyvinkin samanlaisia, olivatpa sitten eri firman tilaamia. Ja Actrosilla on sentään tullut ajettua hieman enemmän kuin bussilla:cool:

Tämä siis näin ystävällishenkisenä keventävänä välikommenttina!

Ja sitten tuohon lainaukseen... Siinä väittelyssä oli kyse vieläpä sellaisesta bussityypistä mitä ko. kuljettajan firmalla ei edes ole, sen edeltäjää kyllä. Nobina on ainoa firma pääkaupunkiseudulla jolla on B7RLE Volvo 8500LE:tä... Kuva vielä ko. bussista, jotta sinäkin, Mikle, tiedät varmasti mistä puhutaan ;)
 
Sait kiinni "tuttujen suosimisesta", mutta pidän huolen, ettei toistu ;).

Huom! Oletin (ja oletan vieläkin) toki, että Suomen joukkoliikenneharrastajien eliittiin kuuluvalla henkilöllä on voimassa oleva matkakortti taskussaan, eikö vain ;)?

Ei minulla ole kuin Rautatie-kortti taskussa. Kaikki spora/dösamatkat pitää maksaa paikanpäällä leimaamalla. Kiitos kuitenkin sinulle kun pääsin turvallisesti ohjauksessasi sen viimeisen pysäkinvälin. Et siis varmaankaan sitä tiennyt, että olin pummilla kyydissäsi, eli ei koskaan saa "olettaa". Mutta eipähän tarvinnut mennä läpi "vaarallisen" Kaisaniemen puiston jalkaisin.
 
Takaisin
Ylös