Kun kaupunkia kehitetään(mikä usein = rakennetaan)otetaanpa vaikka kolme toimenpidettä esille:
1. kaupungin tiivistäminen
2. raitioliikenteen nopeuttaminen
3. yksityisautoilun salliminen nykyisessä laajuudessaan
....
Kohtia 1,2 ja 3 ei voida siis pitää yhtäaikaa voimassan siten että saavutettaisiin joku edistys.
Kyllä nuo kaikki kolme kohtaa voidaan toteuttaa yhtä aikaa. Autoliikenne on tärkeä osa nykyaikaista kaupunkia ja sen edellytyksiä ei pidä heikentää sen enempää kuin autoliikenne synergisesti kaupungin tiivistyessä hidastuu.
Alueilla missä raitioliikenteelle ei voida järjestää katutasossa riittävän hyviä etuuksia, muun liikenteen kurjistumatta, onkin joko raitiovaunuliikennettä tai autoliikennettä syytä tunneloida tai sitten panostaa metrotyyppisen liikenteen laajentamiseen.
Helsingin seutua on syytä tulevaisuudessakin kehittää niin, että noudatetaan järkevässä määrin liikenteellistä tasa-arvoa. Nykyaikaiseen kaupunkiin kuuluvat kaikki erilaiset liikennemuodot, myös autoilu, vaikka toki kaupungin tiivistyessä autoilun edellytykset usein asteittain heikkenevät.
Tiivistyvässä kaupungissa raitioliikenteellä on kuitenkin paremmat edellytykset, varsinkin kun pikaraitiotietyyppistä liikennettä tunneloidaan tai muuten eristetään vilkkaimmilla alueilla.
Viimeksi muokattu: